1

Onderwerp: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Hallo forum,

Ik kon nog helemaal niks hierover vinden (of heb ik niet goed gezocht op het forum) maar graag zou ik advies krjgen over de aanschaf van een ligstuur voor mijn gewone racefiets. Ik ben op zoek gegaan maar kom heel veel verschillende maten en soorten tegen. Waar kan/moet ik op letten, welke zijn af te raden en welke zijn absoluut aan te raden?? Ik hoop wat advies te krijgen wat ik zag dat ze toch wel vrij prijzig zijn dus wil een goede keus maken. Alvast bedankt!

2

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Dat zal een persoonlijke voorkeur zijn denk ik... de ene zal een bepaald stuur geweldig vinden waar een ander niet mee zou kunnen fietsen.
Ik dacht voor mezelf altijd dat ik een stuurtje met rechte bars niet lekker zou vinden fietsen dus had ik er 1 gekocht met gebogen bars (als je begrijpt wat ik bedoel)
Maar nu ik een tijdje fiets met dit lostuur merk ik dat m'n armen eigenlijk net iets te lang zijn voor zo'n kort ligstuurtje en zit ik er nu dus aan te denken om 'm toch te vervangen voor een rechte.

Ik heb nu een Profiledesign JammerGT en ik wil nu graag de Carbon Stryke ook van Profiledesign

3

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

hmm, ik kan de  Profile Design T2+ aanraden, zeer goed te verstellen in lengte, breedte en hoogte. met een prijs van 99.- ook zeer netjes.

http://www.westernbikeworks.com/Images400x267/PST2P-1.jpg

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Ok het wordt dus gewoon uitproberen. Het voorbeel stuur van Scighera ziet er prachtig uit maar ik heb een gewoon race stuur..kan die daar dan ook op of is dat een domme vraag?

Als ik het goed begrijp is het wel handig om een stuur te nemen dat te verstellen is in lengte en breedte?
Ik wil morgen gaan kopen dus als er nog iemand is met nog meer tips....graag!!

5

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

het stuur van scighera kan ook op een gewoon racestuur, let dan wel even op de diameter van je stuur en van de bevestigingspunten van het ligstuur. Maar vaak zitten er wel opvulringen bij zodath et altijd past.

lengte en breedte instellen is idd wel handig, zo kun je hem ideaal aanpassen aan je eigen lichaamsafmetingen en voorkeur..

Je hebt ook enkele ligsturen waarvan de pads waar je met je armen op ligt omhoogklappen zodat je tijdens trainingen ook gewoon met je handen boven op je stuur kan rijden, wel handig maar toch wel gevoelig voor slijtage..

Misschien is het handig om je fiets me te nemen als je het stuurtje gaat kopen, kun je hem eerst er even op houden en kijken wat fijn zit/ligt.

succes!

6

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

bij de T2+ zitten standaard vulringen bij smile montage is makkelijk en de toepassingsmogelijkheden veelzijdig.

De T2+ kan idd ook gewoon op een normaal racesturu gemonteerd worden, geen probleem.

nog een artikel over de S-bend aerobars: http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ … -bend.html

De aerobar die Willem bedoelt (omhoogklabare armsteunen) is de Profile Design Air-Stryke: http://www.profile-design.com/2006_prod … tryke.html

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Super bedankt!
Ik ga nog even goed kijken wat voor mij het beste zal zijn. Ik denk dat die met omhoogklabare steunen voor mij heel goed zijn omdat ik graag met mijn handen op het stuur rij. Ik laat nog weten wat het geworden is maar met al deze info moet het goed lukken!

8

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Op een gewone koersfiets moet je opletten dat het ligstuurjte laag genoeg is. Voor een tijdrithouding zit je meestal wat dieper, daardoor dient het stuur lager te zitten dan je normale stuur. Kies daarom een ligstuurtje dat onder je stuur bevestigt en lage armsteuen heeft. Verder is ook verstelbaarheid belangrijk. Qua prijs/kwaliteit zou ik momenteel voor Pro Windjammer gaan. Ik heb dit stuur bij meerder fietsers aangeraden en iedereen is tevreden over dit stuur. Ook bruikbaar bij een oversized-stuur.

http://www.pro-bikegear.net/admin_assets/webshop/img02/010205.jpg

9

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Hee mooie informatie!! Ik wil ook een nieuw stuur aanschaffen. Ik vroeg me af of iemand precies weet waar een ligstuur volgens de regels van de bond aan moet voldoen. Ik heb begrepen dat niet alles sturen mogen of klopt dat niet?

10

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

hangt er van af; voor non-stayer wedstrijden mag alles mits alle uiteinden afgedekt zijn dmv doppen/remhendels/shifters en de boel niet (onbewust) verstelt kan worden

voor stayer wedstrijden gelden: normaal stuur met een ligstuurtje die niet verder komt dan het verste punt van de rem/schakelhendels. Daarbij moeten de aerobars 1 geheel zijn, dus de beide bars aan elkaar verbonden bij de voorzijde.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Hoi Monique, de lig-tijdritstuuren die besproken worden zijn prima  zeker die met opklapbare pads,
als je fiets ook gebruikt voor rustige trainingen.
Als je met een opzetstuur gaat rijden veranderd je zit houding ook,je komt dieper en verder naar voren te zitten
je stand van je bekken veranderd ten opzichte van je trapas. Ook kan je klachten aan je kont ,kruis,rug,bekken,nek ,schouders,armen krijgen .
Vaak wordt er ook een haakse zadelpen gemonteerd om je zadel weer boven je trapas te zetten dus schuif
je een stukje naar vooren.
Neem wat gereedschap mee en ga expirimenteren met de voor jou juiste zithouding.
Als deze niet goed is gaat een lig-tijdritstuur tegen je werken het kost je snelheid  en zitcomfort.
Suc^6   Rapido

triathlon is 3 x beter

12 Laatst bewerkt door Monique (13-01-07 15:19:56)

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Hee mannen bedankt voor al jullie tips: ik heb gekozen voor de airstryke!! Die opklapbare armsteuntjes hebben de doorslag gegeven. Ik ga ze er op zetten vandaag en misschien lukt het nog om even te fietsen ook smile

De adviezen van Rapido wat betreft het verzetten van het zadel en het meenemen van gereedschap zal ik zeker opvolgens wanneer ik niet lekker meer zit.

Nogmaals super bedankt voor de tips! Als ik jullie tijdens een wedstrijd voorbij fiets roep ik wel even hoe het stuurtje is smile

UPDATE: Net gefietst en ze stonden inéén keer goed. Wel even lopen pielen met het stuur erop zetten maar daar zal ik wel vrouw voor zijn.....:(
Super stuurtje, met de tijd ga ik nog wat expirimenteren met verschillen houdingen maar voor nu: goed!!

13

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

goed bezig!!

14 Laatst bewerkt door triDanny (06-03-07 18:34:58)

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Scighera schreef:

hmm, ik kan de  Profile Design T2+ aanraden, zeer goed te verstellen in lengte, breedte en hoogte. met een prijs van 99.- ook zeer netjes.

http://www.westernbikeworks.com/Images400x267/PST2P-1.jpg

Ik vind dit een mooi setje... Enig idee welke internet shop deze kan leveren?

Deze week maar eens met de lbs praten, of hij deze niet op mijn nieuwe fiets kan zetten...

Even een newbie vraag. Ik ben op dit moment bezig met een racefiets. Ik ga op dit moment voor een normale fiets, met ossekop waar (hopenlijk) bovenstaand ligstuur opkomt.

Is het in de toekomst mogelijk om dat ossekop stuur te vervangen door onderstaande en dan nog even de remhendels/schakel mechanisme van het ossenkop stuur te gebruiken? Of moet je dan ook meteen andere schakelaars/remhendels kopen? Zoals het er nu uitziet zullen er Ultegra hendels opzitten.

http://www.profile-design.com/2006_product_pages/images/t2_wing_06.jpg

::edit::

De reden waarom ik dit vraag. Ik denk niet dat ik ooit in de diepe beugels zal hangen van zo'n ossekop stuur. En bovenstaand stuur lijkt mij dan mooier er uit zien, zonder dat stuk pijp waar ik toch niks mee doe...  Ik zit alleen een beetje met de hendels dus.

15

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Osse kopsturen zijn niet echt meer van deze tijd , het is een vrij groot stuur dat geheel gesloten is .
Ik denk dat jij het over een normaal race stuur heb ?  ivm diep in de beugels zal hangen .
Of je de rem en schakelhandels over kan zetten ligt aan het type groep wat er op zit gemonteerd .
Voordeel van een normaal race stuur is dat je is een andere positie kan kiezen ,ook zijn dit soort
sturen met een goed opzet stuur tot een volwaardig tijdritstuur om te bouwen . En in bijna elke wedstrijd toegestaan .
Lees het forum er is op na  d'r is al behoorlijk wat over gepost .
Rapido

triathlon is 3 x beter

16 Laatst bewerkt door triDanny (07-03-07 10:22:31)

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Ik heb het inderdaad over een normaal racestuur. Ik dacht dat die ossekopsturen werden genoemd. Dus vanaf nu, om verwarring te voorkomen zal ik het normale racesturen noemen smile

Zoals ik al zei, worden het waarschijnlijk ultegra hendels en de vraag is dus of die op een T2 wing stuurtje gezet kunnen worden (technisch zal het waarschijnlijk géén probleem zijn) en of je dan de hendels nog wel goed kan bedienen?

Ik heb het forum (en verder ook op internet) al naar mijn mening redelijk afgezocht, maar het antwoord niet kunnen vinden. Ik hoop dat iemand anders wel mijn vraag kan beantwoorden.

17

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Ja, dat is goed mogelijk. Ik heb zelf ook een jaar zo gefietst. Het voldoet prima, het enige nadeel is dat je van je ligstuur af moet met een arm om te schakelen. Ik heb er op een gegeven moment voor gekozen om shifters in de rechtvooruitstekende delen van het stuur te zetten.
Bij-de-weg,
ik zou niet zomaar zo'n compleet tijdritstuur (dus niet een conventioneel stuur met een ligstuur) op een 'normale' fiets zetten. In een tijdrit voldoet het prima, bij het fietsen in een groep al iets minder, en als je een keer de bergen in gaat nog minder. en als je een keer een stayerrace doet voldoet het niet. Wat dat betreft zou ik eerder voor een normaal racestuur met een goed opzetstuur kiezen. Of je moet in de luxe-positie zitten dat je nog een tweede fiets hebt natuurlijk. Uiteraard zijn er ook andere meningen.
Veel plezier met je nieuwe fietsie!
mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

18

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Ik ben erachter gekomen dat het budgettair ook niet helemaal past, omdat ik andere shifters en remhendels dan moet gaan kopen.

Tevens kwam ik erachter dat profile niet meer in NL wordt geleverd. Shimano is gestopt als leverancier. Het wordt een vergelijkbare van Oval.

Het wordt dus een normaal racestuur met een oval s-bend opzetligstuur.

19

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

triDanny schreef:

Ik ben erachter gekomen dat het budgettair ook niet helemaal past, omdat ik andere shifters en remhendels dan moet gaan kopen.

Je bedoelt dat het dan te goedkoop wordt wink (STI of ergopowers zijn over het algemeen duurder dan losse shifters en remgrepen).

20

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

big_smile

Zo kan je het ook bekijken. Maar de lbs wil de ultegra shifters/hendels niet terug nemen. En daarom dus duurder wink

Maar hij is scherp! tongue

21 Laatst bewerkt door josdh (08-03-07 22:29:05)

Re: Ligstuur, welke zijn aan te raden

Hoi, ik heb zelf een opzetstuur van Deda Elementi, de clip one. Dat (zwarte) ding weegt niets en je kan hem zeer eenvoudig weer van je fiets afhalen. Hij kost zo'n 100 euro.

http://www.dedaelementi.com/img/articoli/clip-one-verde_Grande.jpg