1 Laatst bewerkt door Rose69 (01-11-12 11:57:52)

Onderwerp: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Ik neem hem bij deze op in de lijst. Vorige week heb ik me opgegeven voor de IM70.3 in Haugesund, Noorwegen. Wordt tevens een kleine vakantie daar en ik werk er nu al serieus naar toe. Niet gedacht na het eerste jaar zo fanatiek en ambitieus door te pakken. Op mijn blog probeer ik wekelijks mijn weg er naar toe te beschrijven. Hoe ik mijn trainingen inricht en hoe het staat met mijn ontwikkelingen.

Met het boek Triathlete's Training Bible (Joe Friel) ben ik ook zelf mijn eigen trainingen aan het leren opzetten en inpassen.

Zijn er nog meer mensen hier die mee doen? Ik zag al ene Arnout Boer bij de mannen op de lijst staat van AG M40-44. Ik zit bij de dames in 40-44 :-)

Ik heb het uitgekozen omdat het fietsparcours vlak is wat mij het beste ligt, de kans op kwalificatie voor Vegas groter lijkt gezien de resultaten van vorig jaar bij de vrouwen, maar ook omdat Noorwegen sowieso al op vakantiewens stond, dus leuk voor partner. Het zwemmen in het meer is en wel benieuwd ben naar die Fjorden  lol

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

2

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Rose,

In een ander topiconderwerp lees ik dat je niet te hoge verwachtingen moet hebben betreffende plaatsing voor Vegas.

Ik denk dat je er vol voor moet gaan al is het je eerste halve. Haal het beste uit jezelf.

You Go Girl!

3

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

peet schreef:

Rose,

In een ander topiconderwerp lees ik dat je niet te hoge verwachtingen moet hebben betreffende plaatsing voor Vegas.

Ik denk dat je er vol voor moet gaan al is het je eerste halve. Haal het beste uit jezelf.

You Go Girl!

Dank je Peet, dat lijkt me ook om er voor te gaan en als het niet lukt dan moet je je verlies nemen en blij zijn met wat je deed in je vermogen :-) Inmiddels ben ik enorm fanatiek en serieus in voorbereidingen en trainingen. Veel meer dan gedacht ... wat een doel wel niet met je doet en een boek *haha*. En als Vegas lukt zou fantastisch zijn maar ja nummer 1 van Age Group in Haugesund is nog steeds het doel.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

4

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Rose,

Ik las dat je Gayle Galleta USA tot nu toe als concurrente zie.

Weet niet of je zelf al gegoogeld had maar ze heeft deel genomen aan de Mooseman 70.3 in 2012

Eindtijd 5.45.33   
zwemmen 32.49
Fietsen 3.06.00
lopen 2.01.19
resttijd is transition

Ben je al zover dat je voor jezelf een richttijd hebt?

5

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Op de site van Haugesund vind ik vooralsnog niets over het aantal slots voor Vegas. Ik ga er wel vanuit dat je je daar kan kwalificeren. In 2012 was de snelste 40-44 vrouw Anne Vollstad in 5:45:33. De sneltste pro vrouw deed het in 4:16:09. Als ik naar de splits kijk van de winnende AG 40-44 dan ben ik niet direct onder de indruk. Gegeven het feit dat het een vlak fietsparcours is lijkt het me niet onmogelijk om je hier te kwalificeren voor Vegas. De winnende man in AG 40-44 deed het in 4:18:26 overigens.

6

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Peet, leuk dat je mee rekent.

Ik zit aan 5u07m te denken :-)

Ja Gayle Galletta zie ik als mijn grote concurrente, de Noorse dames nog niet gegoogled. En zag inderdaad dat ze de Mooseman in 5u45 had gedaan, dat ze een uitstekende zwemster is en al langer aan triathlons deelneemt. Mooseman had wel een heuvelig parcours. Haugesund vlak en zal wind een groot ding zijn denk ik. Verder heeft ze in 2009 al eens mee gedaan aan de WK in Florida IM70.3 waar ze toch een hele mooie tijd neerzette. Als ik het zo globaal bekijk heeft ze de laatste jaren niet veel gedaan. Haar man is van Noorse afkomst en dus wellicht ook een reden er heen te gaan en ook weer te kwalificeren vermoed ik. Ik lijk wel Sherlock Holmes heh  lol  Doe mijn huiswerk goed in het kader van 'know your opponent'  tongue Dat is ook om mezelf te stimuleren denk ik.

Ik loop al te rekenen en zet hier alvast iets neer wat ik op dit moment denkt te kunnen en waar ik naar toe wil voor Haugesund:

HUIDIG
Zwemmen: 1,9 in 42minuten (gemidd 2,71)
T1: 2m30s
Fietsen: 90km in 3u (gemidd 30)
T2: 2m30s
Lopen: 21,1km in 1u55m (gemidd 11,01)

TOTAAL: 5u42m

DOEL en GEWENST en STREVEN
zwemmen: 1,9 in 37 min (gemidd 3,08)
T1: 2m30s
Fietsen: 90km in 2u40m (gemidd 33,75)
T2: 2m30s
Lopen: 21,1km in 1u45m (gemidd 12,06)

TOTAAL: 5u07m

Uiteraard zijn er genoeg factoren die dit onderuit kunnen halen maar als ik kijk naar mijn ontwikkeling en prestaties van afgelopen jaar, wat ik in huis heb gehad met fietsen (ben bekend met lange afstand tijdrijden, in 2011 33 gemiddeld over 120km), mijn loop progressie en mijn nu actieve zwemtrainingen dan denk ik dat ik even boven de 5 uur kan realiseren.

Ik weet niet wat Gayle gaat doen aan trainingen, maar ze loopt voor als ze volle bak zou gaan trainen om zich te kwalificeren voor Vegas. Ze heeft meer jaren ervaring. Doet ze dat niet heb ik wellicht kans. Bij deze niet onderzocht wat alle Noorse dames in huis hebben!

Maar Gayle is al mijn motivator om alles in mijn eigen vermogen te realiseren met of zonder Vegas. Doel is goed getraind en voorbereid Haugesund te realiseren. Overigens is Vegas voor mij een financieel probleem. Je moet direct beslissen het slot te nemen. Dan zou ik van te voren al moeten weten of ik dat kan doen. Maar dat is voor later zorg.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

7

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Maca944 schreef:

Op de site van Haugesund vind ik vooralsnog niets over het aantal slots voor Vegas.

30 slots op 1.000 kandidaten. Staat op de site bij registratie (geen link) en ik heb er nog om gevraagd via mail. Ook geldt het slot voor 2013, ik had 2014 mooier gevonden. Maar is niet anders.

Het is best realistisch gebaseerd op 2011 resultaten. Denk dat Gayle ook die motivatie heeft.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

8

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Ok, mooi. Ik zie dat je al net zo'n neuroot bent als ik met je voorbereiding, blij te zien dat ik niet de enige ben.

Mooie streeftijden. Scherp maar haalbaar (is althans mijn inschatting).

9

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Rose,

nog maar ff verder gegoogld,

Van de Noorse Dames weinig gevonden
Hilde Myrvold heeft vorig jaar meegedaan in Hagesund en had als eindtijd 6.21.08
Lisa Gresseth heeft op de kwart een tijd van 2.52.34
Gro Viberg-Dahl marathontijd van 3.50.51
Astrid Gronningen marathontijd van 3.22.35

Dus qua triathlon resultaten weinig te vinden

succes

10

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Leuke voorpret, mij valt vooral de snelle looptijd op na 2km zwemmen en 90km fietsen op een winderig parcours.

11

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

ik snap 1 ding niet

Je schrijft je huidige tijden op van een 1/2 maar je hebt nog nooit een 1/2 gedaan.
Dan zijn deze tijden een gok net zo als de steef tijden die je wilt halen.

Als je zwemmen je zwakste onderdeel is en je hebt nog niet in een wedstrijd de 1,9 gezwommen dan snap ik niet hoe je aan bv die 42 min komt.

Begrijp me niet verkeerd hoor ik vind het een mooi streven.

12 Laatst bewerkt door Rose69 (01-11-12 18:48:54)

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Denniss, we gaan het meemaken. Als ik over een paar maanden weet hoe ik op de onderdelen presteer zal ik een tussentijdse huidige tijd aangeven. Kunnen we meteen zien of er progressie is. Mocht het niet haalbaar blijken ook niets verloren toch ;-)

Ik reken zwembad 50m bad 2km ongeveer als een flexibele open water 1,9km met wetsuit. Ik zwem momenteel 42min op 2km.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

13

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

peet schreef:

Rose,

In een ander topiconderwerp lees ik dat je niet te hoge verwachtingen moet hebben betreffende plaatsing voor Vegas.

Ik denk dat je er vol voor moet gaan al is het je eerste halve. Haal het beste uit jezelf.

You Go Girl!

Dat was ik. Ik zou het jammer vinden als iemand, die zo leuk ambitieus is, misschien niet presteerd zoals ze verwacht. Dan is de lol (er bij de meesten) af en hou je wellicht een nare nasmaak over aan wat een leuke eerste halve moet worden. Misschien doe je het dan nooit meer. Een eerste halve, vind ik, moet je doen om een tijd neer te zetten, dan kun je een tweede keer voor een tijd gaan.
Twee keer een kwart is geen hele en een eindtijd is van zoveel factoren afhankelijk. Vorm van de dag, wind, hitte, voeding, lekke band, etc. En een hele is niet twee keer een halve (hoewel dat toevallig in mijn geval qua tijd wel was...)

Uiteraard 'moet' je er wel vol voor gaan! Ik sta daar, in verwachtingen scheppen voor mezelf, anders in dan anderen. En een ieder moet het verder lekker doem zoals hij of zij denkt dat het goed is!

Veel succes met je voorbereidingen!!

14 Laatst bewerkt door Rose69 (04-11-12 10:19:02)

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Dank je Jip, ik begrijp wel wat je zegt en dat is ook zo dat je altijd baalt als de tijden niet zijn zoals verwacht. En het is makkelijker om niets te verwachten, maar nu ik voor het eerst voor een halve ga en alles lees over trainen ben ik momenteel serieuzer dan ooit. En gebruik nu mijn verwachte eindtijd om naar toe te werekn. Zie mijn blog waar ik dat net onderbouw. Maar in mijn achterhoofd houd ik rekening mee met eventuele tegenslag of teleurstelling. Maar dat ik wel trots ben omdat ik er voor ben gegaan en deed wat ik kon in mijn vermogen. Wat dat betreft is Noorwegen ook een vakantie. :-)

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

15

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

In 1 van de (vele....) triathlonboeken die ik las in de voorbereiding voor mijn Ironman stond dat het handig was om drie doelstellingen te hebben:
- een ambitieuze (als alles meezit)
- een realistische
- een acceptabele ( in mijn geval was dat: finishen!)

Misschien een goede tip? (Overigens is het niet handig om een kwalificatie als doelstelling te hebben, las ik weer ergens anders, omdat dat vooral afhankelijk is van anderen - als de top agegrouper zich verveelt en daar op vakantie is en besluit mee te doen, kan je nog nog zo'n goede race doen, maar drijg je met een teleurstelling achter te blijven.... Jammer van zo'n dag.... ). 

Veel plezier!

triathlon is 3x leuker!

16

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Hans dank voor je aanvullingen. Ik zou zelfs nog een punt toevoegen in je rijtje:

4) Opgeven is een optie!

Half scheel kijkend, strompelend een finish over is niet mijn ding ... leven is meer dan winnen of overwinnen. Verlies nemen is soms knapper dan tot bloedens toe ergens een streep proberen te halen.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

17

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Mooi, die drie doelstellingen. Ik denk dat iedereen deze impliciet in zijn/haar hoofd heeft zitten, maar ze bewust definiëren en hier tussen kunnen schakelen tijdens de wedstrijd lijkt me ook een aanrader.

@Rose, ik kan me geen situatie indenken waarbij ik in Barcelona zou hebben opgegeven. Bij een volgende triathlon zal dat makkelijker zijn, maar Barcelona zou ik hoe dan ook finishen. Desnoods hinkelend of kruipend. Ik denk dat jouw instelling iets gezonder is overigens...

18

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

@Rose Ik heb me inderdaad beperkt tot die eerste 3, in Frankfurt opgeven was voor mij geen optie. Zat zelfs niet in mijn hoofd.

@Macca: Inderdaad, het gaat om het schakelen onderweg. Halverwege de marathon ging ik een "beetje" dood, en ging actief van 1 naar 2, om te voorkomen dat ik in 3 of Rose haar 4 terecht zou komen.....

triathlon is 3x leuker!

19

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Opgeven was tijdens mijn eerste halve en hele ook geen optie :-)

20

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Bij deze tussentijdse update op mijn voorbereiding voor Ironman 70.3 in Haugesund.

Zie mijn blog met mijn laatste duurtest op zwemmen 38m op 1.9km (27/12/12) / duurtest op lopen 1u50m18s (3/1/13) Hiermee gaat het met tijden goed richting mijn streeftijden. Voor fietsen hoop ik later in de maand een goed pijlmoment te vinden.

http://rosevdh69.blogspot.nl/2013/01/tu … -2013.html

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

21

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Beste Rose,

mooie progressie!

Ik hoop dat je je realiseert dat het lopen bij een 70.3 een stuk langzamer gaat dan bij een losse HM. Om je een beeld te geven: een losse HM loop ik rond de 1:45, mijn snelste HM bij een 70.3 was 1:58. Zoals je ziet ben ik niet zo snel.... Bij zwemmen is er niet veel verschil, maximaal snel fietsen bekoop je bij het lopen. Dus ook daar moet je denk ik een klein beetje afhalen, dat weet ik niet, ik heb nooit tijdritten of snelheidstests op de fiets gedaan. Ik heb zelf vooral gezorgd voor extra duur op de fiets (120-150km) zodat die 90 kort voelde.

Misschien heb je er wat aan. Succes!

triathlon is 3x leuker!

22

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

HansH schreef:

Beste Rose,

mooie progressie!

Ik hoop dat je je realiseert dat het lopen bij een 70.3 een stuk langzamer gaat dan bij een losse HM. Om je een beeld te geven: een losse HM loop ik rond de 1:45, mijn snelste HM bij een 70.3 was 1:58. Zoals je ziet ben ik niet zo snel.... Bij zwemmen is er niet veel verschil, maximaal snel fietsen bekoop je bij het lopen. Dus ook daar moet je denk ik een klein beetje afhalen, dat weet ik niet, ik heb nooit tijdritten of snelheidstests op de fiets gedaan. Ik heb zelf vooral gezorgd voor extra duur op de fiets (120-150km) zodat die 90 kort voelde.

Misschien heb je er wat aan. Succes!

Dank voor je toevoeging. Ik ben me bewust dat de looptijden niet los en bij tri niet dezelfde zijn en zelfs 70%, zoals iemand me al meldde, minder is. Wel heb ik ook gelezen dat inderdaad je op het fietsonderdeel vooral niet max moet gaan. Mijn streefgemiddelde zal dan ook binnen de D2 zone gerealiseerd worden. Daar zal ik zeker nog heel veel voor moeten doen en vooral kms maken. Maar fietsen is mijn meest bekendste onderdeel en tijdritten zijn me bekend. Ik zal net als jij ook de duur van fietsen langer maken.

Daarom hoop ik voor het lopen met de 21,1km tijdens de 32 van Kampen op 23 maart weer als een mooi meetpunt te nemen. Als ik dan al 12,1 km/pu en dus jou 1u45m kan lopen dan hoop ik dan in peak periode nog wat op te trekken in de trainingen met interval trainingen.

Ik zal jullie weer wat laten zien van de progressie hopelijk in februari op onderdelen zwemmen en fietsen en rond eind maart op het lopen.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

23

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Rose haar testjes hebben resultaat opgebracht zag ik  wink 5u:30:37 en 6e in haar reeks. Proficiat alvast.

24

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Dit was mijn hoogtepunt van het jaar waar ik met heel veel verschillende emoties naar toegewerkt en naar uitgekeken heb. Alles heeft uiteindelijk uitgepakt met de laatste realistische trainingsvoorbereidingen.

Mijn blog volgt uiteraard. Maar in het kort: organisatie is geweldig en gaaf, beginnend al als je in de ochtend met mellow vredelievende muziek over het parc ferme je laatste spullen klaarzet en je klaarmaakt voor het zwemmen. Echt super om zo in de stemming te komen. Dan alle lieve Noren die je constant aanmoedigen met 'HEIA HEIA HEIA' (uitspraak hei-jah), dan mijn hoofdsponsor van liefde en geluk, Natasja van der Haven-Verheul die ik overal heb mogen zien op de onderdelen en dan de aanmoedigingen en interesses en meeleven via social media. Heel gaaf.

Dan met lopen, niet mijn ding, maar 4 x langs de finish waar met veel entertainment en massa's mensen je wordt aangemoedigd en onthaalt, we will rock you muziek erbij en dan in de laatste kilometers is het zo mooi om naar die finish te gaan. Blij dat je het gehaald hebt, fijn dat er geen pech was of lichamelijk ongemak. Het was mooi! Nu aan de hersteldrank met een bepaald alcoholpercentage ;-)

Verder nog een paar Nederlanders gesproken waaronder Stijn Rensen en Robert de Haan. Helaas Bjorn niet gezien, maar tijdens het lopen ben ik wel door een Nederlander aangemoedigd. Heel leuk, alleen ik had behoorlijke tunnelvisie. Ook een paar leuke triatletes gesproken uit Noorwegen als 1-benige, 1-armige en dove triatleten gezien. Gaaf wat er allemaal meedoet! Helaas de dames van Hellas niet gezien.

Zwemmen ging naar verrassing in zeer goede tijd: 33m25s, Fietsen heb ik me weer verrast ondanks de beklimmingen die me niet lagen maar ik kon pushen en buffelen op het vlakke en in de afdalingen, de tijd van 2u48m had ik niet op gerekend. Het lopen: 2u02m58s, was gelukkig schade beperkend gebleven ... daar ligt in de toekomst nog de grootste uitdaging.

Mijn finish: http://youtu.be/BSgGVSoK9eg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1044016_10200860966578956_375480270_n.jpg

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

25

Re: Ironman 70.3 Haugesund 7 juli 2013

Hulde!