1

Onderwerp: Periodisering

Hallo forum leden,

Kan iemand mij misschien wat advies geven omtrent het begrip periodisering?? Ik heb begrepen dat het belangrijk is om je voorbereidingen in 'happen' in te delen. Ik ben niet heel ervaren en train nu gewoon rustig naar mijn eerste wedstrijd toe. Is het verstandig om gewoon ieder week ongeveer hetzelfde te trainen maar wel steeds met iets meer omvang en iets intensiever of is het absoluut nodig om rustweken/dagen in te bouwen??

2

Re: Periodisering

Bedoel je zoiets:

-vanaf nu tot eind februari basis leggen, 70 tot 80% van de trainingen bestaad uit rustige trainingen, de rest is inteval bij het lopen of een inteval op de tacx
-maart tot begin/halverweg mei intensiteit opbouwen, duurtrainingen worden langzaam verminderd naar 50%, steeds specifiekere trainingen (vanaf eind maart schaatstrainingen vervangen door combitraining)
-de laatste (4 tot 6 weken) weken voor de wedstrijden specifieke trainingen, snelheid opbouwen, wissels optimaliseren e.d. trainingsuren iets minderen zodat ik fit aan het wedstrijdseizoen kan beginnen.

en deze periodes bestaan steeds uit blokken van 4 weken, daarin bouw je 3 weken op en dan 1 week rustig aan.. ben me erin aan het verdiepen dus ik ben geen expert ofzo.. dus ben ook benieuwd naar ideeen hierover van anderen..

3

Re: Periodisering

Ok willem dat klinkt als een logische indeling.
Die blokken van 4 weken is dat niet kort steeds? Ik heb gelezen dat 6 weken in feite iets beter werkt omdat de opbouw binnen de periode dan wat rustiger kan of klopt dit niet?
Kun jij toevallig van een blok van 4 weken een voorbeeld schema geven?? Lijkt me interessant om te zien hoe de omvang/intensiteit opgebouwd wordt!

4

Re: Periodisering

weet iemand ook wat meer van een periodiseringsmodel van krachttraining? heb deze week een lezing gehad over krachttraining en hardlopen, en naar wat ik erover heb begrepen is dat ook hier een periodesering toepasbaar is... en niet alleen een beetje wat ik zelf een beetje doe...
ben benieuwd,

groeten stef

5

Re: Periodisering

Hi Stef,

Ik heb een stukje uit een triathlonboek gescant, succes ermee!

Periodisering van krachttraining
Zoals ik reeds eerder beschreven heb heeft het lichaam een periode van 6 weken nodig om aan een bepaalde belasting te wennen. Dit principe geldt uiteraard ook' voor krachttraining in het veld en in het fitness-centrum. Ook in de krachttraining zien we daarom een continue variatie ontstaan.

In de oefeningen die in bijlage 2 staan kunnen we zien dat we in het fitness-centrum werken met periodes van 6 weken waarbij intensiteit en type oefeningen variëren We werken met een kracht macro-cyclus van ongeveet november tot aan het triath-lonseizoen.

We beginnen de krachttrainingscyclus in november na de actieve rustmaand. Qm aan het fenomeen krachttraining te wennen beginnen we met 6 weken algemene krachttraining. Hierin hoeven niet direct specifieke oefeningen te zitten.

Vervolgens krijgen we 3 periodes tot aan het d uathlo n/tri a th Ion seizoen. Eerst is er een accent op het zwemmen (extensieve interval) gevolgd door een accent op fietsen/lopen (extensief). Tijdens deze tweede periode worden de z wemoefeningen volgens de intensieve interval methode gedaan.

Tot slot krijgen we een fase waarin alle oefeningen intensief gedaan worden. De nadruk blijft op het fietsen/lopen liggen. De oefeningen worden tot op dit moment tweemaal per week gedaan. Na deze laatste periode schakelen we terug naar l maal per week.

Afhankelijk van her type week in ons trainingsschema varieert ook de vorm van krachttraining (extensief of intensief).

De specifieke krachttraining in het veld begint per onderdeel verschillend. Voor het zwemmen ligt deze periode ongeveet een tot twee maanden na het begin van de zwemtrainïng. Er ligt dan een petiode van 6 weken het accent op KUH. Ook dit kan langzaam opgebouwd worden. De afstand van het KUH-gedeelte per training neemt langzaam toe.

Belangrijk hierbij is dat het KUH-gedeelte van de training aangepast wordt aan de intensiteit van trainen in deze periode. Zijn we bezig met vooral extensieve interval-training dan zal dit in de KUH-training ook tot uiting komen. Zo kunnen we KUH-training op extensieve, normale en intensieve manier doen.

Behalve in de 6 weken KUH-periode zal ook in de rest van het trainingsjaar de KUH-training regelmatig terug blijven komen.

De KUH-training bij het lopen begint ongeveer na een maand looptraining. Oük deze periode duurt weer 6 weken. We kunnen hierbij 2 trainingen per week een KUH-karakter geven.

Het KUH-blok ligt bij het lopen vrij vroeg omdat we dan in maart/ aptil In staat zijn Om een aantal snelle wedstrijden te lopen en een hoog loop-niveau hebben voor de Run-Bike-Runs.

Het KUH-gedeelte van het fietsen begint half maan tot eind maart dus ook ongeveer een maand na aanvang van de ttaining. De kracht die we in het krachtcentrum opge­bouwd hebben kan nu vertaald worden naar fietskracht. Dit moment valt samen met bet moment dat we van twee naar een krachttraining teruggaan (krachtcentrum).

Ook bij her fietsen kunnen we 2 trainingseenheden en een KUH-karakrer meegeven. Voor de top-triathleet die professioneel met triathlon bezig is, kan overwogen wor­den om in maart/april een fiets-stage te organiseren. De plaats waar dit gebeurt moet een mild klimaat hebben en bij voorkeur heuvelachtig zijn zodat accentmatig het KUH getraind kan worden. Dit gebeurt dan al tijdens de extensieve duurritten.

Als we willen pieken op een N.K. Run-Bike-Run zullen we dit verhaal een periode van 6 weken naar voren moeten schuiven wat vanwege de slechte weersomstandig­heden in ons land niet altijd mogelijk is.

Als de 6 weken perioden om zijn kunnen we de opgebouwde kracht omzetten naar wedstrijd snelheid door intcrvaltraining op het vlakke. Als de piekweds t rijden begin­nen kunnen we profiteren van een bewuste opbouw vanuit de winter.
Het is echter verstandig als de 6 weken krachtperiodes achter de rug zijn toch af en toe een trainingseenheid KUH in het schema op te nemen om de hoeveelheid kracht die opgebouwd is bij te houden.

6

Re: Periodisering

hoi
ik train ook via periodisering. mijn trainer deelt het zo in (voor de 1/4 triathlon):
in de aanloop naar het seizoen toe: 3 weken opbouw, gemiddeld zo'n 12 uur trainen per week, vooral veel duurwerk. daarna 1 week herstel, met z'n 10 uur trainen, maar daarbij worden de tempo's 1 tandje teruggedraaid in snelhied. daarna 2 weken specifieke opbouw met zo'n 15-18 uur trainen. hierin worden de duur en koppeltrainingen langer en gaan de snelheden omhoog. en ook de intervallen zijn langer. daarna 1 rustweek met zo'n 7 uur training, maar dan moet alles heel relaxed en makkelijk aanvoelen.
in het wedstrjidseizoen, gebruiken we de wedstrijden als duurtraining en wordt dit aangevuld met veel snelheidstrainingen, hersteltrainingen en trainingen waarin de puntjes op de i worden gezet. als er even geen wedstrijd is gepland, volgen uiteraard ook wel duurtrainingen.
na het seizoen mag ik twee weken helemaal zelf weten wat ik doe. ik train alleen als ik zin heb en ook alleen hoe lang als ik wil. en meestal ga im even lekker op vakantie.
daarna begint het weer met opbouwen en zo maar door.......
zie het zo: in de aanloop naar de wedstrijden en in het wedstrijdseizoen train je ( je zorgt voor een doel en een gericht plan om dit doel te bereiken), na het seizoen ga je even lekker sporten (je doet waar je zin in hebt en wat goed voelt) om daarna weer lekker te gaan trainen...
groet
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

7

Re: Periodisering

Ik ben heel benieuwd naar je doelen Wilma, met je zeer omvangrijke trainingsinvulling(voor een beginnend (?) triatlete).

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

8 Laatst bewerkt door HJ (07-05-07 12:01:49)

Re: Periodisering

Zoek eens op Vechoshansky (of verchoshansky...), hij heeft een model gemaakt wat goed toepasbaar is bij krachttraining binnen duursporten.
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

9

Re: Periodisering

hoi Jacob
Jacob schreef:
Ik ben heel benieuwd naar je doelen Wilma, met je zeer omvangrijke trainingsinvulling(voor een beginnend (?) triatlete).

mijn doel is om heeeeeeel erg goed te gaan worden. ik ben nu de uurtjes per week aan het afbouwen (ook mede omdat ik 2 examens heb deze periode en veel moet oefenen), maar over 1 week eerste wedstrijd dus vanaf nu lekker relaxen.
mn trainer heeft mijn schema echt heel erg goed opgesteld en meerdere triathleten en coaches vinden het schema prima.
maar wat zou ik volgens jou anders moeten doen?

groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

10 Laatst bewerkt door Jacob (11-05-07 15:25:24)

Re: Periodisering

Ik heb (vooralsnog) geen enkele mening over wat je wel of niet goed zou doen. Dan zou ik meer inzicht moeten hebben in je trainingsinvulling en dat heb ik niet. Gewoon een gezonde interesse naar iemand die naar eigen zeggen nog maar kort in de sport is, en nu al een dergelijke trainingsomvang heeft. Ik gun iedereen zijn topprestaties, en ben me bewust van het feit dat zwemmers in de regel een behoorlijk belastingsniveau aankunnen qua uren. Ik wens je als mede-groninger niets dan succes bij je wedstrijden en hoop gewoon dat je niet in de valkuil trapt waarin velen zijn gevallen (overtrainig).

Met doelstelling bedoelde ik overigens iets anders dan "heel goed  worden". Want dat willen we allemaal. Korte termijn doelstellingen, bij voorkeur smart-geformuleerd wink , welke wedstrijden en wat voor tijden schiet je op?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

11

Re: Periodisering

he Jacob
ik heb gelukkig genoeg mensen om me heen die me zullen temperen voor overtraining, daar ben ik zeker van.
ik kan idd heel veel uren training aan, zonder daar iets van te merken. bijv afgelopen zondag: eerst naar Veendam geifetst, rustig tempo (28 km/h) daar een loop over 10 km gedaan, en daarna teruggefietst met al tempo 30 km/h. dit samen met mijn trainer, dus dat kwam helemaal goed. we doen op de baan regemlatig testjes en van mijn trainer moet ik een logboek bijhouden, afgelopen week bijv, wijzigde hij een training op basis van wat gegevens uit mn logboek.
op korte termijn heb ik staan: de RBR op 20 mei in Groningen. hierin wil ik vooral de wissels heel goed laten verlopen, en genieten, aangezien het mn 1e wedstrijd is en de week erna triathlon in Heerenveen. hierin vooral de bedoeling om het lopen binnen de 50 min af te ronden. Speedman in Groningen is het ultieme doel dit jaar. tijden gok ik nog niet op ,want ik heb geen idee wat ik kan verwachten.....
doe jij nog wat op korte termijn????? bedankt trouwens voor je reactie.
meestal ziet de week er als volgt uit: maandag lopen, 1 1/2 uur, iets van tempo's op tijd of op afstand. dinsdag fietstraining. 2 a 3 uur met tempo's in het middenblok. woensdag looptraining 2 uur en dan ook verschillende afstanden in verschillende tempo's lopen, donderdag 1 1/2 uur zwemmen. vrijdag looptraining van 1 1/2 uur, zaterdag koppel: meestal fietsen - lopen totaal zo'n 3 a 3 1/2 uur. en zondag is vaak ook koppel zwemmen - fietsen. totaal ook 3 a 3 1/2 uur. en in de week plan ik daarbij nog 1 a 2 zwemtrainingen van ongeveer 45 min. maar dat is ook afhankelijk van in welke week ik zit en hoe vaak ik reeds gezwommen heb en wanneer ik moet werken.....
groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........