1

Onderwerp: snelle wielen?

hallo allemaal

ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe wielset. Momenteel heb ik de (standaard) shimano wielen, de RH-500
Wat voor wielen gebruiken jullie en wat zien jullie als goede wielen voor triathlons?  Momenteel zie ik door de bomen het bos niet echt meer.
Het ene wiel is lichter dan de andere, gebruikte materialen, aerodynamica boven gewicht????

Graag jullie menigen en opmerkingen

Groeten,
Anne-Klaas

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

2

Re: snelle wielen?

aerodynamica is belangrijker dan gewicht. aanraders qua prijs/prestatie:

-HED. 3 v+a
-HED. Stinger90 v+a
-HED. disc a + HED. 3 / Stinger90 voor
-HED. Stinger90 a + HED. Stinger50 voor (wat midner windgevoelig

maar goed; deze combinaties kosten wel ca 1000-1100 euro. dus...wat is jouw budget?
andere optie is om Mavic Cosmics SSC via marktplaats te kopen? ben je ca 500 kwijt, zijn dacht ik 50mm hoog

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: snelle wielen?

Kijk ook eens regelmatig op het forum van Fiets.nl, daar staan regelmatig wielen te koop, of ervaringen van andere fietsers.

4

Re: snelle wielen?

aerowielen zijn leuk, maar er zijn andere (goedkopere) dingen waar de gemiddelde triathleet veel meer tijd mee kan winnen. (let op dit hoeft niet over jou te gaan, maar het zou best kunnen).

1. Leer om de hele race in je aerobars te kunnen blijven zitten. kost niets en scheelt een hoop tijd (met name op de lange afstand)

2. Laat door iemand die er verstand van heeft naar je positie kijken op je fiets (en dan bedoel ik iemand die verstand heeft van hoe je op de fiets zou moeten zitten met triathlons).  Hiermee valt een hoop tijd te winnen. Ik weet dat chris brands voor geloof ik E150 je hele houding kan aanpassen. Helaas is de dichtbij zijnde FIST bikefitter in stuttgard.

3 koop een aero helmet. Er zijn windtunnel testen die uitwijzen dat ze netzoveel tijd kunnen schelen als aerowielen. Hoeveel het scheelt ligt er echter ook weer totaal aan hoe je op de fiets zit en dat scheelt per persoon.

4 er zijn ook wheelcover te koop waarmee je je gewone wiel omkan bouwen tot een dicht achterwiel. kost $65 oa bij http://www.wheelbuilder.com/closeup.asp … p;offset=0

(oja ik moet er trouwens bij zeggen dat deze tips komen van iemand die de laatste 3 jaar al zn geld heeft uitgegeven aan onzinnige aerodynamische dingen smile )

5 Laatst bewerkt door franske (13-10-06 08:35:06)

Re: snelle wielen?

Kijk ook eens op de site vantuyl.nl deze heeft Quasar Momentum wielen die een pak goedkoper zijn dan bv. Mavic Cosmic Carbon.

Kijk ook eens op Karbona.com.

6

Re: snelle wielen?

heeft iemand ervaring met die "wheelcovers" waar harm het over heeft, ziet er namelijk best goed uit, en helemaal voor dat bedrag....
alleen beetje jammer dat het van ABS is, koolstof zou gaver zijn tongue

7

Re: snelle wielen?

Quasar? Tsja, zou ik niet doen. Teveel verhalen over inferieure kwaliteit. Karbona is ook leuk, maar laten we eerlijk zijn, de kwaliteit van een wiel ligt niet alleen in de carbonvelg, maar ook in spaken en naven. Deze zijn nu juist bij "bargain" carbonwielen van mindere kwaliteit.(Alsook carbon-alu verlijmingen bij clincherversies) Maar ieder zijn eigen natuurlijk.

Als je eens kijkt op slowtwitch.com (het amerikaanse zusterforum zullen we maar zeggen) en daar eens zoekt op wheelcover zul je voldoende informatie vinden, en voorbamelijk lovende reacties. Deze reacties zijn wat mij betreft vooral lovend vanwege:

1. Lage prijs
2.Geclaimde aerodynamische eigenschappen gelijk aan disc wiel
3. De mogelijkheid om op deze manier een dicht wiel met PowerTap te hebben. En de amerikanen zijn helemaal geil van die powermeters.

Je moet wel in het oog houden dat een wiel met wielcover vooral zwaar is.

Beste Akky, wat is eigenlijk je richtprijs, en wat wil je ervoor terug. Dat is een stuk makkelijker adviseren.

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

8

Re: snelle wielen?

Maar ja, een normaal disc wiel is ook niet de lichtste , kijk maar naar de gemiddelde HED of Pro disc wielen (ca 1400gram). Wil je lichter dan kom je bij Corima (Disc tubular: 1010gr) of Zipp (999 tubular) : 860gram), maar laatsgenoemde ook gelijk 2.5-3x zo duur als een HED)

Aan de andere kant; als je het gewicht eenmaal in beweging hebt blijft het ook makkelijker op snelheid, dus bij een niet al te bochtig parcours is dat geen minpunt. Natuurlijk is een disc wel weer windgevoeliger.

Last but not least: voorwiel heeft het meest invloed op je aerodynamica.

Wat is het ideale wiel?
-soepele naven
-stijf doch comfortabel (carbon is daarvoor ideaal)
-sterke spaken, plat
-hoge velg, hoog genoeg, maar niet te hoog om weggedrag te nadelig te beinvloeden. ca 30-45mm is goed te doen als voorwiel, hoger vereist meer kracht om het zaakje onder controle te houden
-gewicht; indien er veel geaccelereerd of geklommen dient te worden, maar vind dit een van de minst belangrijke punten van het hele rijtje.

imho loont het iig om ook 2ehands te kijken, scheelt een hoop

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: snelle wielen?

De windgevoeligheid van een (achter) disc is niet schrikbarend (mening). Een discwiel presteert juist significant beter bij wind bij een grotere yaw(hoek). Zolang je geen 35 kg weegt denk ik dat het wel mee zal vallen.

Een voorwiel heeft niet het meeste invloed op je aerodynamica. Zoals je in onderstaande link beaamd zal zien, is een goede aerohelm een grotere invloed. Nog grotere invloed is de positie op de fiets. Alleen met een disc voorwiel zal je drag meer afnemen dan met het toepassen van een aerohelm.

(http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm)

Naar mijn mening is het niet verstandig om 2e hands te kijken (Marktplaats/Ebay). Je weet nooit precies wat de geschiedenis is, en de eigenschappen van carbon zijn zodanig dat je nooit zeker kan weten dat er intern niets verkeerd zit. En waarom zou iemand een setje nauwelijks gebruikte high end carbon wielen voor weinig weg doen.
Precies. Oud omaatje zeker, die ze alleen voor boodschappen heeft gebruikt.

O, ja. Gemiddelde gewicht voor een wiel met wheelcover (behalve als je een Lightweight Ventoux gebruikt tongue ) rond de 2 kg. Vind ik toch al weer een stuk zwaarder dan een disc. Ik zeg niet dat het een slecht idee is. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

10

Re: snelle wielen?

@Jacob
had me niet goed geformuleerd dus: bij aerodynamica is voorwiel belang rijker.... dan het achterwiel. Dat de berijder de meeste wind vangt is denk wel algemeend bekend. Met een goede houding, aerohelm en goed om het lichaamzittende kleding kan je dat zo goed mogelijk beinvloeden.

Zelf heb ik goeder ervaringen met marktplaats, als ik alleen even kijk naar de wielen die ik er vandaan heb gehaald:
-Mavic Ksyrium SSC clincher(alleen als reserve wielen gebruikt)
-HED 3 tubular (persoon stapte over op Xentis Mk1)
-FiR Antara tubular - Sapim CX-Ray - Dura-Ace (rabobank ploeg, 1 seizoen, gingen over op nieuwe Shimano's)

Allemaal voor een zeer nette prijs kunnen krijgen en geen problemen mee gehad smile tuurlijk is het altijd afwachten. Maar ikzelf ben zeer tevreden met 2e hands sites; haal er het nodige vandaan (frames, cranksets, wielen). Tot dusver nagenoeg geen problemen gehad

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: snelle wielen?

Scighera schreef:

@Jacob
had me niet goed geformuleerd dus: bij aerodynamica is voorwiel belang rijker.... dan het achterwiel.

john cobb heeft ooit gezegd: "A disc is always faster. Period."
Maar inderdaad als je geen dicht achterwiel neemt dan is het voorwiel het belangrijkste.

Oja voor degene die naar een betaalbaar licht achterwiel zoeken, dan zijn die van renn aan te raden. Ik weet alleen niet hoeveel het kost om naar nederland te halen. http://www.rennmultisport.com/~rennmem/ … mmerce.cgi

12

Re: snelle wielen?

Ik denk dat John bedoelde dat een disc wiel altijd sneller is dan een ander wiel. Voor of achter. Maar de specifieke referentie gaat (als ik het me goed herinner) over het achterwiel.

So no argument there.

De Renn discs zijn gewoon in Nederland verkrijgbaar via CycleTrend in Groningen. Florian heeft de 575 en de Madeira. Ook komen er Hed Discs aan.

@Scigera: leuke opsomming maar imho redelijk irrelevant. Immers: 1 alu-wiel, 1 wiel dat bekend staat als bombproof en een professioneel inelkaar gezet en gebruikt wiel. Daar kan ook vanalles mis mee zijn, maar een profploeg zal geen risico's willen nemen qua PR dat je een slecht wiel krijgt en verongelukt.

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

13

Re: snelle wielen?

Wat de vraag van Akky betreft (voordat ik verder off-topic ga :-): Welke prijsklasse, waarvoor wil je de wielen gebruiken, tubes of draad etc. ?

Wat discs betreft, deze zijn buiten over het algemeen sneller dan de top aero-weilen (IO,808, H3, nieuwe Xentis). Vooral bij Zijwind pak je de winst met je disc en hoge velgen, zoals Jacob al aangaf. Bij testen met SRM op de baan blijken de topwielen de discs te benaderen.  Uit de meeste testen blijkt ook dat een aero wiel nog steeds meer invloed heeft dan een aerohelm. Een goedkope oplossing voor een aerohelm is ook het afplakken met tape van je gewone helm smile
Daarnaast blijkt uit sommige onderzoeken dat de invloed op de stroomlijning van het achterwiel bijna even groot is als die van het voorwiel. De aerodynamica van een wiel is namelijk sterk afhankelijk van het aantal en de lengte van de spaken. Een lange spaak veroorzaakt meer wrijving, vooral aan de kant van de velg, omdat de snelheid daar hoger is. Dus een wiel met een hoge velg is niet alleen aero vanwege de vorm van de velg, maar ook vanwege het feit dat de spaken korter zijn en het mogelijk is om minder spaken te gebruiken. Bij veul zijwind is voor het oppervlak van het wiel van belang. Daarom rijdt een 808 rapper bij veel zijwind dan een Xentis mark1. De toppers rijden momenteel alweer met nieuwe Xentis wielen met een hogere velg. De echte vedettes (Risi/Marvulli) rijden met een verbeterde versies van de nieuwe hoge Xentis-wielen, aangezien ze de normale versie te slap vonden.

Verder nog een tip over tweedehands carbonwielen: carbon gaat eerst bollen voordat het scheurt. Over het algemeen is het wel verstandig om een kenner mee te nemen als je tweedehands spul koopt.

14 Laatst bewerkt door willem (07-01-07 23:41:49)

Re: snelle wielen?

heeft iemand ervaring met de volgende wielen:

Vuelta Carbon Pro WR

http://www.auvelo.com/images/carbon-pro-wr-tubular.jpg

uit een onderzoek bleek dat je ten opzichte van "normale"wielen bij 35km/h gem op 40 km bijna 2,5 minuut tijdwinst hebt..

op andere forums veel reacties dat ze erg aerodimnamisch zijn en relatief goedkoop (iets van €800)

maar als er iemand is die er ervaring mee heeft hoor ik dat natuurlijk graag

15

Re: snelle wielen?

Deze Vuelta's werden als meest aero getest in het duitse blad 'Triathlon' in dec '05. In het duitse 'Tour' van 6-'06 waren ze qua aerodynamica 2e achter de Hed3. (zijn volgens mij gewoon 404 velgen) Qua stijfheid komen ze echter als slechtste uit de test, zoals vaak is het achterwiel te slap.

16

Re: snelle wielen?

en wat houd dat in dan dat het wiel te slap is, gaat je "getrapte" energie verloren in de vervorming van het wiel?

17

Re: snelle wielen?

Het meest hinderlinke van slappe wielen is dat ze aanlopen tegen je remmen bij hard aanzetten na een bocht of staand klimmen. Daarnaast liggen ze minder strak in de bocht vanwege de vervorming, vooral in afdalingen is dit niet fijn.

18

Re: snelle wielen?

Ik ben één van de tevreden rijders met de Vuelta Pro Carbon.  Deze wielen doen qua stijfheid en gewicht niet onder voor mijn trainingsset Tune/Dt wielen.
Ze zijn makkelijk op gang te brengen, lopen licht, zijn licht in gewicht, zien er gelikt uit en ik vind ze stijf. Daarnaast prijs /kwaliteit  zeer goed.  Ik heb ze via Toms Bike Corner (Dld) besteld. Bestel meteen een aantal goede tubes en ventielverlengers.

19 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (08-01-07 20:16:35)

Re: snelle wielen?

Zelf rij ik met de Zipp 999 set en mocht het zeer hard waaien dan heb ik ook nog een 808 achterwiel,deze set is vrij prijzig maar gaan volgens mij ook zeer lang mee
Alle 3 de wielen zijn voorzien van tubes en een ding wil ik zeggen ze lopen als een tierelier en ze rijden retestrak, aanlopen tegen de remblokken vergeet het maar
Van de wind heb ik bijna geen last In 2004 in Almere waaide het behoorlijk maar toch gewoon met de 999 set gereden en ik ben zeker geen zwaargewicht ( 70 kg )

20

Re: snelle wielen?

Snelle wielen zijn leuk staat ook erg intressant .Ik ontken niet dat ze niet van enige invloed zijn op je
snelheid ,maar 5kg afvallen  juiste zitpositie en kwaliteits snelheids trainingen zijn het goed koopst.
Vergeet ook niet dat als je een x aantal wielen heb je steeds je tandwielset over moet zetten om
slijtage aan je ketting te voorkomen ,tenzij je meedere fietsen heb
Ik rij dus colnago en pinarello met  div wielsets maar of er nu enig verschil in zit ? heb eerder voordeel 
van lege 3lege bidons van 750 ml  en  goed strak zittende kleding dan van wielen die 300 gr lichter zijn .
Rapido

triathlon is 3 x beter

21

Re: snelle wielen?

De vraag was een advies bij de oriëntatie op een nieuw setje wielen.  Daarbij kwamen allerlei suggesties/aanbevelingen.
Het is bewezen dat je met een set aerodynamische wielen met dezelfde trapinspanning voordelen hebt tov de conventionele wielen. Zoals al eerder vermeld zijn houding, bandenkeuze, bandenspanning, kleding e.d. beïnvloedbare factoren. 
Als je deze elementen functioneel inzet kun je met, helaas, een financiële injectie op een OD al snel 2 tot 3 minuten pakken. Ter indicatie weet je hoeveel uren je moet trainen om dit bij het zwemmen te kunnen realiseren. 

Overigens wat een lol om met drie lege bidons op je fiets rond te rijden over aerodynamica en efficiency gesproken ;-)

22

Re: snelle wielen?

Die 3 drie lege bidons bedoeld als indicatie  wat betreft gewicht besparing van +_ 2,250 kg  .
Dat gewicht bespaar je met de duurste wielen set nog niet .[dacht ik zo te weten ,heb al 2jaar niks gekocht ]
Er wordt vaak in matiriaal enorm financieel geinversteerd ,maar  vaak vergeten dat je zelf
ook nog iets moet doen om een voor jou tevreden resultaat te halen .
Die test raporten van de fabrikanten komen er goed uit ,anders verdienen ze niks.
Test je zelf eens en kijk waar je progessie kunt behalen zonder een financiele injectie in flitsende
wieltjes.
Heb zelf ook aardig wat geinversteerd maar of het nu zo'n groot verschil maakt ? 3 min sneller fietsen
en die tijd weer verliezen met zwemmen en lopen vind ik zonde geld  .De wieltjes verkoper lacht wel !

Ter indicatie kijk eens bij de topic zwemmen wat een problemen hier zijn ,,,ook lol ""
Rapido

triathlon is 3 x beter

23

Re: snelle wielen?

gewicht van de wielen is ook niet belangrijk (of je moet 60% van de race bergop rijden big_smile)

Bidons kunnen btw wel bijdragen aan de aerodynamica, een aerodrink en een bidon op de downtube verbeteren de aerodynamica (slowtwitch.com) smile

Oh ja, laten we eerlijk zijn, het gebrom van een disc wheel en het whoesh whoesh van een trispoke kan ook erg motiverend werken wink

*krijgt weer een nieuwe LAS Chrono TT helm binnen smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

24

Re: snelle wielen?

Als je jezelf de ballen uit de broek traint, ga je niet met een stel stalen wielen van 1,5kg rondrijden terwijl Piet Pelle met z'n dure Gazelle bij de eerste de beste wedstrijd van het seizoen een fietstijd van 2min sneller neerzet. 
Met een stel goede wielen, een goede fiets (waar je goed op zit), de juiste helm (desnoods een 'gewone' met een badmuts er overheen) kun je iig het materiaal niet meer de schuld geven als het slecht ging. En dat wil je volgens mij ook niet als je meer dan 10uur per week traint.
Dat er ook mensen zijn die met 35km/u op een P3C rond willen rijden; mijn zegen hebben ze. Alleen maar mooi dat er mensen zijn die hun kop boven het maaiveld willen uitsteken; dan heb je nog eens wat te kijken in het PF.

Ik heb zelf afgelopen zomer een stel Reynolds stratus dv tubular wielen gekocht. Ze zijn aerodynamisch, aardig stijf en licht; doordat er weinig distale massa (rond de velg) aan zit trek je ze heel snel op gang. Wat dat betreft is een licht wiel toch wel fijn, ook op een vlak parcours. Daardoor zijn ze allround inzetbaar en dat stond me vooral wel aan. Je kunt er mee tijdrijden, klimmen, koersen, en voor de liefhebbers: je kan er ook gewoon stoer mee doen. Alhoewel ze wel aan de prijs zijn voor dat laatste.

Dus Akky; kopen die wielen. Da's goed voor je ego, goed voor je prestatie en goed voor de economie. En om nog wat toe te voegen; kijk goed naar prijs/kwaliteit. Ik heb de indruk dat die verhouding (zoals bij alle producten) niet altijd helemaal evenredig verloopt.
Mzzls
HJ

Ohja, Willem; kopen die wielen. Met die 65kg van jou gaat dat prima. En ze zijn altijd beter dan die zelfmoordwielen van die Duitse groothandel;)

25

Re: snelle wielen?

Hier een aardige test.

Binnenkort komt er ook weer een nieuwe 'snelle' fiets en die is er niet alleen maar zodat HJ hem in het PF kan bekijken wink