26 Laatst bewerkt door Dorter (02-11-12 00:00:15)

Re: Beginnen met Barefoot running

@Petitmas; dit zijn WEL toppers en GEEN haklanders.
@Ynsnits; vroege zwaaifase?? Nog effe. Dit is in praktisch alle gevallen (bij Mutai geef ik je het voordeel van de twijfel) direct voor de voetplaatsing. Deze heren en dame gaan niet "klassiek" op hun hak landen.

Maar ik ben de beroerdste niet. Hier Mutai in Slomo. Als dit haklanding is vreet ik mijn ouwe Saucony Triumphs op (doe er toch niks meer mee  tongue ) : http://www.youtube.com/watch?v=IXwpQpZUTBc

Hier Brownlee voor de liefhebbers: http://www.youtube.com/watch?v=thlHl2XQ59E > dit is gewoon voorvoet masterclass

Javier Gomez: http://www.youtube.com/watch?v=whuZvj4JrN4 6:38 > meer middenvoet dan voorvoet

27

Re: Beginnen met Barefoot running

Hahaha, Bleek! We hadden blijkbaar dezelfde gedachte.

Deze van Moses Mosop is ook verschrikkelijk mooi: http://www.youtube.com/watch?v=mTMgIVii … re=related

Als we het toch over looptoppers hebben.

28

Re: Beginnen met Barefoot running

Dorter schreef:

Hahaha, Bleek! We hadden blijkbaar dezelfde gedachte.

Deze van Moses Mosop is ook verschrikkelijk mooi: http://www.youtube.com/watch?v=mTMgIVii … re=related

Als we het toch over looptoppers hebben.

Mooi filmpje inderdaad. Die van brownlee kon ik niet vinden tongue

29

Re: Beginnen met Barefoot running

Chrissie is midvoet geloof ik. Zij is geloof ik ook echt de enige ironman midvoet atlete. Brownlee is zeker midvoet, lijkt zelfs op voorvoet landing.

Voor de rest moet je wel goed kijken met wat voor voorbeelden je komt.

Craig Alexander landt super duidelijk met de tenen naar boven in dit filmpje. Maar als je een wel heel slome video wilt zien om dat te bestuderen kun je ook even hier kijken.
http://www.slowtwitch.com/Products/Runn … _2405.html

Eerste plaatje, kan niet missen. Ik zie er tussen de andere vijftien ook niet een met enkel contact op de tenen tijdens de landingsfase. Alle foto's tijdens de landingsfase zijn op hak. Zes stuks.

het onderzoek waar ik na refereert is deze http://europepmc.org/abstract/MED/17685 … 4iNR5aoK.2

Mijn getallen klopten inderdaad niet. Het percentage voorvoet lopers in deze studie was slechts 1.4% ipv 2%

30

Re: Beginnen met Barefoot running

Ik zie ook meer haklanders dan welke andere lander dan ook...maar wil je een goed beeld krijgen, dan zul je naast een goede cameraopstelling met mogelijkheid om beeld voor beeld af te kunnen afspelen, ook een krachtenplatform nodig hebben, die de grondreactiekracht weergeeft bij initial contact. Dan weet je het pas zeker. Deze filmpjes voldoen niet aan die criteria. neutral

31

Re: Beginnen met Barefoot running

Triatleethans schreef:

Kijk maar eens op de baan naar middenafstandslopers en let eens op hoe ze voeten neer zetten
Google maar eens Haile Gebreselassie een loper met een perfecte techniek zelf heb ik genoegen gehad om deze man regelmatig live te mogen bewonderen tijdens de baantrainingen een genot om te zien
Deze lopers landen eerst op de buitenkant van de voorvoet en wikkelen dan af naar binnen en de hak komt niet op de grond
Trek je schoenen maar eens uit en loop maar eens hard op blote voeten dan loop je automatisch goed Verder is het belangrijk dat je rechtop loopt maak jezelf groot De landingfase van de voet moet in een lijn met de heuphoek in een rechte lijn beneden

Er ontbrak iets in mijn bericht. Dit geldt voor de langere afstanden. Midden afstand en sprint is een ander verhaal.

Hoe sneller je loopt hoe meer je voor op de voet komt. Bij de mannen zie je dus met name op snelheden ruim onder 3 minuten per kilometer (even accentueren: RUIM onder 3 minuten per kilometer) midvoetlanding geregeld optreden. Ga je dezelfde slomo beelden analyseren bij vrouwen zie je er al veel minder. Bekijk de olympische triathlon voor vrouwen maar eens goed. Vol op de hak, bijna allemaal.

Wat langzame lopers doen om de midden of voorvoet te komen is landen met de tenen naar beneden gericht. Dat doen geen van deze lopers op deze filmpjes die hier getoond werden.

32

Re: Beginnen met Barefoot running

Dorter schreef:

Of tellen bij jou alleen de Ironman-atleten omdat jouw persoonlijke voorkeur bij de lange afstanden ligt? Want die indruk kreeg ik eerlijk gezegd al een beetje toen je bij een discussie over trapfrequentie wist te melden dat de toptriathleten lage rpm's trapten. Nou kan ik me vergissen, maar bij de Olympische Spelen heb ik er maar bar weinig 70rpm zien trappen. En die durf ik wel als toptriathleten te classificeren.

Laat mij maar eens zien waar ik dit schreef. Vast niet in een draadje waarin ik niet duidelijk gemaakt heb waarom in itu niemand 70 rpm rijdt.

33

Re: Beginnen met Barefoot running

Lieke schreef:

Is er niet ook verschil is tussen "met de hak als eerste de grond raken" en "met de hak landen"..?! Niet onderbouwd hoor.. Maar ik merk zelf regelmatig dat ik wel met mijn hak de grond raak maar mijn gewicht eigenlijk opvang (landing) met de midden-/voorvoet..

Ik heb je niet zien lopen dus ik heb geen idee of dit het geval is, maar wat heel erg meespeelt is dat het bot in je hak minder gevoelig is voor druk. Er is wel een doe het zelf test om dit aan te tonen. Je hebt er slechts een hamer voor nodig. Geef een ferme tik op je hak, zodat je een flinke stoot voelt maar geen pijn. Herhaal een tik met dezelfde kracht op je voorvoet.

34

Re: Beginnen met Barefoot running

thijs schreef:
Lieke schreef:

Is er niet ook verschil is tussen "met de hak als eerste de grond raken" en "met de hak landen"..?! Niet onderbouwd hoor.. Maar ik merk zelf regelmatig dat ik wel met mijn hak de grond raak maar mijn gewicht eigenlijk opvang (landing) met de midden-/voorvoet..

Ik heb je niet zien lopen dus ik heb geen idee of dit het geval is, maar wat heel erg meespeelt is dat het bot in je hak minder gevoelig is voor druk. Er is wel een doe het zelf test om dit aan te tonen. Je hebt er slechts een hamer voor nodig. Geef een ferme tik op je hak, zodat je een flinke stoot voelt maar geen pijn. Herhaal een tik met dezelfde kracht op je voorvoet.

Ah, wat Lieke bedoelt is een kwestie van definitie. Tijdens reguliere gangbeeldanalyse van een looppatroon wordt initial contact omschreven als datgene wat als eerste de grond raakt. In het geval van Lieke blijkbaar de hak. Dat zou ik de landing noemen. Vervolgens het gewicht opvangen is de tweede fase (van de acht) van de gangbeeldcyclus oftewel de loading respons.

35

Re: Beginnen met Barefoot running

thijs schreef:

Laat mij maar eens zien waar ik dit schreef. Vast niet in een draadje waarin ik niet duidelijk gemaakt heb waarom in itu niemand 70 rpm rijdt.

Zeker:

thijs schreef:

Het jammere aan de theorie is dat er zo weinig triathleten een grote wedstrijd winnen met hoge trapfrequenties.

thijs schreef:

Als je wel eens wat ironmans bekijkt zul je zien dat er genoeg grote (hele en halve) ironmans gewonnen worden met een trapfrequentie onder 75, maar vrijwel geen met boven 90. Je hoeft geen brett sutton fan te zijn om die conclusie te trekken.

En vooruit:

thijs schreef:

Echt hoge trapfrequentie kunnen rijden is wel handig om snel aan te kunnen zetten of hard te kunnen rijden op super hoge intensiteiten. Als je geen stayer triathlons doet is dit dus van geen enkel belang voor een triathleet.

Maar dit laatste zie ik als mening; niet als onderbouwde uitleg. Hoge intensiteiten zijn geen zeldzaamheid in 1/8, 1/4 en OD wedstrijden, ook non-stayer. En hetzelfde geldt in mijn bescheiden optiek ook voor het lopen. Ironman-atleten spelen naast snelheid ook met andere aspecten als efficiency wat de fiets- en loopwijze beinvloed vanwege de lange duur en afstand. Je kunt loopstijlen bij Ironman-wedstrijden niet domweg als referentiekader aanhouden voor triathlon in zijn algemeenheid.

36 Laatst bewerkt door Bleek (02-11-12 09:45:33)

Re: Beginnen met Barefoot running

thijs schreef:

Chrissie is midvoet geloof ik. Zij is geloof ik ook echt de enige ironman midvoet atlete. Brownlee is zeker midvoet, lijkt zelfs op voorvoet landing.

Voor de rest moet je wel goed kijken met wat voor voorbeelden je komt.

De mannen 2011 Kona is onduidelijk, maar ook Alexander landt imo op de buitenkant van zijn voet en niet op de hak.

Craig Alexander landt super duidelijk met de tenen naar boven in dit filmpje. Maar als je een wel heel slome video wilt zien om dat te bestuderen kun je ook even hier kijken.
http://www.slowtwitch.com/Products/Runn … _2405.html

Eerste plaatje, kan niet missen. Ik zie er tussen de andere vijftien ook niet een met enkel contact op de tenen tijdens de landingsfase. Alle foto's tijdens de landingsfase zijn op hak. Zes stuks.

Foto's heb je helaas erg weinig aan. Alleen bij Pete Jacobs en Luke Mckenzie zou je haklanding misschien kunnen constateren op basis vd foto.

het onderzoek waar ik na refereert is deze http://europepmc.org/abstract/MED/17685 … 4iNR5aoK.2

Mijn getallen klopten inderdaad niet. Het percentage voorvoet lopers in deze studie was slechts 1.4% ipv 2%

Het klopt ook niet dat het allemaal elite lopers waren tongue Weinig teenlanders ja, maar middenvoetlanders 23,7 %. En bij de snellere jongens --> 36% middenvoet. Percentage valt me wel tegen, dat moet ik toegeven.

En het laatste stukje vd samenvatting vind ik wel interessant:

The percentage of RFS increases with the decreasing of the running speed; conversely, the percentage of MFS increases as the running speed increases. A shorter contact time and a higher frequency of inversion at the foot contact might contribute to higher running economy.

37

Re: Beginnen met Barefoot running

https://www.youtube.com/watch?v=jkbfrthpeYM

Slowmo Olypische marathondames 2012; tref ik toch uitgerekend net die 3 niet-haklanders (mevrouw 2, 4 en 5)! Wat een geluk.

38

Re: Beginnen met Barefoot running

Ook maar eens pubmed ingedoken:

http://europepmc.org/abstract/MED/23006790 --> "[...] with more elite performers being less likely to heel-strike"

http://europepmc.org/abstract/MED/22092253 --> Interessant. Voornamelijk haklanding en hoe langer de wedstrijd duurt, hoe meer haklanding.

http://europepmc.org/abstract/MED/22857152 --> 800m/1500m, meer voor- en middenvoet dan hak. Ook waren de haklanders trager.

En als ik http://europepmc.org/abstract/MED/22875194 goed begrijp, dan zorgt een middenvoetlanding voor minder totale belasting van het lichaam dan haklanding.

39

Re: Beginnen met Barefoot running

http://www.youtube.com/watch?v=WVPHaO4h … ature=fvsr

Superslowmo Ironman-dames. Midvoet en haklanders.

40

Re: Beginnen met Barefoot running

Vind het wel dat de meningen zo verdeeld zijn. Ik denk dat midvoet toch wel goed loopt, zeker op langere stukken. Je merkt zelf als je een flinke sprint trekt (800 meter bijv) dat je meer op je voorvoet land dan bij een duurloop.

Het zal inderdaad allemaal best marketing zijn, er moet immers spul verkocht worden. Ik ga ook geen lange duurlopen doen barrevoets, maar gewoon stukjes doen om andere spieren aan te trekken. En het is lekker, op het strand ofzo.

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

41

Re: Beginnen met Barefoot running

Als je die ironman dames al een midvoet landing vindt maken dan kijk je of niet goed, of je hebt een andere definitie van haklanding dan ikzelf. Landen op buitenkant hak en je voet correct afwikkelen (waardoor de impact verdeeld wordt) is natuurlijk nog steeds een haklanding. In dat geval absorbeer je de impact van de landing vanaf je hak (kuitspieren) en het inzakken van het voetgewelf. Dat zijn de twee natuurlijke schokdempers van je lichaam. Als je hak eerst de grond raakt, ook al is het enkel de buitenkant, heb je natuurlijk wel een haklanding, maar een haklanding wil niet zeggen dat alle impact op je hak komt te staan. Als je het neerkomen op je hak als een fout beschouwd negeer je de functie van de normale voetafwikkeling.

42

Re: Beginnen met Barefoot running

thijs schreef:

Als je die ironman dames al een midvoet landing vindt maken dan kijk je of niet goed, of je hebt een andere definitie van haklanding dan ikzelf.

Laten we het dan alsjeblieft op dat laatste houden. Ik zal hier niet beweren dat een middenvoetlander de grond niet raakt met de hak. Sterker nog; het hoort erbij om de pezen en spieren in de kuit kortstondig te ontspannen. Maar de hak verwerkt niet de impact.

Tajsich is de haklander, Steffen en Crawford de twijfelgevallen en bij de overige dames meen ik naar een middenvoetlanding te kijken. Laat mij dan maar.

43

Re: Beginnen met Barefoot running

Dorter schreef:

Ik zal hier niet beweren dat een middenvoetlander de grond niet raakt met de hak.

Ik heb kinderen gezien die als ze twee sinterklazen tegelijkertijd zien, er één aanwijzen die een hulpsinterklaas is om de theorie overeind te houden dat er wel een echte is.

Er zijn blijkbaar ook mensen die een goed loper het eerst op de hak kunnen zien landen, maar toch beweren dat die loper een midvoetslanding heeft om de theorie overeind te houden dat goede lopers vaak een midvoetslanding hebben.
Een verklaring voor hoe het mogelijk is om uit de lucht te komen vallen en grondcontact te maken ZONDER dat daarbij sprake is van impact hoeft daarbij blijkbaar niet eens geleverd te worden.

In de wetenschapsfilosofie heet zoiets een paradigma overeind houden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paradigma_ … losofie%29

44

Re: Beginnen met Barefoot running

Ik houd een paradigma overeind. Mij best. Goed weekend.

45

Re: Beginnen met Barefoot running

Lijkt mij toch ook duidelijk dat je een 'hiellander' bent als die het eerst de grond raakt.
Maargoed dat terzijde.

Om nou te kijken naar wat onze Keniaanse marathontoppers doen en dat op jezelf betrekken lijkt me ook niet erg reëel. Merk aan mezelf dat ik op een hoger tempo ook me loopstijl automatisch verander, en me voet wat vlakker is als ik contact maak met de grond. Ik houd dit tempo echter slechts 1km vol en Mutai een hele marathon smile

Of imiteer je ook de paslengte van deze Kenianen? De paslengte van alle toppers is immers wel erg groot.

46

Re: Beginnen met Barefoot running

DeDuif; waar zei ik dat de hak het eerst de grond raakt?

Voet komt neer (middenvoet) - voet vangt schok op; zakt iets door (hak raakt grond > spier onspant licht) - spier trekt aan - voet zet af.

Nogmaals, goed weekend. Blommetje veel plezier op het strand op je blote voeten. Maak er een leuk loopje van.

47 Laatst bewerkt door Juhroen (04-11-12 01:18:52)

Re: Beginnen met Barefoot running

Ik zit nu 10 minuten dit te lezen en snap eigenlijk nog steeds niet precies waar de discussie om gaat.
Als ik naar mezelf kijk. Ik land om mn voorvoet, aan de buitenkant. Ik kom nergens in mn afwikkeling ook maar in de buurt van mn hak. Dit komt ongetwijfeld doordat ik zo stijf ben als een hark en dus ook korte kuitspieren en pezen ed. heb en daardoor mijn voet in rusthouding al naar beneden wijst. Ik loop dan ook op mn voorvoet bij een 5k-tempo als bij mn zone 0 duurlopen. Daar verschilt eigenlijk nauwelijks iets in. Ik probeer wel eens iets meer naar achter te landen, maar daar krijg ik alleen maar last van.

Kan het dus niet zo zijn dat het per individu verschilt wat hij/zij prettig vindt, maar ook fysiek aankan. Dan heeft het mijn inziens weinig nut om te kijken naar wat te toppers doen. Je kan namelijk met alle soort landingen volgens mij hard lopen. 'RUIM onder de 3 minuten' is wellicht wat teveel voor de haklanders, maar los daarvan kom je een heel end.
Vergeet daarbij ook niet dat de toptriathleten nog iets meer kunnen dan heel hard lopen. En dat kunnen ze eigenlijk ook niet, anders waren ze wel hardloper geworden...

48

Re: Beginnen met Barefoot running

Als hardloper heb ik dit topic met grote verbazing gelezen.. ik was er namelijk van overtuigd dat haklanden op blote voeten niet mogelijk was maar Thijs kan het blijkbaar wel zonder knie en enkel blessures....

Ik loop ook op mn middenvoet en ben daarmee begonnen toen ik met mn marathontraining bezig was. De overstap van haklanding naar voorvoetlanding is geen makkelijke en mn marathon heb ik toen ook nog met haklanding gedaan.

Ik ben toen overgestapt omdat ik een vreselijke loopstijl had waar wel wat aan verbeterd kon worden. Ik ben toen beland op de pose methode maar ben daar later ook weer vanafgestapt omdat je dan heel vreemd voorover liep kwam heel onnatuurlijk over vond ik. De voorvoetlanding heb ik er wel ingehouden zeker toen de afstanden steeds korter werden. Later kwam ik ook genoeg plausibele en wetenschappelijke artikelen en boeken tegen die dat bevestigen... Thijs, ik ben het grondig met je oneens dat de mens is gemaakt om hard te lopen met een haklanding... dat is namelijk alleen mogeljk omdat onze schoenen voorzien zijn van enorm veel demping in de hiel (behalve bij jou want jij kan dat blijkbaar wel).. de klappen van de landing worden met een klein beetje demping in de hiel rechtstreeks doorbelast aan de knie... bij een voorvoetlanding werkt de achilespees en kuitspier als een soort schokdemper en wordt de energie van de landing als een elastiek opgeslagen die dan weer vrijkomt bij de afzet.. een mooi boek waar heel veel biomechanica wordt uitgelegd is Hardlopen van Bosch & klomp
http://www.bol.com/nl/p/hardlopen-2-dvd … 006050653/ mooi boek, wel wat duur maar dan heb je ook wat:-)

Ook andere hardloop methodes pleiten voor een voorvoetlanding (pose, chi-running)
dat je op de baan bijna geen haklanders tegenkomt heeft vast ook met de spikes te maken... daar zit totaal geen demping in en daarbij kan je dus ook nauwelijks op je hak landen (behalve Thijs dan.. die kan dat vast wel) 3 minuten op de kilometer is wel wat hard voor de overgang naar voorvoetlanding... ik zou dat op ongeveer 4 minuten per kilometer zetten...

Het grote probleem bij landen op de voorvoet is wel dat de belasting heel anders is.. de kuiten en achillespezen krijgen meer op hun donder waardoor je deze overgang heel rustig moet opbouwen. Ga je er veel harder van lopen? als je loopstijl de zwakste schakel is vast wel.... mij heeft het in iedergeval enorm geholpen op afstanden tot ongeveer 16km.. maar na een periode met minder hardlopen was ik vergeten dat de belasting op de achilles hoger is en had ik dus weer rustiger op moeten bouwen->achilles blessure...

49

Re: Beginnen met Barefoot running

Een correcte haklanding kan wel degelijk, en een meerderheid van de lopers met een correcte techniek doet het. Het begint met iets heel simpels. Je landt nooit onder je zwaartepunt. Dat is namelijk fysisch onmogelijk. Dat kun je ook op ieder youtube filmpje van goede lopers zien, mits van de zijkant genomen. (enige uitzondering, start uit blokken) Lopers met goede techniek landen ongeveer als de enkel loodrecht onder de knie staat. En je kunt zeker nooit een slow motion filmpje vinden van iemand die tijdens de landing 20 - 30 centimeter achter de knie landt (ongeveer onder het zwaartepunt). Dan ga je namelijk op je smoel. De meeste lopers trekken tijdens de landing de voet iets omhoog (dat heet dorsiflex) en dan land je op de hak, maar wel helemaal correct. Ik zie niet in wat schoeisel hier mee van doen heeft. Ik loop overigens altijd op schoenen met heel weinig demping. Ik zou zo kunnen lopen in schoenen waar al die pose chi natural run luitjes over dweepen, dat doe ik namelijk al, alleen niet om de dezelfde reden.

Waar wat fout mee is, is om te ver voor je zwaartepunt te landen. Ongeacht hoe je je voet houdt. Je kunt namelijk ook wel achter je zwaartepunt alleen je hak aan de grond hebben. Of voor je zwaartepunt alleen de tenen. Je enkel kan namelijk de voet laten bewegen ten opzichte van je onderbeen. Alleen daarom is het al lachwekkend om te focussen op hoe je voet landt, want dat zegt echt helemaal niets over waar je voet landt ten opzichte van je zwaartepunt. En dat laatste is belangrijk.

50

Re: Beginnen met Barefoot running

thijs schreef:

Waar wat fout mee is, is om te ver voor je zwaartepunt te landen. Ongeacht hoe je je voet houdt. Je kunt namelijk ook wel achter je zwaartepunt alleen je hak aan de grond hebben. Of voor je zwaartepunt alleen de tenen. Je enkel kan namelijk de voet laten bewegen ten opzichte van je onderbeen. Alleen daarom is het al lachwekkend om te focussen op hoe je voet landt, want dat zegt echt helemaal niets over waar je voet landt ten opzichte van je zwaartepunt. En dat laatste is belangrijk.

Ik ben het eens dat het punt waar je land ten opzichte van je zwaartepunt belangrijk is maar ook het gebruik maken van de reactiviteit in je kuiten en achillespezen kan een groot voordeel zijn... heel simpel... trek je schoenen uit en maak een paar mooie kleine sprongetjes op je plaats... doe het zelfde maar dan met een haklanding... (ik neem haast aan dat je het eerste met een voorvoetlanding doet..)  bonk bonk bonk... met je schoenen aan kan je dat overigens een stuk makkelijker omdat er demping in je schoenen zit... Nu is dit natuurlijk niet hetzelfde als hardlopen maar het geeft wel mooi het dempings mechaniek weer dat je gebruikt bij een voorvoetlanding..

Maarten