1

Onderwerp: ac luxatie

Beste triatleten,

Ik heb vier maanden geleden een val met de race fiets gemaakt en daarbij een AC luxatie tossy 2 a 3 opgelopen.
Er is duidelijk sprake van het pianotoets fenomeen, maar op zich mag ik niet klagen over de bewegelijkheid van
mijn schouder / arm. Sommige extreme bewegingen (zoals tillen boven schouderhoogte)  geven pijn, maar ik kan verder alle 'normale' bewegingen goed maken. Zelf zwemmen gaat redelijk, al voel ik naderhand wel een reactie.

In principe is men terughoudend met opereren, omdat het resultaat vaak meer problemen geeft dan niet opereren (althans dat heb ik begrepen). In het begin was een operatie sowieso geen optie vanwege de schaafwonden op mijn schouder.

Zijn er meer triatleten die deze blessure hebben opgelopen? Zo ja, hebben jullie een operatie ondergaan (waar?) en hoe goed gaat het erna?

Bij voorbaat dank,

Sebastiaan

2

Re: ac luxatie

Ik vind tillen boven schouderhoogte niet extreem, maar dat terzijde.

Zoek je een legitimatie om jezelf te laten opereren? Chirurgen/orthopeden opereren maar wat graag, dus het zal niet voor niks zijn dat ze er niet graag aan beginnen? Kijk vooral naar voorwaardelijkheden en laat een goeie FT een keer naar je CTO en ST ritme kijken.

Buiten dat om misschien handig om te vertellen dat het over je sleutelbeen gaat.

Geen dank.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

3

Re: ac luxatie

Ohhhh, pijn in je schouder na een sleutelbeenbreuk. Eum.. ja heb ik ook gehad. Door een veearts min of meer terug op z'n plaats gezet en nooit geopereerd. Bij mij is 'ie dan wel  vier keer gebroken geweest en nu zo scheef als een wokkel. Na een paar jaar werd bij mij de pijn overigens steeds minder.

En sinds wanneer kan je vanwege schaafwonden niet geopereerd worden? Ik heb het toch wel een aantal malen zelf meegemaakt smile

4

Re: ac luxatie

Roland, Cesar.
Hier nog even een toevoeging / opmerking na bovenstaande opmerkingen:

Had ik maar mijn sleutelbeen gebroken...dan was ik beter afgeweest. Een AC luxatie is het oprekken dan wel afscheuren van banden tussen je sleutelbeen en schouderblad. Een gebroken bot kun je weer recht zetten, een
finaal afgescheurde band (tossy 3) kun niet zomaar effe repareren. Het resultaat is blijvende instabiliteit in het gewricht met een beperking in de bewegelijkheid.

Ik wil vooral een goede afweging maken in al dan niet laten opereren. De orthopeed die ik heb gesproken stond echt niet te springen om te opereren. De keuze is in feite aan mij.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit forum lezen die voor de zelfde keuze hebben gestaan.

Men is ook terughoudend met opereren ivm infectie gevaar bij grote schaafwonden.

Wat is CTO en ST ritme ???

Sebastiaan

5 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (06-09-11 20:44:39)

Re: ac luxatie

Ik vermoed dat je beter op een medisch forum terecht kan met zo'n vraag. Het vergt meer dan 'heb ik ook 'es gehad'  om zo'n keuze enigszins wetenschappelijk te onderbouwen. Stel dat er twee of drie mensen hier zeggen dat ze veel baat hebben gehad bij een operatie (of juist niet), zou dat je keuze echt beinvloeden? Dat vind ik op zijn zachtst gezegd onverstandig. Laat je adviseren door mensen die daarvoor hebben gestudeerd en volg verder je gezonde verstand.

Desondanks, aangezien ik net zie dat je hier nieuw bent: Welkom!

Ben overigens wel eens geopereerd terwijl ongeveer de helft van mijn huid nog op straat vastgeplakt lag. Als het echt nodig is dopen ze je gewoon in de jodium en opereren ze of het een lieve lust is. Elke vorm van operatie levert echter een bepaald risico (infecties, menselijke fouten, allergieen etc..) dus geen enkele normale dokter zal een operatie adviseren tenzij er een goede motivatie voor is.

6 Laatst bewerkt door Frankiboy (06-09-11 21:28:52)

Re: ac luxatie

Idem, subjectieve meningen van ons triathleten doen in deze niet echt ter zake. Los van het feit dat er wel een aantal met fysio achtergrond op dit fora zitten, denk ik toch echt dat je bij een arts moet zijn (of meerdere voor een 2nd opinion) Succes!

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

7

Re: ac luxatie

Hallo Frank,

Helemaal mee eens. Ik ga binnenkort weer terug naar de orthopedisch chirurg om de situatie te bespreken en was ook al bezig om het pad van de second opinion in te slaan. Ben ook nog steeds onder behandeling van een fysiotherapeut.

Desondanks ben ik toch geinteresseerd in de ervaring van triathleten met een zelfde blessure, omdat met name bepaalde zwembewegingen lastiger zijn geworden. Al moet is zeggen dat ik in eerste instantie dacht nooit meer 'fatoenslijk' te kunnen zwemmen, maar het lijkt tot nu mee te vallen. Maar ik volg op dit moment niet bepaald een zwaar (zwem) trainingsprogramma.

mvg,

Sebastiaan

8

Re: ac luxatie

ik heb in 2001 na een val mijn schouder uit de kom gehad. Nu ook een pianotoets. Band tussen het schouderblad en sleutelbeen gescheurd. De juiste namen weet ik niet. Kan ook bevestigen dat een sleutelbeen breken prettiger is.

Ik heb er niets aan laten doen en moet wel een beetje rekening houden met de instabiliteit van de schouder. Dit is goed op te vangen door regelmatig te trainen zodat de spieren het gewricht ondersteuen.
Bij mij is een operatie overigens nooit ter sprake geweest.

succes