1

Onderwerp: Trainen in aanloop naar wedstrijd

Hallo,

Ik train meestal tot 2 dagen voor de wedstrijd door. Rustige duurloopjes en fietstrainingen.

Echter, ik hoor wel eens dat je het beste een week voor de wedstrijd kunt stoppen met trainen.

Hoe doen jullie dit of hoe zien jullie dit?

Wat is wijsheid? Of is dat bij een ieder anders?

Ik heb bijv. vanmorgen nog 8 km rustige duur gedaan en heb zondag een wedstrijd. Nu stoppen of morgen nog eentje?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Gr.

Peter

If triathlon was easy they would have called it soccer!

2

Re: Trainen in aanloop naar wedstrijd

Ik kies voor een zgn. taperperiode. Ik neem bewust qua trainingsomvang gas terug (tot zo'n 50%), maar voer wel de intensiteit van de training iets op. Dus ik stop zeker niet met trainen. Gemiddeld start ik daar een dag of 5-6 van te voren mee en hoe ik de taperperiode verder invul is afhankelijk van allerlei variabelen, zoals type, duur en lengte van de wedstrijd etc..

Let wel, dit doe ik voor een voor mij belangrijke wedstrijd, waarop dan de prestatie voorop staat. Bij  opeenvolgende wedstrijden, blijf ik gewoon vol doortrainen, waarbij ik de wedstrijd vervolgens ook als een soort training beschouw in het kader van een belangrijkere wedstrijd op een ander moment.

Ik ben ook wel benieuwd hoe andere forumleden hier tegen aankijken!

3

Re: Trainen in aanloop naar wedstrijd

Voor onbelangrijke wedstrijden die geen doel opzich zijn train ik door.

Voor belangrijke wedstrijden inderdaad minder omvang, nog wel intensiteit.
Neem 2 dagen voor de wedstrijd vaak volledige rustdag.
De dag ervoor dan een korte training (30min) waarbij ik een aantal keer het wedstrijdtempo aantik en tussendoor rustig doe.

Als ik dat niet doe heb ik wel eens erg slappe benen heb ik het idee.

4

Re: Trainen in aanloop naar wedstrijd

Ik doe juist geen hele intensieve trainingen meer de laatste week. Ook geen erg lange trainingen. Verder blijf ik geregeld nog wat doen op extra lage intensiteit met een paar korte blokjes rond wedstrijdintensiteit. Voor hele en halve triathlons kunnen die blokjes ook wat langer zijn omdat wedstrijdtempo voor dit soort lange wedstrijden helemaal niet intensief is. Laatste 2 dagen doe ik bijna niks meer. Misschien nog even 15 minuten per dag heel rustig lopen of zwemmen. Van meer dan 3 dagen bijna niks doen word ik heel slap, dus dat doe ik kort voor een wedstrijd nooit.