1

Onderwerp: Fietstraining op de MTB

Hoi Forum,

Het seizoen zit er voor mij op en ik lees van alles hier over MTB´en. Deze winter ga ik dat ook doen maar nou is mijn vraag hoe kun je het beste een goede training doen op de MTB? Het is toch niet verstandig om door de modder te gaan rijden of is dat ook voor een triatleet wel goed? Is het niet beter om gewoon wat duurritjes te doen en af en toe wat heuveltje op en af te rijden? Of is het juist heel goed om moeilijk terrein op te zoeken?

2

Re: Fietstraining op de MTB

het is zeker goed; zolang je maar enigszins in een HR zone kan blijven; als het parcours te technisch wordt is de kans groot dat de intensiteit omlaag gaat

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Fietstraining op de MTB

Je leert, juist in technisch moeilijk terrein, goed te sturen en krijgt (op den duur) een betere controle over je fiets. Dat is alleen maar in je voordeel ook tijdens een triatlon. Je kunt harder door de bocht en anticipeert beter op onverwachte situaties. Ook kan je een keer meedoen met een Off road triatlon. Is erg leuk!

Succes en veel plezier in de blubber, smile

Hans de Booij

4

Re: Fietstraining op de MTB

Dus vooral op de MTB stappen deze winter!

@ hans,

Hoe verhoudt zich die stuurtechniek dan tot het race fietsen. Want een racefiets reageert toch heel anders dan de MTB? Of komt dat gevoel toch wel overeen dan?

5

Re: Fietstraining op de MTB

Je leert op een ATB o.a. dat wanneer je voorwiel door de bocht enigszins "drift" (dus een beetje weg schuift) dat dit niet onmiddellijk tot een valpartij hoeft te leiden. Ook merk je dat je gewoon steeds harder door een bocht kan. Eigenlijk krijg je gewoon meer "gevoel" met je fiets en meer zelfvertrouwen. Er zijn veel overeenkomsten, maar je moet natuurlijk niet onverantwoord gaan rijden. En altijd je rijgedrag aanpassen aan je techniek en ervaring. Gewoon veel doen dus,

Hans

6

Re: Fietstraining op de MTB

Tja er zit wel wat in ja wat jij zegt. Vooral dat zelfvertrouwen zal een rol spelen.
Bedankt voor de antwoorden!

7

Re: Fietstraining op de MTB

Ik mag graag atben in de winter, het afwisselende terrein geeft automatisch een leuke afwisselende training. De handigheid en het vertrouwen wat je krijgt in het terrein neem je zeker mee op de weg voor je triathlons. Het is altijd wel ff wennen als je van de ene fiets naar de ander overstapt. bijkomend voordeel ik heb het tijdens het atben minder koud als op de weg.
Ik woon midden in Amsterdam dus weinig modder maar atben door de stad kan met een beetje avontuurlijke instelling en creativiteit errug leuk zijn!!!!!

8

Re: Fietstraining op de MTB

Ik mag graag atben in de winter, het afwisselende terrein geeft automatisch een leuke afwisselende training. De handigheid en het vertrouwen wat je krijgt in het terrein neem je zeker mee op de weg voor je triathlons. Het is altijd wel ff wennen als je van de ene fiets naar de ander overstapt. bijkomend voordeel ik heb het tijdens het atben minder koud als op de weg.
Ik woon midden in Amsterdam dus weinig modder maar atben door de stad kan met een beetje avontuurlijke instelling en creativiteit errug leuk zijn!!!!!

9

Re: Fietstraining op de MTB

wat ook leuk is voor de afwisseling is op de baan fietsen.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

10

Re: Fietstraining op de MTB

Vorige week ook een atb van marktplaats geplukt, wel een oud ding, maar dat maakt me nit uit. Lekker in 't bos raggen, vies worden en, zoals gezegd, werken aan een betere fietsvaardigheid.
Ik heb vorig jaar in de winter spinning gedaan, maar in een sportschool mis ik de buitenlucht.

11

Re: Fietstraining op de MTB

Blijft leuk, dat raggen!
Ik ATB al een jaartje of 15, en blijf 't leuk vinden! Net wat je zegt: lekker vies worden, heerlijk!
Die fietsvaardigheid is natuurlijk een leuke bijkomstigheid. (hoewel.... ik heb vroeger veel BMX gedaan, daar word je ook wel handig van). Maar de actie vind ik 't leukst. En dan vooral de singletracks! Bij ons heb je ook wel van die toertochten waar je een paar km's langs een drassige slootkant rijdt (ploetert). Da's dan weer minder...

Gr, concorde

12

Re: Fietstraining op de MTB

Ik heb zelf al een aantal offroad duathlons en triathlon gedaan en vind het echt hardstikke leuk.
Er zijn nu bijna elke week wel offroad duathlons dus probeer er ook eens 1 zou ik zeggen.
MTB verbetert zeker je rijkunsten.

13

Re: Fietstraining op de MTB

Ja leuk die atb's en die duathlon's. Zaterdag een atb geleend en in Valkenburg meegedaan. Ik dacht dat ik de mountainbike variant van Paolo Savoldelli was in de afdaling, en lag dus ook binnen 5km twee keer op mijn gezicht... Daarna toch maar iets rustiger aan gedaan en alleen bergop hard gereden.

Maar leuk was het wel... Mischien toch maar zo een ding aanschaffen voor de winter...

14

Re: Fietstraining op de MTB

Van Atb-en leer je, imo beter fietsen. Vooral door blijven trappen in bochten. Bij training op de weg moet je jezelf uit gaan dagen door intervallen te gaan doen.
Ik rij met zéér grote regelmaat tourtochten en chrono's. Achter elke bocht kan een uitdaging liggen, vooral met het weer van de afgelopen weken.

15

Re: Fietstraining op de MTB

hansdebooij schreef:

Je leert op een ATB o.a. dat wanneer je voorwiel door de bocht enigszins "drift" (dus een beetje weg schuift) dat dit niet onmiddellijk tot een valpartij hoeft te leiden. Ook merk je dat je gewoon steeds harder door een bocht kan. Eigenlijk krijg je gewoon meer "gevoel" met je fiets en meer zelfvertrouwen. Er zijn veel overeenkomsten, maar je moet natuurlijk niet onverantwoord gaan rijden. En altijd je rijgedrag aanpassen aan je techniek en ervaring. Gewoon veel doen dus,

Hans

Hmm, ik neem aan dat je je achterwiel bedoelt? Als je voorwiel wegschuift moet je iig al een voetje aan de grond hebben...

't Schijnt ook zo te zijn dat je van atb'en naast een betere bochtentechniek ook een efficientere trapbeweging krijgt...
Toch ben ik het de laatste jaren alleen maar minder gaan doen...
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

16

Re: Fietstraining op de MTB

Ik zie zeker het nut van mtb'en in (doe het nu zelf namelijk al weer wekelijks)

Maar er is toch wel een groot verschil met de mtb en de race/triatlonfiets. Want de houding op de fiets is heel anders dus het sneller door de bochten gaan en de techniek van sturen is heel specifiek. Dus ik geloof niet dat het mtb'en echt een grote invloed zal hebben op je bochtenwerk met je race/triatlonfiets.

Maar naast dat het goed is, is het natuurlijk ook heel leuk! (vooral in de bergen en anders in appelscha tongue )

17

Re: Fietstraining op de MTB

Ben ik niet met je eens. Met MTB'en leer je, imo, beter bochten rijden. Het wegdriften is de laatste tijd met zowel het voor- als het achterwiel.
Bij het MTB-en train je veel meer interval, en moet je lichaam in een kleinere tijd recupereren, dan bij fietsen over de weg.
Maar ik ben een grotere liefhebber van MTB-en dan verhard fietsen

18

Re: Fietstraining op de MTB

Vandaag (dus eigenlijk gisteren) lekker vies geworden, m'n hele fiets onder de modder en dennennaalden. Moi weer, zonnig, maar het bos was nog nat. Fiets afgespoten (tuinslang, geen Kärcher), en als ik straks weer wakker ben de zaak goed schoonmaken en van verse olie/vet/kettingspay voorzien. Kleding hangt al te drogen tongue

19

Re: Fietstraining op de MTB

voor degene die in de buurt van amsterdam wonen !! of en stukkie willen rijden, zondag cross in het Twiske. Hier de link:

http://twiske.mtbeekhoven.nl/start.html

Ik ben er !!

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

20

Re: Fietstraining op de MTB

Is hier niemand die aan cyclocrossen doet in de winter?
Dat lijkt me helemaal een geweldige training... Ik zit er ook steeds aan te denken, maar wil eerst 's een keer op zo'n fiets rijden, 't schijnt wel heel apart te rijden en te remmen.

Concorde

21

Re: Fietstraining op de MTB

@Concorde

Dat aparte remmen, dat klopt wel... Het remt namelijk zo goed als niet... Dus beter niet naar de Ardennen o.i.d gaan met een een veldfiets.

Qua rijden is er niet zoveel verschil met een "gewone racefiets". De wielbasis van het frame is iets langer (bij gelijke hoogte van je frame) om ruimte te maken voor de modder en de brede hoge bandjes.

Persoonlijk vind ik het erg leuk om te veldrijden, je maakt wat meer snelheid dan op de ATB op lopende stukken en op parcoursen met veel korte klimmetjes kun je lekker staand of, zittend op de macht omhoog ipv op de koffiemolen van de ATB.

Maar ik heb toch maar een ATB gekocht ipv een veldfiets om ook eens mee te kunnen doen aan een offroad duathlon/triathlon. Sinds vorig jaar zijn cyclocross fietsen daar nl. verboden. Of je mag wel starten, maar dan kom je niet in de uitslag zoals ik vorig jaar in Arnhem.

Groeten
Vanzella

22

Re: Fietstraining op de MTB

Nou, het is gebeurd... ik heb een cyclocrosser gekocht.
Geen nieuwe maar een gebruikte met al wat jaren ervaring. Maar wel een nette fiets; een Aluminium van Tuyl, met 600 en 105 erop.
Ik heb er tot nu toe alleen een testrit van een half uur mee gemaakt, in het bos net buiten het dorp, maar ik vind 't wél kicken!
Remmen is inderdaad wel even wennen (vooral anticiperen...) want 't remt maar matig. Afdalen is billenknijpen... Maar wat me vooral opvalt is het gemak waarmee je overal doorheen banjert! De zit valt me reuze mee; niet echt nerveus ofzo. Alleen weet ik nu waarom m'n ATB voorvering heeft.... je krijgt de klappen behoorlijk te verwerken in je armen, ondanks de lage bandenspanning. Ik ga er van de week nog mee aan het werk, ander stuurtje, breder, en wat kleine dingetjes. Maar dit is leuk!

Gr, Concorde

P.S. Iemand nog een Concorde kopen?
Volledig 105, 59cm.
Mag weg voor weinig. De Crosser kan ook op de Tacx, dus is íe overbodig.
Vier hobbyfietsen wordt toch wel wat veel in de garage.... (+ de ATB van moeders...)

23

Re: Fietstraining op de MTB

@ concorde:

inmiddels zijn we 2 seizoenen verder. Bevalt de cyclocrosser je nog steeds of ben je overgestapt naar de ATB? (of zelfs de tacx/spinner?) Zit er ook aan te denken om er een aan te schaffen. Jammere is wel dat ik niet echt 2e hands fietsjes kan vinden.. zeker om eens een paar keer te proberen is een nieuwe ook weer zoiets..
andere forumbezoekers op de cyclo toevallig?

24

Re: Fietstraining op de MTB

Duchenne Heroes, een hele week mountainbiken door luxemburg, België, Duitsland en Nederland! En daarmee ook nog eens geld ophalen voor het goede doel! Een perfecte training en een schitterende uitdaging!

25

Re: Fietstraining op de MTB

mijn vraag staat ook nog gewoon hoor:)