1

Onderwerp: Carbon op fietsrollen

Onlangs gehoord dat een carbon frame op fietsrollen (Tackx Sirius) niet aan te raden is door de onbuigzaamheid van het frame.  Iemand ervaring mee?

2

Re: Carbon op fietsrollen

Ervaring nee.... maar het is zeker niet aan te raden als je nog langer van je frame wilt genieten ;-) Zeker niet als je echt trainingen er op wilt gaan uitvoeren in de winter.

3

Re: Carbon op fietsrollen

Waarom?

Ik heb geen idee meer waar, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat de kracht op je frame op de tacx peanuts is ten opzichte van de kracht die je frame kan verdragen.

4

Re: Carbon op fietsrollen

Vanzella schreef:

Waarom?

Ik heb geen idee meer waar, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat de kracht op je frame op de tacx peanuts is ten opzichte van de kracht die je frame kan verdragen.

I hope so, anders moet ik nog een alu-fiets bijkopen voor deze winter  hmm

5

Re: Carbon op fietsrollen

Staal is de nieuwe trend wink

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

6

Re: Carbon op fietsrollen

Vanzella schreef:

Waarom?

Ik heb geen idee meer waar, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat de kracht op je frame op de tacx peanuts is ten opzichte van de kracht die je frame kan verdragen.

Inderdaad. Je carbon frame kan heel wat hebben. Daarnaast heb je een fiets om te gebruiken.

7

Re: Carbon op fietsrollen

mister_arby schreef:

Inderdaad. Je carbon frame kan heel wat hebben. Daarnaast heb je een fiets om te gebruiken.

Dat zal toch haast? Ik zie op de Tacx ook wel dat er aardig wat beweging in het frame en zadelpen zit, maar in een willekeurige bocht op de weg zijn de krachten die je frame te verwerken krijgt toch ook niet gering?

8

Re: Carbon op fietsrollen

klopt wel maar dan zit je achterbrug niet vast. Hierdoor komen er ongebruikelijke krachten op de fiets. Bedoel ik ga ervan uit dat als je op de tacx gaat zitten ook daadwerkelijk getraind gaat worden en hierdoor komen er bewegingen naar links en naar recht. Doordat de achterbrug vast zit zal dit niet meebewegen zoals dat wel gebeurt als je gewoon lekker km's aan het maken ben in de buitenlucht. Lijkt me overigens voor geen enkele fiets echt heel goed, dus materiaal is niet zozeer van belang.... maar kan me voorstellen dat je dit zeker voor je geliefde carbonframe niet wilt doen. Ik zou gewoon een goedkope fiets erin zetten.

Better safe than sorry!

9

Re: Carbon op fietsrollen

ohh ja..... Vaak geeft de leverancier ook geen garantie meer als je deze in een tacx hebt gebruikt. Weet hoe ze dit willen aantonen als er iets is met je frame, maar denk dat dit ook wel wat zegt....

10 Laatst bewerkt door Bleek (28-10-10 09:28:46)

Re: Carbon op fietsrollen

Hier al besproken

Schaamteloos gekopieerd: Moraal v/h verhaal: op de weg komen er grotere krachten vrij op je frame dan in de Tacx. Kan dus geen enkel kwaad. Het blad Tour kwam ooit met deze conclusie. Helaas doet de link naar het artikel het niet meer in gelinkte topic.

Ook lees ik dat er bij Trek en Orbea niets aan de garantie veranderd bij gebruik op een tacx.

11

Re: Carbon op fietsrollen

heb ooit eens een mail gestuurd naar Kuota en zij hadden als antwoord: geen probleem zolang je er maar normaal op doet en niet doorgedreven traint, zeker niet virtueel trainen. Maar soit, ik heb mijne stalen scanini terug laten opmaken en gebruik deze op mijne flow.