1

Onderwerp: hoe trainen voor een kwart

Om de 1/4 triathlon te trainen.
Wat moet je trainen op het vlak van fietsen?

Is dit elke keer 40km? of welke afstanden trainen jullie + hoe?

2

Re: hoe trainen voor een kwart

Vooreerst ... ik ben niet meteen een pro, maar kan je wel vertellen wat ik doe.

Momenteel (winterperiode) probeer ik voornamelijk het fietsen te onderhouden en rij ik minstens 1 keer per week een duurtraining van 1 à1,5 uur en doe ik een intervaltraining (lees: meestal een goede MTB-rit).

Naarmate het seizoen in aantocht is, drijf ik de duur en afstand op, zodoende een brede basis te hebben.  Daarna schakel ik over naar krachttraining en verminder ik de duur en afstand, zodat ik die twee niet doorheen haal. 

Een paar weken voor m'n eerste seizoen, hou ik het wat rustiger en anticipeer ik t.o.v. de nakende wedstrijden, waar ik steeds een taper incalculeer.

Hopelijk ben je er wat mee

3

Re: hoe trainen voor een kwart

saelensbjorn schreef:

Vooreerst ... ik ben niet meteen een pro, maar kan je wel vertellen wat ik doe.

Momenteel (winterperiode) probeer ik voornamelijk het fietsen te onderhouden en rij ik minstens 1 keer per week een duurtraining van 1 à1,5 uur en doe ik een intervaltraining (lees: meestal een goede MTB-rit).

Naarmate het seizoen in aantocht is, drijf ik de duur en afstand op, zodoende een brede basis te hebben.  Daarna schakel ik over naar krachttraining en verminder ik de duur en afstand, zodat ik die twee niet doorheen haal. 

Een paar weken voor m'n eerste seizoen, hou ik het wat rustiger en anticipeer ik t.o.v. de nakende wedstrijden, waar ik steeds een taper incalculeer.

Hopelijk ben je er wat mee

Ik zit al in een MTB-club, dus ik rij elke week een MTB-rit. Dit zou zeker geen probleem mogen geven.
Het beste is dat ik nu ook 1-2 keer per week een duurrit doe (dus op praattempo enkele uren rij)

En dan soms een interval en krachttraining? en wat versta je precies onder krachttraining en interval?

4

Re: hoe trainen voor een kwart

@Brecht: hoefddoel is zeker voldoende kilometers maken, en dit betekent dus meer dan die 40km die je op een wedstijddag doet.  Als je een wedstrijd doet heb je als gezwommen, wat letterlijk en figuurlijk in je kleren kruipt.  Daarom moet je meer dan die 40 km in je benen zitten hebben.  Zie het als een extra reserve aanleggen, waardoor je vlotter rijdt met een hogere trapfrequentie (want dat heb je minder bij MTB, waar je frequent op kracht werkt om door modder, ... te geraken).

Krachttraining of interval, voorziet erin dat je niet een goede (want je maalt veel kilometers) doch trage fietser wordt (want je rijdt steeds hetzelfde tempo).  Door je lichaam vaak te prikkelen met interval, herstelt je lichaam een stukje beter en probeert het een betere niveau te bereiken, zodat het de volgende keren minder zwaar is voor je lichaam.

Ik deel m'n voorbereidingen in drie blokken en dit is ook in desbetreffende volgorde.  De eerste is voornamelijk duurtraining.  De tweede kracht en interval.  De derde rust. 

Maar misschien zijn er andere/betere/doeltreffendere manieren.  Ik probeer alleen uit te leggen hoe ik het doe.

Björn

5

Re: hoe trainen voor een kwart

bedankt saelensbjorn

ik heb net 20km gereden met de fiets (om op het gemak te beginnen) en het ging goed.
Hoeveel km moet je rijden als duurtraining? is 60km voldoende? of hoeveel?

en welk gemiddelde?
en hoe werkt een krachttraining/interval. Door uw uitleg weet ik waarvoor het dient, maar hoe plan je zoiets in je schema

6

Re: hoe trainen voor een kwart

Brecht, ik heb wat leesvoer voor je smile

http://www.zitvlees.nl/ - legt mooi de basisprincipes van 'trainen' uit, toegespitst op de wielerfanaat. De schema's daar zijn voor de lange afstand toertochten zoals de Marmotte, maar trainingsprincipes blijven hetzelfde. Zie ook  de tabbladen zoals trainingsopbouw voor antwoord op je vragen.

En aangezien de 40km in een 1/4de een tijdrit is, krijg je bij google als tweede hit bij de woorden 'tijdrijden training' de volgende site: http://www.tijdrijden.nl/trainen/

Succes met lezen en specifieke vragen kan je uiteraard hier kwijt!

7

Re: hoe trainen voor een kwart

Bleek schreef:

Brecht, ik heb wat leesvoer voor je smile

http://www.zitvlees.nl/ - legt mooi de basisprincipes van 'trainen' uit, toegespitst op de wielerfanaat. De schema's daar zijn voor de lange afstand toertochten zoals de Marmotte, maar trainingsprincipes blijven hetzelfde. Zie ook  de tabbladen zoals trainingsopbouw voor antwoord op je vragen.

En aangezien de 40km in een 1/4de een tijdrit is, krijg je bij google als tweede hit bij de woorden 'tijdrijden training' de volgende site: http://www.tijdrijden.nl/trainen/

Succes met lezen en specifieke vragen kan je uiteraard hier kwijt!

Bedankt, ik zal dit lezen en eventuele vragen nog posten.

ik zie het wel volledig zitten om te trainen smile

8

Re: hoe trainen voor een kwart

ik heb dus die verschillende training gelezen en ik moet nu de komende maanden gewoon duurtraining doen zodat ik de kilometers aankan?

hoeveel kilomter moet je het best trainen ? (60-70km?)