1

Onderwerp: krachttraining tegen blessure.

ik ben sinds kort bezig met trainen voor de triathlon.
tijdens de loop trainingen heb ik last van mijn linker knie.
nu wil ik kracht trainingen inlassen om blessure tegen te gaan/ te verhelpen.
is dit nuttig, welke oefeningen zijn nuttig, en op welke dagen is dit het beste om te doen?

zwemmen doe ik op dinsdag en vrijdag 
fietsen woensdag en zondag (soms ook vrijdag)
lopen op maandag en donderdag.

ik dacht zelf aan kt op dinsdag en zaterdag, aangezien het alleen om kt benen gaat kan dat wel met zwemmen.
is het beter om een rustdag in een (iedere) week te hebben, dus niet op zaterdag te trainen?

ik hoor graag van jullie,

2

Re: krachttraining tegen blessure.

Krachttraining is nooit verloren en kun je volgens mij altijd doen als je er tijd voor hebt. En die rustdagen? Ben jij prof of recreant? Een vrije dag hebben is nooit niet slecht,ik denk 7op7 trainen dat niemand dat vol kan houden  hmm

3

Re: krachttraining tegen blessure.

Ben je eigenlijk al bij de fysio geweest? Je wekt de suggestie van niet in je bericht. Op de bonnevooi krachttraining doen bij knieklachten, zonder dat je weer waar ze vandaan komen, lijkt mij erg onverstandig. Ik kan zo 5 oorzaken van knieklachten bedenken waarbij krachttraining geen zin heeft. En ik kan ook zo 5 oorzaken bedenken waarbij krachttraining misschien wel zin heeft, afhankelijk van wat je gaat trainen. Ik denk dat mensen die er verstand van hebben zelfs zo 15 oorzaken kunnen opsommen. Maw, ga naar een fysio. Mocht je dan toch bij de fysio zijn, vraag dan direct even wanneer je de oefeningen het beste in kan passen in je training.

4

Re: krachttraining tegen blessure.

goed tip JanR.

maar ook lopen op een dag dat je niet ervoor gefietst hebt.....

5

Re: krachttraining tegen blessure.

bedankt voor de reacties.

verder ben ik in de maanden jan. & feb. naar sport arts en fisio geweest . sport arts dacht dat fibula kopje niet genoeg kon bewegen (moest wel rustig door blijven lopen). verder is hier verteld dat ik tijdens hardlopen mijn voeten meer in een neutrale stand moest houden tijdens lopen (ietsje meer naar buiten draaien).
hierdoor ging het tot kort geleden steeds beter, maar toen deed ik ook kracht training voor benen. sinds kort ben ik begonnen met trainen voor triatlon en dus ook zwemmen (lopen en fietsen deed ik al) en gestopt met kracht training( werd wat veel). het trainen voor triatlon doe ik bij een vereniging, met 1 loop trainingen op de baan en 1 keer 10/12 km rustig lopen op de weg. hier denkt de trainer dat het probleem in mn pees/ aanhecting zit (links zijkant/achter mn knie, linker been).

verder liep ik voor dat ik bij de vereniging lid werd  weer op trainingsrondje van 10 km voor mij normaal trainingstempo (12.5 km/u), dit ging dus nog goed. heb het in de maanden daarvoor heel rustig opgebouwd. nu doe ik bij de trainingen ook versnellingen er bij (niet heel hard, rust tempo  misschien 9a10 km/u versnelling 13 a 14 km/u) op de baan met zachte ondergrond.
hierbij gaat komt de blesure weer naar boven, en nu voel ik het ook al als ik rustig tempo (10km/u) al ongeveer 7 km loop.
ik doe nu dus ook niet meer die versnellingen tot het weer iets beter gaat, maar heeft de KT hierbij dus nut, zoja welke dagen?

verder heb ik zelf ook het gevoel dat het bij het baan lopen deels komt door alleen bocht 1 kant op draaien (loop soms wel tegen het verkeer in maar dan ook de hele training),kan dit zo zijn?

verder wacht ik nu nog even met naar de fisio gaan, wacht eerst even hier de reacties af.

6

Re: krachttraining tegen blessure.

Ik zou het anderzom doen eerst naar de fisio want eer je hier iets hoort of ziet wat je echt kan helpen dan heu.... Een discusie forum is leuk maar voor meer serieuzere dingen ga je toch best naar een sportarts.