1

Onderwerp: Wat doe ik verkeerd??

Hoi,

ik ben nu voor het vierde jaar "verslaafd" aan triatlon. Ben gestart bij de VTDL met het project "over de streep", waar ik ook werd gecoacht en een traininsschema op maat kreeg. De volgende jaren sloot ik me aan bij een club en trainde ook vaak alleen.

Jammergenoeg kreeg ik al te kampen met verschillende blessures en ziekte, waardoor ik niet echt vooruitgang boek...ik blijf steken bij de 1/8ste triatlons (vorig jaar 1 kwart meegedaan, maar wegens blessure bij het lopen weer moeten afbouwen).

Dit werkt niet echt motiverend voor mij en ik vroeg me dan ook af wat ik verkeerd doe.

Ik let ook heel goed op mijn voeding, eet vaak vegetarisch en neem ook vaak eiwitten en vooral na de training vul ik die eiwitten snel weer aan d.m.v. shakes. Mijn gewicht echter zakt niet...ik ben nogal stevig gebouwd en zou toch graag een paar kilootjes minder willen wegen. Gezien ik maar 1m60 groot ben en 58kg weeg loop ik ook wat "zwaar", ook niet bevordelijk voor gewrichten/spieren...

Maar wat ik ook probeer, meer trainen, gezonder eten...ik verlies geen gewicht (op de weegschaal toch niet, misschien krijg ik wel meer spieren i.p.v. vet) en ik boek geen vooruitgang in mijn tijden op wedstrijd!

Ik heb ook een lactaattest afgenomen waardoor ik nu de juist hartslagfrequenties heb om binnen te trainen. In eerste instantie vond ik die aan de lage kant...ik trainde meestal in de intensieve kolom en daarna een hersteltraining...maar ook daar was mijn hartslag steeds hoger dan wat ze mij aanraden (herstel <130) bij lopen.

Dus ja, weet ik niet goed wat ik verkeerd doe, had al gedacht om bij een personal coach aan te kloppen, maar dat lijkt me ook wat duur voor een simpele hobby...ik weet wel dat ik nooit meer een topprestatie zal neerzetten (ben al 37 jaar)...dus blijft triatlon voor mij een sportieve uitdaging die ik vooral doe voor de gezondheid.

Mochten jullie tips hebben...bedankt.

Over mijn eerste jaren schreef ik ook een boek, met de bedoeling meer mensen/vrouwen te laten kennismaken met de sport. De eerste jaren gingen dan ook prima...alleen nu zit ik wat in een "stilstaande fase" en daar wil ik vanaf!!

Bedankt.

K.

https://sites.google.com/site/katinkakerckenaere/home

2

Re: Wat doe ik verkeerd??

Als je af wilt vallen moet je gewoon wat minder eten, of wat meer verbranden. Wat je wilt, is verder niet zo lastig, kan alleen wat discipline vergen.

Wat je blessures betreft. Zijn dit hardloopgerelateerde blessures?
Hardlopen is nou eenmaal een blessuregevoelige sport. Als je erg langzaam opbouwt en consistent blijft trainen zou dit normaliter goed moeten gaan. Ook na blessures dus rustig opbouwen, ook al kun je conditioneel meer aan, doe het rustig aan.

3

Re: Wat doe ik verkeerd??

Hoi,

bedankt voor je antwoord.

Minder eten...in vergelijking met andere personen in mijn omgeving eet ik niet te veel en zeer gezond en gevarieerd. Af en toe een glaasje wijn bij de TV is mijn enige zonde...als ik dat ook al moet gaan laten.

Ik vrees dat ik een zeer snel metabolisme heb, ik heb ook heel vaak honger, dan eet ik yoghurt, fruit of een eiwitreep...en drink liters water en thee. Ik weet niet of daar wat aan te doen is...en ook de aanleg van lichaamsbouw vrees ik. Qua cholesterol is alles prima, net nog mijn bloed laten testen op eventuele tekorten...maar alles was goed.

Rustig trainen, dacht ik al...maar ik heb de indruk dat ik laatste weken niet anders heb gedaan dan rustig trainen...ik wil dan ook wel wat op de versnelling werken in het lopen en een paar intervals doen, maar dat doe ik echt niet vaak.

Ik loop nog steeds met pijn in de R-bil, ben daarvoor een jaar bij een sportarts geweest, allerlei onderzoeken + uiteindelijk inspuitingen gekregen. Maar nog was de pijn niet verdwenen... ik wil geen verdere inspuitingen en loop nu met wat pijn. De eerste 5km gaat goed, daarna vererergert de pijn. Ik hoop nog altijd dat het uit zichzelf zal weggaan, heb al gestopt met lopen, rustig gelopen,...maar niets helpt. Dus ook hier een probleem om mijn looptijden te verbeteren...

Ja, je leest het goed, ik ben een probleemgeval  wink

4

Re: Wat doe ik verkeerd??

als je 1m60 bent en 58kg weegt op je 37 jaar weet ik niet wat je probleem is denk dat er veel zouden willen ruilen met je. qua blesures even naar een andere sportarts gaan denk ik  hmm

5

Re: Wat doe ik verkeerd??

Beste Ronny,

tja in het gewone leven vinden mensen mij ook niet dik hé, maar om aan triatlon te doen sta ik iets te zwaar. Dat zie ik ook duidelijk op de foto's na wedstrijden, al wie voor me is staat veel scherper...dat moet mij toch ook lukken? En daardoor zou ik ook sneller kunnen lopen, en misschien met minder blessures...

K.

6

Re: Wat doe ik verkeerd??

Ik ben het wel met DeDuif eens.
Misschien kan ik het iets nuanceren: je energetische output moet in verhouding zijn met je intake, maw: als je wil afvallen zal je calorische voedselinname toch echt kleiner moeten zijn dan de energetische output van de geleverde prestatie. Jezelf dus vergelijken met anderen is in dat kader dan ook zinloos: jij bent die ander niet en vv.
Kijk dus heel eerlijk naar je eigen intake in relatie tot de geleverde prestaties en probeer daar de verandering in aan te brengen. Als je wil afvallen tenminste want volgens mij heb je een prima gewicht.

Ik heb ook een lactaattest afgenomen waardoor ik nu de juist hartslagfrequenties heb om binnen te trainen. In eerste instantie vond ik die aan de lage kant...ik trainde meestal in de intensieve kolom en daarna een hersteltraining...maar ook daar was mijn hartslag steeds hoger dan wat ze mij aanraden (herstel <130) bij lopen.

Tja...dan moet je wel in de juiste (lage) hartslagfrequenties trainen, anders is het nut hiervan zinloos en train je dus volgens mij toch gewoon te intensief (en mogelijk ook te eentonig?), verbrand je voornamelijk de direct beschikbare suikers ipv het vetmetabolismesysteem aan te spreken. Bovendien loop je dan ook een groter risico op overbelasting.

ben al 37 jaar...

So what??!! Ik ben dik 40+ en boek nog elk seizoen progressie!  wink

Verder is het lastig om er wat van te vinden want ik ken je trainingsschema's en je specifieke doelen ook niet.
Misschien kun je dat nog wat toelichten?

Maak het verder ook niet ingewikkelder dan het is, want op "ons" (lees: recreatieve) nivo, moet je met gewoon gezond verstand en wat kleine aanpassingen in je eetpatroon en trainingschema al een aardig eind kunnen komen. smile

Succes!

7

Re: Wat doe ik verkeerd??

Persoonlijk denk ik dat je te veel eiwitten binnen krijgt, je schrijft ook dat je als je bv honger hebt een eiwitreep neemt.
Het te veel aan eiwitten die je binnen krijgt worden namelijk opgeslagen als vet/gewicht. Doordat je veel traint kom je niet aan en val je ook niet af. Je zou eens moeten kijken hoeveel calorieen je verbrand per dag en hoeveel je inneemt.
Als je 300 calorieen onder je verbranding blijft val je zeker af.

Zit je er veel te veel onder dan gaat je lichaam in de spaarstand en val je dus niet af. Je kunt dus ook te weinig eten waardoor je niet afvalt.

8

Re: Wat doe ik verkeerd??

Wat betreft je hardloopblessures, kun je ook een loopanalyse laten doen. Je zegt dat je zwaar loopt, maar dat hoeft niets met je gewicht te maken te hebben: kan ook je techniek zijn. Ik sta verbaasd over hoeveel mensen zo zwaar lopen... elke landing is een keiharde klap (je moet maar eens goed gaan luisteren naar jezelf of naar anderen).

www.delopendezaak.nl zou je kunnen proberen, die vond ik wel professioneel. Als je dan zegt wat je klachten zijn, kan ze je helpen de oorzaak te vinden (ze is ook fysio).

En over je gewicht: wat maakt het uit als je plezier erin hebt en je jezelf verbetert?

9

Re: Wat doe ik verkeerd??

Ik vond zelf ook al een tijdje dat ik wel wat kilo's kwijt kon, maar ik bleef op zelfde gewicht ondanks veel trainen en gezond eten. Ben het toen eens gaan bijhouden via een app op m'n iphone; www.myfitnesspal.com Wat bleek; een gezonde snack zoals studentenhaver is prima, maar dan moet je niet 's avonds 100gr weg eten ... big_smile Heb daarna een paar maanden elke dag ongeveer 100 cal onder m'n dagelijkse behoefte gezeten (inclusief de verbruikte energie van eventuele training) en toen ging het heel snel.

10

Re: Wat doe ik verkeerd??

monkeloor schreef:

Ik vond zelf ook al een tijdje dat ik wel wat kilo's kwijt kon, maar ik bleef op zelfde gewicht ondanks veel trainen en gezond eten. Ben het toen eens gaan bijhouden via een app op m'n iphone; www.myfitnesspal.com Wat bleek; een gezonde snack zoals studentenhaver is prima, maar dan moet je niet 's avonds 100gr weg eten ... big_smile Heb daarna een paar maanden elke dag ongeveer 100 cal onder m'n dagelijkse behoefte gezeten (inclusief de verbruikte energie van eventuele training) en toen ging het heel snel.

Dat is interessant, hoeveel was je gemiddelde calorie-inname per dag? Als ik 's-avonds alleen 100gram studentenhaver eet ga ik met knorrende maag mijn bed in hoor. Ik eet meestal na het avondeten nog wel een pak koeken of een zak nootjes, 300gram magere kwark met cruesli en honing en twee tot vier boterhammen en nog blijf ik maar afvallen. Vorige week voor het eerst zo'n recovery-shake geprobeerd en dat hielp wel goed om een beetje 'vol' gevoel te geven.

11

Re: Wat doe ik verkeerd??

Roland_Amersfoort schreef:
monkeloor schreef:

Ik vond zelf ook al een tijdje dat ik wel wat kilo's kwijt kon, maar ik bleef op zelfde gewicht ondanks veel trainen en gezond eten. Ben het toen eens gaan bijhouden via een app op m'n iphone; www.myfitnesspal.com Wat bleek; een gezonde snack zoals studentenhaver is prima, maar dan moet je niet 's avonds 100gr weg eten ... big_smile Heb daarna een paar maanden elke dag ongeveer 100 cal onder m'n dagelijkse behoefte gezeten (inclusief de verbruikte energie van eventuele training) en toen ging het heel snel.

Dat is interessant, hoeveel was je gemiddelde calorie-inname per dag? Als ik 's-avonds alleen 100gram studentenhaver eet ga ik met knorrende maag mijn bed in hoor. Ik eet meestal na het avondeten nog wel een pak koeken of een zak nootjes, 300gram magere kwark met cruesli en honing en twee tot vier boterhammen en nog blijf ik maar afvallen. Vorige week voor het eerst zo'n recovery-shake geprobeerd en dat hielp wel goed om een beetje 'vol' gevoel te geven.

Ik probeer het op 2300kcal per dag te houden (zittend beroep). En verder aanvullen als ik getraind heb (app rekent uit aan de hand van soort training en duur, is meestal een redelijke schatting)

Die 100 gr (of meer ...) at ik dus 's avonds na het eten. 100g studentenhaver is zo'n 400kcal oftewel; een kleine maaltijd.

Wat uiteindelijk het meest hielp; bewust worden wat ik eet. Bijvoorbeeld niet zomaar 2 stroopwafels als tussendoortje (ook een gigantische calorienbom) maar meer fruit, wortels etc

12

Re: Wat doe ik verkeerd??

Hoi,

ja, leuke site/app, meteen in gebruik genomen.

Heb dit vroeger wel eens gebruikt via een ander systeem en toen was mijn calorie inname wel minder dan het verbruik en toch viel ik niet af...ik probeer het nu dus nog een keer...vraagt alleen wat extra tijd om alles in te voeren en je bent je ook wel meer bewust van wat je op een dag in je mond stopt  big_smile

@amvandenberg : ik heb ook op de loopband gelopen bij tri-active, telkens wanneer ik nieuwe schoenen koop en ze zagen niets abnormaals in mijn houding...kleine pronatie dus aangepast schoenen

@roland : gelukzak, zoveel eten/snoepen en nog afvallen...hoeveel uur per week train jij dan als ik vragen mag?
Ja die shakes zijn goed, maar ik gebruik Herbalife shakes, zeer lekker van smaak (verschillende smaken) en na een stevige training zeer goed om te herstellen en heb je ook geen honger meer van. Maar daar zitten uitaard ook calorieën in...dus die calorieën die je met de training wegwerkt, heb je bijna weer binnen...(mijn shake is 217KCal per 250ml met soyamelk). Wat ik ook zie bij die calorieteller een banaan of mango bijvoorbeeld : 119Kcal...maar dat zijn toch gezonde calorieën, maar die worden dus wel meegeteld op het einde van de dag.

Leuk ook aan die site is dat je een overzicht kan krijgen per dag, waar je ziet waar je tekorten zitten : eiwitten, koolhydraten, vitaminen,...

Nu nog volhouden om dagelijks alles in te voeren.

Bedankt allemaal voor de tips!

Vanavond lekker het zwembad in en gisteren een half uurtje gelopen...krijg steeds meer zin om er weer in te vliegen!!

K.

13

Re: Wat doe ik verkeerd??

Die reactie hoor ik vaak maar zo veel en vaak honger hebben is niet altijd leuk. Ik train zo ongeveer 10 to 15 uur per week, grofweg bijna 10.000 calorieen per week. Als je het zo bekijkt, moet je dus ook gewoon heel veel extra eten...

14

Re: Wat doe ik verkeerd??

@roland : inderdaad je traint wel veel...ik probeer wekelijks aan 8u te komen, maar meestal is het maar 4 à 5 uur zeker nu met het aanhoudend slechte weer...

Ik heb me nog wat bezig gehouden met de calorieën invoeren...ik mag maar 1280 cal/dag innemen om 2,5kg in een maand te verliezen...dat is wel weinig, dat lukt niet na wat ik nu al heb ingevoerd + mijn training afgetrokken heb...

Dan loop ik zeker ook de hele dag met honger rond en zoals ik al las is dat ook niet goed...vetreserves blijven opstapelen...

Dus ja, ik vind het een zeer moeilijke materie. Ben vroeger ook nog bij een diëtist geweest, na de bevalling van mijn dochtertje, maar het lukte ook niet goed...mijn lichaam heeft precies een minimumgewicht (57kg) en daar geraak ik al jaren niet onder....

K.

15

Re: Wat doe ik verkeerd??

tri4fun schreef:

Bedankt allemaal voor de tips!

Vanavond lekker het zwembad in en gisteren een half uurtje gelopen...krijg steeds meer zin om er weer in te vliegen!!

K.

You're welcome!

1km zwemmen: 230 kcal
half uurtje lopen: 300-400 kcal

Zet 'm op! wink

16

Re: Wat doe ik verkeerd??

ik mag maar 1280 cal/dag innemen om 2,5kg in een maand te verliezen..

Volgens mij is dat echt niet verstandig als je maar 58kg weegt! Je zou je misschien beter richten op het verbeteren van je vetverbranding? (lage intensiteit, niet teveel KH aanvullen tijdens het trainen en sporadisch een vetloopje).

Op die manier wordt jouw lichaamsvet geen ballast maar een extra brandstoftank die je goed kunt gebruiken!

17

Re: Wat doe ik verkeerd??

Roland, +1. Helemaal mee eens!

18

Re: Wat doe ik verkeerd??

zelfs een mager persoon heeft meer brandstof aan vetreserves om meer als een dag hard te lopen.
dus niet afvallen om veel op vetverbranding te kunnen trainen is echt onzin.

Om af te vallen heeft het ook niet zoveel zin om rustig te trainen. of je nou vet of koolhydraten verbrand afvallen gaat om meer energie te verbranden als er in gaat ongeacht in welke vorm. intensief trainen zal op dat gebeid dus meer opleveren als rustig trainen. Of dat verstandig is voor de rest van je lichaam is dan de vraag.

19

Re: Wat doe ik verkeerd??

Draak, intensieve trainingen baseren zich met name op glycogeen verbranding. Je loopt dan risico bij elke training je vaste voorraad van ong. 400 gram glycogeen te verbranden. Deze wordt met een dag of twee weer aangevuld en dan ben je geen gram vet kwijt. Als je heel veel in die zones traint begint je vetverbranding pas na een klein uurtje.

Met laag intensieve training kun je je lichaam wennen om eerder met de vetverbranding te beginnen en dan ga je bij elke training al na 15 of 20 minuten over op gedeeltelijke vetverbranding. Dit heeft meerdere twee voordelen: 1. je verbrandt het vet dat je kwijt wilt, je verbruikt je glycogeen voorraad langzamer op, je levert meer vermogen omdat beide systemen tegelijk werken.

Over het algemeen kan gesteld worden dat trainen tussen 60% en 70% van de maximale hartslag goed is om vetten te verbranden.

Bron (onder andere): http://www.medicinfo.nl/%7Bd7a3a32d-22d … 162bc28%7D

20

Re: Wat doe ik verkeerd??

Als je rond de 15u traind en nog moet gaan werken denk ik dat je zowiezo niet constand intensief kunt trainen dus.... Ikzelf heb voor nieuwjaar ook eens scherp gestaan maar echt harder lopen deed ik er niet van. Gewoon jezelf ammuzeren ipv je hoofd te breken over enkele kilos waardoor je mischien enkele plaatsen winst maakt op wedstrijd maar je jezelf wel een hele tijd voor moet pijnigen.

21

Re: Wat doe ik verkeerd??

Roland_Amersfoort schreef:

Draak, intensieve trainingen baseren zich met name op glycogeen verbranding. Je loopt dan risico bij elke training je vaste voorraad van ong. 400 gram glycogeen te verbranden. Deze wordt met een dag of twee weer aangevuld en dan ben je geen gram vet kwijt. Als je heel veel in die zones traint begint je vetverbranding pas na een klein uurtje.

Met laag intensieve training kun je je lichaam wennen om eerder met de vetverbranding te beginnen en dan ga je bij elke training al na 15 of 20 minuten over op gedeeltelijke vetverbranding. Dit heeft meerdere twee voordelen: 1. je verbrandt het vet dat je kwijt wilt, je verbruikt je glycogeen voorraad langzamer op, je levert meer vermogen omdat beide systemen tegelijk werken.

Over het algemeen kan gesteld worden dat trainen tussen 60% en 70% van de maximale hartslag goed is om vetten te verbranden.

Bron (onder andere): http://www.medicinfo.nl/%7Bd7a3a32d-22d … 162bc28%7D

Lees je bron nog eens. Vet en suikers worden tegelijk aangesproken door het lichaam, maar de verhouding van het mengsel fluctueert naargelang de intensiteit. Pas in het rood neemt je vetverbranding drastisch af. Dus pas na 1h vetverbranding is onzin. Zelfs op kantoor achter je pc ben je je vetjes aan het verbranden. En suikers.

Bij 80% van de max HF verbrand je absoluut nog steeds evenveel vet als bij 60%, alleen de verhouding vet / suikers verandert. Dus bij 80% verbrand je meer kcal, wat je als afvaller wilt. En dat zegt draak ook, meer kcal verbranden in hogere zones. En met een hogere zone bedoel ik dan niet in het rood trainen.

Ook is de naverbranding bij intensieve training hoger en langer dan bij rustige training. Ook een belangrijker kcal verbrander. Jammer dat je bron daar niets over zegt, HIIT is niet voor niets zo populair. Dan verbrand je de volgende ochtend dus meer vetjes en suikers op kantoor achter je pc.

Wat extra leesvoer: klikkie doen

Traag trainen, meer vet verbranden?
Een vraag die in dit verband zeer dikwijls wordt gesteld is of het beter is om te trainen aan een lage intensiteit om meer vet te verbranden? Dit is niet noodzakelijk het geval. Alhoewel vet een groter energiepercentage inneemt bij inspanningen aan een lage intensiteit moet men steeds rekening houden met de totale hoeveelheid kcal die worden verbruikt.
Door 1 uur te sporten aan een zeer lage intensiteit zal men ongeveer evenveel vet verbranden als door 1 uur zeer intens te sporten. Wanneer het doel is om vet te verbranden (vermageren) en de tijd is beperkt kiest men beter voor inspanningen met een hogere intensiteit omdat op die manier het energieverbruik ook hoger is.
Is men niet fit genoeg of geniet men meer van laag-intense inspanningen, sport dan lang en traag. Uiteindelijk is het om te vermageren belangrijk om rekening te houden met het totale energieverbruik en niet zozeer om naar de % vetverbranding te kijken.

22

Re: Wat doe ik verkeerd??

Hoi,

bedankt voor alle tips, bovenstaande bewijst alleen maar dat het inderdaad een moeilijk materie is. Ik lees ook heel veel info over gezond sporten/eten op sites en in loop- en wielertijdschriften...maar soms weet niet meer wat te geloven.

Ik denk wel dat het klopt dat meer uren trainen en gezond eten (minder vet, suiker, alcohol en vooral niet 'savonds voor je gaat slapen) het beste is. Maar ik heb dit al zo vaak geprobeerd en steeds zonder verbluffend resultaat. Vooral mijn buik krijg ik niet "plat". Ik zie dan wel in mijn gezicht en keel dat ik wat strakker wordt, maar de "vrouwelijke zones", blijven nog te rond naar mijn gedacht ;-)

Enfin, ik heb al veel getraind deze week, zal in totaal op een zestal uur komen, wat voor mij na een sukkelperiode en fulltime werkende mama niet min is! Hopelijk geraak ik dit weekend eens op de fiets om een paar uurtje buiten te rijden...met dat weer van de laatste dagen zit ik enkel op de tacx om te fietsen...

Nogmaals bedankt!!

K.

23

Re: Wat doe ik verkeerd??

Roland_Amersfoort schreef:

Met laag intensieve training kun je je lichaam wennen om eerder met de vetverbranding te beginnen en dan ga je bij elke training al na 15 of 20 minuten over op gedeeltelijke vetverbranding.

Er heeft nog nooit iemand aangetoond dat dit mogelijk is. De vetverbrandingscapaciteit lijkt niet af te hangen van hoeveel vet je verbrand in de training. Het enige dat zeker is is dat als je fitter wordt door meer training (een hogere VO2max) je ook een hogere vetverbrandingscapaciteit krijgt. Sneller trainen is meer, en meer omvang is ook meer. Langzamer is minder.