1

Onderwerp: fietshouding

Hallo allemaal
Ik ben sinds vorig jaar een beetje in contact met tri en duathlon.
Het leukst vind ik duathlon omdat ik gewoon totaal niet kan zwemmen.
In het najaar en de winter heb ik dan ook meegedaan aan verschillende offroad duathlons.
Vorig jaar heb ik 1 triathlon en 1 duathlon op de weg gedaan.
Heb dus erg weinig verstand van de goede houding.
Heb een heel simpel racefietsje met nog net een tijdritstuurtje erop.
Nu is mijn vraag of het hoe ik het best mijn fiets kan afstellen.
Moet het zadel wat hoger of zijn er nog andere tips?
Waarschijnlijk dat ik 30 mei in Lelystad mee ga doen aan de duathlon en als er daar nog mensen zijn  die mee doen zou ik het ook leuk vinden om misschien daar ter plekke nog eens wat tips te mogen krijgen.
Groetjes Rene

2

Re: fietshouding

Hi rene,

algemene stelregel voor de tijdrit houding is een flink lagere stuurpositie dan in je "toer" houding. Of je je zadel hoger moet zetten hangt natuurlijk ook af of je nog "ruimte" hebt om het zadel hoger te zetten. Als dat tot gevolg heeft dat je op je zadel gaat zitten schuiven, moet dat zeker niet doen.
Wat je nog wel zou kunnen doen is je zadel iets naar voren schuiven, zodat je wat rechter boven je bracket zit. Hierdoor hoef je als je op je ligstuur ligt niet zo op het puntje van je zadel te zitten.

Voor de rest is het toch vaak een kwestie van trial and error, dus gewoon proberen wat voor jou werkt.
Doe wel alle aanpassingen in kleine stapjes, want een blessure is snel opgelopen als je gaat experimenteren met zitpositie.

grt
Mike

3

Re: fietshouding

Hey Mike bedankt he daar kan ik wat mee!

4

Re: fietshouding

Ik heb twee verschillende zadelpennen en een verstelbare stuurpen. Daarmee kan ik variëren tussen een tamelijk aerodynamische houding of een meer ontspannen zit.
De standaard zadelpen heeft een offset naar achteren. Dat betekend dat je zadel een paar centimeter achter de staande buis zit, zeg maar iets meer boven je achterwiel. Ik heb een tweede zadelpen (met een tweede zadel natuurlijk...) die geen offset heeft, het zadel zit dus in feite recht boven de staande buis. Oftewel, ik zit een paar centimeter verder naar voren. Op beide zadelpennen heb ik met een stukje tape een markering gemaakt in wat ik denk dat voor mij de juiste hoogte is.
De stuurpen stel ik ongeveer 20 graden lager af als ik mijn tijdrit-houding wil gaan gebruiken. Dat is best wel veel, maar misschien verander ik dat nog wel eens. Het opzetstuur ligt horizontaal in de afstelling voor tijdrijden, dus bij een toerrit staat deze in een hoek van 20 graden omhoog. Maar dan gebruik ik dat opzetstuur toch nauwelijks en rijd ik vrijwel altijd met mijn handen op de rem-/schakelverstellers.

Via twee boutjes kan ik dus mijn afstelling veranderen. Het verschil is echt groot, in de tri-stand rijd ik echt 5 tot 7 km/h harder puur door minder luchtweerstand. Tenminste, dat dénk ik en misschien is dat wel de enige reden waarom het zo werkt... Maar het werkt.

Toch zou ik ook best schakelverstellers in mijn ligstuur willen hebben, want even schakelen betekend wel dat ik rechtop moet komen, anders ga ik best wel slingeren. Maar dan heeft het geen zin meer om ook een toerafstelling te hebben he! Moeten er toch twee fietsen komen, mijn vrouw ziet me aankomen....

5

Re: fietshouding

Hey dat is misschien ook wel wat voor mij ja.
Dankje voor de goede tips.

6

Re: fietshouding

Hallo,
Wat is de ideale fietspositie. Dat is zonder meer een positie waarbij je een aerodynamische positie creeer maar ook een positie die je zolang de wedstrijd is kunt volhouden zonder dat het ten koste gaat van je inspanning.
Een aero positie hoeft niet altijd de snelste te zijn. Een comformtabele positie en een houding waarbij je nog voldoende zuurstof op je kan nemen is zeker een voorwaarde om een goede tijdrit te rijden. Je ziet heel veel atleten te diep zitten. Hierbij blokkeerd men het optimaal uitzetten van de longcapaciteit om maximaal zuurstof op je te kunnen nemen. Het is daarom belangrijk om een houding te zoeken waarbij je aero en comfort combineert. In de beginfase is het raadzaam niet te diep te zitten en dit geleidelijk aan te passen naar een aero houding. Je kunt hierbij wat schuiven met je zadelpositie en je zadelpsoitie. Let daarbij wel op dat een te drastische verandering van positie kan leiden tot blesssure. Gun je lichaam ook de tijd om te wennen (adaptiefase).

(Duathlonsport.web-log.nl)

7 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (15-05-09 20:57:33)

Re: fietshouding

Ik ben het niet geheel met de stelling van Stefan4180 eens
Oktober 2007 heb ik een fietsmeting gedaan en ik dacht toch wel vrij aardig op de fiets te zitten
Na wat aanpassingen waar onder dat mijn spacers ( 4cm ) eruit moesten,verder mijn zadel 0,5 cm hoger en
8 mm na achteren ( 75 graden zithoek ) een iets kortere stuurnok en mijn plaatjes afgesteld op mijn voeten
In eerste instantie dacht ik, moet ik dieper zitten en is dit wel goed voor mij
Ondanks dat een diepere zit/lighouding heb zit ik veel comfortabeler op mijn fiets en kan ik meer mijn kracht kwijt en is de overgang van fietsen naar lopen stukken beter
Er werd mij verteld dat ik nu ongeveer 5 tot 10 % harder ging fietsen en ik geloofde hem niet totdat Nieuwkoop 2008 kwam en ik 8 minuten harder fietste in de regen op hetzelfde parcours als in 2007 toen het droog was
Volgens mij is het een combinatie van factoren die tot 100% resultaat komen

8

Re: fietshouding

Hans,

Ik kan me ook zeker wel vinden in jou ervaring.Het is uiteraard een persoonlijke kwestie. De bevindingen die ik beschijf zijn de conclusies uit een wetenschappenlijk onderzoek naar zitposities in combinatie van opname capaciteit zuurstof. Het is uiteraard een theoretisch georienteerd onderzoek, gerevereerd uit praktische testen. Het heeft uiteraard ook te maken met allerlei factoren zoals wedstrijd afstand en natuurlijk lenigheid van lichaam met name rugflexiteit. Maar zonder meer is het raadzam om een fiets meting te doen. Heb ik zelf ook mogen ondervinden.Vaak wordt wel de tip gegeven om zeker als beginner eerst te wennen aan een bepaalde houding.Ookis het belangrijk om regelmatig op je tiditfiets cq tijdrithouding te trainen.

9

Re: fietshouding

Stefan,
misschien val ik een beetje in herhaling, maar ik zou wel graag een verwijzing willen zien naar je referenties. Mocht het een goed onderzoek zijn, dan heb ik een paar opmerkingen;

Je impliceert de volgende relatie: zitpositie -> ventilatie (in jouw woorden: "Hierbij blokkeerd men het optimaal uitzetten van de longcapaciteit om maximaal zuurstof op je te kunnen nemen.") -> VO2. Echter, het volume zuurstof dat vanuit de lucht via de longen naar de spieren gaat om daar te worden gebruikt is vooral ook afhankelijk van 'de afzetmarkt'; de hoeveelheid spiergroepen die je inzet, en hoe hard je die inzet... Een VO2-max gemeten in tijdritpositie is lager dan wanneer je hem zou meten op een mountainbike terwijl je bergop rijdt.
Het lijkt me zinvoller om eens te kijken naar een onderzoek waar men kijkt naar zitpositie in relatie tot het geleverde vermogen rond MLSS (of omslagpunt). En die zijn er zat. (sterker nog; met een powertap/srm kun je zelf een soortgelijk experiment doen)

Een optimale zitpositie is een positie die aerodynamisch is, comfortabel (minder als je korte wedstrijden doen, en meer als je langer wedstrijden doet) en biomechanisch optimaal ten opzichte van de lengte van de tijdrit (in een korte tijdrit wil je een positie waarin je een zo hoog mogelijk vermogen kunt trappen, in lange wedstrijden wil je een positie waarin je met relatief weinig kracht relatief veel vermogen levert (een efficiente positie zeg maar).
Redelijk ingewikkeld verhaal dus... Wat dat betreft kan sluit ik me aan bij Hans ea. De gemiddelde fietsenmaker heeft de ballen verstand van racefietsen (en al helemaal niet van tijdritfietsen). Gelukkig zijn er nog wel uitzonderingen.

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

10 Laatst bewerkt door Lieke (09-06-12 01:40:43)

Re: fietshouding

Oud topic maar wordt zo'n zooitje om voor ieder ding een nieuw topic te starten..

Fietshouding.. Eindelijk heb ik een foto waarop ik in m'n ligstuur lig en ook nog eens van de zijkant te zien ben.. Ik vraag me altijd af of mijn houding goed is. Ik lig lekker ontspannen op het ligstuur en kan het lang volhouden zonder rugpijn o.i.d. Eigenlijk geen reden om de houding te veranderen maar ben toch benieuwd of er nog verbeterpunten zijn.. Bijvoorbeeld dat m'n ellebogen beter onder m'n schouders kunnen, maar dan kom ik weer in de knel met m'n knieën..

11

Re: fietshouding

En nr 2..

12

Re: fietshouding

Ik zou zeggen niets meer aan doen Je tijdrithouding op een "koersfiets" is gewoon erg goed Het is vooral belangrijk dat je lekker op de fiets zit en dan heb je al veel gewonnen Met deze houding vang je ook eg weinig wind op omdat je zithoouding goed is
Hoek elleboog en schouder is prima

13

Re: fietshouding

Als je op een gewone racefiets zulke positie hebt en je zit comfortabel moet je er idd niks meer aan veranderen.

14

Re: fietshouding

Dit is de perfecte houding. Komt overeen met de mijne en ik heb een maandje geleden een meting bij Chris Brand gedaan.
Ik ben net terug van de triathlon Huizen en ik sta er elke keer weer versteld van hoe rechtop sommigen zitten met windkracht 5 a 6 vol tegen op de dijk. Maar ja, als ze zo lekker zitten dan zij dat zo. Maar het scheelt zeker een paar km per uur.

15

Re: fietshouding

Thanks voor jullie meningen, ik ga denk ik ook maar niets veranderen aangezien ik gewoon ontspannen kan fietsen nu..