26

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Off topic:
ach, nuttige-gave-snelle dingen kunnen kopen betekent meestal ook een baan wat dan weer betekent dat je geen tijd meer hebt om die nuttige-gave-snelle dingen te gebruiken....
Of in ieder geval niet zo vaak als je graag zou willen

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

27

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik op training wel hoger zit, eerder richting 105-110 rpm zelfs. Maar als het koers is, dan gaat het grote mes erop. Als ik zoveel omwentelingen zou moeten draaien in de wedstrijd zou ik echt gesloopt van de fiets af komen. Denk ik.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

28 Laatst bewerkt door JanR (22-09-10 17:51:09)

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Volgens mijn polar rijdt ik gemiddeld in trainingen globaal tussen de 90 en de 100 rpm.

Triathlons rijdt ik wat groter denk ik (minder omwentelingen dus), maar zeker weet ik het niet want daar meet ik het nooit. (tijdritfiets heeft geen sensor)

Bergop 90 als ik fit ben, 75 als ik wat vermoeider ben en 60 als ik kapot ben smile

Korte tijdritjes rijdt ik volgens mij wel boven 120 rpm. Ook dat weet ik niet zeker. Zal dat eens meten, ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd.

29

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Ik vind 70 rpm bergop al veel.

30

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Jacob schreef:

90 tot 100. Mooi getallen hoor. Hoeveel mensen draaien dat verzet daadwerkelijk in de wedstrijd?

Ik blijf in wedstrijden rond de 90 en liever nog ietsie erboven.. Ik had ergens (op dit forum??) gelezen dat je benen de overgang naar het lopen dan wat makkelijker kunnen verdragen. Daar heb ik nog wel eens moeite mee dus alles om dit te versoepelen is meegenomen.. smile

Kaatje schreef:

Off-topic: bah, ik wil student-af zijn en ook nuttige-gave-snelle dingen kunnen kopen sad

Ik ben ook student maar geef niet zoveel uit aan bier en feestjes.. wink Voor 90 euro had ik een toffe kilometerteller met hartslagmeter en cadansmeter (Sigma 1909HR).

31

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Kaatje schreef:

Off-topic: bah, ik wil student-af zijn en ook nuttige-gave-snelle dingen kunnen kopen sad

Heeft niks met student zijn te maken. Ken genoeg studenten met veels te duur materiaal (waaronder mij zelf).

32

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

idd zoon van mijn baas is ook student dat rijd daar met een carbon fietske met srm powermeterke op en alles eraan. Denk dat hij er zo 3 heeft staan en nog een hoop carbon wielen.

33

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

@Kaatje;Vanzella;Jacob: vind het een interessante topic; de 'toppers' fietsen dus allemaal tussen de 80-90 op de halve en LD afstand? (even de kortere afstanden buiten beschouwing latend). Als ik tussen 90-100 zit is het dus beter om tandje op te schakelen en trager te trainen/wedstrijd te doen? Heeft dit met calorie verbruik te maken?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

34

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Ik weet niet of het beter is. Voor mij is het gewoon een vaststelling. Ik ben redelijke maar niet zeer goede fietser (op de 1/8e in Veenendaal 36,5 km/h gemiddeld dit jaar).

Ik merk gewoon dat ik ongeveer 1km/h harder rijd als ik iets minder omwentelingen maak dan in training. Misschien door de hoge hartslag tijdens de wedstrijd is het moeilijker op een kleiner verzet te rijden?

De laatste paar km rijd ik wel altijd kleiner om de overgang naar het lopen soepeler te laten verlopen. (off topic) Misschien interessant om het snelheidsverlies in de laatste 2-3km te tegenover de tijdwinst in de eerste km tijdens het lopen te zetten?

35

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Vanzella schreef:

De laatste paar km rijd ik wel altijd kleiner om de overgang naar het lopen soepeler te laten verlopen. (off topic) Misschien interessant om het snelheidsverlies in de laatste 2-3km te tegenover de tijdwinst in de eerste km tijdens het lopen te zetten?

Stel:
laatste 2km fietsen 34km/u ipv 36,5km/u
eerste 1km lopen 14km/u ipv 13km/u

je verliest met fietsen dan ca 15 sec
je wint met lopen ca 20 sec.

netto winst 5 seconden én met een beter gevoel het lopen starten.

36

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Vanzella schreef:

(op de 1/8e in Veenendaal 36,5 km/h gemiddeld dit jaar

offtopic: pff.. ik was al blij als ik gemiddeld boven de 30/31 kwam.. tongue Wordt nog ff flink doortrainen dus. haha!

37

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Ik heb een vraagje ik ben opzoek naar hoe ik mijn KM/PER UUR kan uitreken
met WATT en RPM

mijn WATT : 95
mijn RPM : 105

wat is nu mijn snelheid dat ik rijd met de fiets
wie kan mij daar bij helpen  smile  big_smile

38

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Lieke schreef:
Vanzella schreef:

(op de 1/8e in Veenendaal 36,5 km/h gemiddeld dit jaar

offtopic: pff.. ik was al blij als ik gemiddeld boven de 30/31 kwam.. tongue Wordt nog ff flink doortrainen dus. haha!



Ik heb een vraagje ik ben opzoek naar hoe ik mijn KM/PER UUR kan uitreken
met WATT en RPM

mijn WATT : 95
mijn RPM : 105

wat is nu mijn snelheid dat ik rijd met de fiets
wie kan mij daar bij helpen  smile  big_smile

39

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Wind mee, wind tegen, heuvel op, heuvel af?

40

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

rpm en watt hebben niet direct met elkaar te maken.
bekijk het .xls eens, kun je afhankelijk van je verzet en rpm zien wat je snelheid is.

rpm 105 bij 54x11 is heel wat anders dan bij 39x18...
Het vermogen (watt) dat je nodig hebt om die snelheid vast te houden is weer afhankelijk van wind, heuvels, aero-houding, mechanische efficiente van je fiets én jezelf.

41

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Rpm heeft er niets mee te maken. Snelheid volgt uit watts en weerstand http://bikecalculator.com/ geeft het antwoord....

triathlon is 3x leuker!

42

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Misschien is dit een leuk voorbeeld voor de mindere mannen onder ons een trainingkje op de tacx van vandaag. Ik hoorde laatst mensen roepen >300 watt hou je niet lang vol......en idd in mijn geval klopt dat (ik ben ook niet echt een klimmer cool ).
Het eerste plaatje is een 25 run redelijk stabiel 10 km rond de 36 km/H en de volgende 10 km 29 km/H laatste 5 weer wat sneller.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/884473_138077759702576_1738845226_o.jpg

Dit is eerst een afdaling en dan gevolgd door een klim van rond de 8% stijging je ziet hier de Watts best oplopen en rond de 300 Watt zitten ik ga hier echt kapot op maar dat kan mijn conditie zijn die is momenteel niet echt lekker (griepperig).
Dit is puur om de verhouding Watt, Cadans en Km/H te laten zien....misschien vinden jullie het niets maar ik dacht gezien deze post wel grappig. Ze staan op mijn facebook om ze goed te bekijken effe opslaan en dan bekijken werkt het beste.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/886413_138077986369220_1079911443_o.jpg

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

43

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Misschien mis ik wat, maar je zegt 300 watt hou ik niet vol want ik ben geen klimmer?????

Als je in de polder (bijvoorbeeld) 250 watt trapt, dan moet je dat dus ook in de klim trappen.

Het enige verschil tussen klimmen en vlak rijden is de snelheid, wattage kan altijd gelijk blijven

44 Laatst bewerkt door mikecorn (09-03-13 19:24:37)

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Dat snap ik dus niet als ik gewoon normaal fiets zit ik tegen de 200 Watt aan maar zodra ik ga klimmen gaat de wattage dus echt veel omhoog en als je dan niet meer kan schakelen loopt de wattage gewoon op hoor. Zodra je meer inspaning moet leveren dan gaat het vermogen toch omhoog.........ik fiets op vlak nooit boven de 250 watt (zover ik weet geen vermogens meter op de fiets) of er moet zoveel wind staan maar dan ga ik niet eens...lol....ben mischien een luie fietser dat kan ook natuurlijk. Maar effe serieus als je gaat klimmen kom je toch altijd hoger uit? ik hoor bij de tour als ze alp heu'z op klimmen vaak dat ze rond de 500 Watt zitten op stukken van 12,6% en hoger.........dan klopt het toch dat het vermogen omhoog gaat?
Vlak zul je niet heel hoog gaan lijkt mij.

Ik probeer dingen te begrijpen maar voor mij is meer inspanning gelijk aan meer vermogen......dus 1+1=2 lijkt me dan.
Als iemand het me goed uit kan leggen ....graag.

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

45 Laatst bewerkt door Scighera (09-03-13 22:20:13)

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

je bent nu met pro's aan het vergelijken... een pro triathleet rijdt een ironman ook tegen de 300W gemiddeld...

Als je als je gaat klimmen meer vermogen gaat draaien, betekend dat je niet genoeg hebt teruggeschakeld, uiteraard afhankelijk van de beschikbare tandwielverhoudingen op je fiets.

Als je genoeg zou kunnen terugschakelen zou je ook aan 200W omhoog kunnen, je snelheid zal dan aanzienlijk lager liggen omdat je tegen de zwaartekracht in aan het werken bent.

Ook vlak kan je hoog gaan, probeer maar eens met windkracht 5-6 strak op kop 45kmh te rijden, gaat je heel wat vermogen kosten....

Meer vermogen leveren kost inderdaad meer inspanning/kracht/energie, maar afhankelijk van de versnellingskeuze bepaal jij of je dat doet, ongeacht of je vlak rijdt of omhoog...

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

46

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Thanks Scighera ik snap nu een beetje met wat mensen hier bedoelen, mijn verhoudingen kloppen niet qua tandwielen en hoewel ik dacht dat het alleen meer vermogen koste is het zo dat je dat een stuk kan terug brengen met andere verhoudingen. Toch is het wel zo dat ik niet het vermogen heb om te klimmen en mijn beperking op het vlakke zal idd ook vermogen zijn dan.

Komt mijn volgende vraag hoe trainen jullie om met meer vermogen te rijden? ik doe nu interval (vermogen) en hoge cadans (rond de 90), doe ik dat goed of hebben jullie andere ideeen.

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

47

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

mikecorn schreef:

Thanks Scighera ik snap nu een beetje met wat mensen hier bedoelen, mijn verhoudingen kloppen niet qua tandwielen en hoewel ik dacht dat het alleen meer vermogen koste is het zo dat je dat een stuk kan terug brengen met andere verhoudingen. Toch is het wel zo dat ik niet het vermogen heb om te klimmen en mijn beperking op het vlakke zal idd ook vermogen zijn dan.

Komt mijn volgende vraag hoe trainen jullie om met meer vermogen te rijden? ik doe nu interval (vermogen) en hoge cadans (rond de 90), doe ik dat goed of hebben jullie andere ideeen.

souplesse trainen is hoge cadans (en hoog is dan 100+rpm)
kracht/macht trainen is lage cadans (rond 70-75rpm)

Wil je specifiek trainen op het meer vermogen kunnen draaien, dan dien je dus inderdaad interval te draaien, setjes rond 80% HRmax (uitgaande van een omslagpunt van rond de 85% HRmax) Maar ik neem aan dat je dat ook al doet.
Krachttraining zou je ook nog kunnen overwegen)

Last but not least; een volledige trapbeweging is ook niet onbelangrijk (niet alleen duwen op de pedalen, voor je het weet zijn je quadriceps dan verzuurd)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

48

Re: Op welk verzet rijden jullie tijdens training?

Thanks again.....zal hier idd meer op gaan trainenen dan. wink

Scighera schreef:

souplesse trainen is hoge cadans (en hoog is dan 100+rpm)
kracht/macht trainen is lage cadans (rond 70-75rpm)

Wil je specifiek trainen op het meer vermogen kunnen draaien, dan dien je dus inderdaad interval te draaien, setjes rond 80% HRmax (uitgaande van een omslagpunt van rond de 85% HRmax) Maar ik neem aan dat je dat ook al doet.
Krachttraining zou je ook nog kunnen overwegen)

Last but not least; een volledige trapbeweging is ook niet onbelangrijk (niet alleen duwen op de pedalen, voor je het weet zijn je quadriceps dan verzuurd)

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".