1 Laatst bewerkt door wouterhh (20-06-12 22:58:22)

Onderwerp: Constante prestaties door het jaar heen trainen

Beste Lezers,

Sinds 2 jaar verknocht aan hardlopen en na een enkelblessure gaan fietsen en eveneens aan verknocht geraakt.
Kitesurf en surf geregeld en vroeger veel gezwommen dus dat train ik minimaal/ niet (misschien niet slim)...1 km is ong 20-25 min

Nu wil ik het hele jaar door veel wedstrijden lopen (puur voor het heerlijke gevoel v an wedstrijddruk) en vanaf 8 juli mijn eerste 1/4 triath. Hierna wil ik 99 % zeker vaker triaths doen, alleen hoe vaak is dat verstandig/te regelen enz?

Nou vroeg ik me af hoeveel trainen jullie op de verschillende onderdelen en wat werkt voor julie het best om constant te presteren. En wat zouden julie veranderen om tot snellere tijden te komen?

Ik train nu:

1 x per 1 of 2 week interval training lopen 10 x 3-400 m ( vervangt in die week 1 andere loop training)

minimaal 2 x per week 10-15 km lopen ( gem. 12-13/u)

2 x per week 40-80 fietsen (afhankelijk van beschikbare tijd en zin big_smile) gem 31-32/u ( op de 80 iets lager). De 40 tochtjes worden 1/2 van de keren een koppeltraining met 6-8 km run.

Met het fietsen ben ik sinds een maandje begonnen met in de tochtjes stukkjes van 4-5 minuten met zon 40 per uur te fietsen en dan weer bijkomen met 30..


En dan tevens mijn vraag: van wanneer tot wanneer is het triathlon seizoen eig?

Ben benieuwd naar julie inzichten..

Groet Triath fanaat in wordin  cool  smile

2

Re: Constante prestaties door het jaar heen trainen

Seizoen begint in April tot eind september ongeveer er zijn enkele uitzonderingen hier en daar maar... En een heel jaar top zijn dat lukt zelfs de meeste profs niet  wink Als je als recreant al eens een paar leuke uitslagen kunt halen elk jaar mag je al heel tevreden zijn.

3

Re: Constante prestaties door het jaar heen trainen

@ Wouter:

Op zich lijkt mij dit al een aardige start voor opbouw van een triathlon. Ik zie dat je verschillende  trainingsvormen toepast, wat in de basis een prima uitgangspunt is. Hier kun je  eindeloos in variëren, naar gelang de punten die je wilt verbeteren. Ik zou wel tijd inruimen voor het zwemmen. Met een goede zwemconditie, start je ook frisser op de fiets, wat ook die prestatie ten goede komt.

Globaal mijn trainingsweek:

2x 1- 1.15 uur zwemmen, rond 7 km per week
3-4x lopen (al dan niet op loopband, bricktraining etc..), totaal zo'n 50 km per week
3-4x fietsen (woonwerk, tacx, bricktraining), afstand varieert sterk, gemiddeld wel zo'n 5-6 uur per week

In totaal dus ongeveer 12 uur per week.

Afhankelijk van de fase in het seizoen, leg ik op verschillende onderdelen of verschillende trainingsvormen de nadruk en wat mij op dat moment ook het beste uitkomt sociaal-maatschappelijk gezien... smile

Speur ook het internet maar eens af, trainingsschema's zijn ruim aanwezig!

Misschien is dit een antwoord op je vraag?

4

Re: Constante prestaties door het jaar heen trainen

Een tip die ik ooit kreeg en (bijna) altijd toepas is "lopen na het fietsen" ongeacht de afstand die je gefietst hebt. Altijd lopen. Hoe sneller je spieren daar aan gewend zijn hoe beter.

Ik loop nu na het fietsen net zo snel (langzaam  hmm )als tijdens alleen lopen.

Om je zwemmen te verbeteren moet je ook gaan intervallen in een 25 of 50 meter bad. Aansluiten bij een club is dan het handigste.

Lopen : ook intervallen op de baan. Als je alleen maar 3 of 4 honderdjes doet lijkt me dat niet heel nuttig. Kleine piramides in een 10 of 15 km loop werken ook goed. Op de baan zeker ook 15x200 lopen met dribbelpauze tussen de 200. maar ook 6x1000 en 3x2000 De baanregel voor de doorsnee atleet is meestal rond de 4, 5 of 6 km actief.

Fietsen is het lastigste om te trainen. Staan niet veel "schema's" op internet. het handigste is wanneer je lange vlakke stukken hebt zodat je in verschillende harstlagzone's kunt gaan trainen.

Belangrijkste tip eigenlijk : sluit je aan bij een club en de tips en schema's vliegen je om de oren  yikes

Succes

5

Re: Constante prestaties door het jaar heen trainen

Dank voor de reacties!

Petitmas; 1 ding wat ik zeker ga doen, is altijd gaan lopen na het fietsen. Ik vind het SUPER fijn om te rennen na het fietsen, en ga dit dan ook maar na elke fietstocht doen.

Het lopen op een baan is voor mij niet weggelegd, want ben nog een eenzame sporter big_smile. Vind het btw ook heerlijk om gewoon met muziek en mezelf te trainen. Is het lopen op een baan eigenlijk fijner? Ik hoorde ooit dat er iets van demping in zat?

Wat bedoel je met piramides bij intervallen? ( opzich kan ik er wel wat uithalen hoor maar ok:D). 1 x400 ,1 x 600 , 1x 800 , 1x 1200 etc ??

Ynsnits: Het fietsen en lopen liggen we redelijk op 1 lijn, het zwemmen daarentegen  big_smile  big_smile