1

Onderwerp: tacx trainer

hoi

ik heb even een vraagje: ik heb n tacx sattori en nu zit ik met een probleem, of eigenlijk 2, maar misschien houden die verband met elkaar.

het 1e probleem is het volgende: vorig jaar reed ik er probleemloos op, nu heb ik m weer tevoorschijn gehaald, ik zet mn fiets erop en met geen mogelijkheid krijg ik t vliegwiel tegen mn band aan, zodat ik kan trainen en de weerstand kan veranderen. Dus voor de zekerheid de verhogers erop, dat zou moeten met mijn wieldiameter, maar dan krijg ik der fiets er niet op. Dan zit t te dicht op elkaar.

het 2e probleem is dat de hendel waarmee ik het vliegwiel tegen mn band aan kan zetten is gescheurd. Zit nu dus helemaal geen beweging meer in.
Ik heb al gekeken naar een vervangend onderdeel, maar nog niet gevonden.

Dus:
wie heeft er tips waarom ik hem er nu ineens niet meer tegenaan krijg. moet ik wel of niet de verhoger erop zetten (zou moeten obv wieldiameter, is nl 622 mm en het zou moeten tussen de 610 en 670mm, maar vorig jaar er niet op gehad)

en : wie weet evt waar ik een vervangende hendel kan  kopen?

Ik baal, want ik wil ook binnen kunnen fietsen in de avonduren!!!!!!!
Alvast bedankt voor het meedenken
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

2

Re: tacx trainer

Misschien eens vragen bij de winkel waar je het ding gekocht hebt? Lijkt me sterk dat je een nieuwe moet kopen als er een onderdeeltje stuk is. Succes smile

3

Re: tacx trainer

heb ik uiteraard ook al bedacht, maar ik dacht (hoopte), dat jullie misschien tips hebben

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

4

Re: tacx trainer

Ik heb ook een Tacx. Onder de beugel waarmee je het vliegwiel tegen de band zet, zit bij mij een stelschroef waarmee je de afstand tussen band en vliegwiel kunt veranderen binnen bepaalde marges. Ik heb deze ook moeten verstellen nadat ik een ander type fiets op mijn Tacx heb gezet. In eerste instantie werd toen ook geen contact gemaakt.
Mogelijk is dat bij jou het probleem?
Voor de kapotte handel heb ik ook geen ander advies dan een nieuwe te bestellen.

Succes!

5

Re: tacx trainer

Ik heb een Tacx Flow en speel regelmatig met de wattages tijdens mijn trainingen. Hierbij heb ik wel een vraag. Als ik deze instel op bv 200Watt voelt dit minder zwaar dan dat ik deze niet instel, maar zelf tot 200Watt probeer te trappen.

Vanwaar het verschil?

6

Re: tacx trainer

Is simpel: heeft met je trapfrequentie te maken. Stel de Tacx maar eens in op 200 W en trap achtereenvolgens  met 60 / min. en daarna met 100 / min. Ik durf te wedden dat het laatste veel lichter aanvoelt. Om met meer omwentelingen/min hetzelfde vermogen te produceren is minder weerstand nodig. Waarschijnlijk is je trapfrequentie lager wanneer je zelf tot 200 W probeert te trappen.

7

Re: tacx trainer

Nico0105 schreef:

Ik heb een Tacx Flow en speel regelmatig met de wattages tijdens mijn trainingen. Hierbij heb ik wel een vraag. Als ik deze instel op bv 200Watt voelt dit minder zwaar dan dat ik deze niet instel, maar zelf tot 200Watt probeer te trappen.

Vanwaar het verschil?

Is het weerstandsniveau van het vliegwiel in beide situaties hetzelfde? Je wiel en vliegwiel hebben minder snelheid als de weerstand hoger is en daarmee veranderd het 'gevoel' een beetje. Er zijn mensen die verschil in wattages hebben bij verschillende weerstandsniveau's. Zoals er ook mensen zijn die op een tacx een ander wattage kunnen trappen dan op de weg.

8

Re: tacx trainer

Ik heb inmiddels een nieuwe hendel en die werkt weer goed.
Ik heb idd met de verstelknop moeten spelen.
Dus nu weer aan het fietsen binnen.
Ja buiten kan ook nu qua temperatuur, maar aangezien ik veel nachtdiensten draai, overdag slaap en het s avonds donker is, moet ik toch wat.....
Bedankt voor het meedenken

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........