176

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

@Maca944

Ben inderdaad op zoek geweest naar de Nutrisportproducten. Nutrisport richt zich vooral op de krachtsportmarkt en heeft daarnaast een aantal "bijproducten"waaronder gels en sportdrank. Het wordt in Spanje aan de man gebracht en je kan het ook via internet bestellen. Ik ben echter afgehaakt bij het zien van de verzendkosten naar Nederland. Deze staan niet in verhouding tot het bestelbedrag.
Kan dus geen mening over deze producten geven, ik neem powerbar mee dat verteer ik het beste.

177

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Zo barca gangers,

het is stil op het topic......

Nog een kleine drie weken te gaan.......

178

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Stilte voor de storm... wink

Nog ff de vorm onderhouden, voorlopig gaat alles nog volgens planning (afkloppen!).
Heb er nog steeds zin in, ook al weet ik niet wat ik straks mag verwachten. Nog een weekje echt trainen voor het taperen
begint. Afgelopen weekend nog in Spijkenisse het wedstrijdgevoel weer opgedaan (zie onder het subforum "voorspel je
prestatie").

En nee, geen doelstellingen qua tijd. Daar brand ik me bij mijn eerste hele zeker niet aan. Je weet toch niet wat je onderweg
tegen gaat komen.

179

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ook hier gaat alles redelijk volgens planning. Net terug van ruim 150km fietsen, wandelen inclusief naar kantoor fietsen vandaag 180km weggetrapt. Donderdag 37km gelopen en zaterdag een stukje in zee gezwommen. Ik heb er erg veel zin in en ben erg benieuwd.

180

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Het woord "taperen" is sinds de OS ng niet zo populair geweest.
Ik hoorde/las dat het een heeeel secuur werkje is.

Mijn vraag is dan ook : hoe weet je wat je wel en niet moet doen want het is voor iedereen anders ? Er wordt over gesproken als je "gewoon even gaat taperen" maar er is geen "instructie" voor en toch is iedereen aan "het taperen"

Ik leer graag bij  lol

181

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

petitmas schreef:

Mijn vraag is dan ook : hoe weet je wat je wel en niet moet doen want het is voor iedereen anders ? Er wordt over gesproken als je "gewoon even gaat taperen" maar er is geen "instructie" voor en toch is iedereen aan "het taperen"

Ben ik ook benieuwd naar wat je nog wel doet en hoe  smile

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

182

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik wil zondag 30 september fris en uitgerust aan de start staan, dus ik doe gewoon niet zoveel de laatste week. Dat betekent geen duurwerk maar enigszins intensieve korte trainingen die ik van mijn gevoel laat afhangen. Dus een keertje een klein uurtje hardlopen met wat sprintjes en een keertje naar kantoor fietsen en voor het gevoel nog een beetje zwemmen.

183

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Maca944 schreef:

Ik wil zondag 30 september fris en uitgerust aan de start staan, dus ik doe gewoon niet zoveel de laatste week. Dat betekent geen duurwerk maar enigszins intensieve korte trainingen die ik van mijn gevoel laat afhangen. Dus een keertje een klein uurtje hardlopen met wat sprintjes en een keertje naar kantoor fietsen en voor het gevoel nog een beetje zwemmen.

Dat lijkt verdacht veel op mijn activiteiten deze week...

184

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Vanzella schreef:
Maca944 schreef:

Ik wil zondag 30 september fris en uitgerust aan de start staan, dus ik doe gewoon niet zoveel de laatste week. Dat betekent geen duurwerk maar enigszins intensieve korte trainingen die ik van mijn gevoel laat afhangen. Dus een keertje een klein uurtje hardlopen met wat sprintjes en een keertje naar kantoor fietsen en voor het gevoel nog een beetje zwemmen.

Dat lijkt verdacht veel op mijn activiteiten deze week...

Laat even weten of het heeft geholpen in Wales, dan kan ik mijn laatste week eventueel nog aanpassen.  wink

185

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Rose69 schreef:
petitmas schreef:

Mijn vraag is dan ook : hoe weet je wat je wel en niet moet doen want het is voor iedereen anders ? Er wordt over gesproken als je "gewoon even gaat taperen" maar er is geen "instructie" voor en toch is iedereen aan "het taperen"

Ben ik ook benieuwd naar wat je nog wel doet en hoe  smile

Taperen is idd een nogal "populair" woord. Wat ik al heb begrepen van mijn trainer/begeleider/sportarts is dat het taperen voor iedereen anders is, qua duur en omvang en intensiteit. Sommigen hebben baat bij een langere periode, sommigen niet.
Ik weet dat mijn taperperiode over ongeveer een week begint, gebaseerd op mijn bijgehouden trianingslogboeken en de tussentijdse testen.  Ben ook benieuwd hoe die periode er precies uit gaat zien.

Ik laat me gewoon verrassen. Net zoals straks op 30-9  wink .

186

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Rose69 schreef:
petitmas schreef:

Mijn vraag is dan ook : hoe weet je wat je wel en niet moet doen want het is voor iedereen anders ? Er wordt over gesproken als je "gewoon even gaat taperen" maar er is geen "instructie" voor en toch is iedereen aan "het taperen"

Ben ik ook benieuwd naar wat je nog wel doet en hoe  smile

Taperen is idd een nogal "populair" woord. Wat ik al heb begrepen van mijn trainer/begeleider/sportarts is dat het taperen voor iedereen anders is, qua duur en omvang en intensiteit. Sommigen hebben baat bij een langere periode, sommigen niet.
Ik weet dat mijn taperperiode over ongeveer een week begint, gebaseerd op mijn bijgehouden trianingslogboeken en de tussentijdse testen.  Ben ook benieuwd hoe die periode er precies uit gaat zien.

Ik laat me gewoon verrassen. Net zoals straks op 30-9  wink .

187

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Het is helemaal waar dat de taperperiode voor iedereen anders is.

Mijn laatste omvangstraining is volgende week donderdag. Ik heb aan tien dagen genoeg.
Ik blijf actief maar de omvang van de trainingen neemt sterk af en ik probeer elke nacht een extra uurtje slaap te pakken. Bezoek de masseur nog een keertje en richt me verder op het in orde brengen van mijn wedstrijdkleding en materialen. Alles inpakken en dan.... de lucht in!

@ misschien ten overvloede maar ik heb nog navraag gedaan naar het meenemen van CO2 patronen in het vliegtuig en dit is niet toegestaan. Een vriendje van me ging met een fietsploeg naar Frankrijk en iedereen moest de patronen inleveren. hmm

Keep me posted

188

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

peet schreef:

Het is helemaal waar dat de taperperiode voor iedereen anders is.

Mijn laatste omvangstraining is volgende week donderdag. Ik heb aan tien dagen genoeg.
Ik blijf actief maar de omvang van de trainingen neemt sterk af en ik probeer elke nacht een extra uurtje slaap te pakken. Bezoek de masseur nog een keertje en richt me verder op het in orde brengen van mijn wedstrijdkleding en materialen. Alles inpakken en dan.... de lucht in!

@ misschien ten overvloede maar ik heb nog navraag gedaan naar het meenemen van CO2 patronen in het vliegtuig en dit is niet toegestaan. Een vriendje van me ging met een fietsploeg naar Frankrijk en iedereen moest de patronen inleveren. hmm

Keep me posted

Goede tip van die CO2 patronen, die had ik gewoon in mijn bagage gelaten. Ik neem aan dat je die zonder problemen ter plekke kan kopen? En weggooien voor je terugreis...

189

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

@Maca,

ik heb begrepen dat er ook een soort van triathlon markt is, het zou mij verbazen als ze daar niet te koop zijn.

Hopelijk schaffen we ze voor niets aan  cool

190

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik zou die gaspatronen gewoon in de tas laten zitten. Kans dat ze die vinden is erg klein, en ze ploffen echt niet.

191

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik taper vrij weinig, zeker voor een hele. En ik ga ook niet ineens sprintjes lopen doen in de laatste twee weken. Ik probeer gewoon in de laatste paar weken vooral nog specifiek tempo erin te houden, en een goed tempogevoel te krijgen rond de wedstrijdsnelheid. Dus voor een hele zijn dat langere blokken in wedstrijdtempo, en dat is dus vrij langzaam.

Verder volg ik mijn gevoel. Als ik moe of stijf ben doe ik uiteraard minder, en als ik merk dat ik een lange warming up nodig heb om van slappe ongecoördineerde benen af te komen doe ik meer. Verlies van scherp gevoel is namelijk een teken van teveel rust.

Een andere regel is dat je na 3 dagen bijna niks doen je aerobe capaciteit achteruit gaat. En dat wil je niet voor triathlon. Ik doe dus hooguit de laatste 2 dagen bijna niks meer, enkel nog korte dingen om coördinatie niet te verliezen.

192

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Grappig alle reacties op taperen. Ik ga bijna concluderen dat het "gewoon" een modewoord is. Klinkt best stoer op je werk dat je zegt (wanneer ze vragen hoe de trainingen gaan) "ik ben aan het taperen"  tongue

Ik zeg nog steeds dat ik met de laatste 10 dagen bezig ben en lekker aan het afbouwen. Komt dus op precies hetzelfde neer voor "ons niveau" atleet. Ik denk dat het bijvoorbeeld bij Kromowidjojo net iets nauwer luistert :-)

Mijn opmerking was bedoeld om te zien of er "echte" taperinstructies bestaan, maar het is gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken in de laatste weken. Als je weet waar je piek ligt van je trainingen, qua omvang vooral, dan weet je ook dat je 5 dagen voor een, bijvoorbeeld, ironman geen 160 meer moet fietsen met 10 lopen.

Ik ga dus niet taperen, maar ik bouw gewoon lekker tzt mijn schema af  lol

Succes in Barcelona allemaal

193

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Taper komt voor een 100 meter zwemmen zeker nauwer dan voor een ironman.

Het interessante aan triathlon is dat die 160 km op de fiets 'not done' is tijdens de laatste week. Terwijl het in het wielrennen heel normaal zou zijn om dat nog te doen. Er zou geen wielrenner op het idee komen om de laatste twee weken voor een belangrijke klassieker vrijwel niets meer uit te voeren. Die blijven dus gewoon een goede omvang maken. En die rijden vaak in de laatste week voor hun belangrijkste wedstrijd nog 1 of 2 wedstrijden om scherp te worden.

194

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Dag deelnemers,

De starttijden van de categorien zijn bekend. Mijn start is om 08.36 de overige starttijden zijn te vinden op de site.

http://www.challenge-barcelona.es/index … mp;ct=2125


SUCCES MET TAPEREN lol

195

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

thijs schreef:

Taper komt voor een 100 meter zwemmen zeker nauwer dan voor een ironman.

Het interessante aan triathlon is dat die 160 km op de fiets 'not done' is tijdens de laatste week. Terwijl het in het wielrennen heel normaal zou zijn om dat nog te doen. Er zou geen wielrenner op het idee komen om de laatste twee weken voor een belangrijke klassieker vrijwel niets meer uit te voeren. Die blijven dus gewoon een goede omvang maken. En die rijden vaak in de laatste week voor hun belangrijkste wedstrijd nog 1 of 2 wedstrijden om scherp te worden.

Dat is inderdaad interessant dat er zoveel afwijkingen en verschillen zijn. Daar zie je niet altijd de logische verklaring of onderbouwing in. Maar dat is ook met materiaal en het gebruik er van.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

196

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

thijs schreef:

Taper komt voor een 100 meter zwemmen zeker nauwer dan voor een ironman.

Het interessante aan triathlon is dat die 160 km op de fiets 'not done' is tijdens de laatste week. Terwijl het in het wielrennen heel normaal zou zijn om dat nog te doen. Er zou geen wielrenner op het idee komen om de laatste twee weken voor een belangrijke klassieker vrijwel niets meer uit te voeren. Die blijven dus gewoon een goede omvang maken. En die rijden vaak in de laatste week voor hun belangrijkste wedstrijd nog 1 of 2 wedstrijden om scherp te worden.

Taperen is niet hetzelfde als vrijwiel niets uitvoeren. Taperen is ook niet hetzelfde als je volume afbouwen. Zie bijv. http://www.markallenonline.com/maoArticles.aspx?AID=6

Wielrenners nemen wel degelijk gas terug om te pieken. Bijv weekje intensief trainen, weekje herstel, en dan je meerdaagse koers fietsen. Als jij enkele dagen voor je koers nog even 160km gaat wegtrappen, dan heb je die koers niet als A race in je agenda gezet.

197

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

He Bleek, hoe vaak wordt Luik Bastenaken Luik gewonnen door iemand die niet Amstel Gold Race en/of Waalse pijl reed de week ervoor? Haast nooit.
Hetzelfde geldt voor Parijs Roubaix en de Vlaamse koersen, of het WK en de Vuelta.

En dat heb ik ook van de elite amateur wielrenners mee gekregen. Die zorgen in de laatste twee weken voor de belangrijkste wedstrijden dat ze wedstrijdritme houden. Ik heb nog nooit gehoord dat een wielrenner extreem weinig omvang doet kort voor een belangrijke wedstrijd.
Dat wil niet zeggen dat ze niet pieken. Integendeel.

Ik herken dat verhaal van Mark Allen wel. Als ik rust neem ben ik de eerste paar dagen goed, dan een dag of tien waardeloos en dan weer beter. Ik taper dan ook twee dagen of twee weken. 4-10 dagen taper is voor mij compleet waardeloos.

198 Laatst bewerkt door Dimitri (16-09-12 23:37:14)

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Dat vind ik een kromme vergelijking Thijs. De kans dat een renner sowieso een grote klassieker wint in zijn carrière is vrij klein. Dat is enkel weggelegd voor de absolute toppers en die moeten dan soms nog ook een portie geluk hebben. Geen enkele topper kan het ook niet veroorloven om niet het ganse klassieke voorjaar te rijden enkel en alleen om 1 koers te winnen. Daar worden ze teveel voor betaald. De waarheid ligt volgens mij meer tussen jouw en Bleek zijn uitleg.

Wat renners normaliter wel doen, is gewoon hun trainingsschema gewoon anders indelen. Daar waar ze bijvoorbeeld anders 2x intensief zouden trainen, wordt dat vervangen door wedstrijden rijden. (ruw voorbeeld) Op de andere dagen doen ze dan maar recuptrainingen. En een recuptraining houdt meer in dan een uurtje de beentjes losfietsen. Uiteindelijk zal een prof naar trainingsduur vaak toch minder trainen dan voor het wedstrijdseizoen begint. Lijkt me ook logisch. Het taperen is eigenlijk iets waar ik tot voor kort nog nooit van gehoord heb. Het lijkt me ook niet erg logisch. Je verliest gewoon veel te rap de echte piekconditie door 1 a 2 weken je trainingsarbeid echt te minderen.

199

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Dimitri,

dat is precies mijn punt. Wielrenners gaan juist extra veel specifieke training doen tijdens de laatste weken voor ze willen pieken waarbij de wedstrijdafstand en intensiteit benaderd wordt. En natuurlijk zit daartussen dan meer recuperatie want anders herstel je niet genoeg om dat aan te kunnen. Ik heb nergens gezegd dat ze niet toewerken naar een piekprestatie.

Triathleten gaan vaak een week of twee drie korter trainen, en veelal ook nog op intensiteiten die niet in de buurt komen van de wedstrijdintensiteit. Zoals erg langzaam of juist sprintjes/korte versnellingen.

200

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Week van te voren kan een wedstrijd nog, jazeker. Dat zie je idd bij de profwielrenners, maar dan pakken ze wel meer rust.

Het kan ook te dicht op elkaar zitten, zie Londen 2012 --> de wegwedstrijd en de TT voor vrouwen. Marianne Vos was nog niet hersteld van haar inspanning bij de wegwedstrijd en daarom ging haar TT niet goed.