1

Onderwerp: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Ik wil binnenkort meedoen met mijn eerste duathlon, een lekker korte, 5km lopen - 20km mtb - 2,5km lopen.
Lopen die ik al regelmatig, mtb'en veel te weinig, dus dit leek me een goede kans om beide te combineren.
Hoe pakken jullie het aan qua loop-/fietskleding? Ga ik lopen met een fietsbroek, of fietsen met een loopbroek? (ik ben een echte beginner, dus ga nog geen specifieke duathlon kleding aanschaffen)
En moet je zelf iets van een vuilniszak meenemen om je fiets-en loopschoenen (en misschien wat andere dingen) op te zetten op de plek van je fiets?
Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee.
Bedankt alvast,
Sander.

2

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Ga een keer kijken bij een cross duathlon. Dan zie je verschillende methodes. Je moet toch een beetje je eigen handigheid er in vinden.

Al doende leert men wink

Groeten

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

3

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Of bekijk foto's van een crossduathlon. bv foto's van de Bosfietsloop in Arhem. Bekijk vervolgens in het archief van het KNMI even welke temperatuur het op de bewuste dag was. Kijk vervolgens even op weeronline.nl welke temperatuur het bij jou wedstrijd gaat worden, et voila, je kunt al een aardige inschatting maken van de kleding die je aan moet.

Fietsbroek vs Loopbroek: loopbroek. Lopen in een fietsbroek is vrij onprettig. Fietsen in een loopbroek is (mits de te overbruggen afstand niet té groot is) minder onprettig.

Plastic zak: idd goed idee.

Bekijk ook gerust even het archief door: er is een handvol artikelen met tips en tricks voor crossduathlons.

4 Laatst bewerkt door jantjevs (05-11-10 14:51:54)

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

ligt er ook aan wat voor zadel je hebt. ik heb dan ook een redelijk hard zadel en zal daarom altijd in een fietsbroek gaan lopen. anders schuren me ballen er tijdens het fietsen af sad

5

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Welke duathlon ga je meedoen trouwens? Aangezien op die winterduathlons het grootste deel van de deelnemers wel mountainbikers zijn dan echte du-triathlonners zie je het grootste deel toch wel in hun fietskleding verschijnen.

6

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Nog voor ik mijn eerste duatlon heb meegedaan heb ik al in een triatlon short geinvesteerd. Persoonlijk lukte het mij niet om deftig te lopen in een fietsbroek. Die investering is echt aan te raden. Want ook al stop je met de sport die short kan je nog steeds aandoen als je blijft lopen of blijft fietsen.

Er zijn er vele die een plastic curver bak hebben voor hun schoenen, Helm of drinkbus in te plaatsen bij de wisselzone.

7

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

ronnyke schreef:

Welke duathlon ga je meedoen trouwens?

Ik ga de runbikerun doen in Pijancker

Hoe en waaraan bevestig je de championchip? Mij is verteld dat je 'm in je sok stopt, maar dat lijkt me nou niet echt comfortabel en het risico is wel groot dat je 'm verliest....
Bedankt maar weer.
Sander

8

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Daar kun je deze voor gebruiken (het blauwe bandje dus, de functie van het rode clipje is mij niet helemaal duidelijk):
http://www.championchip.be/images/chipstrap.jpg

of zoiets:
http://www.bergracebynight.nl/images/stories/bergrace/enkelband.jpg

Allemaal te koop bij de betere loopwinkels (Run2day in ieder geval) of online ff googelen op "championchip enkelband"

Cor

9

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Cor schreef:

Daar kun je deze voor gebruiken (het blauwe bandje dus, de functie van het rode clipje is mij niet helemaal duidelijk):
http://www.championchip.be/images/chipstrap.jpg

of zoiets:
http://www.bergracebynight.nl/images/st … elband.jpg

Allemaal te koop bij de betere loopwinkels (Run2day in ieder geval) of online ff googelen op "championchip enkelband"

Cor

Dat rode clipje is bedoeld om de chip makkelijk aan je fiets te monteren:
http://www.chiptimeresults.com/championchip/ (even 3/4 naar beneden scrollen)
http://www.chiptimeresults.com/images/chipclip2_small.jpg

10

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Ik wist dat het me bekend voorkwam :-) bij de mtb marathons gebruikte we die ook voor aan de voorvork. Heb ook nog plaatjes gehad die ik onder mijn inlegzool van mijn schoenen moest leggen bij het mtben.

11

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Ik duatlon altijd in loopkleding maar heb wel een odlo onderbroek of een triathlonzwembroek aan (katoen is een slecht plan) denk dat ik ook een hard zadel (specialized toupe 130mm) heb maar als mijn zak zeer gaat doen doen mijn benen niet pijn genoeg en moet ik harder fietsen.
mijn fiets schoenen doe ik in een plasticzak als het regent. Geen vuilniszak want die is veel te groot, dan zoek je je rot naar je schoenen. Verder heb ik in de winter vaak een windstopper aan die ik bij de eerst run open heb staan, bij het fietsen dicht en bij de 2e run meestal uit doe. 

bedenk goed van te voren de route en de handelingen die je wil doen in de wisselzone zodat je niet verkeerd loopt of staat te klungelen.

en verder gewoon doen, je komt er vanzelf achter is mijn ervaring.

groeten, Bart

12

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

Ik doe meestal een tri pant van skinfit aan heb eigenlijk niks anders daar fiets en loop ik mee,4u op de fiets is geen probleem. En als het regent zet ik een badkuipje over mijn schoenen en de rest,blijft het droog en is handig als je je fietsschoenen aan hebt zet je het over je loopsloffen. Je zeker niet blindstaren op de toppers want op zo een winterduathlon word gdvr echt hard gelopen en gefietst schrok er de laatste keer ook weer van.

13

Re: Duathlon (run-bike-run) beginnersaanpak?

draak schreef:

Ik duatlon altijd in loopkleding maar heb wel een odlo onderbroek of een triathlonzwembroek aan (katoen is een slecht plan) denk dat ik ook een hard zadel (specialized toupe 130mm) heb maar als mijn zak zeer gaat doen doen mijn benen niet pijn genoeg en moet ik harder fietsen.

Haha goede instelling!