1

Onderwerp: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Ik heb afgelopen zaterdag, in Borne, voor de eerste keer meegedaan aan een duathlon.
Ik ben ge-eindigd in 1:57. Sneller was niet mogelijk vanwege een enorme bak wind (en sneller lopen zit er bij mij niet in wink ).

Voorafgaand ben ik koolhydraten gaan stapelen omdat dit de eerste keer was dat ik zolang een grote inspanning moest leveren.
In plaats van het verwachtte aankomen ben ik afgevallen, niet veel maar toch iets.

Dit betekent dat ik in de voorbereiding, training end, toch iets niet goed heb gedaan met de voeding.

Iemand een tip / suggestie ?

mvg

ST

2

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Geen koolhydraten stapelen ... wat ik begrepen heb, is dat echt voor de langere evenementen (een hele triathlon bijvoorbeeld)

Twee uur sporten zou je nog bijna op je reserves kunnen doen. Wat eet je tijdens het sporten? Als ik bijvoorbeeld een 1/4e triathlon doe (meestal rond de 2u15) neem ik onderweg ongeveer 4-5 gelletjes (2-3 tijdens fietsen, 2 tijdens het lopen)

3

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Als je normaal en gevarieerd eet zul je bij de start van een wedstrijd met voldoende koolhydraten aan de start staan waar je 1 a 1,5 uur op kunt teren. Voor het 2e uur zul je dus wat aan moeten vullen, dat kan prima met 1 of 2 gelletjes.

Kun je eens aangeven hoe je koolhydraten gestapeld hebt? Middels normale voeding met veel brood en pasta's of met supplementen als carb-loaders etc? Overigens deel ik Monkeloors suggestie, voor inspanningen tot OD zou ik ook niet specifiek koolhydraten "stapelen". Met een pastamaaltijd de dag ervoor en 's ochtends een bak Brinta of een banaantje heb je benodigde koolhydraten al aan boord. Je kunt ook maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten "bedrijfsklaar" opslaan in je lichaam, het overschot wordt als normaal vet weggezet in je reserves.

4

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Ik heb via normale voeding gestapeld.
Brood, pasta, aardappels en etc.

Tijdens de wedstrijd heb ik wel 2 gelletjes gebruikt.

Je kunt ook maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten "bedrijfsklaar" opslaan in je lichaam, het overschot wordt als normaal vet weggezet in je reserves.

Het overschot werd niet opgeslagen eerder gewichtsafname.

5

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

En in hoeverre is dat stapelweekje afwijkend geweest van je normale eetpatroon? Kan het niet zo zijn dat door je wat "bewustere" voedselinname je kwalitatief beter bent gaan eten en daardoor wat afgevallen bent?

Strikt genomen zou je het koolhydraten stapelen terug moeten zien in je prestatie, gewichttoename of afname zegt me niet zoveel. Maar nu ben ik ook geen voedingsdeskundige. Ik denk alleen wel dat je niet kunt concluderen dat koolhydraatstapelen niet gelukt is OMDAT je afgevallen bent. Het een sluit het ander niet uit. Benieuwd wat anderen ervan vinden.

6

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Ik heb voor dit probleem eens naar een sport dieètiste geweest. En volgens haar moet je als sporter zowiezo in je voeding nadruk op koolhydraten leggen en als je dan naar een wedstrijd toe tapert en dus de laatste week/dagen minder traint ga je de KH die je anders verbruikt nu opslagen. Ik denk dat het gewichtsverlies er idd weinig of niks mee te maken heeft.

7

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Ik leg het nog 1 keer uit................sowieso is met 2x een S  big_smile  (geintje, maar wel waar)

Voor een duathlon, een OD of sprinttriathlon heeft "stapelen" niet veel/geen zin. Zoals er terecht al werd gezegd wordt het "overschot" aan koolhydraten opgeslagen als vet.

Hoe hoger de intensiteit van de duurinspanning, hoe hoger het koolhydraatverbruik. Naast koolhydraten leveren vetten ook hun aandeel in de energielevering. Omdat vetten echter meer zuurstof verbruiken voor hun "verbranding" leveren ze vooral een bijdrage aan de energielevering in rust en bij inspanningen met een lage intensiteit. Men noemt vetten daarom wel eens dieselbrandstof. Ook bij zeer langdurige inspanningen speelt de dieselbrandstof een belangrijke rol

Dit heb ik even gepikt van :

http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondspo … draten.htm

Vetverbranding moet je leren en trainen. Op korte afstanden heeft dat stapelen dus niet veel nut, de gelletjes die je eet des te meer, dat is snelle energie, zit snel in je bleodbaan.

Het lichaam gaat pas vet verbranden als er niets anders meer is, als je stuk zit dus, maar met die vetverbranding kan je niet hard lopen  neutral  Dus als je nog eens in Almere aan de start staat en het gaat je niet om een tijd, maar uitlopen, dan is je lijf middels alle trainingen gewend geraakt aan een lage intensiteit en (dus ook) vetverbranding. Dan ga je in de marathon je vetreserves gebruiken.

Succes met alle trainingen

8

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

petitmas schreef:

Het lichaam gaat pas vet verbranden als er niets anders meer is, als je stuk zit dus, maar met die vetverbranding kan je niet hard lopen  neutral  Dus als je nog eens in Almere aan de start staat en het gaat je niet om een tijd, maar uitlopen, dan is je lijf middels alle trainingen gewend geraakt aan een lage intensiteit en (dus ook) vetverbranding. Dan ga je in de marathon je vetreserves gebruiken.

Vet- en koolhydraat verbranding vindt tegelijk plaats. Zie ook de link die je hebt gepost. De verhouding vet/koolhydraat (en zelfs eiwitten) verschilt naargelang de intensiteit van je inspanning. Man met de hamer tegenkomen betekent einde van je koolhydraat voorraad, dus alleen vetverbranding, en dat gaat niet zo hard!

9

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Sterker nog, om vetten te kunnen verbranden heeft je lever koolhydraten nodig.... Zijn die er niet dan gaat je lichaam eiwitten afbreken... (spieren).

Als je 100% koolhydraten verbrandt heb je genoeg voor ca 2 uur. Maar je hebt altid een mix van vet/koolhydraat. Daarom is het de kunst bij lange afstanden in je vetverbranding te komen (hoog% vetverbranding tov koolhydraat).  Dit doe je door met een lage hartslag te starten. Stapelen heeft niet veel zin, behalve bij wedstrijden die langer duren dan een uur of 4....

triathlon is 3x leuker!

10

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Ik dacht dat de gewichtstoename bij carbo loading grotendeels uit vocht bestond (koolhydraten nemen vocht op).
Heb je bij het carbo loaden ook extra veel gedronken?  De twee moet je altijd samen doen.

Maar zoals de rest al zei, bij inspanningen minder dan 2u heeft het weinig zin.

11

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

het is hier al verschillende keren gezegd maar ti's inderdaad zo dat stapelen geen zin heeft voor inspanningen  van 2 uur....

gewoon wat koolhydraten de dag voordien en smorgens een goed ontbijt.... en tijdens de inspanning een sportdrank met wat koolhydraten... eventueel een gelleke na 1 tot anderhalf uur en je gaat niets te kort komen....

12

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Hoe weet je tijdens wedstrijd of je spieren of vet aan het verbranden bent? of is er altijd een soort combinatie van beide?

13

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Afhankelijk van je hartslagzone. Maar dan moet je wel je maximale hartslag en bij voorkeur ook je omslagpunt weten. Het omslagpunt ligt voor fietsen overigens vaak wat lager dan bij het lopen.

Bij een lage inspanning en in rust verbrand je hoofdzakelijk vetten, bij matige inspanning een combi van vetten en koolhydraten en bij hoge inspanning uitsluitend koolhydraten. Maar waar de vetverbranding stopt verschilt ook per persoon, je kunt je lichaam trainen om ook bij hogere inspanning op vetverbranding te blijven werken. En dat is handig aangezien voor vetverbranding er een verhoudingsgewijs enorme voorraad in het lichaam voorhanden is. Koolhydraten zijn slechts in beperkte mate aanwezig.

Dus het antwoord op je vraag is per persoon verschillend.

14

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

En als je tijdens de inspanning echt eiwitten (spieren) aan het afbreken bent, ben je echt wel heel diep bezig en serieus roofbouw aan het plegen op je lichaam en denk ik ook niet dat je echt nog iets van prestatie aan het neerzetten bent  big_smile

15

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

Dimitri schreef:

En als je tijdens de inspanning echt eiwitten (spieren) aan het afbreken bent, ben je echt wel heel diep bezig en serieus roofbouw aan het plegen op je lichaam en denk ik ook niet dat je echt nog iets van prestatie aan het neerzetten bent  big_smile

Als het zover komt is het inderdaad roofbouw, en ruik je het ook wel (eiwitverbranding geeft ammoniakgeur) smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

16

Re: Koolhydraten stapelen "mislukt"

monkeloor schreef:

Geen koolhydraten stapelen ... wat ik begrepen heb, is dat echt voor de langere evenementen (een hele triathlon bijvoorbeeld)

Twee uur sporten zou je nog bijna op je reserves kunnen doen. Wat eet je tijdens het sporten? Als ik bijvoorbeeld een 1/4e triathlon doe (meestal rond de 2u15) neem ik onderweg ongeveer 4-5 gelletjes (2-3 tijdens fietsen, 2 tijdens het lopen)

Allemachtig, 4-5 gelletjes op een kwart?
Wat neem je dan wel niet als je een langere afstand doet?