1

Onderwerp: voorbereiding beginnen voor Duathlon op 13 Juni

13 Juni plan ik een Sprintduathlon mee te doen (3 lopen - 32.5 fietsen - 3 lopen)... ik heb echter tot hiertoe niet echt deftig voorbereid; hele winter door en tot half april redelijk wat gelopen, maar daarna enkel nog veel gefietst. De basisconditie zou wel ok moeten zijn maar vrees dat ik voor deze wedstrijd vooral loopsnelheid tekort zal komen; wat ik plande te doen is de komende weken vooral tempo trainingen en interval af te werken in lopen en fietsen en telkens de zaterdag gewoon mijn wedstrijd eens te doen aan een deftig tempo... goed idee of waardeloos?

Groeten en alvast bedankt!

Jos

2

Re: voorbereiding beginnen voor Duathlon op 13 Juni

Ik denk dat hetgeen je tekort denkt te komen niet op èèn twee drie bijgetraind is. Je loopt ook het risico overtraind te geraken. Je weet wat je probleem is dus doe gewoon mee en maak er het beste van,beter dan blesures of overtraind te geraken voor de rest van het seizoen.

3

Re: voorbereiding beginnen voor Duathlon op 13 Juni

Wat is deftig voorbereiden?

Imo zeer goed te doen in 4 weken bij een voldoende basis overigens, maar ik weet het fijne er niet van natuurlijk.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4 Laatst bewerkt door Jos_1984 (20-05-11 11:22:13)

Re: voorbereiding beginnen voor Duathlon op 13 Juni

van januari tem half april wel een goede basis gelegd normaal; 16 April nog een 7km wedstrijd gedaan in 29.5min (voor een "niet loperstype" als mezelf was ik hiermee héél content)... maar denk dat je wel een punt hebt, deftige voorbereiding kan ik toch niet meer doen dus kan ik misschien maar beter mijn gewone rustige opbouw terug beginnen en zien waar ik uitkom...

5

Re: voorbereiding beginnen voor Duathlon op 13 Juni

Heb eens gelezen dat je beter niet meer dan zo'n 25-30% van je training aan tempo/interval kunt besteden. Basistraining moet altijd het hoofdbestandsdeel blijven, zelfs in de specifieke aanloopperiode voor een wedstrijd.

6

Re: voorbereiding beginnen voor Duathlon op 13 Juni

Roland_Amersfoort schreef:

Heb eens gelezen dat je beter niet meer dan zo'n 25-30% van je training aan tempo/interval kunt besteden. Basistraining moet altijd het hoofdbestandsdeel blijven, zelfs in de specifieke aanloopperiode voor een wedstrijd.

smile er zitten best wat Verheul aanhangers hier op het forum hè. Pas op met wat je gelezen hebt wink

7

Re: voorbereiding beginnen voor Duathlon op 13 Juni

Ach, ik train toch 90% op gevoel, en 10% op wat ik lees. Mijn lichaam staat me niet toe meer dan twee tempotrainingen per week te doen.

8 Laatst bewerkt door Jos_1984 (23-05-11 16:35:27)

Re: voorbereiding beginnen voor Duathlon op 13 Juni

zaterdag eens een koppeltraining gedaan... loopgedeeltes heel rustig gehouden en fietsen met intervallen erin, viel redelijk mee, alleen dat ik bij de overgang van fietsen naar lopen wel een kilometertje het gevoel had dat er krampen gingen in de kuiten schieten als ik zou versnellen... voor een goed begrip: ik plan maar 2 keer in de week snelheid te trainen (één keer interval en één keer tempo) de overige trainingen zijn rustige duur