1

Onderwerp: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Beste atleten,
Ben iets meer dan een jaar geleden met triathlon training begonnen. 
In juni heb ik de kwart triatlon van Huizen gedaan. In 2012 wil ik weer Huizen gaan doen (nu OD) als  voorbereiding op de halve van Didam.

Ik zou graag bij de trainingen meer focussen op de hartslag en meer gericht trainen in hartslagzones. Met name het trainen in D1 vind ik lastig, ik heb het gevoel dat ik niet getraind heb als ik niet even lekker er tegenaan ben gegaan, daarom maar even gedisciplineerd aan de slag met mijn hartslagmeter.

Ik kan op basis van Karvonen formule aan de slag gaan, maar zou meer op echte omslagpunt willen baseren.

Kan ik hiervoor als indicatie mijn hartslag gemiddeldes uit Huizen als benadering gebruiken:
- na 1000 meter zwemmen heb ik ongeveer 75 min gefietst over de 40 km met een gemiddelde hartslag van 162. De eerste 7-10 minuten was deze hartslag iets verhoogd vanwege de zwemovergang/wedstrijdspanning > omslag punt bij benadering 160?
- na fietsen 9km gelopen rond de 40 min met een gemiddelde hartslag van 165.

Kan ik als eerste indicatie een fiets omslagpunt van 160 aanhouden voor fietsen en voor hardlopen een omslagpunt van 165? Of maak ik hier een denkfout…?

Ik ben nog kort met triatlon bezig dus ga ervan uit dat ik niet langdurig (totaal 2u 20 min) boven mijn omslagpunt kan presteren

Thanks!

2

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Niemand kan lang boven het omslagpunt presteren want boven het omslagpunt sporten betekend dat je lactaatgehalte in het lichaam stijgt en je gaat verzuren
Basis voor een halve triathlon is duurwerk en dit geldt voor alle onderdelen in de triathlon
Je moet zonder problemen 2 uur achter elkaar kunnen lopen en een 100 kilometer fietsrit moet je kunnen afleggen met 2 vingers in je neus en een uur achter elkaar kunnen zwemmen
Snelheid komt dan later als de basis goed is denk maar aan het bouwen van een huis
Tip Wanneer je de mogelijkheid hebt doe eens een lactaattest bij het fietsen en een zoladz test bij het lopen  dan weet je precies waar jouw trainingszones liggen
In een kwart worden foutjes niet zo hard afgestraft als je iets te hard start maar in een halve of een hele dan wordt het gewoon een DNF of een zeer lastige pijnlijke finish

3

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Klopt! Duurwerk is de basis in een duursport. Op gebied van die hartslagen staan er genoeg artikelen op internet en in de boekjes maar als je zeker wil zijn gewoon een testje gaan afleggen bij een sportarts ofz er zijn tegenwoordig genoeg centrums enz om dit te doen.

4

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Een halve doen op basis van snelheid is ook prima te doen. Te snel focussen op het duurwerk is slecht voor je techniek en snelheid. Ik heb in 2009 een halve gedaan op basis van mijn trainingen van de 1/8e met 4 langere trainingen waarvan 3 koppel trainingen waarin ook wedstrijd intensiteit zat en 1 duurloop van 1.5u. Ging prima.

Als je wil trainen in hartslag zones zou ik een test laten doen met ademanalyse. Als je dat niet er niet voor over hebt zou ik de losse onderdelen testen. voor lopen bv een uur wedstrijd met vlakke hartslag is een goede indicatie van je omslagpunt. De waardes uit de triathlon zijn minder betrouwbaar. Ook zul je de onderdelen niet zo heel vaak achter elkaar trainen

5

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Snelheid trainen zonder basis lijkt mij enorm straf.

6

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Beste Hans, Ronnyke en Draak,

Dank voor jullie reacties. Jullie punt is en was me helder en was ook de aanleiding voor mijn oproep. Ik wil komende tijd heel veel basis gaan trainen op basis van % van omslagpunt.

Ik wil dus heel veel basis  gaan trainen op basis van hartslag. Ik gebruik daarvoor het liefst het percentage van mijn omslagpunt (wil dus geen basis op mijn omslagpunt gaan trainen als ik dat misschien gesuggereerd heb).
Ik heb veel gelezen en voor mij is dit forum heel informatief. Wil ook zeker een fiets en looptest gaan doen, maar vroeg mij af of waardes uit een triatlon (op je eigen spullen in real life situatie) niet heel bruikbaar kunnen zijn ipv of naast een aparte meting....

7

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

ronnyke schreef:

Snelheid trainen zonder basis lijkt mij enorm straf.

Eens, maar deze persoon traint al een jaar en lijkt er serieus mee bezig te zijn, dus dan zal hij echt wel enige basis gelegd hebben. Of het nu beter is om eerst techniek en snelheid te trainen en daarna basis of andersom is al (jaren?)lang onderwerp van discussie. Ik durf daar niet echt een mening over te formuleren, maar het lijkt me dat iemand die echt 0 basis heeft, ook niet fatsoenlijk een techniek- of  tempo training kan doen.

8

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

triacar schreef:

Ik zou graag bij de trainingen meer focussen op de hartslag en meer gericht trainen in hartslagzones.

Dat kun je volgens mij beter niet doen. Hartslag is geen echte maat voor trainingsbelasting. Echte trainingsbelasting valt veel beter uit te drukken in tijd per afstand of vermogen. De hartslag die daarbij hoort is afhankelijk van veel factoren die je training verder niet hoeven te beïnvloeden.

9

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Thijs: Als je het hebt over de absolute waarde van je HF dan heb je helemaal gelijk, maar Triacar heeft duidelijk begrepen dat hij eerst zijn persoonlijke hartslagzones zal moeten meten. Met die kennis in de hand is de hartslag wel een uitstekende maat voor trainingsbelasting.

10

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Nee. Hartslag wordt door veel meer beïnvloed dan alleen de intensiteit waarmee je sport. Ik zou trainingsintensiteit eerder vaststellen door een test op tijd te doen. Voorbeeld is de 3000 meter zwemtest. En dan kun je daarna intervallen zwemmen op een percentage van je maximale snelheid over 3000 meter. 5 x 400 meter op je maximale 3000 meter tempo is altijd hetzelfde. Bij 5 x 400 meter op een bepaalde hartslag kan het zwemtempo af gaan hangen van bijvoorbeeld hoeveel red bull je voor de tijd drinkt.

11 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (01-01-12 21:20:18)

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Oververmoeidheid, uitdroging, caffeine en koorts zijn de enige factoren die ik ken die de hartslag bij een bepaald vermogen kunnen doen afwijken, en volgens mij moet je met alledrie toch niet trainen. Ongeveer de hele (prof-) wereld traint tegenwoordig met hartslagmeters, dus het lijkt me ongeloofwaardig om het nut te ontkennen. Let wel: ik zeg niet dat het noodzakelijk is, zeker niet voor een recreant maar het wordt wel mondiaal gezien als een prima maatstaf om de trainingsbelasting te bepalen.

Overigens, ik heb het effect van caffeine wel eens proberen te meten en dat is echt minimaal (<1 slagen / minuut)

12

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

ronnyke schreef:

Snelheid trainen zonder basis lijkt mij enorm straf.

Ik doe dit al jaren en het gaat erg goed. Er is ook het boek "duurloop misverstand" van Klaar Lok waar dit in beschreven word en we doen dit al jaren met onze jeugd. Ik snap niet waarom er zo veel weerstand tegen is.
Mijn inziens is duur trainen zonder basis van snelheid en techniek vragen om problemen.

13

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Trainen op tijd is juist afhankelijk van veel factoren. Bij hardlopen bijv: is de weg vals plat of niet, heb je tegenwind of wind mee, heb je een slechte dag of niet. De ene keer is 4:00/km lopen een heel andere belasting dan de andere keer. Bij de hartslag weegt dit allemaal mee...

En je basis wordt ook beter van op snelheid trainen. Als je 10x400m doet met 400m dribbelen ertussen heb je 4km aan de 'basis' gewerkt en 4km aan je techniek en snelheid (en basis) etc. Totaal alsnog 8km...

14

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

draak schreef:
ronnyke schreef:

Snelheid trainen zonder basis lijkt mij enorm straf.

Ik doe dit al jaren en het gaat erg goed. Er is ook het boek "duurloop misverstand" van Klaar Lok waar dit in beschreven word en we doen dit al jaren met onze jeugd. Ik snap niet waarom er zo veel weerstand tegen is.
Mijn inziens is duur trainen zonder basis van snelheid en techniek vragen om problemen.

Leuke stelling, maar wat heeft duur te maken met snelheid?

15

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

alstro schreef:
draak schreef:
ronnyke schreef:

Snelheid trainen zonder basis lijkt mij enorm straf.

Ik doe dit al jaren en het gaat erg goed. Er is ook het boek "duurloop misverstand" van Klaar Lok waar dit in beschreven word en we doen dit al jaren met onze jeugd. Ik snap niet waarom er zo veel weerstand tegen is.
Mijn inziens is duur trainen zonder basis van snelheid en techniek vragen om problemen.

Leuke stelling, maar wat heeft duur te maken met snelheid?

Nou ben ik draak niet, maar ik wil toch even reageren smile Even heel zwart/wit: met een duurtraining kan je geen snelheid trainen, maar met een 'snelheid' training wel duur!

Snelheid staat tussen '', omdat het duurloopmisverstand van Klaas Lok zich grotendeels baseert op souplesse trainingen, oftewel extensief intervallen. Al moet de impuls van een regelmatige wedstrijd niet onderschat worden denk ik. Het boek is trouwens een aanrader smile

16

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

Aangezien ik voor alles (vooral verbetering) op gebied van training opensta ga ik zeker dat boek ook eens bestellen. Mischien bestaat er geen gouden regel maar eerst basis leggen voor je aan snelheid begint is normaalgezien het meest voor de hand liggend.

17

Re: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden

alstro schreef:

Leuke stelling, maar wat heeft duur te maken met snelheid?

Hangt natuurlijk van je definitie van duur en snelheid af.

Iedere tempo dat je langer dan een minuutje of 8 kan volhouden is altijd voor een heel groot deel afhankelijk van je aerobe capaciteit. Als je dat soort inspanningen als snelheidstraining definieert (zoals veel triathleten doen) heeft dat dat dus wel degelijk wat met duur te maken.