1

Onderwerp: de wisseling ofzo>?

Hallo,
Ik ben Nathan en ben eigenlijk nieuw in de wereld van de triatlon etc.
En had een vraag, als je uit het water bent gekomen en je naar je fiets gaat, hoe word dat vaak gedaan?
Is daar een tijd stop voor of is gewoon wet suit uit en je poten in je schoenen knallen en gaan?
Want het laatste het geval is, kan je daar voor trainen? En hoe?

2

Re: de wisseling ofzo>?

De tijd stopt niet om te wisselen, dus wissels horen er ook bij. Goed nadenken van tevoren hoe je het wilt doen en zorgen dat alles klaar ligt om zo snel mogelijk te wissel. Dus inderdaad wetsuit uit, helm op parc ferme uit rennen naast je fiets, er op springen en fietsen maar :-)
Op youtube staan wel wat filmpjes van mensen die er een mening over hebben hoe dat het snelst moet. Dan zie je het met alles er op en er aan. Zoeken op triathlon en t1 dan vind je vast wel iets.

JAB

3

Re: de wisseling ofzo>?

Wellicht nog iets om over na te denken wanneer je met sokken "moet" hardlopen. Ik kan alles zonder sokken, behalve hardlopen. Loop op zeker blaren, heb alles geprobeerd, tape, talk, voeten afdrogen enz enz maar elke keer weer de hiel stuk.

Dus............als je ook met sokken gaat lopen, wanneer trek je die dan aan? Na het zwemmen of na het fietsen?

Of je het kan trainen ? Ja uiteraard, maar je hebt hoogstwaarschijnlijk iemand nodig die op je fiets past terwijl je aan het zwemmen bent :-) en daarna je zwemspullen mee neemt.

Succes

A+
Arthur

4

Re: de wisseling ofzo>?

petitmas schreef:

Of je het kan trainen ? Ja uiteraard, maar je hebt hoogstwaarschijnlijk iemand nodig die op je fiets past terwijl je aan het zwemmen bent :-) en daarna je zwemspullen mee neemt.

Succes

A+
Arthur

Een officiele triathlon (oftewel: wedstrijd) heb ik ook nog nooit gedaan, maar om er een beetje in te komen en een beetje te wennen heb ik het afgelopen zomer ook gedaan. Open water, alles er op en eraan, enige verschilletje is dat ik de fiets maar voor de zekerheid aan de ketting heb gelegd, en met een tas op de rug moest gaan fietsen.

Zo viel bij mij de wissel van zwem naar fiets flink tegen. In theorie kun je dat allemaal wel uitdenken, maar toch is het in de praktijk net iets anders, dat had ik tenminste. Na zoiets weet je ongeveer waar je aan toe bent.

Ik kan niet anders zeggen dat zoiets kleins al heel veel kan betekenen, want in principe kom je een groot deel tegen van wat er in een wedstrijd ook gebeurt (niet alles natuurlijk, maar het is een vrij goede nabootsing vind ik). Aanrader van mijn kant dus, als het weer het toelaat.

5

Re: de wisseling ofzo>?

toen ik de eerste keer moest wisselen bij mijn eerste wedstrijd wist ik mijn fiets niet meer staan :-) toen ik hem in de wisselzone zette was die nog bijna leeg en toen ik erin kwam stond het er vol en vond ik mijn fiets niet meer

6

Re: de wisseling ofzo>?

1 Zorg dat je ruim van tevoren bij de wedstrijd bent.

2 Bestudeer het parc fermee: kijk waar je uit het water komt en het parc fermee binnengaat, kijk waar je naar het fietsen het parc fermee verlaat, waar je weer binnenkomt met je fiets en waar je naar het hardloopparcours moet. Neem dit goed in je op en vraag eventueel aan organisatoren hoe het loopt, als dit op het eerste gezicht niet duidelijk is.

3 Neem vervolgens even rustig de tijd om je wissels te visualiseren: doe je ogen dicht, bedenk hoe je na het zwemmen het parc fermee binnenkomt, in de hoeveelste rij je fiets dan staat, en hoe ver in de rij je fiets staat. Bedenk welke dingen je bij je fiets moet doen: wetsuit uit, zwembril weg, helm op en vast, bril aan je fiets hangen (doe je natuurlijk van tevoren), fietsschoenen op je fiets hangen (heb je ook van tevoren al gedaan), fiets niet vergeten mee te nemen... en bedenk waar je naar toe moet rennen om het fietsparcours te bereiken.

4 Doe ditzelfde bij de fiets->loop wissel. Visualiseer dit een aantal maal, dan hoeft het niet mis te gaan.

Het klinkt allemaal heel logisch en dat is het ook, maar er zijn veel mensen die in de wisselzone's tijd verliezen door onnodige fouten en tegelijk zijn er mensen die in de wisselzone's standaard andere mensen inhalen, puur door goed te wisselen... ik hoor daar helaas niet bij, ik hoor bij de mensen die onnodige fouten maken, maar dat ligt iig nooit aan mijn voorbereiding, maar meer aan mijn verstrooide geest smile

Wat betreft sokken en blaren: als ik moet kiezen tussen blaren of 20 seconden langzamere eindtijd, kies ik voor de blaren.. en heb daar ook vaak last van, hoewel er na de wedstijden technische gezien vaak geen sprake meer is van blaren, maar meer van open plekken. Edoch, vanaf een halve triathlon zou ik er toch voor kiezen om sokken aan te doen... ik heb echter nog nooit een halve gedaan. Wanneer aantrekken? pff, ik zou ze bij het lopen aantrekken, omdat de aansluiting bij het fietsen belangrijker is dan bij het lopen, waardoor je in de eerste wissel zo min mogelijk tijd wil verspillen.. het zijn die kleine dingetjes, hè smile tenzij je natuurlijk blaren krijgt van je fietsschoenen...

7

Re: de wisseling ofzo>?

Lopen met pijn (aan de voeten als gevolg van blaren) kost wel extra energie en kan je evengoed nog 20 seconden doen verliezen.

P.S.: Als je de centen er voor over hebt, zijn er wel triathlonschoenen op de markt. Die hebben minder/geen naden zodat je kunt fietsen zonder sokken.