1

Onderwerp: marathon in het voorjaar

graag vraag ik antwoord aan het forum

ik ben een redelijk goed getrainde triatleet van 42 jaar. Ik heb dit jaar 5 kwartjes gedaan en dat is goed bevallen. Deze winter wil ik mijn loopconditie verbeteren en (om een doel te hebben) wil ik dan volgende voorjaar de marathon van Rotterdam gaan lopen. Mijn vraag is hoe lang een gemiddeld mens nodig heeft om te herstellen van zo'n marathon? Wie heeft ervaring en is het slecht om voor een triathlon seizoen begint een marathon te lopen. Ik denk ongeveer 3.45 over de marathon te gaan lopen dus ben wel even onderweg smile
Wie weet heeft iemand ervaring en of advies.

2

Re: marathon in het voorjaar

"Normaal" staat voor na een marathon 42 dagen geen wedstrijden, maar volgens mij houdt niemand zich daaraan. Het lichaam moet natuurlijk wel de tijd krijgen om te herstellen.

Je kan de volgende wedstrijden natuurlijk ook rustiger gaan doen en het als herstel zien. Maar bij een normaal getraind lichaam (specifiek op de marathon) dan kan je al vrij snel weer redelijk een wedstrijdje doen.

In de marathontraining zitten ook lange duurlopen en daarna train je ook weer dus het lichaam is wel gewend aan die inspanning.

succes

3

Re: marathon in het voorjaar

Hoi,
Volgens mij ligt het herstel ook aan het type mar. Het spreekt voor zich, dat als je voldoende lange duurlopen hebt gedaan, jouw lichaam eraan gewend is. Maar het is een feit, dat de marathon pas begint bij de 30-33km. En juist tot ongeveer de 30 km train je. Wbt de laatste km's merk je dat je moe en stijf bent geworden van de eentonige inspanning.
Ik heb gemerkt dat ik sneller herstel (qua spieren) van berg/heuvelwerk, dan het vlakke werk. Volgens mij omdat de vlakke marathons (te) eenzijdig belastend zijn.

Het scheelt veel spierpijn als je:
- direct na de finish minimaal 30 min uitwandelt. Vooral niet meteen na de finish stoppen (loop je ook het risico op een goede misselijkheid + overgeven)
- na de douhe en het opwarmen 30 min-60 min rustig te fietsen.

Verder volg ik de volgende 'regels': 1 week niet hardlopen en 3 weken geen intervallen.

Maar als mijn indruk klopt, dan ben ik duidelijk een beginneling hier, dus wellicht heb ik meer hersteltijd nodig
Succes!
groeten

4

Re: marathon in het voorjaar

Daar kan ik me ook wel in vinden.
1 week niet hardlopen en 3 weken geen interval.

Ik heb meestal niet echt veel last van misselijkheid na de finish in wat voor wedstrijd ook. Denk dat zoiets erg persoonlijk is.
Ken iemand die na een 15 km alwel kotst na de finish en dat heeft niet te maken  met dat hij te hard heeft gelopen.

5

Re: marathon in het voorjaar

deed Gebresalassie, of hoe je dat ook mag schrijven, niet vlak na de A'damse marathon mee met de 7heuvelenloop mee in Nijmegen ??

6

Re: marathon in het voorjaar

De misselijkheid na de finish (indien je meteen gaat stilstaan) heeft te maken met de overflow van bloed die van je benen ineens weer teruggaat naar oa je maag. Hoe langer de loop, des te langer er relatief weinig bloed naar je organen zijn gegaan.

Weet iemand of het samenhangt met je bloeddruk?
Ik heb trouwens ook altijd een aanval van misselijkheid rond de 30-33km, duurt een minuut en dan zak het vanzelf weer weg. Zou dat het moment zijn dat je door je koolhydraten heen bent?
groeten

7

Re: marathon in het voorjaar

hmm, je glycogeenvoorraad is op na 1~1.5uur. daarom is het ook belangrijk om het al van het begin af aan aan te vullen. Als k er doorheen ben (meestal na 20k bij een training) qua energie voel ik meestal een rilling door mijn lichaam gaan en heb ik het even ijskoud, wat weer vrij snel wegtrekt.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: marathon in het voorjaar

Dat Haile na de Amsterdam marathon de 7 heuvelenloop deed, had hij van mij afgekeken want ik deed het een jaar eerder...

Na de marathon deed ik een week niks qua sport. Daarna begon ik weer (wel met intervallen enzo). Maar na een kleine maand voelde ik me pas hersteld; net op tijd voor die heuvelenloop.  Mentaal is wat anders, de marathon ging zo goed dat ik er nog steeds moeite mee heb; maar dat is offtopic;-)

9

Re: marathon in het voorjaar

Waarom kiezen voor Rotterdam als je in het voorjaar ook andere marathons hebt.
Bv. Apeldoorn. Die zit in februari en dan heb je genoeg tijd om op tijd weer in vorm te zijn voor het triathlon seizoen.
En anders na het seizoen heb je helemaal keuze zat. Je basisconditie zit er al in.
Minder gaan fietsen, minder gaan zwemmen (wel blijven doen als ontspanning en andere belasting spieren) en je kan in september/oktober een goeie marathon lopen.
En daarna ...................... maandje rust en op naar het volgende jaar.

10

Re: marathon in het voorjaar

De Noor schreef:

Waarom kiezen voor Rotterdam als je in het voorjaar ook andere marathons hebt.
Bv. Apeldoorn. Die zit in februari en dan heb je genoeg tijd om op tijd weer in vorm te zijn voor het triathlon seizoen.
En anders na het seizoen heb je helemaal keuze zat. Je basisconditie zit er al in.
Minder gaan fietsen, minder gaan zwemmen (wel blijven doen als ontspanning en andere belasting spieren) en je kan in september/oktober een goeie marathon lopen.
En daarna ...................... maandje rust en op naar het volgende jaar.

Apeldoorn is leuk, alhoewel ik daar ooit enkel de 27.5 gelopen heb. Mooie omgeving wel erg heuvelig, dus je gaat er niet je beste tijd lopen...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: marathon in het voorjaar

onderwerpje pimpen?:)

fijn, weer zo'n ouderwetse goeie opmerking van Scighera..

12 Laatst bewerkt door Frankiboy (16-09-10 16:49:33)

Re: marathon in het voorjaar

OMG  Zat door het loop forum te bladeren - niet echt op de datum gelet big_smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

13

Re: marathon in het voorjaar

Ben ook aan het twijfelen om de Zeeuws-Vlaamse Marathon terug mee te lopen op 16/04/2011 (vorig jaar 1ste keer), anderzijds begin ik volgend jaar aan mijn 1ste 1/4-triathlonseizoen.  Ik denk dat een marathon lopen toch heel veel looptijd- en training in beslag neemt wat dan weer zwemmen en fietsen naar de achtergrond verdringt.

Maar misschien is het niet slecht om de korte recup-trainingen van bv. 5-8km te vervangen door rustig zwemmen of fietsen, ook al om de gewrichten wat te sparen. 

Het herstel ging bij mij toch op 3-4 weken waarin je terug al wat kan lopen-fietsen of zwemmen, maar zonder in het rood te gaan of te intervallen.  De 1ste week alvast niks of wat wandelen/joggen (hooguit).  Naargelang je je goed voelt en uitgerust raakt, kan je gewoon de training hervatten op lage intensiteit.

Allez, da's mijn ervaring als beginnerke smile

14

Re: marathon in het voorjaar

De week na mijn marathon zal ik al rustig op de fiets en 2 weken erna zat ik alweer mijn wekelijkse 24km te rennen - uiteraard wel op een voormij rustig tempo. Denk dat ik volgende week weer met interval start.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

15

Re: marathon in het voorjaar

Frankiboy schreef:

De week na mijn marathon zal ik al rustig op de fiets en 2 weken erna zat ik alweer mijn wekelijkse 24km te rennen - uiteraard wel op een voormij rustig tempo. Denk dat ik volgende week weer met interval start.

Sterk ras!  wink

16 Laatst bewerkt door Frankiboy (27-10-10 13:25:37)

Re: marathon in het voorjaar

stevenduja schreef:
Frankiboy schreef:

De week na mijn marathon zal ik al rustig op de fiets en 2 weken erna zat ik alweer mijn wekelijkse 24km te rennen - uiteraard wel op een voormij rustig tempo. Denk dat ik volgende week weer met interval start.

Sterk ras!  wink

Zo als bij velen op dit forum denk ik geldt, het trainen gaat snel weer jeuken en dan moet ik echt mijn best doen om mijn lichaam wel de rust te geven die het nodig heeft.. -> Wiki; Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten ;p

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1