1

Onderwerp: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Hallo

Ik ben de trotse vader van een dochter van 12 jaar die afgelopen zondag haar eerste loopwedstrijd liep, deze 2,5 km liep ze in 11:21, wat neerkomt op 4.:32 Min/Km..

Het grappige is dat ze eigenlijk totaal hiervoor niet getraint had, zeg maar maximaal 10 x in 3 maanden tijd, verder is wel een fanatiek wedstrijdzwemmer dus de conditie zit wel snor, maar denk dat ze met gericht op de juiste manier haar lopen trainen dat ze dit nog wel kan verbeteren, ze leek hier schijnbaar ook niet al te veel moeite mee te hebben...

De wedstrijden die ze gaat doen zijn allemaal maximaal 2,5km (  jeugdafstand ) en ze heeft er ongelooflijk veel zin in om het fanatiek aan te pakken maar wil haar natuurlijk wel beschermen tegen verkeerd trainen, loop zelf ook hard en maak ook gebruik van hartslagzones ed... en schema`s

Nu heb ik wat vragen over looptraining voor een 12 jarig meisje.

- is het verstandig haar met hartslagzones te laten trainen ( ze heeft wel een hartslagmeter )
- hoeveel per week maxmaal trainen
- wat voor een afstand maximaal
- en werkt het voor kinderen ook goed, om duur,snelheid,interval en herstel af te wisselen

2

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Zou haar niet te veel laten trainen, je zou haar lid kunnen maken van TVA triathlonvereniging Almere.
Ze hebben daar ook een run-bike-run lidmaatschap dus zonder zwemmen, zou voor haar ideaal zijn omdat ze al  zwemt.

Ze geven daar 2 keer in de hardloop training. En in het voorjaar starten ze ook weer met de fietstrainingen. In de winter gaan ze op de MTB maar dat zijn niet echt training. Mijn dochter van 8 jaar zit ook bij TVA ze volgt nu alleen nog maar de zwemtrainingen en straks gaat ze ook de fietstrainingen volgen. Voor het lopen zit ze nog gewoon op altetiek, dat is beter voor haar ontwikkeling.

Ik zou het lopen voor je dochter in eerste instantie lekker luchtig houden dus zonder hartslagmeters en zo. gewoon 1 keer in de week een rustig duurloopje laten doen van max 5 km niet langer. Ze zijn nog erg in de groei en meer is echt slecht voor de pezen en spieren van een kind.

3 Laatst bewerkt door marcelca (06-12-11 09:55:52)

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Ja dat vind ik dus ook heel belangrijk, ik wil haar niet te veel belasten, alleen ze is zelf bloedfanatiek ( van wie zou ze dat toch hebben ;-) )

ik vind ook 1 x per week lopen maximaal 5 km prima, ze zwemt tenslotte ook nog, en mountainbiken doen we ook al samen,  vraag me alleen af hoe ze eventueel haar snelheid verder omhoog kan krijgen ( dit wil ze zelf, en ze vroeg aan mij hoe je hier voor traint )

Vraag me af is het voor haarzelf om haar boevengrens aan te geven niet verstandig om juist wel met hartslagmeter te lopen, dan kan ik gewoon zeggen, we gaan een stukje hardlopen en zorg maar dat die onder een bepaalde hartslag blijft, als je haar der gang laat gaan gaat ze constant over de 200 Bpm


Lid worden van nog een vereniging gaat lastig worden omdat ze natuurlijk al 3 x per week in het zwembad iis en ook nog op Havo / VWO zit wat ze zelf ook erg leuk en belangrijk vind ( gelukkig )

4

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Als ze echt met triathlon bezig zou willen, zou je bij de NTB is kunnen informeren hoe je het best met kinderen van 12 jaar kunt omgaan ten aanzien van het lopen, want dat is het meest belastende voor een kind.
Zou wel benieuwd zijn wat ze daar voor advies voor kunnen geven.

5

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Bijna elke athletiek vereniging heeft toch ook een jeugdafdeling daar zal ze mischien nog meer op haar plaats zijn. Denk dat triathlon verenigingen op gebied van jeugd nogal een hypocriet wereldje is. Of ze moet het zelf wilen natuurlijk.

6

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

bijna geen atletiek vereniging in nederland bied looptrainingen aan voor jeugd in die leeftijd.
Dan moeten ze nog "alle" onderdelen trainen. Dus als dochter lief alleen wil hardlopen wellicht geen goed idee.

maar ronnyke hoezo is jeugd triathlon nogal hypocriet? Niet echt mijn doelgroep maar deze opmerking valt me toch wel op

7

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Ik kan mij voorstellen dat de sport te klein is voor een levensvatbare jeugdafdeling, maar ervaring heb ik er niet mee.

8

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Ik heb ook even aan mn pa gevraagd (trainer bij AV'23 in A'dam).

Kees van den Berg schreef:

Even snel:
·  ik ga over een week een les geven aan de jeugdtrainer van AV'23 over looptraining bij kinderen en jongeren. Dat gaat over long term athletic development (dat is een Canadees concept) en over inspanningsfysiologie bij kinderen.
·  over dat laatste: het belangrijkste verschil van jongeren (12-16) met (jong)volwassenen is dat amper een zone 5 (anaeroob) hebben, dus tot hoge hartslag met zuurstof lopen. Ook dat ze daar heel snel van herstellen.

In het algemeen zou ik haar adviseren: de LTAD fase voor haar leeftijd is 'van learning to train' naar 'learning to perform'; het moet altijd leuk en gevarieerd blijven; met lopen train je meer dan met zwemmen; veel lopen moet vanwege groei afgeremd worden;  duurvermogen opbouwen is nog een beetje onzin en voor loopscholing en looptechniek is de cruciale fase nog niet voorbij.

Dus laat haar vooral in korte intervallen op techniek oefenen

Hij geeft ook aan dat als je haar tijd op een punten schaal zet tov het wereldrecord (1000 punten) haar tijd eigenlijk niet zo heel snel is (srry smile).
Voor een 'gemiddelde' van 500 punten had ze als 12jarige 10.08 moeten lopen.

Ik zal eens kijken of ik meer info kan vinden over dat puntenvergelijk systeem.

Kun je er iets mee?

9 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (08-12-11 11:12:14)

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Nou als je 2.5km in 10:08 loopt, dan loop je een Coopertest van bijna 3000m.  De schaal voor meisjes van 13-14 loopt tot ' zeer goed'  bij 2000 meter.  Dus om dan van ' gemiddeld'  te spreken vind ik erg vreemd.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Coopertest

Bij mij op de middelbare school (van 3000 kinderen) zou ze alleen een paar knullen van 16 voor moeten laten gaan.

10

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Ik vind het wel een goed idee om korte  intervallen en techniek training te doen met bijvoorbeeld een max van 5 km..

Ik heb wel een beetje mijn twijfels bij het puntensysteem, ik denk als je als "gemiddelde" loopster van 12 jaar en 150cm lang 10:08 moet lopen dat je gerust kan twijfelen over het puntensysteem, als ik de tijd terugreken naar gemiddelde snelheid dan is dit 14,8 km/h gemiddeld..

Ik denk als een 12 jarige dit kan lopen over 2,5 km dat je het dan niet meer over een gemiddelde sporter hebt.

Je hoeft trouwens geen sorry te zeggen omdat je de tijd niet zo snel vind, feit is dat dit snel genoeg  was in de wedstrijd ( en ook snel genoeg geweest was in afgelopen 3 jaren van die zelfde wedstrijd )

11

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

De coopertest vergelijking met het puntenschema gaat niet helemaal op.

De coopertest is ontwikkeld om de conditie van de "gemiddelde mens" te beoordelen. Terwijl bij loopjes en atletiekverenigingen over het algemeen de "fitte mens" rondloopt. Daardoor lijkt 11.21 maar gemiddeld in het atletiek wereldje(500 punten) terwijl het in vergelkijking met alle meisjes van 12 zeer snel is.

Marcel, waarom zou je je dochter niet een of twee avonden per week atletiek training laten doen? Bijna iedere club splitst zijn jeugd na de warming up in loop en technische groepjes. Vaak ruimte latend aan het eind van de loop training om nog een technisch onderdeel te doen. Dat kan nooit kwaad en bevorderd in mijn ogen de "fun factor". Dat laatste is vooral hoe ik mijn "atletiekjeugd" heb beleefd dus zeer subjectief.

12

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

ik zal daar ik naar gaan kijken of dit in te passen in haar al drukke leventje, fun-factor moet vooral bovenaan staan en ze moet iets ook zelf willen

13

Re: Looptraining voor mijn dochter van 12 jaar

Ik vind die 11:21 erg netjes hoor.

Dat punten systeem werkt uiteraard met omrekenfactoren en daar kun je altijd ook discussie over voeren. Het blijft natuurlijk leuk om te kunnen vergelijken. Ik kom bv niet veel verder dan 330 punten op diverse afstanden.

Mijn  bron is iig:
http://www.avhaarlemmermeer.nl/avh/wegpunten.php
waar zij het dan weer vandaan halen weet ik even niet.