1

Onderwerp: Buitenwater regio Den Haag

Hi,

als het water ietsje warmer wordt wil ik graag in open zwemmen, maar niet de zee! Daarvoor ben ik nog niet genoeg getraind, helaas.

Ik ken Madestein (van naam/locatie) en de Vlietlanden, maar ik weet niet of je in die laatste gewoon mag zwemmen.

Zijn er meer plekken waar je baantjes kunt trekken?

Thnx!

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

2

Re: Buitenwater regio Den Haag

ik zwem zomers ook regelmatig in de vlietlanden. Dat mag uiteraard:) Je kunt bij een van de 2 "strandjes" erin gaan en dan een stuk het meer op zwemmen. Als je alleen gaat zou ik niet te ver van de rand afgaan en altijd goed op de bootjes letten natuurlijk.

Verder zwem ik ook wel eens gewoon in een rivier/kanaal/hoe-je-dat-ook-noemt. Zou niet een water pakken waar de grote vaart doorheen gaat. Maar bijvoorbeeld de Vliet moet denk ik wel kunnen in de buurt van Den Haag.

Ik heb even op google maps voor je gekeken. "De Put" ziet er bovenaf ook prima uit. Ietsje kleiner, zo te zien geen bootverkeer. Daar zou je als 1 rondje te weinig is, er 2/3 kunnen doen.
Iets zuid van de Vlietlanden zit de Zoetermeerseplas (ook wel Noord-Aa) daar kun je ook prima zwemmen.

Oja, de komende 4 maanden is het nog niet aan de orde hoor wink

3

Re: Buitenwater regio Den Haag

Ok, cool. Dan ga ik denk bij de Vlietlanden zwemmen. Dat is voor mij met de fiets (lekkere warming up!) goed te doen.
Waarom niet te ver van de kant gaan? Kramp/diep/koud/boten?
En ja, ik woon in het centrum Den Haag aan de gracht, maar ik denk dat de buren me wat vreemd aankijken of ik in mn zwembroek mn deur uit loop en de gracht inspring:)

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

4

Re: Buitenwater regio Den Haag

In open water moet je eigenlijk nooit alleen gaan zwemmen.
Zorg altijd dat je minimaal met 2 personen bent en eigenlijk ook altijd 1 persoon op de kant.

5

Re: Buitenwater regio Den Haag

Ja, das we veiliger. Maar ik heb geen vrienden die ik zo gek krijg om naast me te zwemmen. En mn vriendin kan wel op de kant zitten, maar ze kan zelf niet zwemmen. Heeft weinig zin dus.. Behalve dan alarm slaan.

Maar inderdaad, je hebt gelijk. Je leest vaak genoeg over ongevallen die niet nodig zijn, dus een beetje aan de kant blijven is wel verstandig.

Jammer dat het nog zo koud, want met dit weer zoals nu zou ik best naar buiten willen...

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

6

Re: Buitenwater regio Den Haag

Dat red je nu ongetraind echt nog geen 100 meter. Begin april op z'n vroegst. Ik heb het vorig jaar zo rond 1 april geprobeerd en da's echt nog heeel fris aan handen en voeten.

7

Re: Buitenwater regio Den Haag

Blommetje schreef:

Ja, das we veiliger. Maar ik heb geen vrienden die ik zo gek krijg om naast me te zwemmen. En mn vriendin kan wel op de kant zitten, maar ze kan zelf niet zwemmen. Heeft weinig zin dus.. Behalve dan alarm slaan.

Zodra er weer buiten gezwommen kan worden gaat er iedere zondag ochtend een groepje van www.duursportverenigingttl.nl in de Vlietlanden zwemmen. Van 8 tot 9 uur. Beetje vroeg maar dan zwem je wel veilig en je leert wat andere triatleten uit de omgeving kennen. Ik adviseer je in ieder geval om nooit in je eentje in open water te gaan zwemmen of je moet heel dicht langs de kant kunnen blijven. Bij de Vlietlanden is dat op zich wel mogelijk maar zelf zou ik het nooit doen.

8

Re: Buitenwater regio Den Haag

Wat zijn de risico's dan?

9

Re: Buitenwater regio Den Haag

Wijnand schreef:
Blommetje schreef:

Ja, das we veiliger. Maar ik heb geen vrienden die ik zo gek krijg om naast me te zwemmen. En mn vriendin kan wel op de kant zitten, maar ze kan zelf niet zwemmen. Heeft weinig zin dus.. Behalve dan alarm slaan.

Zodra er weer buiten gezwommen kan worden gaat er iedere zondag ochtend een groepje van www.duursportverenigingttl.nl in de Vlietlanden zwemmen. Van 8 tot 9 uur. Beetje vroeg maar dan zwem je wel veilig en je leert wat andere triatleten uit de omgeving kennen. Ik adviseer je in ieder geval om nooit in je eentje in open water te gaan zwemmen of je moet heel dicht langs de kant kunnen blijven. Bij de Vlietlanden is dat op zich wel mogelijk maar zelf zou ik het nooit doen.

He, dat is leuk! dat wist ik niet. Inderdaad wel wat aan de vroege kant, maar desalniettemin wellicht wel de moeite om een keer een kijkje te gaan nemen!

10

Re: Buitenwater regio Den Haag

Roland_Amersfoort schreef:

Wat zijn de risico's dan?

Risico op kramp is altijd aanwezig. Dan is het handig als iemand je even kan helpen om naar een ondiep gedeelte te komen. Buiten dat is er in open water altijd het risico dat je niet gezien wordt door bestuurders van pleziervaartuigen. Een groepje valt altijd meer op (sowieso belangrijk om altijd een felgekleurde badmuts op te zetten!).

11

Re: Buitenwater regio Den Haag

Juhroen schreef:
Wijnand schreef:
Blommetje schreef:

Ja, das we veiliger. Maar ik heb geen vrienden die ik zo gek krijg om naast me te zwemmen. En mn vriendin kan wel op de kant zitten, maar ze kan zelf niet zwemmen. Heeft weinig zin dus.. Behalve dan alarm slaan.

Zodra er weer buiten gezwommen kan worden gaat er iedere zondag ochtend een groepje van www.duursportverenigingttl.nl in de Vlietlanden zwemmen. Van 8 tot 9 uur. Beetje vroeg maar dan zwem je wel veilig en je leert wat andere triatleten uit de omgeving kennen. Ik adviseer je in ieder geval om nooit in je eentje in open water te gaan zwemmen of je moet heel dicht langs de kant kunnen blijven. Bij de Vlietlanden is dat op zich wel mogelijk maar zelf zou ik het nooit doen.

He, dat is leuk! dat wist ik niet. Inderdaad wel wat aan de vroege kant, maar desalniettemin wellicht wel de moeite om een keer een kijkje te gaan nemen!




Ja, zeker leuk. Wel echt heel vroeg, maar zeker eens gaan kijken als het warmer wordt. Dank voor de tip.

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

12

Re: Buitenwater regio Den Haag

Delftse hout is ook goed te doen, doorsnede plas is ruim 500m dus als je 2 keer op en neer gaat of een rondje maakt heb je een redelijk eindje gezwommen. maar let wel op je spullen, een verheven medemens heeft daar vorig jaar mijn rugzak met kleding ontvreemd tijdens het zwemmen, nu fiets ik er met mijn trisuit heen zodat de buit alleen nog maar uit een paar oude slippers kan bestaan. Er is nagenoeg geen boot/surfer, dus wat dat betreft veilig, al zwem je wel meestal geheel alleen. Wat veiligheid betreft geen probleem lijkt mij, zolang je maar een wetsuit aan hebt, dan moet je echt je best te doen te verdrinken.

13

Re: Buitenwater regio Den Haag

Genant dat iemand je spullen jat als je een baantje zwemt. Tegenvaller.
Maar inderdaad, dit is ook een goede plas om eens te proberen.

Goede tip!

Over je tri-suit, zwem je daar altijd in? In het zwembad ga ik meestal gewoon in mn zwembroek (lang, hippe kleurtjes en niet aero) want m'n Speedo vind ik wat ongemakkelijk. Maar misschien is buitenwater anders... (ik heb overigens nog geen suit).

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

14

Re: Buitenwater regio Den Haag

ik denk dat' ie dat doet omdat hij dan geen droge kleren hoeft mee te nemen.

15

Re: Buitenwater regio Den Haag

Ik heb vorig jaar ook een aantal keren gezwommen in de Delftse hout.
Er zijn een aantal delftse zwemmers (en van de reddingsbrigade) die er in de zomer op donderdagavond zwemmen. Dan vooral langs die palen/touwen, zodat je dicht bij de kant blijft.

We kunnen ook van de zomeer eens afspreken met de mensen uit de omgeving. Met meerdere mensen zwemmen is altijd beter dan in je eentje.

16

Re: Buitenwater regio Den Haag

Bij wedstrijden heb ik altijd mijn tri suit aan (sinds ik er een heb tenminste), ook bij zwemmen, en in buitenwater een wetsuit erover, als matig zwemmer heb ik daar wel voordeel van.
Een shirt aandoen valt niet mee na het zwemmen als je nat bent. Gewone zwemtraining gaat in een speedo overigens makkelijker.

Donderdagavond is bij mij niet zo'n optie voor Delftse hout, dan loop ik al op de baan bij AV40. Ik zwem daar meestal op een aantal woensdagavonden om een uurtje of 19.00, ik denk vanaf juni, het water moet wel een beetje redelijk zijn, ook met wetsuit.