1 Laatst bewerkt door Vanzella (06-09-10 08:14:51)

Onderwerp: Hartslag vs calorieën verbruik

Ik heb iets dat ik niet helemaal snap.

Ik loop een paar routes die regelmatig terug komen, vaak ook in ongeveer dezelfde tijd. Ik heb ze gekozen omdat ze bijvoorbeeld 1 uur lopen zijn. Als ik met mijn hartslagmeter dat rondje loop heb ik een verschil in hartslag. De ene keer is het gemiddeld 145 slagen, de andere keer 135 ook al loop ik beide keren een uur. Dat is normaal, soms heb je de dag ervoor hard getraind soms ben je goed fit en uitgerust voor je je rondje loopt.

Nu komt mijn vraag echter. De hartslagmeter geeft ook een verschil in verbrandde calorieen aan. En dat snap ik niet. Ik lever toch dezelfde inspanning als ik dat rondje loop van 12km in een uur. Mijn spieren moeten in beide gevallen dezelfde arbeid leveren, de weersomstandigheden heb ik ook aan gedacht maar die zijn vaak vergelijkbaar. Ook is mijn gewicht stabiel rond de 81kg.

Is de hartslag/calorieen link nu niet betrouwbaar, of zijn het al die kleine variabelen die me toch de ene keer harder laten werken dan de andere en mijn (wel correct gekoppelde) harstlag/calorieen verbruik beinvloeden?

2

Re: Hartslag vs calorieën verbruik

Je geeft zelf volgens mij al deels het antwoord: Als je nog niet helemaal hersteld bent (of bv. ziek, gestresst, etc.) lever je een grotere inspanning (niet per se een betere!) dan wanneer je wel helemaal hersteld bent. Wellicht dat het daar in zit?

3

Re: Hartslag vs calorieën verbruik

Volgens mij berekend zo'n horloge het aantal verbruikte calorien aan de hand van de hartslag. Wanneer de hartslag dus verschilt door eerdergenoemde omstandigheden dan is de verbranding van calorien ook anders..

Wanneer ikzelf bijvoorbeeld niet lekker geslapen heb of de dag ervoor een hele drukke dag gehad heb dan loop ik ook minder lekker. Het is dan voor mijn lichaam zwaarder omdat ik wat vermoeid ben. Dit beinvloed mijn hartslag ook..

4

Re: Hartslag vs calorieën verbruik

Is tegenwoordig ook een beetje de reden waarom er veel athleten met krachtmeters gaan trainen omdat de hartslag aan veel factoren onderhevig is.