1

Onderwerp: Rekken en strekken

Na weer een discussie gevoerd te hebben met een goede vriend van mij wil ik het advies van het forum vragen:
Wie kan mij vertellen wat het nut is van rekken en strekken na of voor het trainen? Wat is de meerwaarde, hoe lang moet je rekken en vooral moet het voor of juist na de training? Nu rek ik nooit omdat het volgens mij een beetje onzin is. Wie o wie heeft een antwoord op deze eeuwige vraag of weet iemand een goede website waar veel te lezen is over dit onderwerp? groetjes allemaal Jetje

2 Laatst bewerkt door Daniël (05-09-06 13:04:12)

Re: Rekken en strekken

Doe je dat niet voor de training om los te komen na (bv.) het inlopen en na de training om de kans op spierpijn of kramp te verkleinen ??
ik zal eens ff rondneuzen of ik wat kan vinden.
Gewoon ff googelen

3

Re: Rekken en strekken

voíla..

    Alweer is rekken in veel media aan bod geweest en wederom wordt gesteld: niet doen. Onze boodschap, wat betreft die aanbeveling: niet doen! Rekken heeft wel degelijk zin.

Wetenschappelijk onderzoek heeft onomstotelijk aangetoond dat door rekken de spiervezels worden beschermd tegen de gevolgen van het trainen. Bij het langdurig of zwaar belasten van een spier zal deze korter worden. En daardoor minder goed functioneren, verkrampen en pijn gaan doen. Rekken, voor en na de training, zorgt er juist voor dat die verkorting wordt beperkt.

De verwarring die heerst, wordt vooral veroorzaakt door onderzoeken waarbij verschillende soorten groepen (niet-)sporters worden getest. Wat heeft u aan proeven met ongetrainde, wandelende militairen? Voorts wordt in de landelijke media te veel voorbijgegaan aan de lijdende voorwerpen voor wie de aanbevelingen bedoeld zijn. Gemakshalve wordt u als toegewijd loper vaak over het hoofd gezien.

Een kleine tien jaar geleden heeft de nieuwste inzichten al eens duidelijk verkondigd. Onze richtlijn voor geslaagd rekken:

    * 1 Diagnostisch rekken
      (de eventueel pijnlijke gebieden/licht)
    * 2 Inlopen

    * 3 Dynamisch rekken

En nu de volgende:

Wetenschappelijke onderzoeken
Er is onlangs een aantal wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het nut van het rekken van de spieren. Op grond daarvan zijn de nodige conclusies getrokken.

    * Er zijn GEEN overtuigende bewijzen geleverd dat het rekken van de spieren een preventieve werking heeft op sportongevallen en sportblessures.
    * Rekken voorkomt waarschijnlijk wel bepaalde overbelastingsletsels.
    * Rekken is waarschijnlijk effectief in het revalidatieproces.
    * Rekken kan heel zinvol zijn voor een wedstrijd om even te concentreren op alle spiergroepen. Dat is een psychologisch effect en een moment van bezinning.
    * Door te rekken gaan spieren minder snel pijn doen als ze op rek komen en daardoor lijkt het alsof je verder komt. Je rekt dus niet de spier maar de pijngrens.
    * Na rekken duurt het minstens 15 minuten voordat een sporter weer zijn normale maximale krachtsinspanning kan leveren.
    * Een spier wordt niet langer door gewoon te rekken. Zelfs enkele maanden achtereen intensief passief rekken geeft geen grotere lenigheid.
    * Spieren kunnen alleen langer worden als je kracht zet vanuit een verlengde positie. Ze passen zich aan aan de van hun gevraagde kracht in het aan hun gevraagde trainingstraject.
    * Spieren worden niet korter door zware inspanning of training. Anders zou geen topsporter zich nog kunnen bewegen.
    * Stretching na sporten zorgt dat de vermoeide spier die niet meer opgewassen is tegen zoveel "geweld" alsnog scheurt.

Kortom; stretchen zou op zijn gunstigst overbodig zijn maar kan zelfs meer kwaad dan goed doen.

Overigens moet er nog een en ander aan onderzoek gebeuren om alle feiten onomstreden boven water te krijgen. Voorlopig is de discussie over wel of niet rekken in volle gang, en wat begon als een discussie binnen de medische wetenschap wordt zoals tegenwoordig gebruikelijk op het internet uitgevochten. Voorlopig moeten we toch voorzichting de conclusie trekken dat rekken op de ouderwetse manier niet de methode is om een spier op lengte te brengen. Het schrappen van de hele warming-up en cooling-down is echter het kind met het badwater weggooien.

4

Re: Rekken en strekken

Need I say more.

Psychologisch prima, nuttig tsja.

Als ik rek krijg ik spierpijn. Dus ik doe het nooit.

5

Re: Rekken en strekken

Met de interval trainingen doe ik altijd wel na het inlopenen uitlopen, rek- en strek oefeningen . Bij de lange duurlopen alleen na afloop onder de douche.

Bij wedstrijden loop ik relatief lang in en doe wel veel rek- en strekoefeningen. Maar van uitlopen heb ik dan geen idee. Meestal na de finish blijf ik staan praten met deze en gene.

Dus ik wissel het nog al eens af.

6

Re: Rekken en strekken

Hallo forum,

Ik heb altijd het gevoel dat als ik niet gerekt en gestrekt heb dat ik dan niet scherp ben tijdens het lopen. Misschien zit dat inderdaad wel tussen mijn oren.  Het is wel een heel interessante discussie. Wat een prachtige reactie van Daniël!! Super echt!
Ik ben benieuwd wat de nieuwste onderzoeken uit gaan wijzen. Maar wat ze ook uitwijzen, ik vind rekken wel lekker en als ik het niet doe voelt mijn training ook niet 'af'

7 Laatst bewerkt door Daniël (06-09-06 08:51:53)

Re: Rekken en strekken

ik gewoon gegoogeld en toen geknipt en geplakt hoor... cool

8

Re: Rekken en strekken

Daniël schreef:

ik gewoon gegoogeld en toen geknipt en geplakt hoor... cool

Maar wel super dat je de moeite hebt genomen!

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het weggaan van blessures nadat ze begonnen of gestopt waren ben rekken en strekken?

9

Re: Rekken en strekken

Zo dan! heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties...
voorlopig ga ik gewoon door met NIET rekken... wink
maar wat de loopster vraagt ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar! iemand ervaring??

10

Re: Rekken en strekken

Heeft iemand ervaring met het weggaan van blessures nadat ze begonnen of gestopt waren ben rekken en strekken?
ik ben echt benieuwd! ik ben namelijk ook best blessueregevoelig, en misschien heeft iemand hier de goude tip?!?!?!?!

11

Re: Rekken en strekken

Mijn ervaring met rekken is vooral voor blessurepreventie. Ik ben nogal gevoelig voor scheenbeenvliesontsteking, typisch overbelasting natuurlijk. Op aanraden van de fysio probeer ik mijn kuitspieren regelmatig te rekken, en ik moet zeggen het gaat nu erg goed. Ik merk echt dat de spierpspanning een stuk lager is, veel minder stijf dan anders.
Daarnaast gebruik ik ook vaak een coldpack na een lange duurloop, gewoon om te voorkomen dat het terugkomt.
Zo heeft iedereen wel zijn eigen ervaring en ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt.

12

Re: Rekken en strekken

Rekken en strekken voor en na trainen doe ik nooit. Ik voel me daar niet goed bij, volgens mij krijg je daar spierbeschadigingen van. Wat ik wel doe is 1 of 2x per week 45min. flexibiliteit als aparte training. Daar blijf je lekker soepel bij.

><> swim-bike-run <><

13

Re: Rekken en strekken

Langzaam maar zeker ben ik praktisch helemaal gestopt met rekken. Na een half jaar geleden een zweepslag te hebben opgelopen, heb ik op advies van de fysio nog wel enigszins gerekt. Ik had niet echt het idee dat dit hielp. Wat ik nu doe is thuis voor het lopen mijn kuiten (= blessuregevoelig) insmeren met een beetje olie en los masseren. Daarna rustig en ruim warmlopen. Na het warmlopen nog een beetje masseren en dan gaan.

Dit bevalt mij tot nu toe zeer goed moet ik zeggen. Na het lopen liefst een eindje rustig uitlopen of uitwandelen. Thuis weer goed masseren en wat vooral belangrijk is, is dat je een beetje in beweging blijft. Dus niet direct op de bank ploffen en het eerste uur er niet vanaf komen. Blijf een beetje bewegen.

Succes

14

Re: Rekken en strekken

Ik was even benieuwd of er iemand ervaring heeft met foam rollen? en dit wellicht ipv rekken doet? a

15

Re: Rekken en strekken

Ik gebruik zo'n roller wel eens voor mijn kuiten, die worden soms wat stijf na het lopen. Voelt (na afloop dan) wel fijn maar of het echt helpt geen idee. Ik ga ook wel eens met m'n benen loodrecht omhoog tegen een muur in m'n woonkamer aanliggen voor een paar minuutjes, en dan laat ik t bloed weer terugvloeien. Voelt dan ook wel goed, zal verder niet veel effect hebben wink

16

Re: Rekken en strekken

Ik ben niet zo'n hele trouwe rekker en strekken. Wat ik wel eens doe is na zo'n 1-1,5 km rustig inlopen wat oefeningetjes. Die zijn onder meer het links en rechtsom draaien met mijn voet; het draaien met mijn knieën bij elkaar; mijn heupen; mijn torso waarbij mijn armen en handen los volgen. Dan loop ik mijn loopje.

Als ik merk dat ik wat meer stijf ben dan gewenst, doe ik in die weken wat yoga oefeningen, ik heb vroeger wel yogakleding gevolgd, maar gebruik nu de app Yogastudio. Deze heeft series oefeningen op elk niveau, ook speciaal gericht op hardlopers.

Els

17

Re: Rekken en strekken

Een foam roller gebruik ik regelmatig . Idd voor kuiten , bovenbenen ( achter/ zij/voorkant )en ook voor mijn rug .
Voor na het hardlopen doen ik 1 rek oefening . Is zo lastig te omschrijven , zal morgen op YouTube eens kijken of ik er een filmpje over vind .

18

Re: Rekken en strekken

Het was effe zoeken , maar gevonden ...
Een sportarts heeft ons aanbevolen deze oefening regelmatig te doen .
Aan gezien problemen in bv enkel/voet , eigenlijk de oorzaak verder boven in de heup /rug hebben .

https://www.youtube.com/watch?v=m_1dn8TVJGs

19

Re: Rekken en strekken

Ik rek en strek voor elke loop en daarna ook. Anders ben ik gewoon te stijf.
Daarnaast gebruik ik altijd een foamroller na het lopen. Eigenlijk masseert dat gewoon je spieren en wordt ontzettend veel gebruikt in elke sport.