1 Laatst bewerkt door NCB (29-05-12 21:50:06)

Onderwerp: eerste OD triathlon

Hoi,

Al een tijdje loop ik rond met de ambitie om een triatlon te gaan lopen. Geen Xl of Ironman, maar een "olympische". Het idee is eigenlijk geboren uit het gevoel dat ik heb als ik zwem, of als ik hardloop. Telkens als ik zwem, of hardloop dan denk ik, wat zou het vet zijn om dit te combineren met fietsen. Fietsen doe ik redelijk veel, maar niet heel serieus in de zin van training. Wel maak ik de nodige km. Zwemmen en hardlopen doe ik eigenlijk niet vaak. Hardlopen was vooral een winterse bezigheid en zwemmen, daarvan gaat het seizoen langzaam weer een beetje beginnen.. Het zwembad op de hoek is net weer twee weken open..

Nu vroeg ik mij af, of het op een verstandige manier mogelijk is, om zeg in september nog een OD triathlon te gaan lopen. Met de idee dat finishen eigenlijk belangrijker is dan een goede tijd neerzetten. Op het moment dat ik deze vraag stel, heb ik al zoiets, daar kan op een forum natuurlijk niemand iets over zeggen.. wat weten zij nou over mij.. daar ben ik mij van bewust.. Maar jullie hebben wel allemaal ervaring en jullie hebben ook eens een eerste triathon gelopen / gedaan.. En hebben daar ook naar ik mag aannemen voor getraind en misschien ook schema's gebruikt.

Waar zou ik moeten beginnen? Hoe stel ik schema's op, is drie maanden voorbereiding voldoende? Uitgaande van een redelijke conditie (momenteel fiets ik een kleine 220 km per week) Of is het beter mij te richten op 2013? En als mijn doel in 2013 ligt, hoe begin ik dan met voorbereiden? Wanneer en op wat voor een manier? 

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie tips.. Als er nog vragen en of opmerkingen zijn fire away!
Hoe dan ook bedankt voor de moeite!
smile

2

Re: eerste OD triathlon

Ik heb geen idee of er een limiettijd is voor triathlons (al dan niet de OD-versie) zoals wel bijv. voor marathons het geval is.

Als het gaat om uitlopen dan zou ik eerst kijken naar het zwemmen want dat houdt bij de OD wel relatief een groot gedeelte in. Het fietsen en lopen an sich zullen voor een getraind (dus zeker wel bij gaan houden) iemand op zich wel meevallen gezien de afstanden (mits tijd niet belangrijk is).

Overigens heb ik geen ervaring wink Dus als bovenstaande onzin is zullen er vast wel betere reacties komen (waar ik dan ook weer van leer).

3

Re: eerste OD triathlon

Hoi NCB,

Mijn inziens moet dat zeker lukken. 3 maanden trainen is op zich gewoon voldoende.
Je moet dan uiteraard wel een bepaald doel voor ogen hebben, laten we zeggen: finishen. En niks meer.
Zwemmen is gewoon overleven. Gewoon blijven zwemmen en dan kom je vanzelf weer bij de kant.
Je fietst al ruim genoeg om 40km door een willekeurige polder te kunnen trappen.
Blijft het lopen over. Als je nu gaat opbouwen naar 10km dan kun je in september dat prima volhouden. Zeker gezien je huidige conditie. Ik weet niet hoe veel je nu loopt, maar ik zou het wel rustig opbouwen. Lopen is een stuk zwaarder voor je pezen en aanhechtingen dan fietsen, dus geef ie de tijd om te wennen. Maar 3 maanden moet genoeg zijn!

Heb je al een wedstrijd in gedachte?

4

Re: eerste OD triathlon

Eens, voor een beginner duurt een OD zelden langer dan 3 uur. Dus als je jezelf 3 uur denkt te kunnen inspannen aan een stuk en je bent blessurevrij, dan kun je in principe morgen meedoen. Iemand die met enige regelmatigheid fietst, loopt en zwemt heeft geen drie maanden voorbereiding nodig om te finishen (wel om makkelijk / snel te finishen uiteraard!)

Ga wel een paar keer ervaren hoe het voelt om na het fietsen hard te lopen... dat levert vaak de nodige probleempjes op, met name kortademigheid, kramp, steken.

5

Re: eerste OD triathlon

OK, dat zijn bemoedigende berichten. De triathlon die ik overweeg om te gaan doen, is die van Gerardmer.. http://www.triathlondegerardmer.com/ Ik houd erg van de vogezen..

Als ik zo door de regels heen lees, zeggen jullie eigenlijk, ga rustig een loop conditie opbouwen en neem daar de tijd voor en ga wat zwem trainingen doen smile En als je dan een beetje doorzet op de dag van de waarheid moet het allemaal wel lukken smile

Zijn er nog tips over de training opbouw? Rustig aan beginnen met lopen, maar dat is ook van van belang voor het zwemmen. Dit is volgens mij altijd van toepassing smile Ik ben geen vrouw, maar vond op het internet dit schema, http://www.womenshealthmag.com/fitness/ … c-distance nu lijkt me dat helemaal niet verkeerd en volgens mij moet het ook wel te doen zijn. Daarmee bedoel ik, dat het te combineren moet zijn met mij dagelijkse leven van werk en thuis etc.

Wat denken jullie?

6

Re: eerste OD triathlon

Gerardmer betekent wel heuvels. Het lijkt me verstandig daar dan ook specifiek op te gaan trainen. Anders kan het wel eens zwaar worden.

7

Re: eerste OD triathlon

In een stap een triathon in de Vogezen klinkt wel een pak uitdagender, maar waarom niet vooraf in Nederland een generale repetitie? Ook fijn om al je materiaal te testen en wat ervaring op te doen.

8 Laatst bewerkt door NCB (30-05-12 13:53:11)

Re: eerste OD triathlon

Zwemmen is altijd vlak / horizontaal en ik geloof dat het loop parcours dat ook redelijk is. Het fiets parcours is wel met echt klimmen, maar dat is dan ook een onderdeel waar ik denk de minste problemen mee te zullen hebben wink


Een generale repetitie lijkt me wel wat, maar ik heb denk ik meer aan een langere trainingsopbouw....

Welk materiaal moet je testen dan? Mijn fiets ken ik wel, een wetsuit aan uit trekken? Of loopschoenen aan uit doen?

Zijn er nog opmerkingen mbt het schema? Of ..

9

Re: eerste OD triathlon

Ooit al eens verzuurt uit het water gekomen en dan aan een klim begonnen op je fiets? Dus doe maar gerust eens eentje op een vlak parcour mee eerst. Ik ken er veel uit het fietsen die een triathlon gingen doen en op hun bek gingen.

10

Re: eerste OD triathlon

Als ik naar het trainingsschema kijk zie op dag 1 40 minuten lopen staan. Dat is natuurlijk niet rustig opbouwen. Denk eerder aan 15 of 20 minuten. Daarbij hou ik rekening met je conditie. Anders zou het 3x1 minuut zijn:)
Voor de rest zal het wel prima zijn. Wellicht zal je wel meer fietsen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Ik zie dat Gerarder 1/2 september is. Daarvoor wil je voldoende rust, dus je kunt denken aan een wedstrijd als Leiderdorp (12 augustus, sprint of OD) om gewoon eens te kijken hoe het voelt, hoe het wisselen werkt, of je nog wel kunt fietsen met een nat pak, etc.

Als je zo'n wedstrijd ziet als training/ervaring kan je die meenemen in je trainingsopbouw. Paar dagen rust ervoor. Vanaf de wedstrijd weer gaan trainen, en dan een week voor Gerardmer gaan taperen. Bijvoorbeeld big_smile

11

Re: eerste OD triathlon

@ronnyke je hebt zeker een punt, maar ik was niet van plan om verzuurd het water uit te komen.. Misschien doe ik dan iets fout, in de zin dat ik er niet hard genoeg aan trek, maar "hey its my first time". En ik doe er nu misschien wat luchtig over, maar ik heb zeker niet de illusie dat het mij makkelijk zal afgaan, het is straf fietsen in de Vogezen, maar wel mooi smile


@Juhroen, die 40 min had ik ook al zien staan, die leek mij ook wat veel van het goede, en meer op zijn plaats aan het einde.. .. ik zat ook meer aan 15 - 20 min te denken met misschien een interval, beetje a la "start to run" van de Belg.. Ik zal eens kijken of ik 12 augustus in NL ben, als dat het geval is dan is het misschien helemaal geen gek idee om daar een training af te werken wink  Maar zonder gekheid, te lijkt me lood zwaar.. Wat is "taperen"?

12

Re: eerste OD triathlon

Taperen is in feite gewoon afbouwen van de normale training (rust) in de aanloop naar een wedstrijd toe.

Hoe lang en hoeveel je afbouwt verschilt nogal. Meestal worden lange trainingen geheel geschrapt en doe je korte trainingen om lekker op scherp te komen staan zonder vermoeid aan de start te komen.

Ik zie het niet alleen als lichamelijke rust, maar ook een periode waarin je mentaal voorbereidt om diep te gaan/ pijn te lijden, iets wat je in training vaak moet onderdrukken.

13

Re: eerste OD triathlon

Deze column omschrijft het begrip taperen wel goed:
http://www.nusport.nl/thijs-zonneveld/2 … taper.html

Toch wel mijn favoriete onderdeel van de training.

14

Re: eerste OD triathlon

Haha, laatste keer dat ik op zondag een wedstrijdje had, zei mijn vrouw op zaterdag: "Jij hoeft de boodschappen niet te doen vandaag hoor, want je moet goed uitrusten!"

Ik natuurlijk stomverbaasd maar zo snel mogelijk een trainingspak met vlekken aangetrokken en een zak chips geopend   wink

15

Re: eerste OD triathlon

Een zak chips de dag voor een wedstrijd is nu ook niet echt een goed idee,dan kun je nog beter boodschappen doen wink  Maar aangezien ikzelf eigenlijk enkel langere afstanden doe heb ik al ondervonden voor in het begin van de laatste week naar het evenement toe niks te doen en de laatste 3 dagen ervoor enkel een uurtje loslopen of losfietsen en dat werkt best. (voor mij)

16

Re: eerste OD triathlon

ronnyke schreef:

Een zak chips de dag voor een wedstrijd is nu ook niet echt een goed idee,dan kun je nog beter boodschappen doen wink  Maar aangezien ikzelf eigenlijk enkel langere afstanden doe heb ik al ondervonden voor in het begin van de laatste week naar het evenement toe niks te doen en de laatste 3 dagen ervoor enkel een uurtje loslopen of losfietsen en dat werkt best. (voor mij)

Het openen van een zak chips kan weinig kwaad, zeker als mijn vrouw en kind hem vervolgens leegeten. tongue