1

Onderwerp: Run bike run pedalen

leden,

Ik ben voornemens om een paar run bike run pedalen te gaan kopen. Bij navraag in de winkel vertelde de verkoper dat het beter is om gewoon te wisselen van schoenen dan met die pedalen te gaan rijden. Als nadelen noemde hij ´slapende´ voeten omdat de druk niet goed verdeeld wordt en hij vertelde mij dat het zadel iedere keer opnieuw afgesteld moet worden omdat je houding anders wordt door de dikte van de zool van de loopschoen. Verder zou je niet meer kunnen ´trekken´ aan je pedaal. Nogal wat nadelen dus. Mijn vraag: kloppen de nadelen? Zijn er pedalen die goed en minder goed zijn en zo ja welke merken moet ik dan aan denken? Hoewel de winst tijdens de wissel mij niet zoveel uitmaakt is het toch leuk om op deze manier tijdwinst te kunnen boeken....maar heb je wel tijdwinst of verlies je dat door de minder effeciente manier van fietsen met die pedalen?

2

Re: Run bike run pedalen

Ik gebruik gewoon 2clips en wissel dus niet. Je hebt pas voordeel aan het wisselen op de lange afstand.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: Run bike run pedalen

Voor het gebruik van platformpedalen is het geijkte punt Pyro Platforms http://www.4pyro.com/ Overigens kun je hier echt wel enigzins mee "trekken". Niet zoals met een gewone fietsklikpedaal maar toch. En het vertstellen van het zadel? Tsja, kun je doen. Ik zou het niet doen. Het zal misschien een paar millimeter schelen, maar om daarvoor nu uitgebreide verstelsessies voor te houden.......

Ik denk dat het een typefout is van Jeroen, want snel wisselen is juist key element op de kortere afstanden bij zowel triathlon als duathlon. Immers daar kan het verschil gemaakt worden en is de wisseltijd verantwoordelijk voor een relatief groot deel van je eindtijd.

Is het beter of minder? Ik denk dat dat vooral een persoonsgebonden iets is. Waarschijnlijk lopen er op dit forum (en in het wild) op elk niveau voor en tegenstanders rond.

Persoonlijk denk ik dat het vooral handig is bij sprintduathlons en in mindere mate triathlons. Ik vind het persoonlijk niet de moeite om voorf die paar korte wedstrijdjes per jaar zo'n ding te kopen.

Succes met je eventuele aanschaf!

J.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: Run bike run pedalen

jeroen schreef:

Ik gebruik gewoon 2clips en wissel dus niet. Je hebt pas voordeel aan het wisselen op de lange afstand.

denk dat je idd het omgekeerde bedoelt, men zegt wel: de 4e discipline bij de korte afstand is het wisselen, bij de lange afstand voeding.

ik ben het deels met de verkoper eens (daarbij zijn de kosten niet gerechtvaardigd, setje pyro's kost dik 100 euro) trekken kan je nog wel, maar ik denk dat de tijdwinst die je haalt met verwisselen te verwaarlozen door oa vermindering van comfort en eventueel wat krachtverlies door de dempende zool.
Triathlonspecifieke fietsschoenen zijn dan een betere investering denk ik zo

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: Run bike run pedalen

Ik bedoel dat wisselen hoe dan ook tijd kost. Hoe snel je het ook doet. De tijdwinst die je van klikpedalen hebt door dat je beter kan trekken is op de korte afstand haast niets. die raak je dus weer kwijt door te wisselen. Een rbr voor mijn leeftijd is 3.5 km L, 20 km F, 2.5 km L. Als je dan 2x gaat wisselen van schoenen verlies je !!

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

6

Re: Run bike run pedalen

Ik heb jaren op pyro's de korte triathlons gedaan scheelt 1 wissell, je kan zo weg lopen. Op de langere triathlons verkoos ik toch wel een extra wissel puur om de spieren iets te ontspannen.

Op de duathlon (R-B-R) heb ik altijd met pyro's gedaan lang en kort. Behalve Zoffingen dan want klimmen met pyro's is en blijft lastiger dan met fietsschoenen.

Pyro's, apdaptoren waarmee je kan fietsen met je loopschoenen. Voordeel ten opzichte van toeclips is dat je een volledige verharde onderplaat hebt ter grootte van je schoenzool.
Kosten rond de 100 euro.
http://www.cdisports.com/images/PYRO_pedal_top_view.jpg

7

Re: Run bike run pedalen

ik ben het met erik eens, ik heb deze dingen ook en ze bevallen prima,
maar iedereen heeft het over duwen en trekken dat je daar in trainingen specifiek aan denkt kan ik me voorstellen maar in wedstrijden , gewoon stampen niet trekken tongue