1

Onderwerp: alternatieve trainingsvormen

ik ben eigenlijk wel benieuwd of er collega tri-/duathleten zijn die er  'alternatieve' trainingsvormen op nahouden om de monotonie van de gemiddelde 6-daagse trainingsweek van zwemmen/fietsen/lopen/rust wat te doorbreken of juist aantrekkelijker kunnen maken? Zoja, om welke activiteiten gaat het dan (langlaufen, inline skaten, circuittraining,darten..) en wat beoog je te trainen?

Persoonlijk heb ik recent weer eens een skeelertocht gedaan, wat me zo goed bevallen is dat ik dit wat vaker wil inpassen in mijn trainingsweekje ter afwisseling van het fietsen of hardlopen.

wellicht heeft iemand anders ook iets 'leuks" als alternatief?

2

Re: alternatieve trainingsvormen

Langlaufen in de winter. Bij voorkeur ergens in Oostenrijk waar ze ook goed voor skatingtechniek sporen. En wat mountainbiken als het fietsen op de weg me de strot uitkomt.

3

Re: alternatieve trainingsvormen

Nope, ik vind de sport op zichzelf al afwisselend genoeg.

4

Re: alternatieve trainingsvormen

dat Darten doe ik af en toe nog wel eens, maar daar voel ik me meestal niet beter van de dag erna.
en op de ATB zit ik in de winter.
Verder sluit ik me aan bij bleek

5

Re: alternatieve trainingsvormen

Hoor ik ook voor het eerst, 3 sporten en met wintertriathlon schaatsen erbij is 4. Alle mogelijk soorten trainingen, dit is toch nooit saai? Als ik lekker een avondje sprintjes heb getrokken in het zwembad heb ik onder de douche al weer zin in een lange fietstocht of een duurloop de volgende dag, enzovoorts.

6 Laatst bewerkt door Lieke (28-03-12 22:47:40)

Re: alternatieve trainingsvormen

Ik vind alle sporten leuk dus dat is zelfs nog wel eens lastig, daarom doe ik misschien ook wel triathlon..  wink  Maar schaatsen is leuk (al ben ik daar nog niet zo goed in, wordt aan gewerkt en gaan we volgende winter mee verder), skeeleren in de zomer, mountainbiken en een beetje krachttraining erbij voor de core..

7

Re: alternatieve trainingsvormen

Ik sluit mij aan bij Lieke. Ik doe in de zomer ook nog wel eens aan golf-/windsurfen. Niet omdat ik er zo goed in ben (integendeel), maar juist vanwege de fun. En omdat ik nog lerende ben op dat vlak, is het in mijn geval best een goede workout  smile .

8

Re: alternatieve trainingsvormen

Met mijn job als nachtbakker ben ik al blij dat ik een twaalftal uren per week aan het fietsen en lopen kan besteden. Zoek met de tijd ook het zwemmen erbij te nemen natuurlijk wil na mijn 40e wel eens een IM doen :-) kanovaren in mijn verlof of rustweken doe ik wel al eens graag als het goed weer is of met de honden wandelen.

9

Re: alternatieve trainingsvormen

Livari schreef:

Ik sluit mij aan bij Lieke. Ik doe in de zomer ook nog wel eens aan golf-/windsurfen. Niet omdat ik er zo goed in ben (integendeel), maar juist vanwege de fun. En omdat ik nog lerende ben op dat vlak, is het in mijn geval best een goede workout  smile .

I agree, kitesurfen ben ik volop aan het leren.. Kost inderdaad genoeg energie.. cool Van de zomer 2 weken naar Marokko om te golf-/kitesurfen maar dan gaan de loopschoenen zeker in de koffer! Verder golf ik ook nog af en toe maar behalve het lopen van 6km, en af een toe tegen die bal slaan is dat niet bijzonder inspannend.. tongue

10

Re: alternatieve trainingsvormen

Golf? Is dat die studente die soms over haar budget klaagt??  big_smile

11

Re: alternatieve trainingsvormen

Ook ik sluit me aan bij Bleek: Afwisseling genoeg! Vul het wel aan met 1x per week krachttraining in de sportschool smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: alternatieve trainingsvormen

Bedankt voor jullie reacties. Ik lees dat er inderdaad wel een aantal mensen zijn die een alternatieve workout af en toe inpassen.

Ik zal zeker niet  beweren dat de triathlontraining saai is (ik zou niet eens durven op dit forum.. mad ).  En natuurlijk kan je elk afzonderlijk onderdeel op oneindig veel manieren trainen .
Met monotonie bedoelde ik eigenlijk  eenvormigheid. Ik was benieuwd hoe jullie evt. nog andere trainingsvormen toepassen in je training om juist bepaalde aspecten ((kracht, duurvermogen, core..) van één van de triathlononderdelen te verbeteren. Voor mij geldt dat ik niet altijd kan zwemmen op het tijdstip dat ik zou willen, dus ben nog wel eens genoodzaakt om op een roeiergometer te gaan zitten om in ieder geval de betreffende spiergroepen toch te kunnen trainen. Vergelijk het maar met schaatsers die fietsen. Vwb het skeeleren zie ik de toegevoegde waarde in verbetering  rompbalans, coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen van heup-/bil-/buik-/rug- en beenspieren, m.n. die spieren die wat minder aan bod komen bij een fietstraining op de weg.

Anyway..thank you all!! big_smile

13

Re: alternatieve trainingsvormen

ronnyke schreef:

Golf? Is dat die studente die soms over haar budget klaagt??  big_smile

Haha, ja klopt helemaal. cool Gelukkig heb ik een speciaal studenten abonnement bij de club voor maar 200e per jaar.. tongue Dit jaar het laatste jaar omdat ik dan te oud wordt dus dan wordt de sport helaas te duur voor mij..

14

Re: alternatieve trainingsvormen

Tacxen