1

Onderwerp: Van burnout naar Ironman

Ha,

de reden dat ik hier terecht ben gekomen is omdat mijn dokter me gestuurd heeft ;-)

Niet perse naar dit forum, wel dat ik weer moest gaan sporten zoals ik vroeger deed. Dat komt omdat ik een burnout heb gekregen mede doordat ik fysiek niet meer uitgedaagd werd, en daardoor ook geen motivatie om te gaan sporten. (5 jaar geleden kreeg ik een kantoorbaan en stopte vrijwel direct met sport)

Na een tijdje nadenken koos ik voor een uitdagend doel die me ook stimuleerd trouw te zijn aan de trainingen, maar voldoende inspieerd om het ook leuk te vinden. Ik kwam uit bij een íronman' niet dat ik precies weet wat dat is, en wat het precies inhoud, maar het daagt me uit merk ik. En dat is juist de bedoeling!

Het hoeft niet dit jaar nog te gebeuren, maar ik hoop wel een halve te kunnen plannen ergens in juni/juli. En dan het jaar er op een hele.

Wel moet er nog al wat gebeuren voordat het zover is. Hieronder een opsomming waar ik aan denk nu:

Leren zwemmen
Tijd plannen  per week
Schema maken
Dieet opstellen
Datums van wedstrijden 1/4 1/2 of een hele

Hebben jullie nog meer zaken waar ik naar moet kijken?

Wat is nu een Ironman die vanuit Nederland goed te doen is, ik hoef niet perse naar de VS. Weten jullie ook een halve Ironman in de buurt?

Hoeveel uur per week besteden jullie aan je sport?

wat is het domste wat je kunt doen?

Wat is het slimste wat ik kan doen?

Bij wie en waar kan ik het beste leren zwemmen voor triathlons?

Ik zelf zit te denken om een sportcoach in de arm te nemen die metingen doet, schemas maakt, en voorziet van advies etc. Hebben jullie daar ervaringe mee?

Mijn sportieve ervaringen:

Vechtsport
Lucht mobiele brigade
Bergsport
Marnier


Mijn uiteindelijke lange termijndoel is om sport/lichaamsbeweging een vast onderdeel te laten worden in mijn levensritme. (naast spiritualiteit/persoonlijke groei uit het boek van Covey)

Korte termijndoel: Om burnout nu eerst te verhelpen, en een nieuw ritme op te zetten.

2

Re: Van burnout naar Ironman

Goed in- en rondlezen dan vind je de antwoorden op de meeste van je vragen.

Neem je tijd. Alleen rust kan je redden.

QPO.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Van burnout naar Ironman

Het slimste wat je kunt doen is waarschijnlijk zelf eens op zoek gaan naar informatie in plaats van het op een forum vragen of het op een presenteerblaadje aangereikt kan worden. En om vanaf dit moment ongetraind over een half jaar een halve te plannen is wat mij betreft direct het domste wat je kunt doen, tenzij je jezelf lichamelijk eens fijn naar de vernieling wilt helpen. Je moet je voorstellen dat de eerste triathlons rond mei beginnen dus als je eerst wat ervaring op wilt doen in het uberhaubt afleggen van een triathlon (inclusief wedstrijdvoorbereiding, materiaaltest, voedingtest en wissels) dan zit je nogal kort voor de kar. Onderschat niet waar je aan gaat beginnen.

Wellicht is het opzoeken van de dichtstbijzijnde triathlonvereniging een aardig startpunt. Bij de meeste verenigingen mag je wel een paar weken vrijblijvend meetrainen en kom je in aanraking met trainers en atleten die je met raad en daad kunnen bijstaan. Een online sportcoach is prima, maar die kan jou niet ZIEN zwemmen, fietsen en lopen dus die kan je techniek ook niet beoordelen (bedenk daarbij dat zwemmen een technieksport pur sang is).

Ik wens je veel succes met het nastreven van je doelen, maar doe jezelf een lol en smeer je voornemen voor een Ironman over een laaaaaaaange periode (lees; jaren) uit want volgens mij zit je nu op de perfecte koers voor ernstige teleurstellingen.

4

Re: Van burnout naar Ironman

Zwijg mij van een online sportcoach. Heb ik ook geprobeert omdat ik ook niet beter wist en draag er nog de gevolgen van. Volledig overtraind was ik die vond dat normaal als ik de nacht afkwam direcht de fiets op voor 100km fietsen en als ik thuiskwam 3u later intervallooptraining op de atletiek club. Uiteindelijk mijn darmfuncties werkte niet meer mijn afvalstoffen werden niet meer afgevoerd en mijn weerstand was geblokeerd neem daar nu al 5 maand medicijnen voor en het is nog niet in orde.

5 Laatst bewerkt door Jacob (13-11-10 08:36:55)

Re: Van burnout naar Ironman

Met alle respect, dat betekent dus dat je een slechte online coach bent tegengekomen, of dat je in een samenwerking bent terechtgekomen die verre van optimaal was. En dat kan net zo goed ook (deels) aan jou hebben gelegen omdat je jouw grenzen niet goed genoeg hebt bewaakt en aangegeven.
Er zijn zeker nadelen aan online coaching, maar het is niet per definitie slecht.
Het werkt bijv voor mij redelijk goed totnutoe, geloof ik.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: Van burnout naar Ironman

Van welke online coach maak jij gebruik dan ? En met welke heb jij een slechte ervaring Ronnyke ?

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

7

Re: Van burnout naar Ironman

Tja, er zijn mensen die ongetraind en zonder enige ervaring binnen 8 maanden een hele triathlon hebben gedaan (zie hier) maar je pleegt natuurlijk wel een soort van roofbouw op je lichaam.
Maar goed, als je dat echt wilt moet je dat vooral doen, wie zijn wij om jouw doelen/dromen te veroordelen?
Word in ieder geval lid van een triathlonvereniging, laat je goed begeleiden en zorg dat je je doelen concreet en realistisch maakt.
Oja, en rust is je belangrijkste training!
Succes & laat ons weten hoe het je vergaat

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

8

Re: Van burnout naar Ironman

Als iemand die ook een burnout heeft gehad, kan ik maar een dien zeggen.
Begin met leuke dingen. Dus als jij hardlopen leuk vind prima bouw daarna maar eens uit

Gezien je "ervaring" ziet het ernaar uit dat je gewend bent tot het gaatje te gaan. Hoewel je daarmee in het begin zeker veel uithoudingsvermogen kweekt leid dit uiteindelijk tot een "trainings burnout"of te wel "overtraining

Toen ik een burnout had ben ik bij een psycholoog onder behandeling gegaan. een arts is iemand die lichamelijke problemen kan behandelen. Niet een geestelijke. Dringend advies: zorg dat je eerstelijns psychologische hulp zoekt. Je arts weet hoe je daar komt.

anders kan ik je vertellen dat de herstel veel langer neemt dan nodig.

Het ga je goed en welkom.

9

Re: Van burnout naar Ironman

Ik ben zelf ook na een burn-out begonnen met sporten.
De uitdaging vond ik ook terug in de triathlon.
Ga zeker niet meteen beginnen met een 1/2 tri begin eerst met een 1/8 of een 1/4.
Zeker het zwemmen was voor mij een uitdaging.
Tevens moet je je lichaam laten wennen aan de sport.
Het gevaar schuilt erin dat je in plaats van alles in je werk nu in het trainen gaat stoppen.

Ga op zoek naar een triathlon verenging in de buurt.
Je kan dan ook goed begeleid worden in het zwemmen.

Datums voor de diverse wedstrijden vind je terug bij:
http://www.ntbinschrijvingen.nl/

10

Re: Van burnout naar Ironman

Och, gelijk een halve kan prima hoor - zou niet weten waarom niet. Mijn eerste triathlon was een halve, aangezien ik ziek was bij de olympische afstand ter voorbereiding. Maar dat hangt helemaal van je fysieke staat af natuurlijk.

Als ironman organisatie je het meest trekt is Antwerpen eind juli het dichtstbij denk ik

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: Van burnout naar Ironman

Ha,

Iedereen super bedankt!

Ik heb al wat helderder welke stappen ik kan nemen.

Waar heb ik gezegd dat ik onlinecoaching wil ??? smile ben wel nog steeds op zoek naar een coach maar die zijn vast ook wel IRL te vinden.

Groet!