1

Onderwerp: Trainingsschema kwart/OD?

Hallo,

Ik sport redelijk veel maar eigenlijk vrij ongestructureerd. Dat wil zeggen dat ik per dag kijk waar zin in heb. Logisch want ik doe het voor de lol maar optimaal/effectief is het niet echt. Graag wil ik iets meer obv een trainingsschema gaan werken. Hier op het forum zag ik al wat tips bijvoorbeeld aanmelden bij een triathlonvereniging, echter ik zit al bij een zwemvereniging en een loopgroep. Aanmelden bij een online trainer vind ik ook niet echt iets maar een goed boek met schema's lijkt me wel wat.

Iemand tips over boeken voor kwart/OD?

2

Re: Trainingsschema kwart/OD?

hoi Jeroen,

heb ik toevallig (ongeveer zelfde onderwerp) een week of wat geleden een topic over geopend. kwam eigenlijk neer op "triathletes training bible" van Joe Friel. En verder alles wat deze man geschreven heeft:)
groetjes,
Jeroen

3

Re: Trainingsschema kwart/OD?

Ook op Internet is heel wat te vinden.  Google maar eens op "triathlon training programs".

4

Re: Trainingsschema kwart/OD?

Als je een beetje duits kan lezen kun je voor ongevere 40 euro per jaar aan abonement nemen op de triathlon training. Deze komt eens in de twee maanden uit en daarin staat dan een schema voor de komende twee maanden. Opgedeeld in verschillende afstanden. Naast de schema's de nodige zin en onzin over trainen en triatlon. Leest wel lekker weg en je hebt meteen schema's.

Begin november komt de nieuwe editie uit, dit is tevens weer het begin voor het nieuwe seizoen.

5

Re: Trainingsschema kwart/OD?

Thanks

@Jurhoen. Heb jij zijn "bible" inmiddels gekocht? Vraag me af of er echt schema's in staan die direct te gebruiken zijn? En of deze niet heel veel gericht zijn op LD wedstrijden.

6

Re: Trainingsschema kwart/OD?

@jeroen1979; Ja, ik heb de bijbel inmiddels liggen. maar hij ligt ook nog steeds dicht. Ik heb de tijd nog niet gehad om m open te doen (op even doorbladeren na dan natuurlijk:) ) dus daar kan ik je nog geen antwoord op geven... ik kan me ook herinneren dat ik ergens gelezen heb dat die ook online staat. ik vermoed dat ik dat hier ergens gelezen heb. zal zo nog ff zoeken.

7

Re: Trainingsschema kwart/OD?

even gezocht, maar dat ging over een ander boek. blijkbaar ook een bijbel:)

8

Re: Trainingsschema kwart/OD?

Ik heb ook de "bible" daarin staat beschreven hoe je een schema op kan bouwen, kant en klaar schema staat er niet in..

9

Re: Trainingsschema kwart/OD?

In de 'echte' bijbel staat toch ook niet letterlijk hoe je moet leven? (verder geen uitlatingen over dat boek)

Maar schema's voor Joe Average heb je ook niks aan. Heb hier genoeg (amerikaanse) triathlonboeken vol schema's, maar ze kunnen net zo goed meteen bij het oud-papier.
Leer zelf de trainingen te doen die bij jou passen of zoek een coach die jou begrijpt.

10

Re: Trainingsschema kwart/OD?

@le Coq - mooie vergelijking! Begrijp dat het gebruiken van "kant en klare brokken" niet optimaal is maar iets van een leidraad voor het opstellen van een schema is toch handig. Volgens mij zijn veel beginnende triathleten daar wel naar opzoek.

Heb overigens het boek besteld dus ben benieuwd.

11

Re: Trainingsschema kwart/OD?

Jeroen1979 schreef:

Thanks

@Jurhoen. Heb jij zijn "bible" inmiddels gekocht? Vraag me af of er echt schema's in staan die direct te gebruiken zijn? En of deze niet heel veel gericht zijn op LD wedstrijden.

Is dit een nederlandstalig boek?

Ben ook van zin om mijn schema's zelf op te maken. Op het einde van dit seizoen heb ik enkele maanden begeleiding gehad voor iemand haar stage. Ik zou dit meteen weer gaan doen als het niet zoveel geld zou kosten. En het kan er de komende jaren echt niet af. Dus ben ik ook op zoek naar goede boeken met handige tips voor trainingsschema's.

12 Laatst bewerkt door erik.bloklander1 (30-10-10 09:28:07)

Re: Trainingsschema kwart/OD?

Hallo Jeroen,

Zelf ben ik een voornamelijk OD en/of kwart triathleet. Daarbij geef ik wat tips en advies voor beginnende triathleten, en ook over trainingsschema's.
Het is sterk aan te bevelen dat je goed luistert naar je eigen lichaam. Het gegeven dat je per dag kijkt waar je zin in hebt is zeker niet verkeerd. Wat belangrijk is om te weten, wat wil je bereiken, wat is jouw doel voor de komende periode, het komende jaar?
Vanuit de gedachte zou je een rekensom/planning kunnen maken. Maak een nulmeting. Dus noteer (over ca een week verdeelt) je huidige zwemtijd op 1000 of 1500m. Fiets een dag er na ca 40km zo hard als je kan (denk vooral om de stoplichten en verkeer) en loop een 10km op tijd.
Ik heb geen idee hoe veel uur je traint per week, wat je lichaamsbouw is, jouw geometrie e.d. want dat speelt natuurlijk allemaal een rol. Maar als je bovenstaande test gedaan hebt en zet daar je doel tegenover dan weet je in ieder geval waar de accenten liggen. Vanuit die gedachte kan je meer specifiek plannen en opbouwen.
En zoals mijn collega's al eerder gemeld hebben zijn er vele schema's te vinden. Ook voor de OD afstand.
Mijn persoonlijk motto is ook altijd, rust genoeg en geniet vooral.

Succes, gr. Erik

13

Re: Trainingsschema kwart/OD?

MDD Erik? Mag er ook een dag tussen de 1000 danwel 1500 meter en de 40 km tijdrit zitten?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

14

Re: Trainingsschema kwart/OD?

Dank Erik. Ben halverwege het boek van Friel (@Hoevenen Lion: Engelstalig) en daarin geeft hij idd heel duidelijk aan om een doel te stellen. Iets wat ik eigenlijk niet doe tot op heden. Ben een echte middenmoter maar mijn zwakte is met name het fietsen. Door te doen waar ik zin in hem, ga ik juist veel lopen en zwemmen omdat ik dat leuk vind. Kortom, een van de doelstellingen deze winter is veel fietstrainingen af te werken! Hopelijk adhv een eigen schema.