1

Onderwerp: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Ik wil deze winter werken aan mijn fietsconditie, dat kan echt veel beter. Maar nu weet ik niet wat het beste is. Een tacx is leuk maar lijkt me omslachtig om steeds op te zetten (dus minder vaak trainen?). Verder zie ik allerlei dingen als hometrainer, ergotrainer of Spinningfietsen. Wie weet wat voor een triatleet het beste is, volstaat een hometrainer van de Aldi? Af kan ik beter voor een ergotrainer gaan. Spinning fietsen lijken me wel goed, maar dan wel thuis. wie heeft praktisch advies?

Bedankt

Sjon

2

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

hometrainer: valt af, magneetweerstand voelt zeer onnatuurlijk aan

spinningbike: kan, ik heb er zelf ook een (Dunlop Elite). maar blijft anders dan op een normale fiets

Ergotrainer: blijft de beste optie: je kan je eigen fiets+zithouding gebruiken. zorg wel voor een oud achterwiel + cassette met een goedkoop buitenbandje (of een speciale tacx band). neemt daarbij weinig ruimte in

afhankelijk van of je voor budget of high-end/professional gaat zit er weinig prijsverschil tussen een ergotrainer (150-650 euro) of spining bike (300-1500 euro). De dunlop Elite is een 1:1 kopie van de Schwinn Pro, en met 500 euro zeer goed geprijst. duurzaamheid? mijn vorige sportschool had er 25 van staan, en gaan al 5jaar mee. dat is 1500 uur voor de fiets van de instructeur. tuurlijk wel onderhoud aan ketting en tandwielen)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

als je genoeg geld hebt: http://insideride.com/index.php?option= … ;Itemid=36
(zie ook de video page)

De supertrainer van hun is ook wel aardig, alleen wat groot smile
http://insideride.com/index.php?option= … ;Itemid=42

4

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

hmm. de eerste link is zeg maar een verberde versie van de goed oude rollen, no 2 een loopband voro fietsen smile

lijkt me heel appart wink wel eens op gereden Harm?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5 Laatst bewerkt door franske (08-10-06 21:25:44)

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom komen, ga dan zeker eens langs bij Hopmans. Deze zit een stuk onder de reguliere prijzen (Tackx swing voor 149,00). Ik heb er afgelopen winter veel op getraind, af en toe nu korte koppel-trainingen waarbij ik de fiets+trainer buiten in de tuin heb staan.
Het is inderdaad eentonig, maar met een mp3 speler en de ogen dicht (waan je je zelf op Hawaii).
Je kan weerstand trainen, maar ook snelheid en trapfrequentie. Mocht je een Tackx of een elite trainer kopen koop dan ook een verhoog voor je voorwiel.
Het zal ongetwijfeld verre van ideaal zijn, maar een keuzen tussen pekel of binnen is snel gemaakt, evenals kou (daarbij komende problemen) of een binnen training is ook snel gemaakt.

6

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

ach...pekel...ik rij al 3 winters door buiten...geen enkel probleem. na afloop even afspuiten en de ketting weer olien en klaar. en kou; kan je je tegen kleden. enige echte probleem is gladheid en kortere dagen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Ik heb met binnen fietsen ervaring met een Tacx en een spinning fiets.

Ben een paar jaar geleden begonnen met een Tacx-Basic en heb die langzamerhand geupgraded (?) via een I-magic naar een Fortius met Real Live DVD's.
Vooral de DVD's maken een anders saaie duurtraining binnen goed te doen. Er zijn inmiddels meer dan 12 parcoursen te koop, waaronder een deel van de Marmotte, Milaan San Remo, Pyreneeen, Ronde van Vlaanderen etc. Daarnaast kan je op een Tacx ook allerlei soorten intervaltrainingen, weerstand etc.doen. Al met al een heel gevarieerd trainingsmiddel.

De spinningbike hebben we vorig jaar erbij gekocht (een Lemond Revmaster) omdat we (mijn man en ik) allebei moesten trainen voor de Ironman Arizona in april. Lange duurtrainingen in de winter met kou, sneeuw en ijs bevallen me niet zo goed.Ik ga nogal eens onderuit.....
Op een spinningbike is het trainen wel iets saaier vind ik, maar met een goede DVD erbij lukt 't ook wel. Zeker voor trapfrequentie is het bijzonder goed. En het is super stil, zeker vergeleken met een Tacx trainer.

Abslouut essentieel voor een hometrainer sessie is een ventilator!!! Want zweten doe je behoorlijk, inderdaad net Hawaii.

8

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Alvast allemaal bedankt voor de bijdragen, zo ik het nu zie is een Tacx het beste. Maar ik heb een hele oude race fiets ( Gazelle tour de France) vraag me af of die wel op de Tacx kan. Het voordeel van de spinningbike (geluid) is wel belangrijk. Bij ons huis zit nog een appartement dat we aan toeristen verhuren, dus die moeten geen last krijgen van mijn trainingsarbeid. buiten training is niks voor mij omdat Ik alleen 's avonds kan. Hou me aanbevolen voor meer tips.

9

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Iedereen bedankt voor de reacties, heb vandaag de Tacx flow gekocht, krijg het woensdag op m'n verjaardag. Ik zal binnenkort mijn ervaringen hier met jullie delen. Ik ga er in eerste instantie met de mountainbike op. groeten

10

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Om de saaiheid, monotonie te doorbreken kun je gebruikmaken van dvd's van spinerval s(mijn ervaring is dat de tijd goed opschiet) of de trainingen van chris carmichael (via zijn site te downloaden), kost wel wat, maar trainen in de sportschool is ook niet goedkoop.

Nog een tip: als je de mogelijkheid  hebt om tv te kijken, kijk naar de commerciele zenders: tijdens de reclameblokken zwaarder fietsen, trapfrequentie verhogen o.i.d.

groet,
Petra

11

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

kan iemand me helpen met trainings informatie op de elite crono digital
Ik kocht onlangs een tweedehands elite crono hydromag digital fietsrollen systeem
maar de handleiding zit er niet meer bij dus vraag ik me af hoe je best die training afwerkt ?

groeten
Marnix
ps heeft iemand soms de handleiding van dit toestel ? en of kan er een kopie af

12

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Het kostte me welgeteld twee minuten om via de website van de handleiding in zes verschillende talen te vinden. En dat had ook in 1 minuut gekund als mijn comp wat sneller geweest en of de site van Elite wat minder traag...

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

13

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Sjon schreef:

Ik wil deze winter werken aan mijn fietsconditie, dat kan echt veel beter. Maar nu weet ik niet wat het beste is. Een tacx is leuk maar lijkt me omslachtig om steeds op te zetten (dus minder vaak trainen?). Verder zie ik allerlei dingen als hometrainer, ergotrainer of Spinningfietsen. Wie weet wat voor een triatleet het beste is, volstaat een hometrainer van de Aldi? Af kan ik beter voor een ergotrainer gaan. Spinning fietsen lijken me wel goed, maar dan wel thuis. wie heeft praktisch advies?

Bedankt

Sjon

Ik heb zelf een Tacx Fortius, uitstekend om te trainen als die het doet.
Weerstand kan echt zo hoog dat je het niet meer rond krijgt, en omdat je op het beeld in de gaten kan houden wat er gebeurt en welke vermogens je wegtrapt geeft ook een stimulans.
Echter de keren dat de software hapert is talrijk, en dan is de lol er gauw af, blijft ook gewoon een duur ding.
Als hij het doet is het best grappig en kun je echt je spiermassa wel kweken, de laatste keer dat ik alles helemaal geinstalleert had(mijn fiets en pc) deed uiteindelijk het hele programma het weer is niet, ben je weer twee uur voor jan met de korte achternaam bezig.
Mijn advies is, gewoon buiten doorrijden, extra jas aan en gaan, niet miepen je rijd jezelf zo warm.
Voor de prijs van zon aparaat kan je ook een paar jaar lid worden van een sportschool, lijkt me een veel betere investering.
Maar het moet gezegd worden als die werkt is het best een grappig apparaat.

14

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Ik rij op de goedkoopste tacx die er is en het hendeltje van de weerstand instelling is stuk, met een schroevendraaier lukt het nog om hem te verzetten maar niet iets wat je makkelijk doet tijdens de training.
Ik hou het zo'n 1 x in de week een uur vol. Dan nog een x op de ATB in het weekend en zo kom ik de winter wel door.
in het voorjaar een weekje naar de zon vlak voor de zomertijd begint. Daar draai ik dan een km op 700a800 in een week. Nog wat tempo trainingen en we zijn er klaar voor.... as good as it get's anyway.

leuke training: tijdens een WB schaatsen naar de 1500m kijken en als ze schaatsen hard en als er niet geschaatst word rustig.
Veel training plezier

15

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Ik heb een Tacx cycleforce swing, maar sinds ik Spin op de sportschool staat íe stil....
Spinnen is toch wel (veel) leuker. Bovendien ga ik daarna nog lekker hardlopen op de loopband; ook beter dan in het donker lopen met een vestje, lampje om je arm, op je petje en een zaklampje voor nood....
Waar ik woon en loop ga je al snel het buitengebied in, tussen weilanden door, en heb je geen straatverlichting...

Concorde

16

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

"Waar ik woon en loop ga je al snel het buitengebied in, tussen weilanden door, en heb je geen straatverlichting..."

Ik loop ook altijd buitenaf, ik doen dan een reflectorhesje aan / knipperend led armbandje om en om m'n middel doe ik zo'n mijnwerkerslampje, elastiek op de langste stand en je kan overal perfect open! Je bent zelf zichtbaar en hij schijnt zo vel dat ook de weg goed zichtbaar is dus geen problemen met onevenheden in het wegdek..

(maar dit is meer voor het looptrainingen-topic)

Ik vind de tip van de taxc en wb-schaatsen wel goed maar in het weekend heb ik juist de mogelijkheid om buiten te fietsen.. maar bij slecht weer ga ik het zeker proberen.

17

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

willem schreef:

"Waar ik woon en loop ga je al snel het buitengebied in, tussen weilanden door, en heb je geen straatverlichting..."

Ik loop ook altijd buitenaf, ik doen dan een reflectorhesje aan / knipperend led armbandje om en om m'n middel doe ik zo'n mijnwerkerslampje, elastiek op de langste stand en je kan overal perfect open! Je bent zelf zichtbaar en hij schijnt zo vel dat ook de weg goed zichtbaar is dus geen problemen met onevenheden in het wegdek..

(maar dit is meer voor het looptrainingen-topic)

Zo loop ik ook Willem, (maar dan zonder hoofdlamp), maar ik vind het wel een gedoe, vergeleken met de loopband.
Neemt niet weg dat buiten lopen wél veel lekkerder is, maar als ik toch op de sportschool ben....
Tip: ik loop buiten met een petje op, en clip daar zo'n fiets-achterlichtje achterop, in de knipperstand.

Nu weer over op de Tacx! ;-)

Gr, Concorde

18

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Een oudere threat, maar wil voor de winter misschien kijken of ik niet iets beters kan doen dan op de spinfiets zitten... is de Tacx Trainer Cycle Force Flow T1680 nog steeds de aanrader? En zit de weerstand op je velg of band - apart wiel voor de tacx?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

19

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Zo bedreigend is het nou nou ook alweer niet wink

Flow heb ik ook, erg tevreden over, helpt me de winter door. Weerstand zit op de band, apart bandje/wiel is aan te raden. Regelmatig calibreren ook.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

20

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

een van de eerdere posts van die topic, van harm over de insideride rollers. Heb ik al vaker naar zitten kijken en blijft me opvallen dat ze iets heel cools hebben, maar dat ze het presenteren op een website uit 1995. En dus geloof ik het gelijk niet meer.. iemand die zo'n ding ook daadwerkelijk heeft?

verder blijft dit toch elke winter weer een overweging. Wel of niet op een tacx. Ik weet wel van mezelf dat ik zo'n real life ding moet hebben, anders doe ik het tóch niet. Maar goed, die zijn dan gelijk weer 700euro...
@ Irongirl: Nog steeds tevreden met je Fortius?
Iemand anders nog een mooie verkooppraatje?

21 Laatst bewerkt door Bleek (19-10-10 18:10:46)

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Ik heb de flow ook, lekker op vermogen trainen. Vorige winter profijt van gehad, ik kon rond maart een stukje harder fietsen buiten. Kalibreren is een eitje, wel even doen na elke warming up. Aanrader; tacx band (zo'n blauwe) om een oude velg, makkelijk switchen als je toch nog de weg op wilt.

Morgen ga ik er weer voor 't eerst op zitten smile

22

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

bwa sommige trainingen doe ik ook op de tacx omdat het bijna niet anders kan maar vorige winter toen het glad was ben ik gewoon met mijn mtb op de weg gaan rijden vind ik toch nog een stuk beter dan die tacx. Als ik daar een uur opzit is heel mijn lijf voos. Mijn spinnigfiets vind ik al helemaal niks eigelijk allemaal goed in nood maar verder.... voor mij dan toch. Onlangs alles van winterkleding in de vuilbak gegooid en alles nieuw nu dus het mag gaan sneeuwen van mij :-)

23

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Ik heb naar aanleiding van de vorige winter zo'n ding gekocht. Voor mij is het een Tacx Satori geworden. Wedstrijdwiel uit de tijdritfiets, trainingswiel erin met een oud bandje erop en trappen maar. Ik ben eigenlijk voornemens om tijdens het trappen op Eurosport biathlonwedstrijden te kijken om de tijd te doden. Viel me wel op dat al erg snel erg warmpjes wordt op de Tacx. Hoe gaan jullie daar mee om? Zet je een ventilatortje neer ofzo? Anders drijf je er zowat vanaf (niet dat ik bang ben om te zweten ofzo).

24

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Veel verschil tussen 1 van 250 en 700 euro? of zit het 'm in de kleine dingen?

@Bleek: Tacx band? koop je die bij eenzelfde shop?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

25

Re: Binnen trainen, tacx, hometrainer, ergotrainer of Spinning

Dorter schreef:

Viel me wel op dat al erg snel erg warmpjes wordt op de Tacx. Hoe gaan jullie daar mee om? Zet je een ventilatortje neer ofzo? Anders drijf je er zowat vanaf (niet dat ik bang ben om te zweten ofzo).

Een ventilator voor je zetten ja.  In't begin niet te hard zetten (koud), en zodra je gaat zweten telkens iets harder.