1 Laatst bewerkt door Duursporter (05-01-07 13:13:02)

Onderwerp: Zwemtraining voor beginners

Als vervolg op de discussie onder ´Wat heb je getraind vandaag´ ( Eerste kilometers 2007 van Irongirl) de vraag wat nou goed is voor een ´beginnende´ zwemmer. Ik heb begrepen dat het zeer onverstandig is om lange afstanden te zwemmen maar vooral korte afstanden te trainen. Hoe intensief moeten die dan en hoeveel herhalingen van welke afstand? Wanneer je korte afstanden met een verkeerde techniek zwemt lijkt mij dat net zo schadelijk als een lange afstand met verkeerde techniek of klopt dit niet?

2

Re: Zwemtraining voor beginners

Wat ik ervan begrijp is het als beginner vooral goed om korte afstanden als interval te zwemmen. De vermoeidheid zal hierdoor lager/minder zijn en vermoeide spieren zijn minder goed te trainen. Ook het rustig/langzaam geconcentreerd op de techniek zwemmen zal beter resultaat geven dan enorme afstanden af te leggen met een mindere techniek.
Bij zwemmen kan je nog zo'n goed uithoudingsvermogen hebben, met een mindere of slechte techniek ben je verschrikkelijk inefficient bezig. De meest gespierde krachtpatsers met een slechte techniek kunnen volledig zoek gezwommen worden door een kind met een goede techniek.

Ik zie het zwemmen als het meest technische onderdeel van de triathlon. Het is ook het eerste onderdeel. Daarna moet er nog het een en ander gebeuren. Dus als je slechte zwemtechniek hebt en je komt volledig uitgewoond uit het water, dan lijkt mij dat niet de ideale uitgangspositie voor de rest van de wedstrijd.
Rustige, geconcentreerde training op de techniek. Het uithoudongsvermogen wordt altijd wel goed getraind op de minder technische onderdelen, het lopen maar vooral het fietsen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: Zwemtraining voor beginners

deels eens, deels niet smile uithoudingsvermogen train je wel bij de andere onderdelen, maar je vergeet dat de lichaamshouding en de gebruikte spiergroepen anders zijn dan bij het lopen. Bij zwemmen gebruik je met name borst, rug en schouderspieren om je voort te bewegen, spieren die je bij fietsen alleen maar enigszins statisch belast en met lopen ook nagenoeg niet.

Met de rest ben ik het overigens eens.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Zwemtraining voor beginners

Als ik het dus goed begrijp kom je er absoluut niet onderuit om bij een vereniging te gaan zwemmen? Het is denk ik niet mogelijk om jezelf de techniek aan te leren omdat je jezelf nou eenmaal niet ziet zwemmen.
Ik merk dat ik nog steeds sterk voor uit ga met snelheid maar heb geen idee hoe mijn techniek eruit ziet. Volgens de 'badmeester' ziet het er goed uit maar een badmeester is geen trainer natuurlijk.
Denk dat ik toch maar eens op zoek ga naar een trainer...........

5

Re: Zwemtraining voor beginners

idd, dat is wel de beste manier om t te leren ja...

iedereen kan de "perfecte"slagtechniek vinden in boeken of internet of via anderen, maar hoe je zelf zwemt kan je helaas niet zien, en hoe het VOELT is vaak heel anders als hoe het IS... en een trainer kan dit wel zien ....

dus goed leren zwemmen idd bij een ver. of bij een trainer...

succes !

6

Re: Zwemtraining voor beginners

Ik denk dat zwemmen trainen zonder trainer op de kant erg lastig word. Om je o zo belangrijke techniek te verbeteren heb je feed back nodig.
Maar laat ook eens video opnames maken. Erg leerzaam voor al je sporten overigens. Ik ga het laten doen door Martijn Carol in februari hi maakt boven en onder water beelden en spreekt later komentaar in (www.stct.nl). Ik zal wel laten weten wat mijn ervaringen zijn op dit forum.

7

Re: Zwemtraining voor beginners

Ik heb ook probleem met zwemmen door dit onderdeel "verpest" ik een goede tijd. Ik zwem rond de 12 minuten met schoolslag omdat dit enige techniek is die ik beheers. Hoeveel tijd win je dan met borstcrawl?

8

Re: Zwemtraining voor beginners

Ik zwem rond de 12 minuten met schoolslag omdat dit enige techniek is die ik beheers. Hoeveel tijd win je dan met borstcrawl?

ehhh?!?! 12 minuten? 21 minuten of is het de 500 meter tijd??

9

Re: Zwemtraining voor beginners

Zelfs in 21 minuten met schoolslag de 1500 meter zwemmen lijkt me nogal onrealistisch. Ik craw 1500 meter in een 25m bad (dus 60x keren) in ongeveer 20 minuten, inclusief hindernissen, zoals bejaarde zwemmers ontwijken, en langzamer zwemmen door opstoppingen.

Ik heb overigens gelezen dat voor triatlonzwemmen het beter is de beenslag langzaam te doen. Iets wat ik zelf al deed. Je gebruikt de beenslag dan vooral om de ligging in het water bij te sturen en niet zozeer voor de voortbeweging. Dit omdat de beenslag zeer energie-oneconomisch is.