1

Onderwerp: Baanfietsen in de winter

Ik heb even tussen de oude onderwerpen zitten zoeken maar ik zie deze vraag er nog niet tussen zitten; zijn er van hier die in de winter op de baan fietsen? Gezien het geringe aantal banen in Nederland en Belgie zal het aantal niet overweldigend zijn, maar ik ben toch benieuwd of er hier baanrijders tussen zitten en wat de bevindingen zijn.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat er een baan bij mij in de buurt zit (Omnisport) en ik heb inmiddels een paar keer aan een baanclinic voor n00bs meegedaan. Ik hoor graag van ervaringsdeskundigen of het behalve spannend ook heilzaam is voor de fietsprestaties tijdens triathlons in de zomer.

2

Re: Baanfietsen in de winter

Ik heb het gisteren eens uitgeprobeerd op de wielerbaan in Gent. Ik moet zeggen dat ik het een schitterende ervaring vond! Anderhalf uur toerkes gereden aan ongeveer 42 km/h en af en toe eens een "bonusronde" genomen op het "peleton" (ik weet het - te vroeg op het seizoen om al diep te gaan maar ik kon het niet laten). Ik ben er van overtuigd dat dit echt een mooiealternatief is voor in de winter; prijs 15 euro inclusief huur van de fiets (7.5 als je zelf uw fiets meebrengt). Ideaal om lange tijd in dezelfde omstandigheden in uw hartslagzone te trainen overigens!

3

Re: Baanfietsen in de winter

Als je de mogelijkheid hebt om op de baan te kunnen trainen is dit zeker geen slecht alternatief denk ik al weet ik niet waarom de mensen zo bang zijn om buiten te fietsen ikzelf heb juist met die veel sneeuw van enkele weken terug een paar keer op de rollen getraind voor de rest altijd gewoon buiten is echt wel goed te doen.

4

Re: Baanfietsen in de winter

ik ben persoonlijk enkel bang omdat het s'avonds donker is en gevaarlijker om dan in het verkeer te gaan rijden, des te meer als de regen de zichtbaarheid nog extra beperkt

5

Re: Baanfietsen in de winter

Ik ga zelf nog maar 2 uur max... ook al heb ik overschoentjes etc aan, lichaam is toch afgekoelt sad Zijn er veel binnenbanen in nederland eigenlijk? zou dat best eens een keer willen uitproberen

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

6

Re: Baanfietsen in de winter

Leuk onderwerp maar voor triathlon niet echt geschikt denk ik, al kan je beter iets doen dan niets.. Heb zelf 2 jaar lang in de nationale baanselectie gezeten toen ik nog wielrenner was. Het is super geschikt om je sprintsnelheid aan te scherpen en je leert er echt sturen omdat je met een baanfiets geen remmen heb en met een doortrapper rijd. (je dan dus je benen niet ff stlil houden). Het is zeker leuk om eens te proberen maar pas er wel mee op want heb al menig sleutelbeen zien breken omdat de meeste niet aan een doortapper gewend zijn en dan toch ff de benen stil houden en vervolgens gelanceerd worden....... smile Het verschilt niet zoveel als dat je op een rollerbank traind, het is beiden veel op souplesse rijden. Als je echt wilt trainen moet je toch buiten zijn.... in weer en wind (al rij ik zelf niet in de regen als het niet moet)..

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

7

Re: Baanfietsen in de winter

thx, naja het is wel weer wennen als je paar maanden uren hebt gemaakt op de binnen fiets om dan weer de wind van voren te krijgen sad

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

8

Re: Baanfietsen in de winter

Trainen op de piste is goed om snelheid te kweken... waar je mss wel voordeel uit kunt halen bij draft wedstrijden.

En eens een pistier...altijd een pistier hé. wink

9

Re: Baanfietsen in de winter

Ik had eens iets begrepen over een soepele tred opbouwen en beter leren "rond" te trappen. Het is er dit seizoen overigens niet meer van gekomen. Het weer is van dien aard dat er prima gemountainbiked kan worden. In het wild fietsen heeft dan toch wel de voorkeur...