26

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Ik liep te lang, ik schaatste te ver. Volgens de standaard theorie word je daar langzaam van en moet je eerst veel op snelheid trainen.

Als je mijn betoog onsympathiek vindt raad ik je aan nog een keer te lezen. Het enige wat ik daar zeg is dat de kwetsbaarheid van veel 40+ athleten veel groter is dan de kwetsbaarheid van gezonde jongeren. En dat in de triathlonsport meer mensen ervaring hebben met oudere athleten dan met jongeren. Lijkt me niet onsymphatiek.

27

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Ik doe het dan waarschijnlijk ook verkeerd. Heb voor deze zomer al een toertocht gepland (WK 120 km), ren om de dag 10 km (een uurtje dus), en ik doe dit allemaal niet op volle intensiviteit, terwijl ik (juist ik= 15 jaar) daarom wel zou moeten doen, right?
Want in mijn omgeving, doen de meeste van mijn leeftijd geen sport  wink , maar als ze iets met bv lopen doen dan is het inderdaad 5 km en dan is een duurloop max 50 min, terwijl ik dat wil gaan opbouwen tot 2 uur...
Is it wrong what I'm doing?

Bedankt!

28

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Naar mijn mening is dat niet per se verkeerd.

Mijn idee van sport: Kies een sport die bij je past, geniet ervan en doe het zoveel je wilt. Zorg dat je niet geblesseerd raakt, en blijf in de sport hangen voor een paar jaar en dan ga je waarschijnlijk flink verbeteren.

29

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Triathlon vereniging Almere heeft de grootste jeugd afdeling van Nederland.
De jeugd tot 18 jaar traint daar 1 keer p/w fietstraining van 1 uur looptraining van 1 uur en 2 keer p/w zwemtraining van 1 uur.
Meestal doen ze dan in het weekend nog een duurrit op de fiets van 60-70 km

Hier zit jeugd bij wat op het podium stond bij het NK en de andere wedstrijden doen ze bij de top van de jeugd mee.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat ze bij een triathlon vereniging op een verantwoorde manier omgaan met met de belastbaarheid van de jeugd.

En met Astma kun je prima ook korte afstanden doen hoor, heb zelf astma en dat gaat gewoon prima, zolang je maar gewoon goed je medicatie gebruikt.

30

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

@Denisss
Wat betreft de astma; bij de korte afstanden, dus bv 5 km, met mijn medicatie, krijg ik toch last als ik boven de 12 km p uur wil gaan rennen, terwijl als ik (bij wijze van spreken) 22 km lang met 10 km p uur kan ''draven'' dan gaat het wel goed. Dat is wat ik bedoel te zeggen/vertellen. Anyway bedankt voor de reactie (ook Thijs bedankt).

31

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Als je wat langer/beter opwarmt heb je dan nog last van je astma op de 5km? En btw ventoline staat niet (meer) op de dopingslijst maar bij controle moet je het wel vermelden dat je het gebruikt.

32

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Yep, helaas wel. Het lang opwarmen helpt echter wel een beetje, maar genoeg niet, het zit zich gewoon in de snelheid, die bij een 5 km natuurlijk veel hoger ligt dan bij een Iron Man (niet te verglijken, uiteraard).

33

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Als je snel start of met een hoge hf loopt trap je altijd wel op je adem,je moet jezelf niet met profs vergelijken die daar specifiek op trainen en niks anders moeten doen. Doe eerst eens een paar jaar wat kleine wedstrijdjes mee dat je wat ervaring hebt in wat je wel en niet kan er zijn genoeg athleten met (inspannings) astma die wel snel kunnen starten en explosief zijn dus daar hoef je je geen zorgen in te maken. Je lichaam moet ook nog wennen aan die inspanningen.

34

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Sorry voor de iets wat late reactie. Ik zal inderdaad ook wat meer op de snelheid gaan trainen, niet té veel, omdat ik er ook plezier in moet blijven hebben (en in de korte, snelle wedstrijden/trainingen heb ik dat niet). Klopt het dat ik deze snelheid prima kan trainen dmv (bij het looponderdeel) intervaltraining? Bv 30 sec sprint -- 60 sec (1 min) joggen -- etc etc. Goed idee?

2de vraag; ik heb al flink zitten googlen naar triathlon(&zwem)verenigingen en heb er ook een paar gevonden in Zuid - Limburg. Heeft iemand een aanbeveling van een bepaalde triathlonvereniging in het mooie Zuiden (Ervaring met 'n bepaalde vereniging, vrienden van n bepaalde vereniging etc)?

Groet,
Jsport

35

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

@jsport; Ik kwam nog een aardig stukje tegen over deelname aan loopwedstrijden door jeugdige lopers. Wellicht heb je hier ook nog wat houvast aan voor zover je dit nog niet in de adviezen hebt kunnen vinden.

http://www.dutchrunners.nl/Hardlopen-si … edstrijden