1

Onderwerp: aantal gels per uur

Ik zat op powerbar.nl te lezen over het gebruik van gels tijdens het sporten. Daar kwam ik het volgende artikel tegen:
http://www.powerbar-europe.net/1984/572 … e.powerbar

Hierin wordt gesteld dat je 90 ipv 60g per uur aan 'carbs' op kan nemen. Ik vind het een beetje vaag, want ze hebben het over glucose en fructose, wat allebei suikers zijn.

Verder prijzen ze hun eigen gels natuurlijk aan, dat die de juiste verhouding hebben. Echter als ik op de inhoud van die gels kijk: 27g koolhydraten, waarvan 10g suikers. Als je dus aan die 90gr suikers zou willen komen, zou je 90/10= 9 gels per uur moeten eten ... lijkt me niet.

Nouja, los van dit verhaal. Hebben jullie al ervaringen met het opnemen van 90g koolhydraten p/u ipv 60?

2

Re: aantal gels per uur

En is een 'carb' dan per se een suiker?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

3

Re: aantal gels per uur

Ik zelf heb het niet zo op "wat je binnen moet krijgen"
Als ik ga drinken wat ik moet drinken dan lig ik na 1 uur te kotsen in de berm.
Hetzelfde voor de gels. In Nederland gebruikte ik altijd de Maxims gel. OP een lange duurrit (fiets of lopen) nam ik er 1 per uur te weten elk half uur "een forse kneep".

Dat werkte zeer goed bij mij. Of dat voor anderen dan ook geldt kan ik natuurlijk niet zeggen.
Powerbar vond ik trouwens neit om weg te krijgen (destijds)............veel te plakkerig.
Ik gebruik nu "aptonia" van Decathlon. Grappig dat er op de verpakking staat "1 gel per uur".....lees ik nu pas :-)

Helaas geen vermelding van de hoeveelheid energie

A+

4 Laatst bewerkt door monkeloor (17-09-10 16:04:24)

Re: aantal gels per uur

@cesar; carb is inderdaad afkorting voor koolhydraten, dus de teminologie in dat artikel is niet helemaal consistent, verder is het artikel gebaseerd op een onderzoek van 2008 en was de conclusie van dat onderzoek dat er nog een practische test moest volgen tongue

@petitmas; voor mij ook de decathlon-gelletjes (die groene zakjes). stuk goedkoper dan powerbar, en redelijk te eten. ik gebruik in m'n huidige training 1 per half uur. ik wil dat zondag in de halve marathon opschroeven naar ongeveer 3 per uur. kijken hoe dat bevalt

overigens wil ik ook niet teveel naar de theorie kijken hoor, de hoeveelheden drank die voorgeschreven worden, krijg ik ook niet voor elkaar. ben ook meer benieuwd naar ervaringen.

5

Re: aantal gels per uur

Bij een halve marathon 3per uur?????? hoelang denk je erover te lopen dan?? Het eerste uur heb je eigenlijk al niks nodig normaal gezien.

6

Re: aantal gels per uur

ronnyke schreef:

Het eerste uur heb je eigenlijk al niks nodig normaal gezien.

Is dat zo? Als je pas gaat aanvullen als de voorraad leeg is, dan ben je al te laat. Als je inspanning maar een uur duurt is het een ander verhaal natuurlijk.

7

Re: aantal gels per uur

ronnyke schreef:

Bij een halve marathon 3per uur?????? hoelang denk je erover te lopen dan?? Het eerste uur heb je eigenlijk al niks nodig normaal gezien.

Volgens mij red je een halve marathon ook wel zonder gelletjes ... Ik verwacht ongeveer 1,5 uur. Ik zei ook niet dat ik ze neem vanwege de halve marathon, ik neem ze om m'n lichaam er aan te laten wennen dat ik continu voedsel opneem. Als ik dat voor het eerst bij de marathon zelf zou doen ... Zou aan de late kant zijn

8

Re: aantal gels per uur

monkeloor schreef:
ronnyke schreef:

Bij een halve marathon 3per uur?????? hoelang denk je erover te lopen dan?? Het eerste uur heb je eigenlijk al niks nodig normaal gezien.

Volgens mij red je een halve marathon ook wel zonder gelletjes ... Ik verwacht ongeveer 1,5 uur. Ik zei ook niet dat ik ze neem vanwege de halve marathon, ik neem ze om m'n lichaam er aan te laten wennen dat ik continu voedsel opneem. Als ik dat voor het eerst bij de marathon zelf zou doen ... Zou aan de late kant zijn

'Je lichaam er aan laten wennen' zou ik niet uitproberen tijdens een wedstrijd, doe dat lekker als je om een zondag chill een rondje gaan duurlopen

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

9

Re: aantal gels per uur

Anders had ik 'm in m'n training gelopen :-p deze wordt op 2km van huis georganiseerd. Hoef ik m'n eigen drinken niet mee te sjouwen

10

Re: aantal gels per uur

aantal grammen koolhydraten wat je lichaam kan opnemen is afhankelijk van je lichaamsgewicht. Formule is (grofweg) 1g koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur.. Groot iemand kan dus meer opnemen (en heeft ook meer nodig) kan kleiner iemand.

11

Re: aantal gels per uur

Wat ik mij afvraag is er dan geen verschil in iemand van 90kg met een vetvrije massa van 80 of 70?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

12

Re: aantal gels per uur

Bij deze m'n ervaringen; afgelopen zondag in Berlijn gelopen. Ik had gelletjes van de decathlon bij me; elke 5km een gelletje genomen, vlak voor de waterpost. Bij 27,5km werden nog powerbar gelletjes uitgedeeld, die heb ik bij 30 en 35 gebruikt. Geen last gehad van hongerklop of andere bijverschijnselen van het gebruik van gels.
03:05:26 by the way big_smile

13

Re: aantal gels per uur

Wooow Monkeloor, you beat my best 3.06 :-)
Hoop dat het een PR voor je is. Ik heb mijn pr ook in Berlijn staan. Gefeliciteerd, mooie prestatie man !!!!

A+

14

Re: aantal gels per uur

ik nam tijdens almere
1 gel van power bar en 1 reep... was voldoende...

15

Re: aantal gels per uur

wieger schreef:

ik nam tijdens almere
1 gel van power bar en 1 reep... was voldoende...

Jij hebt de OD gedaan of wat?

If you can feel the PAIN, You are still in the GAME

16

Re: aantal gels per uur

wieger schreef:

ik nam tijdens almere
1 gel van power bar en 1 reep... was voldoende...

per uur neem ik aan?

17

Re: aantal gels per uur

Gerbertvdb schreef:
wieger schreef:

ik nam tijdens almere
1 gel van power bar en 1 reep... was voldoende...

Jij hebt de OD gedaan of wat?

oh ja de OD kon ook nog...

18

Re: aantal gels per uur

A.s. zondag ga ik de hele van Neerpelt doen. Tijdens het fietsen wordt alleen sportdrank en water verzorgd.
Ik wil voor het zwemmen 1 gel nemen.

Wat doen jullie bij een lange afstand tijdens het fietsen?

Uiteraard heb ik wel getrained met energy bars en gel's, maar zo'n wedstrijd in combinatie met de overige onderdelen is toch weer heel iets anders.

Ik wil een paar bananen meenemen + krentenbol voor het eerste uur fietsen (om de achterstand van het zwemmen weg te werken) Ik zat te denken om hierna ieder uur 1 gel + 1 powerbar te nemen, aangevuld met sportdrank en water. Bij het lopen is genoeg beschikbaar, dus dan kijk ik hoe ik me voel.

Wat nemen jullie zoal mee op de fiets in zo'n situatie?

19 Laatst bewerkt door Things (23-06-11 09:55:15)

Re: aantal gels per uur

In ieder geval geen krentebollen.

Mijn standaard is alles vloeibaar, van de rest krijg je alleen maar last van darm(activiteit). Een banaan kan nog als je na 15 gelletjes wel echt weer wat 'vast' voedsel wil eten.

Versimpelt ziet mijn voeding er zo uit (ik gebruik powerbar en weeg ong. 75 kg):

Zwemmen:
2 gel voor de start (als je geen Diederik in de buurt hebt die de zijne vergeten is :-P)

Fiets:
1 gel / half uur
1 halve liter sportdrank / half uur

Lopen 1e halve marathon (bij drankpost ong. elke 2,5 km lopen)
Elke drankpost, bekertje sportdrank (ik verminder vaart/wandel om goed te drinken)
Elke andere drankpost een gel

Bij de 2e halve marathon wordt drinken alles wat ze aanbieden, cola, red bull (normaal goor maar in hele vond ik het hemels), bouillon, evt. een zoutstick als ze die aanbieden. Mijn ervaring na 3 hele's is dat ik sportdrank tegen deze tijd echt zat ben.

Nog nooit problemen gehad met te weinig energie/drank. Eerder te veel vocht want de laatste twee hele's (waaronder Kona) bleef ik me het ongans pissen de hele dag. Voorwaarde is denk ik wel dit te trainen, elk half uur een gel en een halve bidon klinkt makkelijk maar het is serieus veel als je het een paar uur achter elkaar moet doen.

In een mooie excel file het geheel nog wel eens verder uitgewerkt kwa kJ. Voor mooie en erg uitgebreide voorbeelden zie:  http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? … ASC;mh=25; of http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? … ASC;mh=25;

20

Re: aantal gels per uur

@things Bedankt voor je reaktie!!

Dus geen energy bar's voor jou tijdens het fietsen? Ik heb er wel mee getrained (alhoewel een groot gedeelte tijdens het consumeren op mijn fiets terecht komt) dus die neem ik maar wel mee.

De krentebollen zijn misschien toch niet zo'n goed idee dan....Denk dat ik daar maar vanaf zie.
Ik vrees dat er geen saltstick uitgedeelt wordt. (ZIe mijn andere post van vandaag).

21

Re: aantal gels per uur

Eet ongeveer wat je gebruikt hebt in de training. Nu nog je voeding aanpassen is niet slim.