1

Onderwerp: Gevoel en getal van Bert Flier

Mooi stukje van Bert Flier....herken mezelf in het constant willen meten wat ik doe. Slaat het ergens op? Vrees van (vaak) niet....

Heb sinds 2 jaar een prachtig GPS dingetje op mijn fiets. Aangeschaft om (mooie) routes in vast te leggen. Helaas let ik ondertussen meer op mijn HF, gemiddelde snelheid en afstand dan op de route.

Heel af en toe vergeet ik het ding op mijn fiets te monteren.....heerlijke trainingen zijn dat! Niet meten maar gewoon voelen!

http://www.triathlon226.nl/2011/06/gevoel-en-getal/

2

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

Leuk artikel, zeer herkenbaar. Hartslagmeter, GSM en GPS heb ik niet, ik houd geen logboeken bij, maar vind mijzelf wel een zeer serieus atleet.

Als ik maandag mijn collega's vraag of ze nog leuke trainingen hebben gedaan, krijg ik HF-logs en GPS printjes onder mijn neus.

Ik voel me soms een beetje Neanderthaler als ik 15-jarige pubers met een Ipod (of is het een Ipad/Iphone?) om hun schouder rondjes zie sjokken. Geen idee wat ze ermee doen thuis, ik houd het bij een blik op de klok bij vertrek en terugkeer. "hrm, 1 uur tien voor 15 km. Het ging lekker."

3

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

héél herkenbaar... de keren dat ik mijn hartslagmeter en horloge thuislaat zijn altijd mijn zaligste trainingen!

4

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

hmmz ik heb gps en hartslagmeter op elke fiets staan,en aangezien ik met trainingschemas werk waar de hartslagzones op aangeduid staan kan ik eigenlijk ook niet zonder. Maar het is zeker te doen om zonder die prullen een goede training te hebben als je je lichaam goed kent.

5

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

Leuke column, herkenbaar stukje van dat gemiddelde hoog willen houden, dat 'soort' wielrenners ken ik meerdere.

Een trainingsschema slash logboek vind ik erg fijn werken. Zo kan ik terugkijken wat ik vorig jaar rond deze tijd deed en van mijn fouten (=blessures) leren. Logboek is handig om in de gaten te houden hoe goed trainingen gaan, elke training geef ik een cijfer van 0 tot en met 10 en wordt dit cijfer te laag dan ben ik aan rust toe. Alleen 's winters train ik op hartslag als ik tacx; altijd dezelfde omgeving en dan kan ik wattage tegen HF zetten. Voor de rest zijn mijn trainingen op gevoel of snelheid.

6

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

Laatste training viel mijn garmin uit (al een tijdje niet opgeladen), de ronde uitgelopen zonder maar een mogelijkheid te bepalen hoelang, hoe snel of met welke hartslag ik liep.
Heerlijk getraind, heb er serieus over nagedacht vaker zonder te gaan lopen, beviel me heel goed.

7

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

ronnyke schreef:

hmmz ik heb gps en hartslagmeter op elke fiets staan,en aangezien ik met trainingschemas werk waar de hartslagzones op aangeduid staan kan ik eigenlijk ook niet zonder. Maar het is zeker te doen om zonder die prullen een goede training te hebben als je je lichaam goed kent.

Ik heb recent een onderzoek gelezen waaruit bleek dat mensen die trainen zonder hartslagmeter zich juist beter hielden aan de trainingsdoelstelling, dan zij die met een hartslagmeter trainen. Dus het argument dat  je een hartslagmeter nodig hebt om aan je trainingschema te houden is daarmee redelijk ontkracht. Ik zal nog even proberen een linkje naar het artikel te vinden.

@Rogier: Wat let je?

8

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

Moest ik dat kunnen zou ik het zeker doen zonder die prullen aan mijn lijf. Denk trouwens dat je je lichaam goed kent en je zones zowat kunt aanvoelen dat je effectiever traint. Veel goede athleten trainen op gevoel dus bewijs is er.

9

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

Bij mij is het net andersom. Zal ook zeker niet pretenderen dat ik een goed atleet ben wink
Dit is mijn 2e seizoen en dit seizoen voor het eerst met schema's en hartslag zones.
Daarvoor altijd maar geprobeerd sneller te worden door langer en harder te trainen.

Nu zijn mijn trainingen veel effectiever en gebalanceerder.

10

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

Roland_Amersfoort schreef:
ronnyke schreef:

hmmz ik heb gps en hartslagmeter op elke fiets staan,en aangezien ik met trainingschemas werk waar de hartslagzones op aangeduid staan kan ik eigenlijk ook niet zonder. Maar het is zeker te doen om zonder die prullen een goede training te hebben als je je lichaam goed kent.

Ik heb recent een onderzoek gelezen waaruit bleek dat mensen die trainen zonder hartslagmeter zich juist beter hielden aan de trainingsdoelstelling, dan zij die met een hartslagmeter trainen. Dus het argument dat  je een hartslagmeter nodig hebt om aan je trainingschema te houden is daarmee redelijk ontkracht. Ik zal nog even proberen een linkje naar het artikel te vinden.

@Rogier: Wat let je?

Helemaal niets, hem mijn zone alarm eraf gehaald, loop op gevoel en kijk alleen nog naar de tijd en afstand, rest lijkt me overbodig en ik voel me er prima bij.

Overigens moet ik wel zeggen dat het niet geheel onzinnig is om met een meter te lopen/trainen. Maar dan gaat het meer om de mensen die nog geen gevoel bij een inspanning hebben, het lijkt me dan dat over-training een groot gevaar is.
Reguleren met absolute waarde en leren deze te respecteren is een eenvoudige leidraad.

PS: sorry voor de late reactie, zeil weekje gehad (Texel) en nogal druk op het werk (KNVB, ironisch genoeg)...

11

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

stukje uit: http://www.runnersweb.nl/web/file?uuid= … 355a2b95ca

Geen verschil tussen hartslagmeter of gevoel

Opvallend genoeg kwam in dit onderzoek duidelijk naar voren dat de hartslagmetergroep niet anders trainde dan de gevoelsgroep. Tijdens geen van de trainingen was er een verschil tussen beide groepen. Een mogelijkheid is dat de hartslagmeter toch niet heel strikt gehanteerd wordt en dat het tempo niet of te weinig aangepast wordt als de hartslag te hoog is. Een andere mogelijkheid is dat de hardlopers zelf niet de juiste hartslag als referentie gebruikten. Voor iedereen geldt een andere combinatie van maximale hartslag, rusthartslag en hartslag behorende bij de anaerobe drempel. Om effectief te trainen met een hartslagmeter zal je deze waarden zo nauwkeurig mogelijk moeten (laten) bepalen. Algemene regels als ‘80% van je maximale hartslag’ om extensief te trainen zijn ongeschikt, omdat dit voor de één een training boven wedstrijdintensiteit kan betekenen terwijl het voor de ander een duurlooptempo betreft.

12

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

De hartslag is de barometer van het lichaam en kan door vele omstandigheden verschillen (temperatuur,slaaptekort,werkomstandigheden enz) wat ook veel voorkomt is dat de meeste inspanningstesten op de fiets gebeuren en deze waarden ook bij het lopen worden gebruikt of +10slagen wat bij de meeste mensen ook niet echt meer klopt dan. Heb overlaatst zelf op de fiets en op de atletiekbaan een test gedaan en de verschillen waren enorm.

13 Laatst bewerkt door Triatleethans (03-09-11 14:41:45)

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

@ronnyke

Ik heb verschillende keren een max test op de fiets en een zoladztest waarbij ook als laatste een 600 meter voluit lopen in zit en de waarden van het fietsen t.o.v het lopen is ongeveer 10 slagen
Lopen is zwaarder dan fietsen en mijn HF max ligt 10 slagen hoger dan bij het fietsen
Fietstest10 min warming op op 80 Watt en daarna 6 min 160 Watt  RPM 96 en dan steeds met 40 Wat omhoog en wel dezelfde RPM van 96 houden elk wattage 6 min volhouden
Bij fietstest elke verhoging bloedprikken
Looptest 6 min op HF 120 ,130 ,140 ,150,160 en 170 en dan 600 meter max Pauze 2 min en elke keer bloed prikken

14

Re: Gevoel en getal van Bert Flier

Bij mij was het resultaat dus iets anders en mijn trainer gebruikt voor zijn inspanningstesten het protocol van het ku leuven. Verder bedoel ik maar als een athleet louter zich baseert op schema's en hartslagen dat dat niet altijd goed is. Maar ieder zijn mening natuurlijk.