1

Onderwerp: Trainen voor de halve tri

hoi

even een vraagje aan jullie: na al een aantal sprints, kwarts en OD´s gedaan te hebben, ben ik toe aan mijn volgende uitdaging± een halve tri. Gaat volgend jaar juni plaatsvinden.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik daar het beste mijn fietstrainingen op inrichten???????
Is dat op basis van tijd of op basis van km´s? tot nu toe train ik voornamelijk op afstand, maar ik merk dat ik niet constant genoeg fiets. De ene week veel meer dan de andere.
Lopen en zwemmen is een stuk beter geregeld bij mij.

Ik train in de winter voornamelijk op de tacx en zo af en toe op de mtb.

alvast bedankt

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

2

Re: Trainen voor de halve tri

Of het de beste methode is weet ik niet, maar ik heb voor mijn eerste ½e van afgelopen zomer vooral op de fiets kilometers (tijd) gemaakt.
En dat was gewoon in zone 2 fietsen.

Ik maakte mij veel meer zorgen om de ½marathon na het fietsen. Dus mijn doel was om fit van de fiets te komen en niet om met het fietsen tijd te winnen.

Ik ga mij dit jaar pas richten op het hard fietsen van middellange afstanden.

succes!

3

Re: Trainen voor de halve tri

Hmmm toevallig juist op dit gebied iets gelezen vandaag op runnersworld dit ging dan wel over lopen maar wel hetzelfde probleem. Veel mensen kijken naar de km dat ze maken terwijl je beter naar de tijd (duur) dat je traint kijkt. En het gevoel dat je te weinig traint hebben de meeste mensen. In een goed trainingschema voor tri of duathlons werken de meeste met accent weken dus de ene week wat meer van dit en de andere wat meer van dat... Jezelf niet te veel zorgen maken dus.

4 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (07-11-11 22:01:28)

Re: Trainen voor de halve tri

Ik heb voor heel 2012 een trainingsplan gemaakt. Dat geeft houvast om je weken in te delen en geeft ook een 'eerlijk' beeld van je werkelijke trainingsarbeid.

Voor wat betreft meer of minder per week, over het algemeen worden herstelweken toch wel aanbevolen, je kunt er bijvoorbeeld elke derde week een inplannen, en daarna weer opbouwen. Dan krijg je een trapsgewijze opbouw van je schema: 1-2-3---2-3-4---3-4-5 etc. Ik heb ook een 'rekenmethode'  gemaakt om fietsen, lopen en zwemmen op te tellen en zo je totale wekelijkse belasting te bepalen. Kun je mooi naar pieken toe werken (voor mij voorlopig Ter Aar  en Almere. Dat eerste grote dal is herstel van de marathon in Spijkenisse)

http://www.freebits.nl/images/217Knipsel.png

5

Re: Trainen voor de halve tri

Dag Ronald,

Mooie tool, en zeer handig.
Mag ik vragen met welke applicatie/programma je dit doet?

6

Re: Trainen voor de halve tri

Gewoon in MS Excel. Niet gekoppeld aan GPS e.d. dus als ik 50 km heb gefietst op 7 november, moet ik dat gewoon met de hand invoeren. Ik wil het bestand met alle plezier met je delen, stuur me dan maar een berichtje.

7

Re: Trainen voor de halve tri

In de winter gewoon kilometers maken op de Tacx! Dat is de basis...

8

Re: Trainen voor de halve tri

Mij zul je niet zien op een Tacx... Ik houd meer van sneeuw en van kou.

9

Re: Trainen voor de halve tri

oke bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik train de langere duurlopen altijd op tijd. Zo heb ik mn beste halve marathons gelopen.
Herstelweken doe ik sowieso al. Een week met nachtdiensten erin betekend voor mij teruggaan in omvang en tempo, ander weken gaan verder en harder. En voor de duidelijkheid: ik heb zo om de 2 a 3 weken nachtdienst, dus dat komt prima uit.
Ik blijf gewoon lekker tacxen!

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

10

Re: Trainen voor de halve tri

Strandfietsje in elkaar steken en op het strand gaan rijden wink

Goed voor je kracht & weerstand.
In België hebben we een 5tal strandraces.
Voor zover ik weet doet Nederland even goed of zelf beter.

11

Re: Trainen voor de halve tri

Ik heb afgelopen zomer de lange rustige fietstochten gedaan; te beginnen met 2-2,5 uur, geen kilometerteller mee, en rustig aan. Vervolgens elke week een half uur erbij en uitbouwen tot zo'n 5 uur. Doordeweeks deed ik dan nog 1x een training op snelheid (max 1 uur). (en verder natuurlijk nog zwemmen en lopen tussendoor)

Fietsen ging als een dolle tijdens de halve smile

12

Re: Trainen voor de halve tri

le Coq schreef:

In de winter gewoon kilometers maken op de Tacx! Dat is de basis...

Dat heb ik dus wel eens vaker gehoord, dat kilometers maken belangrijk is. Maar nu lees ik ook kracht & weerstand. Wat nu???

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

13

Re: Trainen voor de halve tri

@Cesar; over welke weerstand hebben we het? Mate van inspanning of algemene fysieke weerbaarheid?

@Monkeloor; dat is een aardige benadering, die neem ik in overweging. Wel een vraagje; fietste je voor die tijd ook al als een dolle? Of is je fietsen algeheel verbeterd?