26 Laatst bewerkt door Cesar (21-01-11 17:59:44)

Re: fietsen op 90 tpm

thijs schreef:
saelensbjorn schreef:

Ik heb me laatst een fietscomputer met cadansmeter aangeschaft om wat gerichter op cadans te kunnen trainen op m'n tacx.

Gisteren reed ik een uurtje aan een gemiddelde cadans van 99.  Hoe kan ik dit optrekken? 
Bekom ik dit zoals bij het lopen?  Niet constant op duur trainen, maar door af en toe interval in te lassen?

Misschien reeds vermeld op dit forum, maar 'k vond het niet meteen met de zoekfunctie.

Waarom zou je überhaupt met een gemiddelde cadans van boven de 99 omwentelingen per minuut willen fietsen?

Omdat je zo, puur hypothetisch gezien, beter gebruik zou kunnen maken van de SSC en dat je zo ondanks de aselectieve prikkel tijdens een extensieve training toch neuraal nog kunt prikkelen? Omdat, bij contractie met grotere snelheid en minder kracht (zelfde vermogen) er minder snel Vo2 tekort ontstaat door afklemming van arteriolen e.d.? Zomaar een zogenaamde brainfart. Je leert hier nog eens iets.

@Rapido ik benijd je om je Van Kooten & De Bie achtige benadering, zit daar ook een copyright op?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

27 Laatst bewerkt door Jos_1984 (21-01-11 18:03:34)

Re: fietsen op 90 tpm

cadans van 110-115 is het hoogste dat ik haal op losse rollen, hoger wordt inderdaad moeilijk...

28 Laatst bewerkt door Juhroen (22-01-11 00:02:02)

Re: fietsen op 90 tpm

zeg cesar, ik begin jou(w reacties) hoe langer hoe meer te waarderen.

29 Laatst bewerkt door Cesar (22-01-11 00:43:01)

Re: fietsen op 90 tpm

Zei mijn vriendin dat nu maar eens. Desalniettemin bedankt. In het geval van vragen hoor ik het graag! (Dat laatste geld dan weer niet voor eerstgenoemde)

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

30

Re: fietsen op 90 tpm

@Rapido ik benijd je om je Van Kooten & De Bie achtige benadering, zit daar ook een copyright op?

Lees ik dit als een leuke opmerking of als een vervelende ,is me niet helemaal duidelijk .

Hou het simpel teveel triathleten maken het zich te moeilijk
Slagen tellen in het zwembad ,links rechts 1:3 ademen enz .,.,.,
Stappen tellen tijdens je loop training liefst met en GPS .
Cadans tijdens het fietsen .
Natuurlijk moet je niet zomaar wat doen ,gedisplineerd ontspannen trainen
is veel belangrijker dat dat overdreven gedoe .
Enige technische hulpmiddelen ok  Timer voor zwemmen aan je  brilletje ,HSF  meter en KM teller .
Luisteren naar je lichaam en lol in trainen en wedstrijden is veel
belangrijker !
Suc^6
Rapido

triathlon is 3 x beter

31 Laatst bewerkt door Triatleethans (22-01-11 21:03:43)

Re: fietsen op 90 tpm

Mijn enig technisch hulpmiddel is mijn hartslagmeter al die GPS toestanden voor het lopen of voor het fietsen heb ik niet nodig
Ik heb niet eens een snelheidsmeter op mijn trainingsracefiets en ATB zitten wel op mijn tijdritfiets een Polar
Gedurende het trainingsjaar doe ik 1 of 2 een maximaal loop en fietstest en zodoende weet ik precies hoe het mijn motor gesteld is en waar mijn trainingszones liggen
Ik probeer in iedere training het gevoel te krijgen dat zwemmen fietsen en lopen me heel makkelijk af gaat en dat je niet eens echt moe bent aan het eind en vooral met het zwemmen lukt mij dat steeds vaker

32

Re: fietsen op 90 tpm

Zo trainen en zo blijven trainen Triathleethans .
Enig technisch vernuft hoort erbij .
Net zoals voeding ,maar ook hier schiet menigeen extreem door .
Kom ze vaak tegen met al die prullaria en veel blabla .
Suc^6
Rapido

triathlon is 3 x beter

33

Re: fietsen op 90 tpm

Jacob schreef:

En het leuke is dat 1 van de meest succesvolle triathloncoaches (brett sutton) adviseert om een lagere cadans aan te houden, zeker voor de lange afstand. Vrouwen ook vooral.

Maar goed, ik ben bevooroordeeld, ik hou ook wel van een zwaar verzetje. Ik denk dat het vooral erg individueel is welke cadans bij je past, met een aanpassing aan de hand van de afstand die je moet rijden.

Ik heb al ff zitten googlen maar kan het niet vinden.
Weet jij welke 'lagere' cadans er dan bedoeld wordt?
90tpm of zelfs 80?

Blijft lastig....als zelfs de geleerden er al niet uit komen....

34 Laatst bewerkt door Bleek (23-01-11 12:04:42)

Re: fietsen op 90 tpm

Brett Sutton ervaringen van Conrad Stoltz: hierzo

Op slowtwitch.com staat ook een interview met deze coach (op de front page nog, stukje naar beneden scrollen) en op 't forum daar moet je maar eens zoeken op cadance + brett sutton. Dan krijg je allemaal informatie over verschillende typen spier, energie verbruik en het effect van je fietscadans op het looponderdeel. Of deze info nuttig is moet je zelf bepalen wink

35

Re: fietsen op 90 tpm

Hallo,

Dat is wat ik ondervind uit eigen ervaring.

Hogere cadans kunnen rijden is vooral interessant voor wielrenners.
Dat stelt je heel gemakkelijk in staat je aan te passen aan de snelheid van de groep.

Iedereen zal wel weten dat het vooral bergop heel gemakkelijk is om in het peloton je plaats te houden als je op een hoger toerental draait. Op een groot verzet kun je enkel je eigen tempo aanhouden en is aanklampen al een stuk moeilijker, laat staan meegaan in een versnelling.

Als je aan de andere kant een wedstrijd rijdt zoals in Almere, waar je 180km moet beuken in de wind, is het zeker interessanter een ietwat lagere cadans aan te houden. Bij lang beuken tegen de wind geef ik de voorkeur aan een groot verzet omdat ik vind dat de windstoten dan minder invloed hebben.

In een triathlon let ik er ook wel op dat ik de laatste kilometers overschakel naar een hogere cadans om het melkzuur een beetje weg te werken.

Groeten,

Niki

36

Re: fietsen op 90 tpm

Cesar schreef:

Omdat je zo, puur hypothetisch gezien, beter gebruik zou kunnen maken van de SSC

Leuk om te googelen, SSC. Lijkt me inderdaad nog hypothetisch, maar daar weet jij waarschijnlijk veel meer van dan ik.

Cesar schreef:

Omdat, bij contractie met grotere snelheid en minder kracht (zelfde vermogen) er minder snel Vo2 tekort ontstaat door afklemming van arteriolen e.d.?

Daar ben ik het mee eens. Maar er is ook een kost verbonden aan een hoge trapfrequentie, het is minder economisch. En op lagere intensiteiten speelt dat afknellen van arteriolen natuurlijk een veel kleinere rol. De beste trapfrequentie is dan ook afhankelijk van de intensiteit naar mijn mening. En daarom vroeg ik dus ook, waarom wil je boven 99 tpm fietsen? Dit lijkt me in niet stayer wedstrijden niet erg nodig, en zeker niet voor wedstrijden langer dan olympisch. Voor offroad of stayer wedstrijden heeft het eerder nut omdat je daar af en toe wel op hoge intensiteiten moet kunnen rijden.

Cesar schreef:

en dat je zo ondanks de aselectieve prikkel tijdens een extensieve training toch neuraal nog kunt prikkelen?

Ja, dat doen wielrenners als ze een rustige training doen met iets van 100 - 120 tpm. Dit is zeker niet de optimale trapfrequentie op lage snelheden. En het is ook niet de meest economische trapfrequentie om de wedstrijdafstand af te leggen. Maar wielrennen wordt dan ook niet per se gewonnen door de meest economische fietser, maar door een fietser die de tempo versnellingen het beste doorkomt.


Cesar schreef:

Je leert hier nog eens iets.

Bijvoorbeeld het begrip SSC. Waarvoor dank.

37

Re: fietsen op 90 tpm

Halloo

ik ben een beginner fietser
ik rij op souplesse 

mijn WATT : 97
mijn RPM : 103

nu komt de vraag:

hoeveel KM/per uur fiets ik op 30 min
kan iemand helpen :)  :o

38

Re: fietsen op 90 tpm

jeroenbaecke12 schreef:

Halloo

ik ben een beginner fietser
ik rij op souplesse 

mijn WATT : 97
mijn RPM : 103

nu komt de vraag:

hoeveel KM/per uur fiets ik op 30 min
kan iemand helpen smile  yikes

23.73 km/u, ik heb je gewicht ingeschat op 75 kilo. Overigens is 97 watt 97 watt, ongeacht je RPM.

Zie http://bikecalculator.com/