1

Onderwerp: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Gisteren heb ik tijdens de triathlon Krimpenerwaard een immens drukke start ervaren. Voor het eerst kreeg ik tijdens het zwemmen te maken met schoppen en duwen van andere deelnemers. Mijn zwembril werd zelfs bijna van mijn hoofd geschopt. Ik begrijp dat het zo nu en dan bij de start van een wedstrijd hoort. Ik ben geen supersnelle zwemmer. Beetje in de middenmoot, maar nu vraag ik mij af: is er iets te doen om de voeten van anderen te ontwijken zonder in de achterhoede te gaan zwemmen of teveel extra meters te maken? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Livari schreef:

Ik ben geen supersnelle zwemmer. Beetje in de middenmoot

Meer zwemmen, kun je beetje vooraan zwemmen, probleem opgelost.

3

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Haha, zo had ik het nog niet bekeken! I'm working on it!

4

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Livari schreef:

Haha, zo had ik het nog niet bekeken! I'm working on it!

Maar zo bekijkt iedereen het, dus echt een oplossing is dat niet. Volgens mij is de occasionele trap of klap onvermijdelijk. Laat je (mentaal) niet teveel afleiden, dat is volgens mij het enige dat je eraan kunt doen.

5

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Zo uit mijn hoofd:

- Zwemcap over je brilletje, grote jongen die 'm er dan nog aftrapt.
- Kies de juiste startpositie, zowel in de breedte als in de diepte.
- Probeer de eerste, waarschijnlijk meest drukke boei, niet heel krap te ronden maar pak een slag of 2 extra om uit het tumult te blijven.

6

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Als iedereen een beetje normaal vrije slag zwemt gebeurt er weinig, het vervelende is dat sommigen (vooral achterin het veld waar ik ook nog wel een vertoef) ineens brede schoolslagtrappen uit gaan delen. Gek word je ervan. Als nou iedereen op dit forum zich in ieder geval voorneemt om alleen op schoolslag over te gaan bij voldoende ruimte?

7 Laatst bewerkt door DeDuif (20-05-12 18:23:01)

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Schoolslag zouden ze wel gewoon kunnen verbieden. Als je al niet de moeite neemt om borstcrawl te leren wat doe je dan in een triatlon wink

Ik ben geenszins een goede zwemmer. Maar ik lig meestal wel wat meer vooraan met zwemmen (voor de massa iig) en ik heb nooit zoveel last van klappen eigenlijk. Bij de start is het even chaos (rammen) tot er zich enigzins groepjes vormen en bij boeien moet je inderdaad even goed je lijn inschatten (iemand afsnijden is nooit verstandig).

Tijdens het zwemmen zelf eigenlijk zelden last van iemand. Net als dat ik zelf zelden iemand raak (tegen de voeten tikken daargelaten).

Wellicht dat dit wel te maken heeft met het feit dat je 'wat meer vooraan' ligt. Ik ga altijd voor een goede eindtijd, als ik half over iemand heen zwem dan benadeel ik niet alleen die persoon daarmee, maar ook mezelf. Als een opgefokt alfamannetje (type voetbalhooligan) je plek op eisen dmv slagen uitdelen lijkt mij zeer nadelig voor mijn eigen eindtijd. Ik denk dat in de eerdere groepjes meer mensen zo denken, en het daardoor wellicht rustiger zwemt.

Dit alles is niet op feiten gebaseerd. wink Wel heb ik gemerkt dat wanneer er een zwembad triatlon is, en ik in de baan lig met aanzienlijk langzamere zwemmers dat ik vaker (expres?) gehinderd word bij het passeren.

Maar de conclusie blijft hetzelfde, gewoon wat sneller worden. Als je de gemiddelde zwemtijden ziet bij een triatlon vind het ik het moeilijk om te geloven dat 'iedereen hard traint om sneller te worden'. Moet dus een haalbare kaart zijn wink

8

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Ik zwem nu anderhalf jaar bijna elke week maar ik lig helaas nog steeds in het achterveld. Ik heb daar al heel wat klappen, krabben en schoppen te verduren gehad maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit het idee gehad dat er opzet in het spel was.

Schoolslag verbieden lijkt me een slechte regel, ook al heb ik er ook een hekel aan. Als je namelijk borstcrawl aan het zwemmen bent en  je krijgt een klap, dan ben je soms genoodzaakt je hoofd op te tillen en een paar slagen schoolslag te zwemmen. Nogal frusterend als je dan ook nog een DSQ aan je broek krijgt.

"gewoon wat sneller worden" is niet voor iedereen weggelegd. Als dat wel zo was, dan was het op zijn beurt weer druk op die eindtijd, toch?

9

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Ik merk dat het inderdaad per wedstrijd verschilt en ik probeer ook nooit helemaal vooraan te gaan staan bij de start, omdat ik weet dat ik dan de snelle zwemmers (en daarmee mezelf) hinder. Dat is hetzelfde als bij een heel drukke hardloopwedstrijd. Ook heel vervelend als langzamere lopers breeduit blijven rennen, terwijl je wil passeren.

@Bleek en @Roland_Amersfoort, bedankt voor de heldere tips! Ik zal er bij mijn volgende wedstrijd eens op letten.

10

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Tijdens de triathlon van Weert gisteren startte ik ook redelijk vooraan (niet dat ik daar veel te zoeken had, maar toch). Het was behoorlijk fysiek en het duurde even voordat ik normaal kon zwemmen, maar op zich viel het me nog wel mee. Misschien kwam dat ook doordat ik aan het einde van de zwemtraining op vrijdagavond bij een zwemvereniging in Zandvoort een potje waterpolo heb meegespeeld, dat was een goede voorbereiding op een open-waterstart.

11

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

In buitenwater een beetje aan de buitenkant gaan liggen en in een zwembad van tevoren even vragen in de baan wat voor tijden de anderen denken te gaan zwemmen en gelijk even vragen of ze het gezellig willen houden. En kl**tzakken zullen er altijd tussen zitten, daar moet je dan maar aan wennen. Blijkbaar ben jij niet zo handig geweest om vooraan te starten, maar zijn zij nog veul stommer geweest om achteraan te gaan liggen.

12

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Het voordeel van buitenwater is dat je in ieder geval zelf mag kiezen waar je start.

Bij een zwembad ben je afhankelijk van waar de organisatie je plaatst. Als je in de baan met mindere zwemgoden ligt en je moet 20x passeren is de lol er ook wel een beetje af. Zowel voor de passeerder(?) als de gepasseerden(?) wink

Valt me overigens erg op dat je bij een triatlon nooit hoeft te dringen om vooraan te liggen bij het zwemonderdeel in buiten water. Lijkt wel alsof mensen hun plek beter weten. Bij een hardloopwedstrijd hoef je dit niet te proberen, daar staan een half uur van te voor al een volledige AV de WeightWatchers op de startlijn te wachten.

13

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Bij hardloopwedstrijden begint de tijd pas te lopen als je de startlijn passeert, soms wel 1 of 2 minuten na het startschot, in de uitslagen zie je dan netto- en bruto tijden. Dus waarom vooraan gaan staan dringen? het inhalen van langzamere lopers heeft wel iets motiverends, tenzij de weg heel smal is natuurlijk. Bij triathlons begint je tijd te lopen meteen na het startschot, ik stel me zelf altijd op na de eerste rij zwemmers en accepteer een 20 tal seconden verlies.

14

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

DeDuif schreef:

Valt me overigens erg op dat je bij een triatlon nooit hoeft te dringen om vooraan te liggen bij het zwemonderdeel in buiten water. Lijkt wel alsof mensen hun plek beter weten.

Kijk maar eens naar de resultaten, dan zul je zien dat de gemiddelde triatleet veel serieuzer met zijn sport bezig is dan de gemiddelde hardloper. In de meeste loopjes zit ik op mijn sloffen bij de beste 5-10%, in een triathlon moet ik toch al flink werken om in het 'linkerrijtje'  te komen. De logische verklaring lijkt me dat hardlopen veel laagdrempeliger is.

15 Laatst bewerkt door JanR (22-05-12 09:03:56)

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Misschien moet ik niet teveel geheimen prijsgeven, maar ik ga nooit op de eerste startrij liggen. Ik kies altijd een snelle zwemmer uit en daar ga ik dan achter liggen/staan. Vaak zijn dit ook goede navigeerders en snelle starters, dus ik probeer dan de eerste meters in de benen mee te zwemmen en dan ben ik na een meter of honderd vaak de benen van de écht snelle zwemmer kwijt, maar dan lig ik al wel in rustig water. Dan zoek ik een paar benen op die een mooi tempo zwemmen en daar blijf ik het hele zwemonderdeel achter plakken.

16 Laatst bewerkt door Rose69 (22-05-12 09:12:47)

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Ik lees geen tips voor mensen die inderdaad nog niet met de beste meekunnen en dus tot dit tijd heb je beetje pech. En begrijp dat je dan beter nog voorin moet proberen dan achterin. Verder leek mij de waterpoloslag sowieso een goede oefening tijdens zwemmen voor het openwater geweld. Vooral de afwisseling die hebt omdat je te maken hebt met zwemmers aan alle kanten en je daar ook veel kracht verliest.

Aan de buitenkant lijkt me handig met starten. Ik zal 3 juni mijn eerste openwater ervaring hebben met de sprint bij ATC Almere triathlon.

Verder heb ik me in het zwemband juist aangewend om mensen heen te moeten en als training ipv irritatie. De perfecte zwem in een grote groep lijkt me ook lastig. Zelfde met lopen, je kan je wel altijd storen aan de minderen maar er gewoon tussendoor manouvreren is veel relaxter dan altijd maar je recht te moeten halen. Marikenloop zondag was heel massaal en als je verplaatst in iemand die net begint en stuk gaat dan vergeten ze wel eens dat ze rechts moeten lopen. Dat heb je ook met fietsen en ik verwacht ook in water met zwemmers. Dat doe je als beginneling niet expres.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

17

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Misschien kun je vlinderslag gaan oefenen. Kun je ruimte voor jezelf creëren

18

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

DeDuif schreef:

Misschien kun je vlinderslag gaan oefenen. Kun je ruimte voor jezelf creëren

hahah, weet je dat dat mijn meest favo slag was tijdens mijn reddingsbrigadeperiode. Niet om mensen te redden hahah maar als onze oefeningen. Maar ik durf dat al niet in een zwembad te doen of te ontwikkelen. Zo'n asociale slag ... al helemaal als je het niet goed kan ... voor dat je het al kan.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

19

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Een techniek oefening die zou kunnen helpen naar mijn mening is zwemmen met enkelband om. Als met de voeten aan elkaar geknoopt zwemt moet je wel goed balans vinden in het water. Als je dat beheerst kun je er veel beter tegen als je benen wat worden ondergedrukt tijdens de start.

Sprints of snelle intervallen met enkelband en grote pull buoy of enkelband met wetsuit is ook een goede om je armfrequentie te verhogen. Een hogere armfrequentie helpt je om beter tegen ritmewisselingen te kunnen. Ook word je met een hogere armfrequentie wendbaarder waardoor je tumult voor je makkelijker kunt vermijden.

20

Re: Hoe de zwemstart bij een wedstrijd overleven?

Hallo,

Ik ben al ruim 10 jaar een wedstrijd zwemmer en dus al wel veel ervaring met zwemmen op zich. Echter niet met voeten in mijn gezicht en dat daardoor mijn duikbril afzakt. Maar ik heb hierbij misschien wel de oplossing. Zorg dat je in het verlengde van de zwemmer voor je zwemt. Zo maak je nuttig gebruik van zijn slipstream, dit is vooral handig bij een lange afstand als een 800 m. Op deze manier spaar je veel energie en kun je later deze zwemmer inhalen. Waarvoor je wel moet uitkijken is dat je niet op zijn voeten gaat zwemmen. Dat word als irritant ervaren maar dat kan de zwemmer voor je jouw voelen aankomen. Dit is echter leuk voor bij het inhalen natuurlijk.