1

Onderwerp: koppeltrainingen, hoe doen jullie het?

Ik ben benieuwd hoe jullie de koppeltrainingen doen; alleen een bike-run koppel eens in de week, of ga je voor meerdere wissels in 1 training? Doe je dan ook nog een swim-run koppel? En doe je het hele jaar door koppels? of alleen vanaf de lente tot het eind van het seizoen? En waarom doe je ze?

Om zelf maar te beginnen: ik doe 1x pw een koppeltraining; meestal een enkele bike-run van 80k-16k, 120k-10k of 40-25k.  in de winter vervallllen deze ivm het weer. Reden dat ik ze doe is omdat ik ze leuk vidn; heb nl geen moeite met de wissel, ongeacht de intensiteit, wat gisteren ook wel weer bleek. heb gisteren 5k gelopen, daarna 30k gefietst, dan weer een 5k gelopen, vervolgens weer 35k gefietst en afgesloten met een wat intensievere 4k.
had geen moeite met de wissels, ondanks dat ik het a 2mnd niet meer gedaan had smile ook geen vermoeid gevoel aan het einde van deze sessie (kleine 3uur). Voordeel is dat je niet de kans krijgt om koud te draaien op de fiets, wat ik normaal wel heb na ca 40km fietsen en daardoor een langere aerobe sessie kan doen in de winter dan ik normaal doe.

Rest natuurlijk de vraag; zijn koppeltrainingen verstandig in de off-season periode?


Wat en hoe hoe doen jullie het?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

2 Laatst bewerkt door Duursporter (24-12-06 16:09:30)

Re: koppeltrainingen, hoe doen jullie het?

Ik kan er nog niet zoveel over zeggen maar mij is geadviseerd om vanaf maart 1x per week een koppeltraining fietsen-lopen te doen. Gewoon 30 km stevige duurrit en daarna 8 km duurloopje met wat tempowisselingen (volgens Klaas Lok).
Ook  wordt er vaak gezegd om het wisselen op zich te oefenen. Snel fietsschoenen uit en loopschoenen aan. Helm op, nr om, snel op de fiets springen. Hoewel het op mijn niveau niet op een minuutje meer of minder aankomt is het wel leuk om het te oefenen.
Ik hoor weinig mensen die meerdere koppel trainingen per week doen Lijkt mij eerlij gezegd ook erg belastend.

3

Re: koppeltrainingen, hoe doen jullie het?

meestal loop ik na het zwemmen. Echte koppeltrainingen doe ik pas als ik weer op de weg ga trainen met de racefiets. Na het trainen moet ik nog 15km terug fietsen en loop dan met een nog een km of 3. De ene week loop ik eerst, de week erop fiets ik eerst. ik doe het niet om het wisselen want dat kan ik snel genoeg maar meer voor de overgang en het uithoudingsvermogen

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

4

Re: koppeltrainingen, hoe doen jullie het?

Ik doe bijna het hele jaar koppeltrainingen, deels omdat ik het nu eenmaal leuk vind en ik ook wel denk dat het goed is om bij te houden. Zeker 's winters als je niet te lang buiten kunt fietsen kan je door er een loopje aan vast te plakken toch een paar uurtjes pakken. Of als welkome onderbreking tijdens een Tacx of spinning sessie even een frisse neus halen!

's winters blijven de koppeltrainingen beperkt tot 2-3 uur fietsen en 1-1,5 uur  lopen. Vanaf een maand of 2 voor een belangrijke (lange afstand) triathlon ga ik het weer opvoeren tot uiteindelijk de maximaal bikkel training van 6-7 uur fietsen en 2-2,5 uur lopen. Maar dat is pas het toetje hoor!

Ik doe trouwens zomers ook wel meerdere koppeltrainingen per week, dan op mijn vrije woensdagmiddag een medium tot lange fietstraining met kort, intensief loopje en dan in het weekend de lange fietstraining met de lange looptraining. Hiermee kan ik het wedstrijdgevoel (moeie benen tijdens de marathon na 30-35km)  heel goed benaderen en voor mij werkt dat wel.
Als je dat gevoel eenmaal kent schrik je er niet zo van tijdens de wedstrijd omdat je weet dat je het in de training ook aankon, soort mentale training ook wel.

Ik doe nooit run-bike-run-bike etc. omdat ik te lui ben voor het vele wisselen, zeker als ik binnen fiets omdat je dan zo bezweet raakt.

5

Re: koppeltrainingen, hoe doen jullie het?

uhu smile vind juist die meerdere wissels een voordeel in de winter smile omdat je zo kan zorgen dat je niet langer dan 45-60min achtereen op de fiets zit kan je  toch een behoorlijk lange duurtraining draaien zonder het gevoel te hebben dat je koud draait.

Indoor-outdoor koppels lijken me nogal slecht voor het lichaam; aangezien je nat van de tacx afkomt, wat kleren aanschiet en dan de kou induikt smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800