1

Onderwerp: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Als echte fietsamateur (vorige jaar mijn eerste racefiets gekocht, Cube Peloton), excuses voor de fouten in fietsterminologie alvast, train ik elke week door wat tochten te maken van 20 tot 70km (ben voorlopig nog gefocust op sprint wedstrijden). Nu vroeg ik me laatst af of het veel verschil maakt in het rijden op het buiten blad (52) en het middelste blad (42) afgesteld bij een vergelijkbaar achterste tandwiel 11, 12, etc. Kortom / in ieder geval waarbij het inspanningsgevoel bij beide verzetten gelijk is.

Ik rijd namelijk bijna altijd op 42/11. Begrijp dat afwisseling noodzakelijk is en dat het verzet afhankelijk is van het type training maar waar training jullie gemiddeld altijd op?

2

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Het verzet dat je rijdt moet eigenlijk het gevolg zijn van je snelheid en je trapfrequentie, en niet andersom.

Ik probeer steeds ongeveer 100-105 rpm (omwentelingen per minuut) te trappen onafhankelijk van de huidige snelheid (op het vlakke dan toch).  Dus of ik nu 28 of 37 km/u rijd, ik kies het verzet dat daarbij in ongeveer 100 rpm resulteert.

Je kan natuurlijk zoals je zegt ook specifiek op kracht (groter verzet, lagere rpm) of souplesse (kleiner verzet, hogere rpm) trainen.  Daarbij rijd je eerder veel souplesse in het begin van het seizoen en pas later ga je ook wat meer op kracht rijden.  Veel mensen trappen het hele jaar door veel te zwaar, maar zo benut je je krachten niet optimaal, en het is slecht voor je knieën.

3

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Je fietsenmaker zal in ieder geval blij met je zijn, veel schuiner gaat je ketting niet kunnen liggen.

Het gekozen verzet is afhankelijk van de omgeving (wind, bergen) en het doel van de training. Bij mij in ieder geval.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Haha dat vond ik ook (vandaar de vraag)! Ooit zo opgestapt en dat voelde tijdens de ritten wel prettig.

Vanuit een slijtage/onderhoudsperspectief is het dus iig minder goed? Begrijp dat het afhankelijk is van afstanden, training, etc.

5

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Jeroen1979 schreef:

Vanuit een slijtage/onderhoudsperspectief is het dus iig minder goed?

Je moet er op letten dat je ketting niet diagonaal komt liggen; dus bij groot blad vooraan niet je grootste tandkransjes gebruiken, en omgekeerd (zoals die 42/11).

42/11 ligt tussen 52/14 en 52/13, dus beter die verzetten op je groot blad gebruiken.

6

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Als je ketting zo schuin ligt maakt je velo dan niet het geluid van een tractor? Mijne wel allersinds dus weet je vanzelf al dat er iets niet juist is.

7

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

ghen schreef:

Ik probeer steeds ongeveer 100-105 rpm (omwentelingen per minuut) te trappen onafhankelijk van de huidige snelheid (op het vlakke dan toch).  Dus of ik nu 28 of 37 km/u rijd, ik kies het verzet dat daarbij in ongeveer 100 rpm resulteert.

Heb je een kilometerteller die de rpm aangeeft? Ik kan alleen mijn snelheid aflezen en moet dus op gevoel proberen op souplesse te rijden maar ik ben hier nog niet zo ervaren in. Zijn er dus computers die ik als hulpmiddel kan gebruiken? Ik ben snel geneigd zwaar te gaan trappen wat dus eigenlijk niet zo goed is..

8

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Cesar schreef:

Je fietsenmaker zal in ieder geval blij met je zijn, veel schuiner gaat je ketting niet kunnen liggen.

En dan lekker een Schleckje doen!

Het gekozen verzet is afhankelijk van de omgeving (wind, bergen) en het doel van de training. Bij mij in ieder geval.

Dit dus. ED training is meer op souplesse en ME of KUV gaat op een laag RPM / zwaarder verzet.

9

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Lieke schreef:

Heb je een kilometerteller die de rpm aangeeft? Ik kan alleen mijn snelheid aflezen en moet dus op gevoel proberen op souplesse te rijden maar ik ben hier nog niet zo ervaren in. Zijn er dus computers die ik als hulpmiddel kan gebruiken? Ik ben snel geneigd zwaar te gaan trappen wat dus eigenlijk niet zo goed is..

Als je geen trapfrequentie op je teller hebt, kan je ook gewoon een minuut aan een constante snelheid rijden (met een constant verzet uiteraard) aan een trapfrequentie die je comfortabel lijkt, en tellen. ;-)  Dan heb je toch een idee van je trapfrequentie.

Of je kan het zelf uitrekenen: snelheid (km/h) = tanden voor / tanden achter * trapfrequentie (rpm) * wielomtrek (m) * 0.06
(de factor 0.06 is om snelheid in meter per minuut om te zetten naar km/h).
Sommigen plakken dan een tabelletje op hun buis met de snelheid voor elk verzet (aan een gekozen trapfrequentie bv. 100).  Zie: http://sheldonbrown.com/gears/

10

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Ik heb inmiddels een nieuwe teller met trapfrequentiemeter. Mij te ingewikkeld dat rekenen.. wink haha

Ik fiets meestal tussen de 90 en 100 rpm (meeste rond 95) maar zodra ik boven de 100rpm wil fietsen stuiter ik bijna van me zadel af. Is dit oefenen of is mijn verzet dan te licht?

11

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Oefenen. Moet je nog een tandje lichter gaan fietsen voor c. 5 min en dan weer terug naar je stuiterverzet, zal je merken dat je dan toch stabieler gaat...

Commit first, then figure it out

12

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

je kunt het oefenen, maar tussen 90 en 100 is in principe een goede frequentie

13

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

af en toe een paar blokjes van 120 kan nooit kwaad ;-)

14

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Dat is zo, als training is variatie altijd goed. Ik bedoelde als gemiddelde trapfrequentie is tussen 90 en 100 goed.

15

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

ik heb altijd wel een goed gevoel wat een frequentie van tussen de 90 en 100 is, aint no science...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

16

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Bij het fietsen let ik eigenlijk (bijna) nooit meer op snelheid sinds ik een cadansmeter en hartslagmeter heb. Voor mij een fijn hulpmiddel om soepel te blijven draaien. Van nature ben ik geneigd te zwaar en met een te lage frequentie te trappen. Met een hartslag- en cadansmeter hou ik de hartfrequentie laag en de trapfrequentie hoog. smile Met een hogere frequentie trappen vergt inderdaad wat oefening. Op gevoel trappen is tricky, zeker als je nog niet veel gefietst hebt. Dan heb je immers ook geen referentiepunt. Daarom meten=weten, zeker als je nog niet zo lang fietst. Gaan je knieën ook wat langer mee...

17

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

90 tot 100. Mooi getallen hoor. Hoeveel mensen draaien dat verzet daadwerkelijk in de wedstrijd?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

18

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

@Jacob, bedoel je dat de meeste mensen tijdens wedstrijden juist < 90 zitten?

19

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

@jacob: ikke wink Maar ik heb tot nu toe alleen maar een paar achtsten gedaan. In Apeldoorn had ik een trapfrequentie van 96 gemiddeld (en dat zelfs met het klimmetje dat daar in het parcours zit). Geen idee of ik dat op een langere afstand ook trap.

20 Laatst bewerkt door Jacob (21-09-10 21:05:31)

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Gemiddelde omwentelingssnlheid is geloof ik 84. Bij de top van de mannen tenminste. Ik zit daar geloof ik een paar (sic) omwentelingen onder.

Met dat in gedachte vroeg ik me dus inderdaad af hoeveel mensen dat in de wedstrijd daadwerkelijk doen? Want ik ben skeptisch.

-edit- Dnns; kun je ook een beetje duiden hoe hard je gaat bij het fietsen en lopen?

-edit2: toevoeging; er zit wel verschil in ideale omwentelingssnelheid per afstand. Ik spreek idd over LD. Hoe korter hoe hoger het aantal omwentelinen id regel.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

21

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Dnns schreef:

@jacob: ikke wink Maar ik heb tot nu toe alleen maar een paar achtsten gedaan. In Apeldoorn had ik een trapfrequentie van 96 gemiddeld (en dat zelfs met het klimmetje dat daar in het parcours zit). Geen idee of ik dat op een langere afstand ook trap.

Zelfde geldt voor mij: in Apeldoorn een gem. trapfrequentie van 100.
Al m'n trainingen doe ik ook met een relatieve hoge trapfrequentie (95-110).

22 Laatst bewerkt door Cesar (21-09-10 23:04:57)

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

NK duathlon; 85 rpm gemiddeld.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

23

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

trainen op 90 tot 100 en wedstrijden ook 80-85.

24

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Ik rijd op wedstrijden juist nog iets hoger; ± 105, tegenover 95-100 op training.

25 Laatst bewerkt door Kaatje (22-09-10 15:21:17)

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Wel grappig dat de groep forumgebruikers die reageert blijkbaar behoort tot de (naar mijn idee) selecte groep die >RPM 100 rijdt tijdens een wedstrijd. Ik heb toch een klein beetje het idee (sorry jongens) dat dat vooral naar eigen zeggen is, want ik rijd zeker geen hoge touren in een wedstrijd (RPM +/- 75) maar behalve de top 3 van de wedstrijd waar ik regelmatig door gedubbeld wordt zie ik toch altijd donders weinig mensen sneller draaien dan mijzelf smile. De RPM's van 80-85 die genoemd worden door Cesar en Vanzella lijken me een stuk realistischer...

Maar wellicht dat het iets te maken heeft met apparatuur en snelheid, als je een teller op je fiets hebt is het misschien makkelijker erop te trainen en ook in een wedstrijd erop te letten. En behoren jullie dus allemaal tot de groep mensen die sneller is dan ik maar waardoor ik niet gedubbeld wordt wink haha

Off-topic: bah, ik wil student-af zijn en ook nuttige-gave-snelle dingen kunnen kopen sad