26 Laatst bewerkt door Frank H (05-01-11 12:09:20)

Re: Progressie crawl

Beste AM,

Een goede insteek is wel degelijk belangrijk. Dit heeft nl direct invloed op de stroomlijning van het lichaam en de slaglengte. De insteek moet een redelijk felle strekbeweging zijn, de hand komt het water in zo net voorbij halverwege het hoofd en de lengte van een volledig gestrekte arm. Daarna volledig doorstrekken, weer richting het wateropp. met de handpalm naar de bodem gericht; glijfase. Door goed uit te strekken, zal je vrijwel automatisch de andere arm (stuwarm) ook verder uitstrekken, wat betekent dat je je lang maakt, slag en lichaam, op dit moment bereik je de hoogste snelheid.

Daarnaast is de positie van de hand na de insteek, bepalend voor de start van de stuwfase. Steek je te diep in, dan start het stuwen al te diep, steek je te smal in, dan stuw je,grote kans, over de middenlijn en LEG je de hand in het water, dan is er vaak geen sprake van volledige armstrekking, wat weer ten koste gaat van de slaglengte en stroomlijning.

De onderstaande link beschrijft de slag van Alexander Popov, hier wordt het bovenstaande mooi omschreven:

http://www.tri-experience.com/Popov_phases.php

Succes,

Frank Huisman
Zwemtraininer Tri-experience
www.tri-experience.com

27

Re: Progressie crawl

Frank H schreef:

Beste AM,

Een goede insteek is wel degelijk belangrijk. Dit heeft nl direct invloed op de stroomlijning van het lichaam en de slaglengte. De insteek moet een redelijk felle strekbeweging zijn, de hand komt het water in zo net voorbij halverwege het hoofd en de lengte van een volledig gestrekte arm. Daarna volledig doorstrekken, weer richting het wateropp. met de handpalm naar de bodem gericht; glijfase. Door goed uit te strekken, zal je vrijwel automatisch de andere arm (stuwarm) ook verder uitstrekken, wat betekent dat je je lang maakt, slag en lichaam, op dit moment bereik je de hoogste snelheid.

Daarnaast is de positie van de hand na de insteek, bepalend voor de start van de stuwfase. Steek je te diep in, dan start het stuwen al te diep, steek je te smal in, dan stuw je,grote kans, over de middenlijn en LEG je de hand in het water, dan is er vaak geen sprake van volledige armstrekking, wat weer ten koste gaat van de slaglengte en stroomlijning.

De onderstaande link beschrijft de slag van Alexander Popov, hier wordt het bovenstaande mooi omschreven:

http://www.tri-experience.com/Popov_phases.php

Succes,

Frank Huisman
Zwemtraininer Tri-experience
www.tri-experience.com

Wel een beetje kort door de bocht. Als je niet de lichaamsbouw van Popov hebt kun je ook nooit zo zwemmen. Popov heeft zo te zien een heel erg grote flexibliteit in de schouders. Als je dat niet hebt kun je al nooit zo zwemmen. Ten tweede, als je een kop kleiner bent of een minder optimale verdeling van je gewicht hebt, heb je automatisch een minder gestroomlijnde positie en ga je ook geen lange glijfase hebben zonder je snelheid te verliezen. De meeste triathleten kunnen naar mijn mening veel beter naar dit open water gehak kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=n0iRKR7DCuQ
http://www.youtube.com/watch?v=0-wx6U1651Y

Of naar dit.
http://www.youtube.com/watch?v=4YrZXqBKwuc

In open water zwemmen, en voor zwemmers zonder gestroomlijnde lichaamsbouw of hoge schouder flexibiliteit is een hoge slag frequentie met een goede "catch" de sleutel tot betere zwemprestaties. En daar kan dan afhankelijk van je lichaamsbouw bijhoren dat je een gehaast ogende herstel fase in je slag hebt,  met een gestrekte arm op het water slaat, weinig met je lichaam rolt of dat je de slag naar achter niet goed afmaakt. Zolang het in functie is van je hoge slagfrequentie en een hoge elleboog tijdens de catch is er naar mijn mening niks mis mee.

28

Re: Progressie crawl

wauw...ik zit toch met enorme bewondering naar die Youtube filmpjes te kijken.

Ik ben beginnen zwemmen eind september/begin october in de "start 2 swim".

In het begin had ik het enorm lastig. Na een uur "waterploeteren" kwam ik als een afgebleekt lijk uit dat zwembad. Je hoofd een paar honderd keer heen- en weer draaien met een ademhaling die eerder hyperventilerend is tov normaal ademhalen in combinatie met te laat eten ...is toch ietwat onderschat door de ondertekende.

Nu na 3maand kan 'k toch al een uur zonder stoppen crawl zwemmen en daar heb ik net iets meer dan 2km mee. Ik ga me niet teveel weerspiegelen aan de competitiezwemmers of beter getrainde  (echte) triatleten die ook in het zwembad (Wezenberg-Antwerpen) meezwemmen, want voor mij is dat een niveau of....8 te hoog  . Ik zit soms onder het water te kijken hoe ze nu precies ZO snel kunnen zwemmen...Als ik al 200m kan volgen is het een prestatie. 

Ik vind het ook een beetje fout van mensen hier om bepaalde verwachtingen op te leggen door te gaan zeggen dat 24m/km niet goed is, zeker als je niet alles weet over de persoon zelf. Lichaamsbouw, fysiologie, werk/rust naast de training, ect... Ik zou ook graag onder de 20min/km zwemmen maar als ik elke dag gemiddeld 1700kg moet opheffen zijn m'n armen nooit fris genoeg om dat te halen...om maar iets te zeggen. Er kan gerust een externe factor zijn die niet is medegedeeld die toch mee bepalend is voor het mindere(?) presteren...waarvan hij zelf niet beseft dat het een bepalende factor kan zijn...vb Te weinig rust.

En niet iedereen hier op het forum leeft en traint onder dezelfde omstandigheden...dus denk ik wel dat een trainer ter plaatse z'n progressie beter kan inschatten dan gelijk wie hier op het forum.

Kan je al draaien op de keerpunten zoals goede zwemmers dat kunnen...? anders is er geen vergelijken aan hé...

En je moet je als beginner zeker niet laten gek maken door wat je hier allemaal leest. Ze kunnen hier soms allemaal beter lopen dan Robert Kipkoech Cheruiyot, beter zwemmen dan Pieter van den Hoogenband en evengoed tijdrijden dan Cancelara of Armstrong op z'n oude dag. big_smile

Ik zou maar wachten tot je eens een wedstrijd meegedaan hebt om te kijken hoe je precies presteert tov de rest en dan concluderen ofdat er een aanpassing nodig is indien het ZO slecht is.

Ik vind het alleszins belangrijker om deftig uit het water zodat je het nog ziet zitten om de andere 2disciplines af te werken. Je pleurus zwemmen om de rest te kunnen volgen...daar ben je ook niet veel mee.

Je moet het geduld hebben en jezelf leren kennen in een voor jou nieuwe omgeving als triatlon (doe ik ook) ... en niks te snel verwachten. Iemand die al jaren triatlon doet zal sneller progressie maken dan iemand die groen achter z'n oren ziet... zij vergeten dat soms als ze lezen dat er iemand na 7maand "slechts" 24min/km zwemt... Er is gewoon geen vergelijking aan...

29

Re: Progressie crawl

Frank,

Bedankt voor de informatie: het zijn goede argumenten dat je ook moet trainen op de insteek.

Ik wilde overigens niet suggereren dat ik helemaal niet op de insteek let (dat doe ik zeker wel). Had alleen het idee dat het toch minder van invloed is dan een goede catch en ligging in het water.

30

Re: Progressie crawl

zwemtechniek ik aan te leren, maar je moet ook een beetje natuurlijk goede slag hebben. Het filmpje van tri experiance vind ik niet representief daar dit om een sprinter gaat en hier de slag ook anders is, ook zie ik wel een hoge elleboog, maar geen hoge elleboog zoals wij (lange afstand zwemmers) moeten hebben, wij moeten de elleboog vlak onder het oppervlak houden. Een beginners tip is dwars op de baan liggen, voeten aan de lijn haken, liefst een snorkel gebruiken en dan vlak liggen kijken naar je slag en deze heel langzaam doen (je ligt dan stil) als iemand met je mee kijkt, kan deze aanwijzigen geven.. succes.....