1

Onderwerp: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

Mijn hart/long gestel is sterker dan mijn skeletje en pezen. Ben een paar maanden geleden te snel opgeschaald met rennen,  hmm , wat zorgde voor pijn bij mijn hielen (mogelijk mijn achillespees). Heb direct rust genomen en ben naar een fysiotherapeut geweest. Ik heb mooie doorgezakte knikvoetjes, maar wel goede nieuwe passen schoenen. Hij heeft het gefilmd en kwam tot de conclusie (die de analist in de renschoenenwinkel ook trok op basis van videobeelden) dat ik wonderwel recht blijk te lopen op de aangekochte schoenen. Volgens hem een wondertje, gezien mijn blotenvoetenstand, maar dit gaf wel hoop.  cool

Hij heeft mij een schema gegeven om heel rustig op te schalen, doe daar nu een variant op: Doe 3 nu keer per week uitgebreide warming up met 3x 2 minuten rustig lopen. Daarna voluit (+/- 15 km p/u) 3 minuten. Vervolgens uitgebreide cooling down met langdurig rekken.  Volgende week zelfde programma maar met 4 minuten voluit en dan 1 minuut per week erbij etc. Schaal overigens pas op als ik dus 3 keer zonder pijn heb getraind.

Omdat ik erg bezorgd ben dat ik te snel wil opschalen en mijn voetjes toch wel een zwakke plek zijn, ben ik nu heel erg gefocust op het voelen op pijntjes of ongewone steekjes. Ik heb het gevoel dat dit mijn objectieve beoordelingsvermogen beïnvloedt. Als ik er op focus voel ik wel wat, maar voel je niet altijd wat? Moet je niet wat voelen, als je lichaam zich aanpast aan verhoogde belasting?

Enfin mijn vraag is: Is er iets als normale en acceptabele 'pijn' zoals spierpijn die zich richt op botten/pezen, wanneer je de belasting laat toenemen? Zo ja, is deze pijn te onderscheiden van 'gevaarlijke' pijn, die een blessure aankondigt?

Dank alvast voor jullie observatie, tips en ideeën  big_smile

2

Re: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

Swann schreef:

Hij heeft mij een schema gegeven om heel rustig op te schalen, doe daar nu een variant op: Doe 3 nu keer per week uitgebreide warming up met 3x 2 minuten rustig lopen. Daarna voluit (+/- 15 km p/u) 3 minuten. Vervolgens uitgebreide cooling down met langdurig rekken.  Volgende week zelfde programma maar met 4 minuten voluit en dan 1 minuut per week erbij etc. Schaal overigens pas op als ik dus 3 keer zonder pijn heb getraind.

Ik raad aan dat schema van de fysio echt te volgen en niet jouw variant. En als dat schema van de fysio enigszins lijkt op dit zou ik als de sodemietert een nieuwe fysio zoeken.

Swann schreef:

Als ik er op focus voel ik wel wat, maar voel je niet altijd wat? Moet je niet wat voelen, als je lichaam zich aanpast aan verhoogde belasting?

je voelt als het goed is vermoeidheid, maar geen pijn. Misschien wat spierstijfheid maar zeker geen spierpijn.


Swann schreef:

Enfin mijn vraag is: Is er iets als normale en acceptabele 'pijn' zoals spierpijn die zich richt op botten/pezen, wanneer je de belasting laat toenemen? Zo ja, is deze pijn te onderscheiden van 'gevaarlijke' pijn, die een blessure aankondigt?

deze pijn bestaat niet.

3

Re: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

@Thijs. Helder antwoord. Dank. Nog aanvullend even wat opmerkingen en een vraag.

1. Het schema dat ik heb geeft mij  o.a. geen inzicht in hoe hard je moet lopen. Het schaalt harder op dan wat ik doe in duur, maar dus wellicht in een lagere snelheid. Met 3 x 2 minuten rustig lopen bedoel ik wel hardlopen, maar rond 8/9 km per uur. Daartussen 1 minuut wandelen. Ik ga de laatste set in de pas die ik aan zou nemen wanneer ik 5km voluit zou moeten lopen.  Neem aan dat je daar op aanslaat. Don't blame the fysio - idd wellicht eigenwijs - maar vraag me dus af hoe hard ik kan/mag opschalen qua snelheid (in relatie tot tijd). Wat is daar wijsheid? Ik voel me het prettigst bij deze pas. Ik blijf daarbij voldoende ver weg van mijn anaërobe drempel of moet ik in mijn snelheid juist rond aërobe drempel blijven zitten en meer richten op langere tijd rennen?   

2. Voel idd geen spierpijn.

3. Helder.

4

Re: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

Achillespees klachten komen vrijwel altijd van twee dingen, te snel lopen of te veel in de heuvels lopen (bestaat in Nederland vrijwel niet  wink  ). Je moet sowieso niet beginnen met 5km wedstrijdtempo, en al helemaal niet als je zojuist achillespeesklachten hebt gehad.

8-9 km/u is goed. Lopen en wandelen afwisselen is ook goed. Mijn tip is altijd om de tijd waar je naar op wilt bouwen in ieder geval alvast te wandelen. Dus als je nu op wilt bouwen naar 3 keer per week een half uur lopen dan zou je die nu al kunnen wandelen. 15 minuten wandelen voor die loop intervallen van je zou in jouw geval dan genoeg zijn. En dat is gelijk een hele goede warming up voor je pezen. Daar spreek ik even uit ervaring  wink

En bouw die snelheid vooral heel langzaam op. De meeste blessures komen van te snel lopen.

5

Re: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

@Thijs

THX! Begrijp dat er niets anders opzit dan tempo aanpassen. C'est la vie (en discipline smile), maar ga ik doen.  cool

6

Re: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

Een paar maand geleden te snel op geschaald..... Loop je nog steeds op dezelfde schoenen, zo ja, heb je een indicatie hoeveel km die schoenen al meegaan?

Als ik last krijg van mijn hiel+achilles aanhechting is het voor mij het teken om een nieuw paar schoenen uit de kast te trekken. bij anti pronatie schoenen was dat de laatste jaren al met <600km, met huidige neutrale schoenen rond de 1000km (ja, ik ben niet echt fan van al die stabiliteitsspul in schoenen, ik ga er zwaarder van lopen) En ook ik ben een zwaar overproneerder (Bij SMC Papendal gefilmd op blote voeten, en zakte extreem door dat). Tegenwoordig dus neutrale schoenen en met licht corrigerende zooltjes (die eigenlijk op zijn...)

Voor de rest sluit ik me bij mijn voorgangers aan: rustig opbouwen, en goede pijn bestaat niet in pezen en botstructuren.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

@Scighera

Dank voor je reactie.

Het advies van Thijs opgevolgd en dit gaat tot nu toe prima.  cool
Mijn schoenen zijn relatief nieuw (aangeschaft net voor mijn eerste post over dit onderwerp). Ben veel langzamer gaan lopen: 9 km per uur, 3 x per week en ben opgeschaald vanaf 1,5 km per week. Loop inmiddels 3 x per week 4,5 KM zonder klachten, maar dus wel in een laag tempo. Neem geen risico meer. Ben voornemens om vanaf volgende week (dan ga ik over op 5 km) 1 dag in de week de afstand op 5 te houden en in de training het tempo zo nu en dan op te schroeven. Over een week of 3 ook weer over te gaan op 1 x per week interval met hogere snelheden.

Ik wil wel op een gegeven moment over naar een duurzaam schema van 3 x per week. Misschien heb jij hier tips voor of ideeën over? Afstanden, tempo etc. De afgelopen maanden ook veel met zwemmen bezig. Dus hier gaat ook energie inzitten.

8

Re: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

Swann schreef:

Loop inmiddels 3 x per week 4,5 KM zonder klachten, maar dus wel in een laag tempo.

Goed zo.



Swann schreef:

Ben voornemens om vanaf volgende week (dan ga ik over op 5 km) 1 dag in de week de afstand op 5 te houden en in de training het tempo zo nu en dan op te schroeven. Over een week of 3 ook weer over te gaan op 1 x per week interval met hogere snelheden.

Ik wil wel op een gegeven moment over naar een duurzaam schema van 3 x per week. Misschien heb jij hier tips voor of ideeën over? Afstanden, tempo etc. De afgelopen maanden ook veel met zwemmen bezig. Dus hier gaat ook energie inzitten.

Hoeveel tijd heb je voor die 3 trainingen?

Sowieso kun je beter eerst kijken hoe snel je wordt zonder harde intervallen. Bijvoorbeeld, loop iedere training die goed gaat met een snellere tweede helft, en eventueel als het echt goed gaat een harde laatste kilometer. Extensieve intervals zijn naar mijn mening wel heel erg goed. Bijvoorbeeld 10 x 500, net iets sneller dan duurloop tempo en met korte pauze (30 seconden of minder). Looptraining die als je je goed voelt met negative split afwerkt kun je ook doen terwijl je je afstanden langzaam opbouwd. Als je om wat voor reden dan ook iets vermoeid bent verhoog je namelijk je tempo niet en heb je ook geen overbelasting. Extensieve intervallen kun je ook het best zo lopen dat je aan het eind nog in staat bent om de laatste 2 herhalingen zonder forceren nog wat te versnellen.

9

Re: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal

thijs schreef:

Hoeveel tijd heb je voor die 3 trainingen?

Daarin ben ik redelijk flexibel. Als het moet 1,5 tot 2 uur smile

Over de extensieve intervallen, naast de monitoring op 'het kunnen versnellen' kan ik daar ook wat met monitoring hartslag doen?