1

Onderwerp: Ademhaling verbeteren met warm weer

Goedemorgen,

Zonet zou ik even mijn gebruikelijke rondje van 6,5km lopen, maar het verliep niet denderend. Normaal loop ik deze afstand makkelijk uit. Ik had veel moeite om genoeg zuurstof binnen te krijgen. Samen met een niet al te goed ontbijt en nog wat fietskilometers in de benen van gisteren, maakte het tot een bittere tocht.

Ontbijt valt wel te fixen, beter kunnen lopen na de vorige dag te hebben gefietst zie ik ook wel goed komen. Gister was namelijk ook de eerste keer dat ik fietste.

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik beter loop in warme(re) omstandigheden? Is dit puur veel doen of hebben jullie handigheidjes?

2

Re: Ademhaling verbeteren met warm weer

Je zal het misschien niet graag horen maar ... rustiger lopen.

Je lichaam laten wennen aan de warmte, en dan kan je misschien wat meer tempo gaan lopen.

En natuurlijk genoeg drinken.  Met een tekort aan vocht presteer je ook minder.

3

Re: Ademhaling verbeteren met warm weer

Zelf drink ik een paar keer, ook bij korte duurlopen. Ik weet niet hoelang je over de 6,5 km doet, maar daarvan afhangend om misschien zo'n drinkhouder aan te schaffen, of zoals genoeg mensen doen; een flesje water ergens tussen het gras (waar ie niet opvalt) neerzetten of gewoon flesje water neerzetten voor je huis en daar rondes in de buurt maken (doe ik ook wel 's, maar is toch vreselijk saai om steeds hetzelfde rondje te lopen).

Succes met trainen! En bij t warm weer gewoon ook wat rustiger lopen, dat doet elke loper, van topmarathonloper tot beginner!

4

Re: Ademhaling verbeteren met warm weer

Ontbijt hoeft niet veel uit te maken, maar drinken is wel belangrijk.
er zijn inderdaad van die makkelijke banden om om te doen, maar je hebt ook van die bidonnen die je in de hand kan houden daar ben ik heel erg fan van, die kan je makkelijk in de hand houden. te krijgen bij de hardloopwinkels.

5

Re: Ademhaling verbeteren met warm weer

Als je niet tegen de warmte kunt is er niet veel aan te doen volgens mij. Gisteren halve marathon gelopen en het was een lijdensweg en heb normaal gezien genoeg trainingsomvang voor dit makkelijk uit te lopen. Had drinken genoeg bij en had lang genoeg ervoor gegeten en evengoed kwam het terug in mijn mond.

6

Re: Ademhaling verbeteren met warm weer

Ik denk het niet aan trainen of voorbereiding ligt maar aan t lichaam. Ik loop altijd beter dan mn loopmaatje maar hoe kouder t wordt hoe beter ik loop. Gisteren samen de 10k gedaan en hij ging redelijk -ondanks de warmte- en ik liet t leven. De een kan er gewoon beter tegen dan de ander denk ik. Zomers meer zwemmen en in de winter flink lopen. Als je loopt sowieso veel drinken, je transpireert meer dan je denkt.

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

7

Re: Ademhaling verbeteren met warm weer

Drinken gaat natuurlijk bij een paar kilometer lopen niets helpen.

Wat wel kan helpen is om vanaf begin van het voorjaar regelmatig op het warmst van de dag te gaan lopen. Misschien nog met een klein beetje teveel kleren aan.
Trainen op de Tacx zonder ventilator, of zwemmen in warm water helpt ook om je aan te passen als het buiten nog koud is. Dan krijg je veel minder een klap als het ineens 30 graden is.

8

Re: Ademhaling verbeteren met warm weer

Gewoon zo veel mogelijk doen... En goed drinken erbij.