1

Onderwerp: Voorvoetlanding

Goedendag,

Ik lees veel lof over deze manier van lopen.
Lok, Verheul-aanhangers en fabrikant Newton.

Maar moet ik dit zien als weer een of ander modeverschijnsel of is het echt iets wat iedereen eigenlijk zou moeten doen?

Ik ben benieuwd naar wat meningen hier.

2 Laatst bewerkt door Akky (19-05-10 09:21:37)

Re: Voorvoetlanding

Ikzelf doe aan platvoetlanding. big_smile
Maar goed, je leest er wel steeds meer over. Newton geeft aan dat hun schoenen de voorvoetlanding stimuleren. Je moet het dan al wel "kunnen". De Verheul methode zou je leren de voorvoetlanding te gaan gebruiken. Ik heb hier geen ervaringen mee.

In de loop der jaren ben ik van haklanding naat middenvoetlanding gegaan. De loopsnelheid is ook een stuk hoger geworden.
Er zijn hier vast wel ervaringsdeskundigen die er meer over kunnne vertellen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: Voorvoetlanding

Als je Duits kan, is dit een interessante tekst

http://www.herbertsteffny.de/ratgeber/laufstil.htm

De drie stijlen (voorvoet, middenvoet en hiel) worden vergeleken met voor- en nadelen

4

Re: Voorvoetlanding

Heb in de atletiek ook wel al gemerkt dat de mensen die op hun voorvoet landen wel sneller zijn maar je hebt er ook met een gewone afrol die ook veel snelheid maken. Naar het schijnt is op de voorvoet lopen wel gevaarlijker voor blesures.

5

Re: Voorvoetlanding

Ik heb 2 jaar terug geprobeerd om mij de voorvoetlanding eigen te maken. Op zich ging dat prima. Ik liep makkelijker en ook iets sneller. Alleen merkte ik dat  ik de voorvoetlanding tijdens een triathlon (kwartjes) niet kon volhouden omdat de soepele 'vering' helemaal weg bleek door de vermoeidheid van het fietsen. Misschien had ik anders/meer moeten trainen maar ben toch weer over gegaan op middenvoetlanding op 'gewone' hardloopschoenen. Dit bevalt prima (doe dit jaar geen wedstrijden maar merk bij de trainingen dat ik deze manier van lopen na het fietsen makkelijker volhoud)

De trainingsmethode die Lok in zijn boek 'Duurloopmisverstand' beschrijft (staat los van de voorvoetlanding) werkt bij mij wel erg goed. Rustige intervaltrainingen gecombineerd met veel intensieve (wedstrijd)loopjes.

Mocht iemand overwegen om van midvoet/haklanding over te stappen naar voorvoetlanding: nu niet doen als triahtleet! Gewoon pas na het wedstrijdseizoen gaan expirimenteren met andere techniek of methode...maar das gewoon maar een advies... wink

6

Re: Voorvoetlanding

Topickick!

Vorig jaar toen ik mijn hardlopen ging opschroeven kreeg ik veel last van met name de adductoren (veel spierpijn) en kwaaltjes rond bovenbeen/heup. Ik ben lang op zoek geweest en een paar maanden geleden besloten om de souplessemethode te proberen.

Ik train sinds dit jaar bij een hardloopgroep die volgens de souplessemethode traint. Daarbij ben ik aan het overstappen naar midden/voorvoetlanding.

Training ben ik nu aan het opschroeven en ik heb voor het eerst TOTAAL GEEN spierpijn in mijn adductoren na het hardlopen! Alleen een beetje stijve kuiten, maar dat is niet erg, die moeten gewoon nog wennen.

Of het tijdens triatlons ook goed werkt weet ik niet, dat gaan we dit jaar zien :-)


Nog 2 opmerkingen:
Ik ben van mening dat de souplessemethode niet los staat van midden/voorvoetlanding. Die vering is imo bijna essentieel om soepel te lopen. Het verschil is bij mij in ieder geval wel degelijk merkbaar. (Met een plof neerkomen of soepeltjes veren)

Die 'rustige' intervalletjes zijn meestal niet rustig, imo. Het is het vergelijkbare wedstrijdtempo (lees het duurloopmisverstand als je wilt begrijpen wat ik bedoel) dat je dan loopt! Lijkt mij een stuk sneller dan duurlooptempo. Wel veel meer rustige stukken natuurlijk...

7

Re: Voorvoetlanding

Inmiddels wel meer mensen over gesproken.

Heb (voor mezelf) geconcludeerd dat voorvoetlanding niets is voor mensen die gemiddeld maar pakweg 12km/h lopen en van nature haklanden.
Pas bij echt 'hard'lopen (in mijn beleving >15km/h) kan het zin hebben om proberen over te stappen.

Maar wie weet haal ik nu oorzaak en gevolg wel door elkaar...

8

Re: Voorvoetlanding

Voor een ieder die dit leest trek eens die loopschoenen maar eens uit en loop hard op blote voeten
op blote voeten lopen land men automatisch op de middenvoet zoals het hoort en dan maakt het niet uit of je 12 km / h of 15 km / h loopt
De kuiten gaan dan als schokdempers werken

9

Re: Voorvoetlanding

Ik heb jaren niet lekker kunnen lopen na een meniscus operatie waarbij wat weggeknipt en bijgeschaafd is, maar nadat ik ben gaan letten op middenvoetlanding en hoger stappenritme heb ik helemaal geen last meer van mijn knie, echt ongelooflijk. Ik ben nu 48 jaar en het wordt er allemaal niet soepeler op. Ik Loop nu gemakkelijk enkele keren per week 10 a 20km lopen in een 12km per uur tempo en kan lekker aan een winter kwarttriathlon meedoen en een beetje in de middenmoot meehobbelen. Dit had ik een paar geleden niet durven dromen.

10

Re: Voorvoetlanding

@Jack33 Dat is net wat ik bedoel bij een stevige haklanding is de landingsfase atlijd voor het zwaartepunt van het lichaam waardoor de knieen een klap krijgen en een overstrekkingsfase komen bij de volgende stap
Ideale zwaartepunt bij de landing is als de landing in een lijn ligt met de heup
Ik praat dan nog niet over de achillespezen en het scheenbeen wat het behoorlijk te verduren krijgt bij een haklanding
Ik begrijp alleen niet dat men de laatste tijd praat over een mddenvoorvoetlanding terwijl dit bij mij al bijna 20 jaar bekend is

11

Re: Voorvoetlanding

wat voorvoetlanding betreft vind ik dit wel lezenswaardig:
http://www.sportsscientists.com/2008/04 … trike.html