1

Onderwerp: Beenslag (frequentie)

Ik ben nu 3 maanden bezig met het zwemmen en er zit al wat progressie op.
Van 25m (en doodop zijn) tot een goeie 500m in 10 minuten.
Ligging is al een pak beter maar ik heb mijn twijfels bij mijn beenslag.

Een ritme krijg ik er moeilijk in en ook de frequentie kan ik moeilijk bepalen.
Ook lees en hoor ik veel verschillende zaken:
- de voorstuwkracht komt uit de benen / de benen dienen enkel ter stabilisatie
-lage frequentie (2 tak) / hoge frequentie (4-6 tak)
- benen sparen voor de rest van de traitlon / benen mee laten werken tijdens het zwemmen

wat zijn jullie meningen?

2

Re: Beenslag (frequentie)

Tijdens waterpolo gebruik ik veel benen, het gaat dan om korte intensieve sprints.
Als het langer wordt dan 200m gebruik ik de benen alleen voor stabiliteit.

3

Re: Beenslag (frequentie)

Volgens mijn trainer moet ik de beenslag er zeker inhouden voor extra stuwing en ligging in het water. Dus doe ik dat maar roll Als je die echte zwemmers ziet gebruiken ze ook hun benen heb ik al gezien.

4

Re: Beenslag (frequentie)

Ben van huis uit wedstrijdzwemmer en maak duidelijk onderscheid tussen trainen voor triathlon of trainen voor het wedstrijdzwemmen.

Voor het wedstrijdzwemmen gebruik ik een hoge beenfrequentie, zeker tot 200m, hierboven word mijn beenslag rustiger.

Bij triathlontraining, zwem ik met een veel lager beentempo, hier spaar je je benen mee, over het algemeen zwem je in buitenwater veel met een swimsuit aan waardoor je meer drijfvermogen hebt en je benen toch niet naar beneden zakken, je kan dit in het zwembad trainen door met een drijver tussen je benen te zwemmen.

Je hebt natuurlijk ook in buitenwater voordeel als je krachtig met je benen zwemt, alleen de meeste mensen hebben niet het vermogen om lang met een krachtige beenslag te blijven zwemmen, of hierna nog lekker te fietsen en te lopen..


Wij doen bij de wedstrijdtrainingen ook vaak borstcrawl benen 200m met een handdrijver, en kan je vertellen dar dat best pittig is

5

Re: Beenslag (frequentie)

Een zuivere twee taks zie je bij amateur atleten heel weinig. Ik heb nog nooit een coach gezien die amateur triathleten een twee taks beenslag aanleert. Het is een heel ander type slag dan 6 taks.
Ik doe het wel en dan krijg je vaak gezeur dat het beenritme omhoog moet, en het armritme omlaag. Zelfs in zwemadvies voor triathleten kom je maar heel weinig info tegen over hoe je nu specifiek voor een twee taks moet trainen. Vreemd, want bij openwater zwemmers en top ITU atleten zwemt toch ongeveer de helft met een twee taks of twee taks met een kleine extra beenslag (een 2 beat cross over in het engels). Ik vind het erg prettig zwemmen. En het gaat bij mij bij alle afstanden langer dan 50 meter ook nog eens sneller. 50 sprint kan ik geloof ik één seconde sneller zwemmen met een 6 taks   tongue