26

Re: Krachttraining

Moet hier toch even op terug komen:

In het blad 'Fiets' schrijft dhr. Bastiaansen idd bovenstaande (het waren immers ook zijn opvattingen) maar haalt ook een zeer recent onderzoek aan uit Noorwegen waaruit blijkt dat dezelfde oefeningen met slechts 10-3 hh op maximale kracht toch zinvoller blijken.

Getest met sprinttests van 30 seconden en een tijdrit van 40 minuten.

Dus, hop, hop, hop, iedereen naar de sportschool. big_smile

Wat ik me dan wel weer afvraag: Heel handig voor in een peloton om wat extra sprintkracht te hebben maar hoe is het met de vlakke  'tijdritten' in een triathlon van bijvoorbeeld 2.30 uur ofzo waar je toch nergens echt maximaal gaat?

27

Re: Krachttraining

Hmm gistern het er nog over gehad met mijn trainer en die krachtoefeningen das allemaal wel mooi en als fietser kun je gerichte krachtoefeningen mooi trainen maar zijn deze ook goed om mee te nemen in het lopen ??? Je moet rekenen als tri-duathlonner moet je lopen en fietsen dus kan het zijn dat je oefeningen doet die heel goed zijn voor het fietsen dat die het lopen tegenwerken of omgekeerd dus toch best eens over nadenken en informeren.

28 Laatst bewerkt door Cesar (01-10-10 20:52:36)

Re: Krachttraining

Sander B schreef:

Moet hier toch even op terug komen:

In het blad 'Fiets' schrijft dhr. Bastiaansen idd bovenstaande (het waren immers ook zijn opvattingen) maar haalt ook een zeer recent onderzoek aan uit Noorwegen waaruit blijkt dat dezelfde oefeningen met slechts 10-3 hh op maximale kracht toch zinvoller blijken.

Getest met sprinttests van 30 seconden en een tijdrit van 40 minuten.

Dus, hop, hop, hop, iedereen naar de sportschool. big_smile

Wat ik me dan wel weer afvraag: Heel handig voor in een peloton om wat extra sprintkracht te hebben maar hoe is het met de vlakke  'tijdritten' in een triathlon van bijvoorbeeld 2.30 uur ofzo waar je toch nergens echt maximaal gaat?

Maximale kracht, of maximaal vermogen? En wat is het verschil?

De sprinttests, en ook de 40 min tijdrit zijn overigens beide lactisch van karakter; niet echt representatief voor een triathlon denk ik?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

29

Re: Krachttraining

Hier het onderzoek van Roald en Martijn naar krachttraining voor zwemmen:
http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys … gi?fid=215

30 Laatst bewerkt door Jacob (02-11-10 08:30:54)

Re: Krachttraining

Wel bijzonder dat een onderzoek dat zulke conclusies durft te trekken geen methodiek wat betreft de KT kan vermelden.

-edit- en dan dit soort stukjes (laten) schrijven.

http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys … gi?fid=211


Wat een aanfluiting.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

31

Re: Krachttraining

@Jacob: Hoe moet het dan wel volgens jou (of de onderzoeken die jij tot je beschikking hebt die wel betrouwbaar zijn?)

Je zegt dat je squatten en deadliften doet in de winter en met minder dan 30hh.
Maar kan je iets meer vertellen hoe jouw KT programma er uitziet?
Of is dat geheim van de smid? big_smile

32

Re: Krachttraining

Ik moet nu echt weg, dus ik hou het kort.

Ik vind het ver gaan om de uitspraken te doen die ze doen in dat artikel op basis van het onderzoek dat zij hebben gedaan. Zij hebben bij EEN groep EEN krachtprogramma gedaan (wat ik niet kan terugvinden) en daar was geen progressie te meten DUS werkt krachttraining niet. En dan worden er ook nog wat canards bij gehaald om dat punt te onderschrijven (topsporter, maar die zit fout) en wordt iedereen aangeraden om geen KT te doen. Ik vind dat niet erg " des wetenschap" .

Kijk de basisconclusie ligt voor de hand; meer specifiek trainen is beter. Maar ik heb eerder (in dit topic?) al eens opgeschreven wat mijn visie op KT was qua voor wie en wanneer.

Mijn eigen schema/visie wil ik later nog wel even op terug komen. Ook mijn mening over de staat van de exercise physiology research mbt krachttraining moet nog maar even wachten.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

33

Re: Krachttraining

Tot zover duidelijk.

Mijn eigen schema/visie wil ik later nog wel even op terug komen. Ook mijn mening over de staat van de exercise physiology research mbt krachttraining moet nog maar even wachten.

We (althans ik) wachten met smart af. http://www.bikeplanner.com/feeling1.png
Niet dat ik persoonlijk meteen de sportschool steevast ga induiken maar vind het gewoon interessant.

34

Re: Krachttraining

@jacob heb hier nog wel een PDF met een uitgebreider artikel met ook alle oefeningen etc. die ze gebruikt hebben voor de landtraininggroep. Denk niet dat je er heel vrolijk van wordt, maar wil ze wel mailen.

35 Laatst bewerkt door Jacob (02-11-10 16:41:37)

Re: Krachttraining

Stuur maar op. Thanks.

Vond het al opvallend dat 's mans accreditatie als AlO-er werd opgevoerd om zijn geschiktheid als krachttrainer/kt-schemamaker te illustreren.

Let wel; ik zeg niet dat hij dat niet is. Slechts dat het zijn van ALO-er je niet per definitie geschikt maakt om specifieke krachttraining te ontwerpen!

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

36

Re: Krachttraining

Krachttraining met max 6 herhalingen zo zwaar mogelijk! Train daar rustig naar toe na 3 maanden zul je minimaal 5 procent efficiënter fietsen! Waar Maximale kracht training goed voor is: Sterker hart, doorbloeding, betere aansturing spieren en betere coördinatie tussen agonist antagonist, meer kracht, meer spieren, meer testosteron, met een zo min mogelijke gewichtstoename! Zie het als de ideale tegenhanger van de vele duur trainingen.

37

Re: Krachttraining

Nu ik me heb voorgenomen om een triathlon te gaan doen, vroeg ik me af of fitness, KT en/of spinning een goede voorbereiding zijn. Ik wilde hier iets over posten, maar vond toen dit draadje. Er wordt hier verwezen naar een artikel over krachttraining voor zwemmers, maar dat is gericht op sprintprestaties en is voor een duur-/triatleet niet bijster interessant. Wederom een ander artikel gaat over topsporters en niet over de gewone man/athleet.

Ik verwacht/hoop dat KT mij (als aanstaand triathleet) gaat helpen mijn gehele lichaam sterker te maken na blessures aan knie en rug.

Zijn er nieuwe inzichten op het gebied van het effect van KT voor de (beginnend) triathleet?

38 Laatst bewerkt door Frankiboy (06-10-11 11:16:11)

Re: Krachttraining

Sinds ik weer  wekelijks krachtrain en met name squat voel ik mij tevens compacter en daardoor sterker op de fiets. Beetje goochelen met de juiste herhalingen nog...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1