51

Re: Voeding na de training

Duursport.nl schreef:

Beste,

Na de inspanning:
Direct na en uiterlijk 45 minuten na de inspanning staan je spieren open voor het direct aanvullen van de glycogeen, eiwitten en aminozuren. De juiste voeding kan zorgen voor een versneld herstel en helpt bij de afbraak van afvalstoffen. Een goede Recovery Drank kan uitkomst bieden.

En wat moet ik dan na die 45 min?

En zoals al eerder gezegd in dit topic: (Choco)melk is erg tof: http://www.artsinbeweging.nl/page26/page32/page32.html.

52

Re: Voeding na de training

ik drink chocolade melk als voeding tijdens het sporten. Twee reepjes chocolade in een bidon, beetje heet water erop en wat zout erbij, 2 minuutjes wachten en even goed schudden en roeren. 1000 kcal die heel goed in de maag liggen, in een flesje voor 40 cent. Dat is alle voeding die je naast de sportdrank nodig hebt. Het is echt goed spul, waar je verrassend weinig maagklachten van krijgt. Wel even de pure chocolade nemen als je niet heel goed tegen lactose kan wink . Vanaf 3 uur fietsen krijg ik van melk chocolade soms een beetje buikpijn. En je hoeft nooit meer op zoek naar exotische voeding. Chocolade is echt in elke supermarkt verkrijgbaar smile Wel zo handig als je naar wedstrijden reist.

53

Re: Voeding na de training

Steve VG schreef:
el corredor schreef:
thijs schreef:

heineken, bavaria, pitt bier, brouwmeester, albert heijn huismerk, amstel en hollandia.   roll

goed bier hé...

ai... dat is dus de naam bier niet waardig... maar ik snap wel dat een duvel niet het ideale zal zijn... Echter na een wedstrijd neem ik wel eens een Blonde Leffe om door te spoelen...

in Blonde Leffe zitten speciale recup eiwitten en koolhydraten...:)

54 Laatst bewerkt door BlackDog (17-06-11 20:32:37)

Re: Voeding na de training

ronnyke schreef:

Dat is nu echt om moedeloos van te worden he pfff ik train tussen de 12 en 16u per week let op mijn eten en nog sta ik veel te vet en andere met dat trainingsvolume moeten extra eten om op gewicht te blijven.

Beschrijf "Te vet".

-------------------------------------------------

Na de wedstrijd moet je idd zo snel mogelijk je reserves terug aanvullen. Na 45min. gaat je lichaam alles minder snel opvullen, daarom dan ook liefst binnen de 45min. na wedstrijd.

In theorie (want de meeste voelen zich beter met bier en friet..all in the mind) ben je het beste af met een drank die koolhydraten bevat, maar ook anti-oxidanten ter bevordering van de bestrijding van vrije radicalen die vrijkomen bij beschadiging van spierweefsel, miniralen ter bevordering van het op peil brengen van het  vochtgehalte en bicarbonaat ter bevordering van het spijsverteringsstelsel.

In de praktijk drink ik daarom na de wedtrijd 500ml een mengeling van  Vichy Celestins (miniralen+bicarbonaat)  en druivensap ( koolhydraten + druivensap is 1 van de natuurlijkste houders van sterke anti oxydanten). Een kwartiertje later een Whey Proteïne shake met 30gr. Whey eiwitten... Whey isolaat wel te verstaan. Whey isolaat is de duurste vorm van whey omdat die zo goed als lactose vrij is. Het heeft geen zin om andere proteïneshakes te gebruiken op basis van vb. Calcium Caseinaat want die bevatten veel lactose (die niet gemakkelijk verteren) en deze wordt ook traag door het lichaam opgenomen. Ze noemen het daarom ook het trage eiwit.

Calcium Caseinaat wordt evenwel wel gebruikt voor het slapengaan. Het breekt traag af in de benodigde aminozuren en en dus een trage, constante afgifte van aminozuren tijdens de slaap.

Het is aan éénieder persoonlijk uit te maken wat voor hem wel al dan niet past gezien niet iedereen gelijk traint en sport. Maar na elke deftige (competitieve) sportinspanning zou de regel recuperatiedrank (Vichy Celestins+druivensap en daarna Why isolaat)  wel mogen gelden. Eerst wel de mix en dan de proteïnedrink want je moet wel genoeg koolhydraten in je lichaam hebben om proteïnen te verwerken.

Om maar niet over te komen als iemand die zomaar alles "van het internet haalt". Toen ik bij Française Des Jeux reed (nu  FDJ.com) kregen we bij de eerste trainingsstage van het jaar wel eens een dag waar we 3-4 uur naar de ploegdokter z'n uitleg moesten luisteren  met onder andere welke recuperatiemiddelen gebruikt worden en waarom. En gezien die niet  zo gek is van pilletjes en spuitjes zocht hij wel altijd de meest aangename maar ook wetenschappelijk bewezen vormen van natuurlijke recuperatie. Alls wat hierboven staat beschreven heeft wel eens in 1 of ander (Frans) wetenschappelijk onderzoek gestaan.

En daarnaast werk ik zelf nu 5jaar bij een sportvoedingsbedrijf, ik kan hier natuurlijk hopen pilletjes en poedertjes "voorschrijven" die evenzeer kunnen werken ...to MAXIMIZE you're energy. tongue... , maar alles samen een etmaal zo duur zijn dan wat ik ervoor had uitgelegd...en gezien we hier op een Hollands forum zitten zit je hier best met de "goedkoopste" (en beste)  uitleg (Dit nouw goeie Hollandse humor? tongue)

Hopenlijk is iemand hier wel iets mee. smile

55

Re: Voeding na de training

Beste,

Direct na je training:
Als je na een lange training voelt dat je weer tot het uiterste bent gegaan dan is het belangrijk om je herstel direct een goede start te geven. Het is belangrijk om de verbruikte reserves aan te vullen en de juiste voedingsstoffen aan je spieren te geven om je herstel zo goed mogelijk te beginnen. Het is natuurlijk prettig als je minder last hebt van pijnlijke en verzuurde spieren maar het is ook belangrijk voor het continue verbeteren van je prestatie. In onderzoek is naar voren gekomen dat wanneer je de juiste voedingsstoffen direct na je training, binnen 45 minuten, inneemt je lichaam de afvalstoffen efficiënter kan opruimen, je de verbruikte reserves direct kan aanvullen en je het herstel van je spieren ondersteund.

Voordelen van direct de juiste voedingsstoffen aanvullen:
•    Vult je Glycogeen aan
•    Ondersteunt het spierherstel
•    Aanvulling van vocht en mineralen
•    Aanvullen van de ATP reserves

Gedurende de dag:
Zorg voor voldoende koolhydraten en eiwitten. Kies hierbij met koolhydraten voor meervoudige bronnen. Als je goede eiwitbronnen wilt binnenkrijgen kies dan voor magere zuivelproducten (melk, kwark etc.) , mager vlees als kip en rood vlees en natuurlijk vis. Een goede richtlijn voor een duursporter met een redelijk hoge trainingsintensiteit is 1,5 gr eiwitten per kg lichaamsgewicht. Indien je moeite hebt met voldoende eiwitten binnen te krijgen dan is een eiwitshake een ideale oplossing. Met een kleine eiwitshake krijg je al snel 20-30 gram eiwitten binnen. Een eiwitshake kan zowel als aanvulling op de maaltijd als tussen de maaltijden in genomen worden.

Voor het slapen gaan:
De slaap is het belangrijkste moment van herstel. Je lichaam is dan in totale rust en heeft een hoge afgifte van o.a. groeihormoon. De slaap is het belangrijkste moment van recuperatie/herstel voor een sporter. Het is belangrijk om tijdens perioden van hoge trainingsintensiteit zeker 8 uur per dag te slapen. Een ander veel toegepaste gewoonte is om een eiwitrijke maaltijd of een eiwitshake vlak voor het slapen te nuttigen.

Loop Harder, Fiets Sneller, Presteer Beter!

56

Re: Voeding na de training

Wat voor eiwitshake kan ik dan nemen, want ik heb Lactoseintoleratie zijn er ook eiwit shakes op basis van soja.

57 Laatst bewerkt door Duursport.nl (29-06-11 11:52:45)

Re: Voeding na de training

Beste Dennis,

SPONSER Sport Food is een sportvoedingsmerk welke komt uit Zwitserland. Het merk is voornamelijk bekend onder duursporters. Wie weet heb jij hier ook al eens van gehoord? In tegenstelling tot vele andere merken levert Sponser producten die Lactose vrij zijn.

Loop Harder, Fiets Sneller, Presteer Beter!

58

Re: Voeding na de training

@ Duursport.nl Dank voor je antwoordt.

59

Re: Voeding na de training

Elk deftig merk heeft wel een proteïne product die lactose vrij is. Ik zou zeggen, doe eens wat meer moeite en "GOOGLE" eens rond. 

Elke Whey ISOLAAT eiwit is zo al lactose vrij  en dat heeft ieder deftig merk wel in z'n gamma. Daarnaast zijn de pure Ei eiwitten (Egg protein) ook lactose vrij.  En bovenvermelde is wat misleidend gezien niet alle producten van Sponser lactose vrij zijn.

60 Laatst bewerkt door Frankiboy (30-06-11 09:16:18)

Re: Voeding na de training

Gewoon pondje kwark eten, linzen (soep), bonen (eventueel uit potje), dan kom je prima aan je eiwitten. Zit zelf qua eiwit ver boven de 1.5g/kg per dag, en dat haal ik puur uit dagelijkse voeding - 6 maaltijden de dag. Waarom? Los van veel carbs geeft veel eiwit mij een voldaan en energiek gevoel (vlak voor de training alleen niet zo handig wink)

Ik probeer verder mijn voedingsstoffen persoonlijk qua carbs/proteins/mineralen zoveel mogelijk uit gezonde liefst verse voeding te halen, en vergrijp mij dus niet aan shakes. Wel neem ik bars, gels, en sportdrank van powerbar tijdens wedstrijden/training omdat dat voor mij de makkelijkste & effectiefste manier is om voeding te koppelen aan activiteit.

Na training pak ik meestal gelijk een banaan, en drink ik rustig ca. halve liter sportdrank op voor snelle aanvulling glycogeen levels en soms ook chocomelk inderdaad. Daarna afhankelijk van tijdstip gewoon bord avond eten, wat bij mij voornamelijk vaak veel groenten en aardappelen/pasta bevat of op ander moment de dag vaak kommetje kwark en daarnaast OF bammen met sjam, pindakaas, kipfilet, kaas OF extra bak musli met noten en yoghurt.

Wat ik ook een lekkere boost vind na training is kellogs smacks - suiker bom! Ik zou zeggen @Jet, gewoon een mix vinden tussen wat je lekker vind en wat gezond geacht wordt, voor iedereen persoonlijk..

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

61

Re: Voeding na de training

Omdat ik door het bos de bomen niet meer zie heb ik eens een afspraag gemaakt met een sportdieètiste. Ik hoor en lees zoveel tegenwoordig dat ik niet weet wat er best voor mij is. Tevens kamp ik constant met overgewicht dat maar blijft stijgen.

62

Re: Voeding na de training

@Ronnyke is nooit weg - succes! Mooie is wel, zij weet het ook niet, maar heeft wel de achtergrond om samen met jou naar de beste oplossing te kijken..

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1